onverklaarbare zenuwen
zondag 11 september 2011 om 12:20
hoi allemaal,
Op mijn werk heb ik een nieuwe collega, een superaardig meisje. Ze is heel aanwezig en kletst je de oren van de kop. Mijn directe collega waar ik altijd supergoed mee kon opschieten, trekt helemaal naar haar toe. Ik voel mij een beetje overbodig als ik bij hen ben en dat geeft een naar gevoel. Ik krijg er een beetje buikpijn van. Bij mijn sport zit ik in een nieuwe team. Ook allemaal leuke dames, maar ze zijn nogal assertief en ik ben dat niet zo. Ik voel mij niet zo op mijn gemak en dat geeft ook zenuwen. Ik begrijp niet waarom ik deze zenuwen toelaat, maar weet niet hoe ik eraf kom. Eigenlijk moet ik mij daar niet zo druk om maken, het helpt mij toch niet. Maar ja.... Ik moest dit even kwijt. Zijn er meer mensen die dit hebben?
xxx
mij
Op mijn werk heb ik een nieuwe collega, een superaardig meisje. Ze is heel aanwezig en kletst je de oren van de kop. Mijn directe collega waar ik altijd supergoed mee kon opschieten, trekt helemaal naar haar toe. Ik voel mij een beetje overbodig als ik bij hen ben en dat geeft een naar gevoel. Ik krijg er een beetje buikpijn van. Bij mijn sport zit ik in een nieuwe team. Ook allemaal leuke dames, maar ze zijn nogal assertief en ik ben dat niet zo. Ik voel mij niet zo op mijn gemak en dat geeft ook zenuwen. Ik begrijp niet waarom ik deze zenuwen toelaat, maar weet niet hoe ik eraf kom. Eigenlijk moet ik mij daar niet zo druk om maken, het helpt mij toch niet. Maar ja.... Ik moest dit even kwijt. Zijn er meer mensen die dit hebben?
xxx
mij
zondag 11 september 2011 om 12:28
O ja, zo was ik gisteren op een verjaardag waar ik helemaal niemand ( op gastheer en gastvrouw na) kende. Ik was er om half 6 (en toen brak er noodweeer uit en kon ik niet met goed fatsoen wegvluchten) en ging dus pas om half 1 weg. Bij het weggaan kwam ik dus pas los en begon ik te babbelen tegen de mensen. Dat gaat dan hartstikke leuk, maar waarom kon ik dat in al die uren er voor niet? Ik zit e rbij, luister naar leuke verhalen, maar trek mijn smoel dan gewoon niet open. Ik lees mee!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
zondag 11 september 2011 om 12:31
toevallig las ik daar laatst een stukje over, volgens mij in psychologie magazine.
het kwam er op neer dat (het gevoel van) sociale uitsluiting een van de grootste stressfactoren is voor mensen.
het is nl. voor ons van evolutionair belang om groepen te vormen, safety in numbers ahw.
wanneer je je buitengesloten voelt, raak je aan een oeremotie.
hoe je eraf komt? geen idee....
het kwam er op neer dat (het gevoel van) sociale uitsluiting een van de grootste stressfactoren is voor mensen.
het is nl. voor ons van evolutionair belang om groepen te vormen, safety in numbers ahw.
wanneer je je buitengesloten voelt, raak je aan een oeremotie.
hoe je eraf komt? geen idee....
zondag 11 september 2011 om 12:35
Aan beide dames hierboven: onzekerheid! Als je bvb. op het einde van de avond pas iets durft te zeggen, ligt dat wellicht aan het feit dat je er dan niet meer op afgerekend kunt worden wat je zegt, want je ging tóch al naar huis.
En als je je ongemakkelijk voelt als je geen aandacht krijgt (collega, teamgenoten), dan voel je je dus gepasseerd. Je trekt je in jezelf terug, om maar niet gezien te worden, waardoor de aanvankelijke houding alleen maar versterkt wordt.
Tip: een assertiviteitscursus, of als je onzekerheid heel erge vormen aanneemt wat dieper graven (psycholoog).
Succes beiden!
En als je je ongemakkelijk voelt als je geen aandacht krijgt (collega, teamgenoten), dan voel je je dus gepasseerd. Je trekt je in jezelf terug, om maar niet gezien te worden, waardoor de aanvankelijke houding alleen maar versterkt wordt.
Tip: een assertiviteitscursus, of als je onzekerheid heel erge vormen aanneemt wat dieper graven (psycholoog).
Succes beiden!
zondag 11 september 2011 om 12:53
Bij mij is de onzekerheid aangepraat. JArenlang is mij verteld dat niemand mij toch aardig vindt. Ik ben e rmee aan het werk en weet dat mensen mij wel degelijk aardig vinden, maar nieuwe contacten maken vind ik dus doodeng. GEwoon koetjes en kalfjes gebabbel is al moeilijk. Maar het komt vast goed.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
zondag 11 september 2011 om 13:30
zondag 11 september 2011 om 14:01
quote:Carola schreef op 11 september 2011 @ 13:30:
@ votesforLeo
Ik weet niet zo goed hoe het komt. Ik ben wel altijd erg onzeker geweest. De laatste tijd heb ik het gevoel dat het goed ging, maar als er dan bijvoorbeeld op het werk weer "een indringer" komt, heb ik het gevoel dat zij weer leuker is dan ik.
Ja precies, snap ik. En hoe ben je daar in het verleden mee omgegaan?
Grappig hoe het werkt eigenlijk he: voor jouw collega is alles wat nieuw is spannend, en voor de ander, jou dus, is het bedreigend.
Denk dat je er altijd vanuit moet gaan dat je wel credits hebt opgebouwd en als het nieuwe eraf is wordt de balans weer hersteld.
@ votesforLeo
Ik weet niet zo goed hoe het komt. Ik ben wel altijd erg onzeker geweest. De laatste tijd heb ik het gevoel dat het goed ging, maar als er dan bijvoorbeeld op het werk weer "een indringer" komt, heb ik het gevoel dat zij weer leuker is dan ik.
Ja precies, snap ik. En hoe ben je daar in het verleden mee omgegaan?
Grappig hoe het werkt eigenlijk he: voor jouw collega is alles wat nieuw is spannend, en voor de ander, jou dus, is het bedreigend.
Denk dat je er altijd vanuit moet gaan dat je wel credits hebt opgebouwd en als het nieuwe eraf is wordt de balans weer hersteld.