opbouw ad is weer een hel, steun nodig

11-10-2010 12:50 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

ik heb in mn leven verscheidene keren prozac geslikt tegen angst en dwang en altijd heb ik daardoor mn leven terug gekregen. verleden jaar wouik ermee stoppen omdat ik zwanger wilde worden maar kreeg weer angsten dus begin dit jaar weer begonnen maar bleek niet meer te helpen. na een test van brainmed dan begonnen met een andere ad en deze langzaam opgebouwd waardoor de bijwerkingen erg mee vielen maar sinds een week zit ik op een hele tablet en voel me nu angstiger dan ooit, mega koppijn, duizelig/draaierig, bang voor alles. Pfffff weet dat het eerst slechter gaat voordat het beter gaat maar voel me nu heel erg rot en kan wel wat positieve energie en kracht gebruiken. hopelijk kunnen jullie me helpen. T kan nog wel een paar weken duren eer de ad aanslaat. Bij wie was de opbouw ook zo'n hel maar is blij doorgezet te hebben omdat je er zoveel goeds voor terug heb gekregen?
quote:engeltje1972 schreef op 15 november 2010 @ 21:24:

hoi sjakie,bijwerkingen komen meestal pas na een paar dagen. Ik zou zeker niet te snel naar 40mg gaan want 20mg kan best genoeg zijn alleen moet je het daar de kans voor geven! Ik heb voorheen ook jaren prozac geslikt en altijd maar 20mg.

Dita en mazou,chocolate, hoe gaat het met jullie?

Met mij gaat het best goed, gellof dat de zwaarste bijwerkingen voorbij zijn en ik langzaam aan mn leven weer terug krijg.

Bij mij gaat het weer minder helaas, de nachten gaan weer slecht, waardoor ik overdag weer labieler ben.

Ik probeer nu wel sneller een stapje terug te doen met afspraken e.d., zodat het niet weer escaleerd in een opname.

Maar balen is het wel.

Hopelijk is het over een paar weken beter.

Heb trouwens ook last van m'n huid, ineens heb ik weer pukkels alsof ik in de pubertijd zit.

Fijn dat het bij jou wel goed gaat!

Dat geeft de burger moed.
Nope, nog nooit AD gehad. Depressieve klachten en eetbuien zijn de reden.
Mazou, doorzetten! Over tijdje zul je er blij om zijn, dan word dit alles alleen nog een nare herinnering!

Sjakie, vind het wel erg veel dat je naar de 60mg moet met deze klachten. ik zou toch echt eens een psychiater om advies vragen, zij hebben meer verstand van ad's dan de huisarts!

Ik heb vroeger vanwege een eetprobleem en paniekaanvallen ook maar 20mg geslikt en dat ging erg goed!
Dank voor de tip Engel, ik moet over een week naar de psychiater, ik zal het nog eens bespreken. Mag ik vragen wat voor eetprobleem je had? En hoe lang duurde het voordat de prozac effect had, en in wat voor zin had dat dan effect?
Hoi meiden, ik ben sinds 2 weken overgestapt van efexor 262,5 mg naar fluoxetine. (prozac) Ik slikte de efexor al jaren voor een gegeneraliseerde angststoornis en slikte daarbij ook nog rivotril(kalmeringtabletten 4 maal daags) Maar werd de laatste mnd steeds depressiever en had het idee dat de efexor helemaal niet goed werkte. Van mijn psych moest ik nog maar hoger gaan met de efexor en tijdelijk wat meer rivotril nemen Terwijl ik maar bleef zeggen dat ik het gevoel had dat het zo niet goed ging!!! Gelukkig ben ik nu bij een andere psychiater.

Ik heb eerst 3 weken de efexor afgebouwd en 2 weken geleden ben ik begonnen met fluoxetine 10 mg. Ben de 1ste dagen heel misselijk geweest, schokken in mijn hoofd en duizelig. Nu zit ik sinds een week op 20 mg fluoxetine, maar ik voel me alleen nog maar depressiever en meer last van angst...aaah. Voorlopig moet ik ook nog de rivotril er naast blijven gebruiken. (omdat ik daar al verslaafd aan ben)

Hoe lang duurde het bij jullie voordat de ad aansloeg. (en dan met name degene die fluoxetine gebruiken of gebruikten? )

Ik wens iedereen heel hier heel veel sterkte en succes toe!
Hee bloem, hou vol he? Het slaat volgens mij ergens binnen de 4 en 6 aan. Dat je er eerst depressiever van wordt schijnt normaal te zijn. Sterkte!
Een tijdje niets van me laten horen. Het gaat op zich ook best goed met me. Moet uiteindelijk nog wel naar 20 mg. maar ik doe het rustig aan. Er is echter een ding dat me zorgen baart. Ik heb namelijk opeens erg snel blauwe plekken. Ik weet dat ik uit onhandigheid vaak ergens tegen aan stoot, maar ik tel nu zeker 11 blauwe plekken op mijn bovenbeen! Ik heb de bijsluiter niet gelezen, en ben ook nog niet van plan dit te doen, maar het baart me wel zorgen. Ik weet namelijk wel dat paroxetine invloed kán hebben op het stollen van het bloed. Weet iemand hier toevallig iets van af?
quote:Chocolate87 schreef op 17 november 2010 @ 19:14:

Een tijdje niets van me laten horen. Het gaat op zich ook best goed met me. Moet uiteindelijk nog wel naar 20 mg. maar ik doe het rustig aan. Er is echter een ding dat me zorgen baart. Ik heb namelijk opeens erg snel blauwe plekken. Ik weet dat ik uit onhandigheid vaak ergens tegen aan stoot, maar ik tel nu zeker 11 blauwe plekken op mijn bovenbeen! Ik heb de bijsluiter niet gelezen, en ben ook nog niet van plan dit te doen, maar het baart me wel zorgen. Ik weet namelijk wel dat paroxetine invloed kán hebben op het stollen van het bloed. Weet iemand hier toevallig iets van af?

Ik heb ooit paroxetine geslikt maar herken dit niet. Het lijkt me niet goed dus ik zou wel naar je huisarts gaan ermee!

En de bijsluiter lezen!
Heb de bijsluiter even voor je opgezocht. Er staat inderdaad iets in over blauwe plekken, wordt genoemd dat het met name voor kan komen als je ook andere medicijnen slikt. Een citaat:

Waarschuw uw arts indien u merkt dat een kleine bloeding moeilijker stolt of u meer last krijgt van blauwe plekken/bloeduitstortingen (zie ook: “Wees extra voorzichtig met Paroxetine HCl-anhydraat 20

Oftewel: morgen even met de dokter bellen. Echt doen hoor!
Bedankt voor jullie snelle reacties!

Ik slik naast de AD alleen de anticonceptiepil, die heeft geen wisselwerking met AD. Ik heb mijn vader gevraagd of hij de bijsluiter even voor me door wilde kijken. Er staat wel iets over in, maar niet dat ik direct een dokter moet waarschuwen. Toch ga ik morgenochtend even bellen, ik ben er nog niet helemaal gerust op!
hi choco, heb je de dokter al gesproken?
Huisarts even gebeld vanmorgen. Het komt zeer waarschijnlijk niet door de paroxetine, dus die kan ik gewoon blijven slikken. Moet het even in de gaten blijven houden, mocht ik over mijn hele lichaam blauwe plekken krijgen, dan moet ik toch even langskomen.

Het zal wel door het vele klussen komen wat ik de afgelopen weken heb gedaan. (Zit midden in een verhuizing)
Bloem, ik heb meerdere keren prozac geslikt, tijd dat het aansloeg varieerde bij mij van 1 week tot 2 maanden, dus geeft het de tijd, al had ik met die 1 week heel veel mazzel!

sjakie, ik had anorexia (heb ook af en toe eetbuien gehad) en paniekaanvallen, bij mij hielp het doordat ik rustiger werd in mn hoofd en dingen beter kon bekijken.

Choco, ff in de gaten houden! Ik zit ook geregeld onder de blauwe plekken maar dat komt doordat ik soms echt een kluns kan zijn.
.
@Chocolate87 Toen ik net met mijn AD begon had ik ook zo veel last van blauwe plekken. Heel mijn benen zaten onder. Ik heb mijn bloed toen laten onderzoeken, maar hier kwam niets uit. Na een paar weken was het ergste voorbij. Ik ben nu nog wel wat snel blauw, maar zit niet meer helemaal onder.
1 x is genoeg
haha ik dacht al, ik zie dubbel:)
ik ben vandaag opnieuw begonnen met Fluoxetine. Ik was er bijna een jaar vanaf en supertrots op mezelf maar nu komen mijn klachten van neerslachtigheid toch weer terug. Ook heb ik een gegeneraliseerde angststoornis gehad, dat was in eerste instantie de reden voor de Fluox( en zo'n 6 andere soorten AD) nu zo'n 9 jaar geleden. Ik gebruik dus al 9 jaar op en af AD meds en het is steeds weer een hel om het op en af te bouwen. Ik heb een tijd getwijfeld of ik nu weer moest beginnen maar ik vind het leven echt niet meer leuk en heb nergens plezier in. Zelfs de geplande vakantie naar Tenerife in december doet me niks. Daarbovenop wil ik geen intimiteit meer met mijn man en fietste ik gister zonder te kijken naar de overkant van de straat met de gedachte 'what the hell'. Ook mijn PMS is superzwaar. Ik geloof dat ik er goed aan doe om weer te beginnen maar voel me zo ontzettend verdrietig dat ik dit nog steeds en steeds weer nodig blijk te hebben. De angststoornis is zo goed als weg. Ik heb ook al 10 jaar ME en ben bang dat ik met de medicatie vermoeider raak. Ik gebruik ook rivotril tegen spiertrekkingen en heb dus helemaal geen behoefte aan nog meer shit in mijn lichaam. Net dus met een groot glas water de pil ingenomen. Ik hoop dat de bijwerkingen meevallen want over 7 dagen ga ik naar Wende Snijders in Carré, daar wil ik wel bij zijn. Ik ben nieuw op dit forum en ben blij dat ik even een stukje van mijn verhaal kwijt kan.
@bloem174

Je gebruikt ook Fluoxetine in combinatie met Rivotril. Mag ik vragen waarvoor je de Rivotril gebruikt en hoe de combinatie met de fluox bevalt? groet Sticky
stickynote hoe ben jij van de gegeneraliseerde angststoornis afgekomen als ik vragen mag?

Ik heb het nl. ook en hoor graag meer van een ervaringsdeskundige.
@Mazou

Wat het best hielp waren medicijnen. Dat is de basis. Daarbij gesprekken met een goede psycholog, 1 jaar bij een psychosomatische kliniek en als laatste de grootste stap: De Lijst. Dit is een tip die ik je echt wil aanraden: Je maakt een lijst met allemaal dingen waarvoor je bang bent en die zet je dan in volgorde van minst eng naar meest eng. Dus wat je maar een klein beetje angst geeft zet je op nummer 1. Dan ga je De Lijst afwerken. je gaat die enge dingen dus DOEN. Begin bij het ding dat het minst eng is. als dat gelukt is ga je naar ding 2, en zo werk je de lijst af. Dit mag gerust een paar maanden duren. Doe dingen gerust meerdere keren tot ze niet meer beangstigend zijn, zodat je weet dat je die kunt en dan pas weer een stap verder. Ik kreeg veel kracht steeds wanneer ik iets kon wegstrepen.

Met een goede psycholoog kun je bekijken wat er aan de angststoornis ten grondslag ligt. Wat ik je ook echt kan aanraden is: EMDR therapie. Het is op internet vooral te vinden voor mensen met PTSS maar ook zeer geschikt om oude gedachten (angsten) om te buigen in positieve ervaringen. Dat moet je maar even googelen en lezen of het bij je past.

Nou ik begin misselijk te worden van mijn eerste pil.... dus ik stop nu en als je wat wil weten/vragen , vraag gerust.
quote:stickynote schreef op 21 november 2010 @ 15:56:

@Mazou

Wat het best hielp waren medicijnen. Dat is de basis. Daarbij gesprekken met een goede psycholog, 1 jaar bij een psychosomatische kliniek en als laatste de grootste stap: De Lijst. Dit is een tip die ik je echt wil aanraden: Je maakt een lijst met allemaal dingen waarvoor je bang bent en die zet je dan in volgorde van minst eng naar meest eng. Dus wat je maar een klein beetje angst geeft zet je op nummer 1. Dan ga je De Lijst afwerken. je gaat die enge dingen dus DOEN. Begin bij het ding dat het minst eng is. als dat gelukt is ga je naar ding 2, en zo werk je de lijst af. Dit mag gerust een paar maanden duren. Doe dingen gerust meerdere keren tot ze niet meer beangstigend zijn, zodat je weet dat je die kunt en dan pas weer een stap verder. Ik kreeg veel kracht steeds wanneer ik iets kon wegstrepen.

Met een goede psycholoog kun je bekijken wat er aan de angststoornis ten grondslag ligt. Wat ik je ook echt kan aanraden is: EMDR therapie. Het is op internet vooral te vinden voor mensen met PTSS maar ook zeer geschikt om oude gedachten (angsten) om te buigen in positieve ervaringen. Dat moet je maar even googelen en lezen of het bij je past.

Nou ik begin misselijk te worden van mijn eerste pil.... dus ik stop nu en als je wat wil weten/vragen , vraag gerust.

Hoi,

Bedankt voor je tips!

Ik weet alleen niet of ik er echt iets aan heb. Ik doe namelijk al alles waar ik bang voor ben. Nou ja, niet alles, maar ik laat de angst niet mijn leven bepalen zeg maar. Alleen mijn valkuil is dus dat ik de angst negeer, en daardoor ook steeds mezelf de kop in druk, als het ware. Doordat ik vecht tegen de angst, wordt het dus groter.

EMDR heb ik al gehad, heeft niet geholpen.

En ik weet ook al wat eraan ten grondslag ligt (aan de angst).

Ben nu net begonnen met AD, misschien gaat dat idd. helpen. Ben ook al bij een psych.

Maar ga het wel proberen hoor, met die lijst. Misschien zijn er toch nog dingen die ik onbewust vermijd.

Proberen kan altijd!
Ik weet niet waarom ik die pil gisteren genomen heb! Jezus wat heb ik me beroerd gevoeld. Ik ga hier niet mee door. Ik doe het al een jaar zonder, ik voel weer passie als ik zing en heb wat meer energie. Meer rekening houden dat ik PMS heb en dus1 week echt depri kan raken. Steeds in mijn agenda zetten en dan onthouden dat het de andere weken wel goed gaat. Ik wil helemaal niet terug naar het afgestompte gevoel van meds! Oh sh*t de koppijn nu! Hele dag thee drinken en bankhangen. Pfff
Sticky, je weet uit ervaring dat je even de eerste weken doormoet voordat het gaat werken. Niet mee stoppen hoor! Bekijk de positieve kant; Je schrijft in een post hierboven dat je nergens meer zin in hebt en niets je meer interesseert, dat wil je toch niet je hele leven houden? Laat het de komende dagen even over je heen komen, je mag je nu gewoon even niet lekker voelen en de hele dag thee drinken en bankhangen! En dan langzaam, heel langzaam gaat de zon ook weer voor jou schijnen.
Hoi allen, de depressieve bui van afgelopen weekend is te wijten aan PMS. Ik weet al langer dat ik daar last van heb maar wanneer het zover is vergeet je dat en zwelg je in een depressief gevoel. Zodra ik vanochtend ongesteld werd klaarde alles weer op. Ik heb contact gehad met huisarts en psycholoog. Er werd geadviseerd om van Pil te wisselen. Ik ga de Yasmin proberen, die werkt beter bij PMS klachten. Ik heb inmiddels ook op dit forum veel gelezen over pms en yasmin en ik hoop dat de ervaringen voor mij net zo positief zullen zijn. Voor PMS wordt ook wel eens Fluoxetine voorgeschreven maar dat is voor mij het laatste waar ik gebruik van wil maken. Ik ga het eerst met Yasmin proberen. Bedankt voor jullie reacties, ik zal hierover verder schrijven bij topics over PMS en depressie en Yasmin. Groet Stickynote

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven