Opzien tegen sociale dingen

11-05-2012 16:26 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dat doe ik eigenlijk al mijn hele leven lang.

Zo zie ik er bijvoorbeeld iedere week tegen op om naar stage te gaan (één dag per week).

Ik studeer nog, heb weinig contacturen (veel zelfstudie) en zit dus veel thuis. Vind ik heerlijk, ik verveel me nooit, kan mezelf altijd vermaken. Vind het ook heerlijk om thuis een beetje te rommelen: studeren, wasje draaien, schoonmaken. Maar zodra ik dan iets sociaals moet gaan doen, zoals werken, stage zie ik daar zo tegen op. Ik voel me niet echt op mijn gemak in sociale situaties. Ik ervaar de wereld (zeer) regelmatig als 'bedreigend'. Als iets waar ik niet capabel genoeg voor ben om aan deel te nemen. Als iets waarin ik afgewezen kan worden. Niet dat ik dan niet naar buiten durf, maar wel dat ik gewoon liever veilig thuis zit en puur mijn eigen plan kan trekken. Ik ben dus graag op mezelf. Zit graag in mijn eigen wereld. En ik weet niet of dat goed of slecht is.

Ik heb alleen geen zin om mijn hele leven op te zien tegen van alles en nog wat.

Het is namelijk zo dat ik bijvoorbeeld aan het begin van het weekend denk: hmm lekker weekend, kut alleen dat ik daarna weer naar stage moet. Ik heb dan het gevoel dat ik pas echt kan genieten als ik weet dat ik even de komende tijd (dagen) geen verplichtingen heb.

Ik ben mijn hele leven al wel erg op mezelf geweest. Maar ik heb het idee dat sinds ik ben gaan studeren en op mezelf ben gaan wonen, ik geleidelijk aan me wat meer ben gaan afzonderen omdat ik bang was om afgewezen te worden. En dat ik dan ook vaak terug verlangde naar een plek waar ik me wel veiliger voelde (mijn oude woonplaats met mijn ouders en vriendinnen van vroeger).

Ik weet dus niet zo goed wat ik hier mee aan moet...
Waarom ben je zo bang om afgewezen te worden?Is dat vaak gebeurd?

Ik herken wel veel van je post. De verplichtingen, een veilige plek zoeken.