Paniek door de herbelevingen - deel II

23-12-2016 22:17 3015 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,



Op 26 nov 2016 opende ik een topic in verband met paniek klachten, herbelevingen en veel angsten ten gevolge van meerdere trauma's wat zich uit in PTSS. Inmiddels hebben anderen het topic ook gevonden en ervaar ik een enorme steun van andere forummers om deze moeilijke tijd door te komen; voor, tijdens en hopelijk ook nog na de emdr therapie. De steun die ik hier ontvangen heb afgelopen weken is hartverwarmend en zeer divers, wat het een enorm waardevol topic maakt; bedankt lieve schrijvers!

Van herkenning tot troostende woorden en van afleiding tot Rituals pakketten, alles passeert de revue, en zorgt er tevens voor dat het topic voelt als een warm bad (hoe toepasselijk) en vandaar deel 2. De originele post was:



Sinds enige tijd lees ik mee op het forum en ik heb nu zelf een account aangemaakt, omdat ik graag van me af wil schrijven en hoop dat er nog goede tips gegeven worden waar ik zelf niet aan denk nu.



Het delen van mijn verhaal laat ik voor nu achterwege, een lange OP zal niemand lezen. Waar het om gaat is dat ik in mijn leven traumatische gebeurtenissen meegemaakt heb; ik ben als kind misbruikt, mishandeld en verwaarloosd (binnen ons gezin de laatste 2, het eerste door een ander persoon).



Afgelopen maand heb ik wederom wat vervelends meegemaakt, ik heb inmiddels een stabiele relatie, ben nu bijna 30 jaar en was in verwachting van ons eerste kindje, uitgelopen op een miskraam.



Op zich ben ik het verdriet van de miskraam redelijk aan het verwerken. Maar door deze gebeurtenis ben ik erg getriggerd, op meerdere gebieden. Daardoor beland ik weer in herbelevingen en nachtmerries en die maken mij vreselijk angstig. Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan en valkuilen liggen op de loer. Ik wil dit graag op een goede manier aanpakken, maar hoe?! De eetbuien, het overgeven, snijden, dissociëren, etc. wil ik niet meer, daar ben ik al twee jaren van af. Maar de drang is zo groot, wat zou het opluchten.



Hulp krijg ik van een psycholoog en ik start binnenkort weer met EMDR, waar ik heel angstig voor ben, maar vast zal helpen. Tot die tijd zijn er ontelbaar veel momenten waarop ik in paniek ben, en niet wil terugvallen in het vroegere gedrag. Maar wat is het alternatief??



Bedankt voor het lezen, als het niet duidelijk is, spijt me dat, ik denk het zo goed geschreven te hebben.



Link naar het vorige topic:

Paniek door de herbelevingen
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga na de kerstdagen ook de Rituals sponsoren
Alle reacties Link kopieren
Knuffelbeertjes voor de stress voor als je vader komt kun je misschien lekker gaan douchen met je nieuwe Rituals heerlijkheden? Of in bad?

Of een wandeling maken? Dat helpt bij mij altijd. Zonet ook erg opgeknapt van een wandeling in de regen/mist. Even lekker een frisse neus halen (en weg van mijn schoonvader die vreselijk verkouden is en elke 5 seconden zijn neus ophaalt). Zoon werd opeens helemaal gegrepen door verstoppertje spelen, dus veel lol gehad. Bewegen is gewoon fijn, vooral zoiets als lopen of fietsen kan heel ontspannend werken, in ieder geval voor mij. En ook in de stad kun je lekker een stuk lopen en jezelf dan belonen met een fijne warme chocolademelk of lekkere verse muntthee ergens.
Alle reacties Link kopieren
Het verbaast me dat ik nog steeds geen rituals reclame voorbij zie komen
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik vind jouw gedachten er weinig samenhangend op worden Knuf, dan ben je weer te dik in je nieuwe jurk, dan weer te mooi... weten niet waar ze het over hebben dus, das duidelijk.



Hoop dat je alles bij elkaar de kerst goed door gaat komen! Mijn kerst is rustig, morgen mijn moeder helpen met koken voor de familie, vanavond en tweede kerstdag alleen. Wel prima, want ben echt steenkapot dus ga lekker rustig aan doen.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Of je gaat dan een heerlijke film kijken, zo een die je al tig keer gezien hebt, maar die je stiekem heel leuk vindt, zoals in mijn geval: Mama Mia, of Dirty Dancing, of Notting Hill of How to lose a guy in 10 days, of Juno of Whip It of 10 things I hate about you. Of fijne animatie zoals Shrek of Ice Age of zo. Makkelijk, maar wel afleidend. Maar films zitten misschien verl triggers in?
Alle reacties Link kopieren
quote:Knuffelbeertjes schreef op 24 december 2016 @ 14:20:

Tobbert wat goed van je, na zo'n start van de dag de draad zo goed op kunnen pakken, top hoor!

Ik ben benieuwd wat je bij de Rituals gaat kopen. Het is mij in elk geval gelukt! Ik werd best hebberig eenmaal in de winkel Vriend zei: je mag hier best nog wel een keer naar toe hoor, ik wist niet dat je dat zo leuk vond, dan doen we dat toch vaker

Nu 70€ armer maar ook een tas vol, voelt echt als een mega overwinning want ik moest 2 keer zeggen dat het geen kadootjes waren, ben nu nog hyper ervan



Wat betreft de oefening.. moet even veel moed bij elkaar rapen om het nog een keer te doen..



Bedankt voor je tips over kerst. Ik bedacht me daardoor dat ik heel erg het gevoel heb er alleen voor te staan, maar dat dat niet hoeft. Vriend heeft al aangegeven me te willen helpen, het hoort ook niet bij nu, het heeft te maken met oude ervaringen... hoop dat ik mooie nieuwe kan maken



Slim om vast na te denken over een constructief plan voor morgenavond en daarna. Ik vond het ook een fijne eye opener van Hanke. Ik heb nog niet iets kunnen bedenken maar we hebben nog ff de tijd.

Fijne middag Tobbert

Nou dat de draad oppakken valt mee, hoor. Ik vind mezelf nog steeds heel dom vanwege wat er gebeurde, maar ik probeer er niet meer in te blijven hangen en er wat realistischer gedachtes tegenover te zetten (zoals dankbaar dat op tijd in de gaten had dat er iets mis was en het huis niet is afgebrand). Maar in de rituals vond ik wel dat ik eigenlijk niets verdiende, en zeker niets groots. Uiteindelijk heb ik zo'n doucheschuim gekocht, in de limited edition geur. Ik vind dat schuim leuk Dat mocht nog net, dankzij dit topic. Dus die staat nu onder de kerstboom; kan ik morgenochtend heel verbaasd doen voor mezelf



Veel succes vanavond. Je gasten zijn er, denk ik, inmiddels al. Ik hoop dat het meevalt en je mooie nieuwe herinneringen maakt. Ik kom tijdens de kerst ook hier kijken, dan ben je hier niet zo alleen (als je al tijd hebt om te schrijven).



Oh, en dames, ik moet nog een puntje aan de orde stellen... Bij een kroket hoort natuurlijk mosterd
Alle reacties Link kopieren
quote:Tobbert schreef gisteravond in het oude topic

Ik gebruik 'm bijna nooit meer, omdat 'ie eigenlijk oud en kwetsbaar is, maar ik heb een kerstkandelaar. Die heb ik lang geleden van mijn oma gekregen. Morgen zal ik er een kaarsje indoen en 'm aandoen, voor jullie allemaal (en ook een beetje voor oma, als jullie het niet erg vinden). Omdat jullie zoveel verhalen en leed meetorsen. Ik ben niet gelovig ofzo, maar de komende dagen zijn dagen voor bezinning en rust. In theorie, want meestal is kerst zelf best druk en kerstavond niet. Vandaar morgen.Het kaarsje brandt inmiddels, voor jullie allemaal (en een beetje voor oma).
Yeeeej wat goed bezig hier!

De oefening gedeeld met vriend en al een keer gedaan, super. En Rituals en een jurkje, held :-)

(Ik heb een broek aan - ben erg onhandig met jurkjes )

En lief dat je vriend zo meedenkt en weleens vaker naar die winkel wil.

Volgens mij heb ik ergens een boot gemist, want ik ken Rituals helemaal niet
Pyama hier!!! En aaaaaaane, doe jezelf een lol en haal rituals Te fijn! Dat is echt lief zijn voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook nog gewoon hier. Alleen.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Rituals kende ik ook pas toen ik het een keer cadeau kreeg van iemand.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik heb eigenlijk niet zoveel met rituals.en tot verbazing van mijn dochter vind ik Lush ook al niks.



Wij hebben net de cadeautjes uitgepakt en ik heb nu twee intens gelukkige kinderen die precies kregen wat ze graag willen, maar wat ze niet gevraagd hadden verder. Mooi die blije koppies.
Hoi stoere vrouwen! Ik heb net even bijgelezen, ik ben het grootste deel offline, wij krijgen hier ook een hoop voor onze kiezen en de dagen lijken zo kort.

Trots ben ik op jullie doorzettingsvermogen en jullie steun aan elkaar. Het is echt een prachtig topic

Ik brand een mooi kerstkaarsje voor jullie nu en ik wens jullie fijne dagen.

Hier een rustige kerst zonder familie maar ik heb er dit jaar voor het eerst vrede mee en het voelt minder zwaar.

Ik hoop dat jullie lieve mensen om jullie heen hebben en dat jullie lekker in je vel zitten komende week. Xxxx
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn, Sunemom, blije koppies!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
quote:Sunemom schreef op 24 december 2016 @ 20:08:

Ik heb eigenlijk niet zoveel met rituals.en tot verbazing van mijn dochter vind ik Lush ook al niks.



Wij hebben net de cadeautjes uitgepakt en ik heb nu twee intens gelukkige kinderen die precies kregen wat ze graag willen, maar wat ze niet gevraagd hadden verder. Mooi die blije koppies.



Wat fijn Sunemom. Ik hoop dat je er van genieten kan.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niks met rituals



Fijn Sunemom, dat je precies de goede kado's hebt weten te vinden!

Inmiddels lig ik met een compleet dekbed op de bank, kreeg het niet warm. En heb gezelschap gekregen van allebei mijn katten, die elkaar aan het wassen zijn
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Wat een goede stappen hier. En oefenen en jezelf verwennen met cadeaus. Wat ik ook wel eens doe is antwoorden (heel luid): Ja, het is een cadeau voor mijzelf. Probeer ook maar eens, dat is best bevrijdend.



EV, wat jij over je (ex)-relatie vertelt klinkt als mijn moeder. Goed dat je het patroon doorziet. Dat is het begin om je ertegen te wapenen. En ja, da's wel eenzaam in het begin. Het besef ook dat je in de verkeerde personen hebt geinvesteerd. Maar ook wel een belangrijke openbaring, want het is ook een nieuw begin, namelijk dat je nu je de patronen doorziet open kan staan voor gelijkwaardige relaties. Je bent niet alleen met kerst, wij zijn hier. Virtuele knuffels van mijn vakantieadres!
Alle reacties Link kopieren
quote:MevrouwJack schreef op 24 december 2016 @ 21:23:

Ik heb niks met rituals Ik ook niet. Sorry!
Alle reacties Link kopieren
@Knuf, ik zou morgen bij het afscheid nemen tegen schoonzus zeggen: Het was leuk he? Volgend jaar bij jullie! Doehoeg!
Alle reacties Link kopieren
Wat lief, Branningbrothers. Het speelt nu allemaal heel erg op. Vanavond vroeg hij (ex) weer wanneer hij mocht komen. En ik heb gezegd dat ik het niet wist. Dat is al wankeliger dan mijn stellige nee gisteren.



Vanmiddag ben ik dus naar een kerstviering geweest, met carols & verhalen. Erg sfeervol en ik heb me laten meenemen in de sfeer. Vanavond in een opwelling naar een Emmauskerk geweest, voor een avondmis. Heel andere sfeer, sober, hip koor, veel jonge mensen. Bij beide activiteiten kom ik als een vreemdeling binnen (want niemand kent me), zing lekker mee, en ga dan weer weg zonder de moeite te nemen om met iemand te praten. En ik ben niet eens religieus. Maar het gaat mij om het samenzijn.. even ergens bijhoren.



Eigenlijk best triest, want ik doe dit soort dingen dus al jarenlang in mijn eentje. Er zijn tijden, zoals nu, dat ik het zo erg mis, dat ik nooit ergens heb bijgehoord, vroeger al helemaal niet in het gezin thuis; en mijn eigen gezin bestaat niet meer. Misschien is dat ook wel deel van de aantrekkingskracht die ex nog heeft op mij, dat ik een klein beetje vanzelfsprekendheid kan voelen van misschien wel het vroegere gezin en onze vroegere relatie - terwijl de rest allemaal nieuw en onzeker en onbekend is, nieuwe wegen, mijn leven nu.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
voor jou EV.



Heftig zware groninger mosterd inmiddels Tobbert.



Ik heb me op mijn gemak gevoeld vandaag met zingen . Toen er iets onbenulligs gebeurde waardoor ik in een herbeleving kwam heb ik een lief ander koorllid even aangeraakt. Dat hielp. Verder me aan aantal dingen geërgerd en dat verbroedert in zo'n groep. Nu opdrogen en opwarmen. Op weg naar huis heb ik over nu weer thuis zijn en hier landen gebeden/gemediteerd en het idee is er om zo nog warme melk te maken. Dus...

Dar ga ik zo doen.
Alle reacties Link kopieren
Vandaag was ik aan de rozen van Weleda. Zeep en douchemelk.
Alle reacties Link kopieren
Fijn hé, dat zingen, Hanke. Daarom alleen al ga ik naar die bijeenkomsten zoals vandaag.

Iemand even aanraken zou mij ook helpen, maar ik kende daar dus helemaal niemand, en vanavond zaten er jonge vlotte knappe meiden naast me, waar ik ook heel onzeker van werd en me wankelig ging voelen. Dan weet ik niet iets wat me zo kan helpen.



Zit nu ook op te warmen op de bank, lekker warm dekentje. Melk lust ik niet. Regende het bij jou ook?
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Hoi lieve allemaal,



ik ben alweer een uurtje thuis, maar nagezeten met de logés..

Heb het moeilijk nu...

vreemde vent in m'n huis, schoonzusje..

Was een avond waarin ik dicht bij mezelf gebleven ben,

en daardoor het heel goed heb gehad..

Maar de klap nu is groot.

Stom, stom, stom, stom, dat besef ik.

Moet blij zijn met zo'n avond.

Maar voel me nu heel verdrietig en heel misselijk...

Denk aan mijn moeder..

waar zou zij zijn met kerst

Hoe had zij dit allemaal zich voorgesteld

Zou ze zich alleen voelen,

zou iemand op haar passen?

Ik heb zo'n mooie avond gehad,

en zij.... is zo ziek.

Ik voel me schuldig en verdrietig en heel bang

en de tranen komen zonder moeite...

Vriend heeft wat drank op

en ik behandel hem zoals haar

en dat is niet eerlijk van mij

En toch doet m'n stomme hoofd dat

Hij voelde zich op een gegeven moment niet lekker

en vreemde vent en schoonzusje lief tegen hem doen

en ik dacht: moet je maar niet drinken stommerd

Ik kan er niks aan doen,

wil dan weg van hem..

En nu, nu is er verdriet...

Omdat mijn vriend met kerst z'n beide ouders ziet

omdat ik met kerst warmte en liefde ontvang

maar mijn moeder niks...

Omdat vriend en schoonzusje van alles lusten wat we vanavond kregen

en ik bijna niks

omdat ik moeite heb met verschillende smaken

en texturen

Omdat ik dat nooit geleerd heb...

dat doet pijn..

Voor hen is het zo vanzelfsprekend allemaal...



En in de donkere garage pakte ik biertjes voor een paar mensen

en stond de dader daar (natuurlijk door mijn hoofd gecreëerd)

.. en ik dacht; wanneer krijg ik nou eens rust?

Wanneer word ik een normaal persoon?

Ik kan wel goed gedrag toepassen, en hier typen,

en therapie volgen en pillen nemen..

Maar ik zal altijd beschadigd blijven

en op het moment dat jullie dat beseffen,

zijn jullie ook weg...



Ik ga nu nog reageren hoor, vind het fijn hier te lezen en te reageren op jullie

Maar moest dit ook even kwijt, want verdriet is even groot...
I don’t need you to light up my world.
Just sit with me in the dark, ‘till I find the light myself.
Alle reacties Link kopieren
Lieve Knuf, over dat beschadigd blijven zei mijn therapeute ooit: De wond zal genezen, maar het zal altijd een litteken blijven, en een litteken zal soms opspelen. Dat vond ik realistisch en aannemelijk. Misschien troost het jou ook een beetje.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven