Psychologische hulp

05-10-2009 18:05 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat ik me al even afvraag, is hoe je erachter komt welke soort hulp bij je past. Bepaalt een huisarts dit als je om een verwijzing vraag? Of kun je dit zelf bepalen? Maar als dat zo is, hoe vind je dan uit welke vorm van therapie bij je past?

Ondanks dat ik het eng vind om erom te moeten vragen, besef ik dat ik niet zelf uit deze wirwar van gevoelens ga komen en daarom zou ik vraag hulp willen maar ik weet niet direct welke. Ik zal jullie het hele verhaal besparen maar mochten mensen een stukje willen lezen, zie het topic 'Moeilijke relatie met mijn moeder'.
Hej,

Ik zou eens even goed op deze pijler kijken, er staan al best wat topics over bepaalde hulpverleningsvormen waar je misschien iets aan hebt. Verder kun je natuurlijk zelf info zoeken op internet. Of juist naar de huisarts gaan met de vraag wat de mogelijkheden allemaal zijn... En misschien dat je je verzekering even kunt checken, voor wat zij allemaal vergoeden? Succes in ieder geval!
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Lemon, stoere chick! Dat wou ik eerst eens even gezegd hebben .

Meestal word je door de huisarts doorverwezen naar de lokale ggz instantie. Daar ga je in eerste instantie 'gewoon' naar het volwassenenteam voor een intake. Intake bestaat uit 1 of 2 gesprekken en vaak ook nog wat onderzoek (vragenlijsten e.d.). Op basis van die intake komt er een diagnose en een behandelvoorstel. Tijdens het gesprek wat op de intake volgt worden die zaken met jou besproken en krijg je de kans daarop te reageren. Zo kom je, in de ideale wereld, dus vanzelf bij de juiste vorm van hulpverlening uit.

Succes!
Ohja, en binnen de huidige psychologie is CGT (cognitieve gedragstherapie) het meest gebruikelijk. Dat is een actieve vorm van therapie waarbij je het gevoel krijgt dat je echt aan jezelf aan het sleutelen bent.
Hema, dankjewel voor je input en compliment! Vind het nog steeds doodeng maar het begin is er.

Wat ik me afvroeg, kan je ook een verwijzing krijgen voor een particuliere therapeut of loopt alles via het GGZ? Ik hoorde namelijk dat daar behoorlijke wachtlijsten zijn en ik denk niet dat dat, in mijn geval, veel gaat helpen aangezien ik nu iets aan mijn problemen moet doen, voordat ik weer terugkrabbel.
Tuurlijk kun je ook naar een particuliere therapeut, dat noemt men dan de 'eerste lijn'. In dat geval vraag je je huisarts dus om een verwijzing naar een eerstelijnspsycholoog. Dan is het nog van belang dat die psycholoog een contract heeft met jouw zorgverzekeraar en dat diegene is aangesloten bij de beroepsvereniging (NIP of BIG). Iedereen mag zich tegenwoordig namelijk psycholoog noemen, maar alleen mensen die als zodanig geregistreerd staan zijn voldoende opgeleid en worden vergoed.
Aha, dat verduidelijkt het een beetje.
Er zijn ook particuliere alternatieve therapieen, of psychiaters, en psychotherapeuten.

Psychotherapie is breder dan CGT,
quote:JoJootje schreef op 05 oktober 2009 @ 20:22:

Er zijn ook particuliere alternatieve therapieen, of psychiaters, en psychotherapeuten.

Psychotherapie is breder dan CGT,Ja, dat klopt. Ik gaf alleen even aan dat CGT de stroming 'van het moment' is...
JoJootje, maar hoe kom je erachter welke methode/persoon bij je past? Een huisarts is er om een verwijzing te geven en naar klachten te luisteren maar ik neem aan dat hij niet direct een antwoord heeft op de vraag welke therapievorm bij mij zou passen...
De afspraak met de huisarts staat
Ik heb bewondering voor je! Ik moet deze stap ook gaan zetten. Maar kan de moed nog niet opbrengen. Laat je even weten hoe het was? Ben benieuwd hoe zo'n gesprek gaat. Misschien kan ik de stap hierdoor makkelijker nemen.
Goed dat je een afspraak hebt gemaakt!!
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Hoe je er achter komt is uitproberen. Het is namelijk neit alleen afhankelijk van de therapievorm, maar ook afhankelijk van of je een "klik" hebt met de therapeut. Dat kan je vooraf niet weten.

Kijk op Google en lees over de verschillende vormen en waar heb je het beste gevoel bij, wat sluit het beste bij jou en bij jouw problematiek aan.
Prikkie, dat je inziet dat het het even niet alleen kan oplossen, is al heel wat. Ik vond het moeilijk om aan mijn huisarts toe te geven dat het niet gaat maar aan de andere kant valt er ook een last van je af. En hij/zij vindt het absoluut geen vreemde vraag.

Zal zeker nog laten weten hoe het gegaan is!
Succes Lemonlime. Ik ben erg benieuwd naar je verhaal/ ervaring.
LemonLime, ik kon er niks aan doen maar natuurlijk ben ik even gaan lezen hier na ons gesprek van net. En zo kwam ik ook dit topic tegen. Mocht je behoefte hebben: ik heb zelf goede ervaringen met een therapeut/coach in Den Haag. Hij is particulier, je kunt waarschijnlijk snel bij hem terecht maar het wordt niet vergoed omdat hij geen psychotherapeutische opleiding heeft.

Ik vind hem zelf wel erg goed (en ik vind dat ik dat kan zeggen omdat ik zelf ook psycholoog ben en bovendien hem ken als client). Laat maar weten!

En verder: megastoer van je!
Hoi lemonlime!

Super dat je deze stap hebt gezet! Ik ben zelf door eenzelfde soort situatie gegaan, en kan volmondig zeggen dat het ondergaan van gedragstherapie (CGT) de beste beslissing is die ik ooit heb gemaakt. Overigens duurde het bij mij ook even voordat ik durfde in te zien dat ik niet overdreef en hulp moest zoeken. Heb zelf een héle moeizame band met mijn vader en ik herken heel veel van mijn verhaal in jouw verhaal over je moeder: de narcistische persoonlijkheid en de manipulatie en het feit dat je je voelt alsof je je aanstelt. Bij mij had ik eerst een heel rustig en aangenaam gesprek met de therapeut, waarna je samen beslist welke therapie voor jou het beste is. Dat is helemaal afhankelijk van je probleem en je eigen instelling. In ieder geval: heel veel succes en ik ben benieuwd naar je ervaringen!
Etosha, dankjewel voor je imput. Stiekem voel ik me een beetje 'naakt' nu mensen die mij irl kennen, dit weten maar aan de andere kant is dit wel de beste stap die ik ooit gezet heb.

Ik heb inmiddels contact gehad met PSYQ en begin november staat het eerste gesprek gepland. Wel heel spannend....Mocht dit uiteindelijk niet werken, dan kom ik graag nog een keer terug op je aanbod.

Renaat, je post geeft me weer een beetje moed
Snap ik, Lemon! Ik heb ook wel even geaarzeld voor ik zou reageren, vooral ook omdat we irl geen persoonlijk maar een zakelijk contact hebben. Aan de andere kant: als ik je kan helpen, waarom niet? Ik heb in behoorlijk hetzelfde schuitje gezeten als jij, ook door mijn moeder, dus ik herken je wel hier en daar.

Spannend, de eerste afspraak! Kijk vooral of het goed klikt he? En ik zie je volgende week, als het weer goed genoeg is!
Etosha, uiteindelijk bedacht ik me dat het uiteindelijk ook eigenlijk niet uitmaakt of iemand het uit mijn echte leven wel of niet weet. Het is niet alsof ik net verteld heb dat ik in mijn vrije tijd het liefst banken beroof

Maar er ligt nog steeds een taboe op het feit dat je ook een niet goede band met je ouders kan hebben en dat maakt het wel moeilijker.

Ik heb de eerste afspraak woensdag gehad aangezien mijn therapeute eerder een plaatsje vrij had. En aankomende di opnieuw een intake gesprek en daarna zal er een advies komen.

Makkelijk was/is het niet maar het klikt wel en dat maakt het iets makkelijker.

En weet je, vind het wel lief van je dat je toch gereageerd hebt!

Heb zin in volgende week! Moet het natuurlijk wel een beetje mooier weer worden
Klinkt wel goed, die eerste afspraak! Er ligt inderdaad wel een taboe op, dat klopt. Hoe vaak ik niet te horen heb gekregen dat ik mijn moeder moest vergeven en dat ik toch maar één moeder had en dat soort dingen. Maar ik ben de enige die weet wat ik heb meegemaakt en hoe dat voelt.

Op een gegeven moment kreeg ik een vriend die niet zo van de taboes is, en die zei doodleuk: op jouw moeder kun je afstuderen, die is zo gek als een deur. Beláchelijk vond ik dat, ondanks alles, dat hij dat zei! En nu kan ik dezelfde grap maken.

En wat volgend week betreft: als het net zulk mooi weer is als gisteren wordt het een geweldige dag! We gaan duimen, goed?
Hallo LemonLime,

Zit een beetje mee te lezen en zie dat je nu dus bijna je 1e afspraak hebt...Spannend? Of zie je er ook tegenop?

Ben erg benieuwd hoe het verloopt en hoop ook dat je daarover wilt vertellen, als je dat niet wilt hoeft dat natuurlijk niet.

Zelf heb ik na vele moeizame jaren recent ook deze stap gezet en ben bij dezelfde instelling. Begin is erg moeizaam verlopen, maar heb nu wel beetje vertrouwen dat het iets gaat opleveren..

succes en goed dat je het hebt gedaan!

groetjes PI
Etosha, herkenbaar!

Hoop inderdaad dat het een beetje fatsoenlijk weer wordt en dat het niet zo is als vandaag. We houden nog wel even contact over de tijd etc.

Poisonivy, heb morgen mijn tweede intake gesprek en makkelijk is het niet maar het lucht wel op. Het is niet makkelijk om over dat soort gevoelens te praten en stiekem wordt ik een beetje zenuwachtig van alles wat ze opschrijft maar aan de andere kant moet je er soms gewoon doorheen om je uiteindelijk beter te voelen. Denk dat jij dat gevoel wel begrijpt.

Dankjewel voor je bemoedigende woorden!
vraag je toch of je het mag lezen!

de vraag is of je daar dan weer vrolijker van wordt, maar weet je wel wat er over je wordt geschreven.

Oei zie dat het vandaag was...en? meegevallen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven