Psycholoog Rotterdam/Gouda

24-04-2012 16:42 23 berichten
Beste mede-forummers.

Ik hoop dat iemand misschien een tip voor me heeft.

Ik loop op bepaalde gebieden in mijn leven vast en heb daar ongeveer een half jaar geleden psychische hulp voor gezocht en het gaat sindsdien wel iets beter, maar mijn hulpverlener is toch niet wat ik had verwacht. Ik heb niet het idee dat zij mij echt verder kan helpen. Ik kom niet verder in de therapie, terwijl ik daar juist hulp voor zocht.

Afgelopen weekend had ik daar een gesprek over met een vriendin en zij opperde dat ik misschien een andere therapeut moet zoeken. Ik ben het daar wel mee eens, dus ik ben op zoek naar een goede therapeut of instelling. Ik ben een beetje aan het googelen nu, maar daar word ik niet wijzer van.

Daarom mijn vraag: heeft iemand goede ervaring met therapeuten in de omgeving Rotterdam of Gouda? En zo ja, welke?
Alle reacties Link kopieren
Weet je van welk soort therapie nu gebruikt gemaakt wordt? Misschien past een andere aanpak/therapie beter bij jou?

Zijn er binnen jou psychologen instelling geen meerdere psychologen?
Kijk ook goed na in je zorgverzekering,met wat er vergoed wordt.
Ja, soms is het beter om bij dezelfde instelling te blijven.

Ik ben 500 flappen kwijt, of ik nou 4 keer langskom of 40 keer.
Er zijn inderdaad meerdere psychologen binnen het instituut.

Ik krijg op het moment (bij mijn weten) cognitieve gedragstherapie en daarvoor moet ik vaak lijsten invullen en noteren wat ik doe, wanneer ik dat doe en waarom. We blijven daar zo hangen alleen, dat is het probleem.

Nu is het zo dat ik tien jaar geleden ook al therapie heb gevolgd en daar voor mijn gevoel veel verder mee kwam. Die therapie was heel anders en ging veel om mijn gedachten in dan mijn werkelijke gedrag.

Ik vind het eigenlijk heel lastig om tegen mijn therapeut te zeggen dat ik er niet zo veel vertrouwen meer in heb. Maar mijn vriendin heeft er wel gelijk in als ze zegt dat het om mij gaat en niet om haar. En dat het wel om vertrouwen draait en dat mis ik bij haar.
Ja, het gaat zeker om jou. Al denk ik dat het niet aan de psycholoog ligt, maar aan de behandeling.

Ik ben ook net begonnen aan cognitieve gedragstherapie, en ook bang dat het te 'praktisch' voor me zal zijn, nu inderdaad ook al lijsten in moeten vullen.

Misschien je eens verdiepen in de verschillende behandelingen binnen de psychologie?
Ik heb een verwijzing van de huisarts en overige kosten zijn ook (gelukkig) geen probleem.

Als je hulp zoekt is het toch een beetje uitproberen. Je moet afgaan op het advies van je huisarts of bekenden, want op het internet is er verder weinig info beschikbaar. Daarom vraag ik het hier in de hoop wat (goede) ervaringen te lezen. Ik tast in het duister en moet het nu doen met promopraatjes van de instellingen.
Oh, lees net dat je geen vertrouwen in haar hebt, lijkt me moeilijk om aan te geven, maar IEDER mens heeft met de één meer een klik dat met de ander. Zelfs artsen, psychologen, docenten, dus als jij aangeeft niet het juiste gevoel te hebben wat je zou willen hebben?
Het is heel praktisch inderdaad. Wat heb je gedaan, wat voelde je toen, wat bewoog je daartoe?

Aan de ene kant denk ik wel dat het mij inzicht kan verschaffen, maar aan de andere kant ook niet. Ik wéét namelijk wel dat ik beter dit of dit niet kan doen.

Misschien ligt er ook wel aan dat het zo praktisch is inderdaad. bij mijn andere therapie ging het bij mijn weten ook dieper. Dus niet alleen om de vraag wát doe, en hóe kun je het veranderen. Het ging er meer waarom ik doe zoals ik doe.
Wat denk je van RET? Ik ben zowel persoonlijk als binnen mijn studie veel met psychologie bezig. RET gaat niet zozeer in op het probleem, maar op de manier waarop jij het ervaart, draait dus meer om jou belevingen.
Ik vind het soms ook frustrerend als ze het samenvat, en daar nét niet de goede woorden voor gebruikt. Herken jij dat ook?
Metafoor: dat klopt. Ik heb geen vertrouwen in haar, maar moet dat wel gaan zeggen en dat vind ik heel moeilijk. Ik weet dat het het haar werk is enzo. Misschien moet ik daar maar even doorheen bijten, maar ik blijf het vervelend vinden om tegen haar te zeggen dat ik liever iemand anders heb.
quote:metafoor schreef op 24 april 2012 @ 17:14:

Ik vind het soms ook frustrerend als ze het samenvat, en daar nét niet de goede woorden voor gebruikt. Herken jij dat ook?Inderdaad! Misschien gaat het niet om de woorden, maar om het riedeltje...elke keer hetzelfde. Ik heb ook de indruk dat dat uit de boeken komt en niet ook en niet op persoonlijke ervaringen is afgesteld.
Ja, ik denk dat ze een vast jargon aan woorden hebben, waar ze vaker gebruik van maken, net als ikzelf ook het ene woord veel vaker gebruik dan het andere woord:').

Bij mijn praktijk kreeg ik een brief, waarin stond dat ik mocht veranderen van psych, het komt dus vaker voor, en jij bent zeker niet de enige! Wees ook eerlijk naar jezelf toe, daar zitten en de 'feeling' niet hebben schiet ook niet op.
Ik zit nu even snel te lezen over RET, klinkt goed. Heb jij daar ervaring mee?

En jargon op zich is prima volgens mij, maar dan moet het wel constructief zijn en daar heb ik nu niet zoveel vertrouwen in. Het gaat daar toch wel om. Met alles eigenlijk.
Nee, geen persoonlijke ervaring mee! Sorry. Wel binnen mijn studie over gehad, vandaar dat ik het ken.
Of misschien kan je het er even met je HA over hebben? Deze heeft jou uiteindelijk doorverwezen naar de Cognitieve Gedragstherapie.
In Rotterdam heb ik een hele goede ervaring met Mente Sana.

Zit vlakbij het oostplein dus erg goed bereikbaar met het ov.
_lupine_ als ik je een goede tip mag geven : ga naar een psycholoog die een eigen praktijk heeft. Mijn zusje was toen doorverwezen naar psyQ en als ik die verhalen allemaal hoorde, contateerde ik eruit dat je eigenlijk alleen maar een nummer bent daar. Afspraken die niet buiten schooltijden konden, nieuwe afspraken konden pas na minmiaal 6 weken weer gemaakt worden etc.
quote:claudine1982 schreef op 24 april 2012 @ 20:38:

_lupine_ als ik je een goede tip mag geven : ga naar een psycholoog die een eigen praktijk heeft. Mijn zusje was toen doorverwezen naar psyQ en als ik die verhalen allemaal hoorde, contateerde ik eruit dat je eigenlijk alleen maar een nummer bent daar. Afspraken die niet buiten schooltijden konden, nieuwe afspraken konden pas na minmiaal 6 weken weer gemaakt worden etc.Hmmm, daar ben ik zojuist binnengestapt. Als is PsyQ tweedelijns, en hebben zij ook psychiaters. Dat hebben particuliere psychologen vaak niet.
Tsja, als jij een goed gevoel hebt bij psyQ, wie ben ik om dat tegen te spreken Maar ik had de indruk dat ze daar teveel patienten onder hun hoede hebben. Daarbij kreeg mijn zusje een verkeerde diagnose namelijk anorexia terwijl ze door depressiviteit niet at.
Ik ben er nog maar zo nieuw, dat ik nog niet kan oordelen, sta er een tikkeltje sceptisch maar open in.
In ieder geval metafoor en lupine, sterkte !

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven