randpsychose

20-12-2010 21:17 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er ervaring met een randpsychose ?
Geen verstand van, maar wanneer je "wat is een randpsychose" bij google intypt, krijg je heel veel hits.
randpsychose:

groep van psychotische toestanden (psychische stoornis waarbij het contact met de realiteit gestoord is), die niet ingedeeld kunnen worden bij de gebruikelijke ziektebeelden
Sorry, iets te onduidelijk, heb het veranderd.
Ik ken iemand die er last van heeft zo nu en dan. Wat wil je precies weten?
Wat de sympthonen zijn ?
Heb je iemand in je omgeving die dit heeft?
Randpsychotische verschijnselen zijn nogal breed. Het is niet gemakkelijk de symptomen hier zomaar even neer te zetten.

Waarom wil je dit weten? Ken je iemand die er last van heeft? Ben je bang zelf randpsychotisch te zijn?
Verklaar je eens nader.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
Heb randpsychotische verschijnselen gehad in het eerste jaar na geboorte van mijn kind.

Wat wil je met dit topic? Dat zou helpen met reageren. Zoek je ervaringen, wat je ertegen kunt doen, heb je het zelf of iemand die je kent, etc.
Ik heb het zelf gehad, bij mij was het met gedachten/beelden die zo snel gaan dat ik ze onmogelijk na kan vertellen. Ik ben eigenlijk vooral op zoek naar andere ervaringen.
Zuchtervan, mijn ervaringen zijn randpsychotische momenten die gelukkig maar kort aanhielden. Zo is mij dit ten minste uitgelegd door psychiater. Ik had het nogmaals in het eerste jaar na geboorte van dochter en zal wel ergens te maken hebben gehad met mijn postpartum depressie.

Ik heb het niet eerder gehad en ook niet meer terug gekregen. Wel heb ik uitgebreide psychiatrische onderzoeken gehad, waarbij naar voren kwam dat ik psychose gevoelig ben/zou kunnen zijn. Maar dat zegt me niet zoveel, aangezien ik wel vaker onder dikke stress heb gefunctioneerd en mijn hersens niet eerder in psychose toestand terecht zijn gekomen. Maar goed, ik sluit het niet uit.

De gevoeligheid is denk ik deels gebaseerd op mijn belevingen na de geboorte en mijn chronische depersonalisatie/derealisatie waar ik tot een aantal jaar geleden last van heb gehad.

Als je graag ervaringen wilt, helpt het als je iets meer over jezelf verteld. Heb je het nog steeds, heb je het gehad en ben je nu al lang vrij van deze verschijnselen? Er schijnt trouwens een forum voor te zijn (psychose e.d.).

Mijn gedachten/beelden gingen trouwens niet zo ver, omdat ik niet hallicuneerde. Ik was niet meer realistisch over mijn baby. Dacht dat de duivel erin gevaren was, ze was bij momenten de personificatie van het kwaad. Maar ik blijf er wel moeite mee hebben om te schrijven, ook al ben ik het inmiddels wel heel erg gewend het uit te spreken wat ik destijds deed bij mijn SPV'er.

Als je vragen hebt, laat maar horen.
Schouderklopje bedankt voor je reactie. Ik herken jouw situatie niet helaas. Ik heb het nu vier keer gehad. De eerste drie keer, duurde het maar een paar uur. Mijn gedachten gingen zo snel dat ik niet eens meer wist wat ik dacht, terwijl een ander deel van mij gewoon verder ging met het gewone leven.

De vierde keer was het veel minder heftig maar duurde het twee dagen.
Nee, klinkt inderdaad niet als hetzelfde Zuchtervan. Ik hoop dat je nog mensen treft die het wel herkennen, want dat zou fijn voor je zijn. Anders misschien toch eens een kijkje nemen bij een forum die daar speciaal voor bedoelt is.

succes to.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven