Rij angst, in mijn eentje in de auto!

12-07-2011 23:24 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
Heb al jaren rijangst. Nu durf ik inmiddels samen met mijn vriend te rijden waarbij hij mee kijkt en tips geeft. Ik heb dus al jaren niet meer alleen in de auto gezeten. Wie heeft er tips om mijn rijangst te overwinnen? Ik had het idee om een paar rijlessen te nemen maarja de angst is er dan denk ik nog steeds. Herkent iemand dit en hoe ga jij ermee om?
Idd voor een stoplicht kan ik me in een schakelauto heel erg druk maken om het achterliggende verkeer. Slaat mijn auto af? Rij ik wel snel genoeg weg? etc.

Is het voor deze mensen hier op t forum ook niet handig om in een automaat te gaan rijden?
Het is echt een vrouwending. Ik heb meer vriendinnen met dit ''probleem''.
quote:mocy schreef op 13 juli 2011 @ 00:09:

Ik had heel lang niet meer gereden (15 jaar of zo). Ik reed sowieso al nooit op de grote weg. Stad was geen probleem. Vorig jaar twee lessen genomen, één in de stad. Ander (heel stoer vond ik) op de grote weg. Dat ging allebei goed dus de instructeur zag geen reden om me meer lessen te laten volgen. De grote weg-les vond ik horror. En besloot toen dat nooit meer te doen. Stad heb ik nog 2 x in gereden. Met man naast me. Ging prima. Dus nam me voor veel te gaan oefenen....dat moet dus nog gebeuren.Ik ga hyperventileren. Ik begin er ook niet meer aan. Ben een gevaar voor mezelf en andere weggebruikers. Het gaat er mij te agressief aan toe. Dat kan mijn gevoelige zieltje niet aan. Ik trek met de auto ook steeds naar rechts. Het liefst zou ik op de vluchtstrook gaan rijden. Ik vind het zo belachelijk van mezelf! En al het commentaar wat je in je omgeving krijgt: Je hebt toch je rijbewijs!
Waar ik nou eigenlijk bang voor ben, weet ik niet precies. Het is een soort faalangst denk ik. Dat ik in een moeilijke situatie de verkeerde beslissing zal nemen.
Ik heb ook meer vriendinnen met dit probleem. Mocy wat vind je eng aan de grote weg? Ik vind dat juist relaxed omdat het één snelheid is, 1 kant op gaat en het verder alleen veel spiegelkijken is en inhalen. Bebouwde kom moet ik veel meer handelingen voor doen en veel beter opletten. Daar zit mijn angst meer in.
Ja idd Chatterly, anderen hebben er vaak commentaar op, terwijl er zoveel vrouwen last van hebben.

Grote weg angst kan ik wel verklaren. Moest vroeger van mijn ex rijden zoals hij deed. Dus constant inhalen, heel hard rijden en hij had altijd commentaar.

Vorig jaar vond ik het doodeng door de snelheid, wat ik trouwens ook altijd als bijrijder heb. Plus dwanggedachten van ''stel dat ik ineens naar rechts of links stuur''. Allemaal rampscenario's schoten door mijn hoofd.
En het allerengste van de grote weg: in- en uitvoegen. Hier vlakbij is een hele enge met heel veel banen en moet je echt 4 of 5 banen opschuiven. Getver.
Was je voordat je last kreeg van rij-angst wel een zekere chauffeur? Zo ja, probeer dan uit te zoeken hoe je rij-angst is ontstaan.

Ik heb er jarenlang last van gehad, ik was zo'n zelfverzekerde automobilist, tot de dag dat mijn auto, door een mankement, stuurloos raakte op de snelweg. Heel eng als je 120 rijdt, twee kleine kinderen achterin, de auto schoot van links naar rechts over de weg. Ik was blij toen ik op de vluchtstrook stond. Na de reparatie was de auto weer helemaal betrouwbaar maar ik durfde niet meer te rijden, ja kleine stukjes in de buurt, op stille weggetjes.

Toen wij een andere auto kochten merkte ik dat autorijden best wel weer leuk vond en stukje bij beetje heb ik m'n grenzen verlegd, je hoeft ten slotte niet meteen naar Parijs te rijden, en het ging steeds beter.

Het is inmiddels al 16 jaar geleden dat het mis ging maar ik ben blij dat ik rij! Maar ik heb nooit meer op de snelweg gereden.
Bijzonder om te zien dat mensen allerlei angsten kunnen hebben mbt autorijden. Ik rij liever op een 10 baans autosnel weg dan de bebouwde kom in Amsterdam haha.
Ik62 wat goed van je na zo'n ervaring.

Ik was nooit zo'n zekere rijder. Heb ook twee keer een aanrijding gehad maar bleef erna toch wel rijden.
Zet mij maar in Parijs en ik rijd dwars door de stad heen. Alleen moet je over de snelweg om in Parijs te komen

Hier ook zo mocy. Commentaar van man. Doe dit, doe dat! Ik las pas in de Kampioen over rijangst en met name bij vrouwen. "Als ze dan eens rijden, krijgen ze commentaar van hun partner" Doet er geen goed aan natuurlijk.

Ik ben ook nooit een zekere rijder geweest.
quote:mocy schreef op 13 juli 2011 @ 00:25:

Ik62 wat goed van je na zo'n ervaring.

Ik was nooit zo'n zekere rijder. Heb ook twee keer een aanrijding gehad maar bleef erna toch wel rijden.Ik had niet zoveel keus, we woonden toen erg afgelegen. Maar ik ben zover heen geweest dat ik het verlengen van mijn rijbewijs onzin vond, gelukkig hebben mijn man en mijn moeder me overgehaald het wel te doen.Ik heb nu veel plezier in autorijden maar nogmaals, je krijgt me de snelweg niet meer op, dan is de paniek van toen meteen terug.
Door dit topic neem ik me nu toch weer voor binnenkort weer eens te gaan rijden (in de stad). Gewoon rustig aan. Ik mis het niet echt, doe veel op de fiets en moet ik iets halen of zo, dan rijdt man. Maar zo af en toe zelf een hoop boodschappen doen in een winkel die ik ''leuk'' vindt, is ook wel wat. Kijk ik wel eerst of er een groot parkeerterrein bij is . Parkeren was ik ook geen ster in.
Dat rijbewijs verlengen heb ik ook gedaan, ook al dacht ik toen nooit meer te gaan rijden.
quote:lempicka schreef op 13 juli 2011 @ 00:09:Is het voor deze mensen hier op t forum ook niet handig om in een automaat te gaan rijden? Een automaat kan handig zijn, maar er zitten ook nadelen aan. Wanneer je went aan een automaat is het vaak lastig om weer te schakelen. Aangezien het aantal automaatjes in Nederland in verhouding erg klein is kan je niet met iedere auto meer rijden.

De automaat verbruikt vaak een fractie meer brandstof en de topsnelheid van de auto ligt vaak iets lager. Zo zitten er nog meer nadelen aan.

quote:lempicka schreef op 13 juli 2011 @ 00:09:

Idd voor een stoplicht kan ik me in een schakelauto heel erg druk maken om het achterliggende verkeer. Slaat mijn auto af? Rij ik wel snel genoeg weg? etc. Het 'afslaan' van de motor overkomt zelfs de beste chauffeurs nogsteeds, zeker met een benzine auto. Daar moet je je niet al te druk over maken. Dat is iets van oefenen op een verlaten stuk weg/parkeerterrein.

Of je snelgenoeg weg rijdt dat is natuurlijk verschillend. Er zijn mensen die geduldig zijn. Maar er zijn ook mensen die liefst volgas wegrijden bij ieder stoplicht. Hoe je het ook doet, een automaat is altijd sneller weg bij een stoplicht tenzij je sneller kan schakelen dan een automaat. De mensen die dat kunnen kan ik op 1 hand tellen.

Als je wegrijdt zoals je het van je instructeur geleerd hebt is het altijd goed. Versnelling 1 rijd je 1x de voertuiglengte door, opschakelen naar 2 doortrappen tot 2500rpm op je toeren teller en dan verder opschakelen. Dat is normaal dus als je iemand hebt die sneller weg wil dan heeft die gewoon pech. Als hij sneller wil moet ie maar gaan inhalen.
Ik heb snelweg rijangst. Het is heel makkelijk gezegd om het 'gewoon' te doen. Ik kom die snelweg gewoon niet op. Toen ik echt net mn rijbewijs had gehaald deed ik het nog wel, nu ontwikkel ik zelfs snelweg angst wanneer ik naast de bestuurder zit. Ik baal er van, heel erg maar weet niet hoe ik er vanaf moet komen. In de stad en binnendoorwegen rij ik zonder problemen..
quote:Turkooiss schreef op 13 juli 2011 @ 00:42:

Ik heb snelweg rijangst. Het is heel makkelijk gezegd om het 'gewoon' te doen. Ik kom die snelweg gewoon niet op. Toen ik echt net mn rijbewijs had gehaald deed ik het nog wel, nu ontwikkel ik zelfs snelweg angst wanneer ik naast de bestuurder zit. Ik baal er van, heel erg maar weet niet hoe ik er vanaf moet komen. In de stad en binnendoorwegen rij ik zonder problemen..Heel herkenbaar. Ik mis de snelweg niet, via binnenwegen kom ik er ook, al zegt mijn man dat snelwegen veel veiliger zijn.
@Ik62,

Ik mis de snelwegen wel. Ik kan niet naar mn vriendin in A'dam rijden bij. Is misschien wel mogelijk maar een jarenplan. Als ik dan weer in die trein zit baal ik heel erg van mezelf.
quote:Chatterly schreef op 13 juli 2011 @ 00:31:

Commentaar van man. Doe dit, doe dat! Ik las pas in de Kampioen over rijangst en met name bij vrouwen. "Als ze dan eens rijden, krijgen ze commentaar van hun partner" Doet er geen goed aan natuurlijk.

Geen passagier op de rechter voorstoel meenemen is ook een manier om van je onzekerheid af te komen, of je onzekerheid te onderdrukken. Doordat iemand op de achterbank wordt het commentaar wat je krijgt een stuk minder.

Ik heb ooit ook bij een collega in de auto gezeten. Ik mocht van haar alleen mee op de achterbank. Ze vroeg mij hier begrip voor te hebben omdat ze anders erg onzeker werd. Het aanbod of ik mocht rijden, zei ze 'nee ik wil het graag zelf doen'.

Of je dit voorelkaar krijgt weet ik niet. De meeste mannen geilen namelijk op de voorstoelen van de auto, op 1 of andere manier.
Je komt in principe overal zonder auto. Alleen is het soms zo zonde als je je rot loopt te sjouwen in het OV, lang moet wachten, onnodige extra kosten omdat er een auto voor de deur staat etc.
quote:Turkooiss schreef op 13 juli 2011 @ 00:49:

@Ik62,

Ik mis de snelwegen wel. Ik kan niet naar mn vriendin in A'dam rijden bij. Is misschien wel mogelijk maar een jarenplan. Als ik dan weer in die trein zit baal ik heel erg van mezelf.Natuurlijk is het lastig om niet de snelweg op te durven, maar ik ben zelfs een aantal keren naar Bretagne gereden via binnenwegen, het kost tijd maar dat heb ik er graag voor over.
quote:Turkooiss schreef op 13 juli 2011 @ 00:49:

@Ik62,

Ik mis de snelwegen wel. Ik kan niet naar mn vriendin in A'dam rijden bij. Is misschien wel mogelijk maar een jarenplan. Als ik dan weer in die trein zit baal ik heel erg van mezelf.

Wil je het dan niet samen met een rij-instructeur proberen? Dat je ervan baalt snap ik best. Het is ook makkelijk om te zeggen "gewoon doen" als je er geen last van hebt.

beetje off-topic maar: ik had altijd een enorm angst voor dokters, verpleegsters, tandartsen etc. Nu nog wel. Je komt er nooit helemaal van af. Maar ik heb gewoon 1 keer gedacht van ik ga gewoon een keer naar de tandarts en ik laat verstandskiezen trekken want die moeten er uit. Zo ben ik voor mijn angst voor tandartsen af gekomen.
quote:emv schreef op 13 juli 2011 @ 00:03:

Ga voor het gemak 10 - 20 kmh onder de geldende maximum snelheid zitten, en op de snelweg 90 kmh. Dit rijd een stuk rustiger voor je als bestuurder.Lijkt me geen relaxed plan. Op binnenwegen wek je zo ontzettend veel agressie en onrust om je heen op (veel woest ingehaald worden) en op de snelweg zit je constant tussen vrachtwagens, dus je ziet niks en je voelt je onveilig.
quote:emv schreef op 13 juli 2011 @ 00:03:

Zelfstandig rijden is een idee. Huur een auto met een automaat en ga er een dagje mee rijden als het rustig is op de weg. Ga voor het gemak 10 - 20 kmh onder de geldende maximum snelheid zitten, en op de snelweg 90 kmh. Dit rijd een stuk rustiger voor je als bestuurder. .

Ja hoor dit is een geweldige tip. Dit zorgt er alleen maar voor dat mensen achter haar gaan duwen en trekken en toeteren en knipperen en gevaarlijke acties gaan uithalen waardoor de angst alleen maar bevestigd zal worden. Daar in TO (en overige weggebruikers) zeker niet blij mee.

@ To. Een kwestie van doen doen doen en nog eens doen. Ik durfde een jaar of 8 geleden amper de weg op. Ik deed het wel maar zeker niet met zelfvertrouwen.

Beginnen met kleine stukjes. Naar de supermarkt en zo. Je hoeft niet te laag te vliegen gewoon op het correcte tempo. Dan moet je daar parkeren, voor veel mensen lastig. Ik ben begonnen met verder weg parkeren. daar waar wel voldoende ruimte is. En ben op een rustige straat wekelijks file parkeren en gewoon parkeren gaan oefenen. Nu kan ik hem voor de deur in het kleinste gaatje proppen maar doe dat eigenlijk nooit en dat scheelt een hoop deuken. Want rara voorzichtige mensen parkeren iets verder weg

nu een jaar of 8 later rij ik ca 30.000 km per jaar en is het mijn ontspanningsmoment geworden. In de auto hoef ik niets anders dan lekkere muziek luisteren en rijden. Heerlijk.
Ik heb bijna 10 jaar geleden mijn rijbewijs in het buitenland gehaald, daar een paar maanden een beetje gereden (maar heel anders want links rijden, veel ruimte en minder chaos dan hier) Toen hier examen gedaan en in één keer gehaald. En dat was ook meteen een van de laatste keren dat ik heb gereden...

Ik vind de chaos en drukte eng. De korte lontjes en het gejakker. Overigens vind ik bij iemand anders in de auto zitten ook niet fijn (doe ik niet vaak genoeg, denk ik) en ben ik zelfs een schijtmuis op mijn fiets in de spits. (Ik woon in het centrum van een drukke fietsstad, want veel studenten) En eigenlijk vind ik het heerlijk om overal heen te treinen. Lekker ontspannen, kopje koffie erbij, beetje mijmerend uit het raam kijken. Maar toch, he, het voelt als falen als ik nooit meer autorij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven