Rijangst, wie heeft tips?
dinsdag 27 december 2011 om 11:17
Deze vraag heb ik al eerder gesteld in een bestaand topic, maar nu dan op aanraden van andere forummers een eigen topic geopend:
Ik ben Lulu_, heb 8 jaar een rijbewijs en na een hoop gedoe heb ik een jaar of 2 geleden besloten niet meer zelf auto te rijden. Ik was sowieso al angstig op de snelweg en onbekende wegen maar het ging van kwaad naar erger: optrekken is eng, parkeren is eng, invoegen is eng en ik zat altijd met rode stressvlekken achter het stuur. Nu merk ik ook dat ik het naar vind om naast iemand in de auto te zitten: zweethandjes en ik zit 'mee te remmen' als iemand te hard rijdt en abrupt remt. Mijn angst heeft overigens ook te maken met het feit dat ik best wel nachtblind ben en weinig diepte zie. Maar goed: Ik ben het zat, tijd om er iets aan te doen! Ik wil zo graag onafhankelijk zijn en niet meer met het (zeer weinig rijdende) OV naar m'n werk.
Wie heeft er ervaring met faalangst-autorijles, hoeveel lessen had je nodig en hoe is nu je gevoel betreft autorijden?
Ik ben Lulu_, heb 8 jaar een rijbewijs en na een hoop gedoe heb ik een jaar of 2 geleden besloten niet meer zelf auto te rijden. Ik was sowieso al angstig op de snelweg en onbekende wegen maar het ging van kwaad naar erger: optrekken is eng, parkeren is eng, invoegen is eng en ik zat altijd met rode stressvlekken achter het stuur. Nu merk ik ook dat ik het naar vind om naast iemand in de auto te zitten: zweethandjes en ik zit 'mee te remmen' als iemand te hard rijdt en abrupt remt. Mijn angst heeft overigens ook te maken met het feit dat ik best wel nachtblind ben en weinig diepte zie. Maar goed: Ik ben het zat, tijd om er iets aan te doen! Ik wil zo graag onafhankelijk zijn en niet meer met het (zeer weinig rijdende) OV naar m'n werk.
Wie heeft er ervaring met faalangst-autorijles, hoeveel lessen had je nodig en hoe is nu je gevoel betreft autorijden?
dinsdag 27 december 2011 om 11:26
Als je nachtblind bent zou ik je aanraden om niét te gaan rijden in het donker. Voor je eigen veiligheid, maar ook die van anderen.
Verder zou je gewoon die faalangst-rijlessen moeten nemen. Wij kunnen toch niet inschatten hoeveel lessen het jou kost om weer fatsoenlijk in de auto te kunnen stappen?
Succes.
Verder zou je gewoon die faalangst-rijlessen moeten nemen. Wij kunnen toch niet inschatten hoeveel lessen het jou kost om weer fatsoenlijk in de auto te kunnen stappen?
Succes.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 27 december 2011 om 11:44
Klinkt lullig, maar mijn tip zou zijn om niet meer in de auto te stappen. Jij voelt je zwaar onzeker (vindt alles ''eng'') en hebt 2 jaar niet meer gereden. Jouw rij-kwaliteiten zijn dus zeker niet op orde. En de wereld om je heen is ook veranderd, het is drukker geworden op de weg, steeds meer mensen zitten onderweg te pingen / bellen / smsen, op diverse stukken mogen we 130. Dus het zou voor iedereen beter en veiliger zijn als jij gewoon met het OV blijft gaan.
dinsdag 27 december 2011 om 11:48
Toen ik 18 was heb ik mijn rijbewijs gehaald. Vervolgens ben ik gaan studeren en heb ik gedurende deze jaren niet gereden. Na deze jaren was ik ook angstig geworden. Toen ik voor een leuke baan moest auto rijden, heb ik nog wat lessen genomen. Dat heeft wonderen gedaan. Bespreek je angsten, zodat je deze kunt aanpakken. Succes!
dinsdag 27 december 2011 om 11:51
Ik heb me inmiddels opgegeven voor faalangst rijlessen.
@ Himalaya, ik begrijp dat niemand in kan schatten hoeveel lessen ik nodig heb. Ik ben alleen benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn en waar ik een beetje op moet rekenen.
@ SeptemberGirl: Believe me, ik zou graag zonder auto door het leven gaan, maar helaas ga ik in de toekomst afhankelijk zijn van een auto om naar m'n werk te komen. Ik werk in de zorg en heb onregelmatige werktijden. OV is ook geen optie meer, vooral in het weekend. M'n werk is me te lief om iets anders te zoeken. Om naar mijn werk te komen hoef ik in principe niet over de snelweg.
Bedankt voor jullie reacties!
@ Himalaya, ik begrijp dat niemand in kan schatten hoeveel lessen ik nodig heb. Ik ben alleen benieuwd of er ervaringsdeskundigen zijn en waar ik een beetje op moet rekenen.
@ SeptemberGirl: Believe me, ik zou graag zonder auto door het leven gaan, maar helaas ga ik in de toekomst afhankelijk zijn van een auto om naar m'n werk te komen. Ik werk in de zorg en heb onregelmatige werktijden. OV is ook geen optie meer, vooral in het weekend. M'n werk is me te lief om iets anders te zoeken. Om naar mijn werk te komen hoef ik in principe niet over de snelweg.
Bedankt voor jullie reacties!
dinsdag 27 december 2011 om 11:54
quote:lulu_ schreef op 27 december 2011 @ 11:51:
@ SeptemberGirl: Believe me, ik zou graag zonder auto door het leven gaan, maar helaas ga ik in de toekomst afhankelijk zijn van een auto om naar m'n werk te komen. Ik werk in de zorg en heb onregelmatige werktijden. Maar je bent toch een gevaar op de weg als je nachtblind bent??
@ SeptemberGirl: Believe me, ik zou graag zonder auto door het leven gaan, maar helaas ga ik in de toekomst afhankelijk zijn van een auto om naar m'n werk te komen. Ik werk in de zorg en heb onregelmatige werktijden. Maar je bent toch een gevaar op de weg als je nachtblind bent??
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
dinsdag 27 december 2011 om 12:13
Ik heb op goed verlichtte wegen weinig last. Ik heb vooral even de tijd nodig om te wennen aan het donker, dat duurt soms wel een kwartier. De route naar mijn werk is goed verlicht anders zou ik het risico inderdaad niet durven nemen! Ik was het zeker niet van plan om 's avonds auto te rijden als het niet nodig is en ik moet langs de opticien om te kijken voor zo'n speciale bril.
dinsdag 27 december 2011 om 12:21
Ik ben ook nachtblind en vind het rijden in het donker zo niet fijn.
Het klinkt raar, maar op wegen waar weinig licht schijnt en waar weinig ander verkeer is, lukt het me prima..
Ik heb ook zo'n speciale bril voor in het donker en het werkt super goed.
Ik zie veel meer (en eerder) en ik zit een stuk rustiger (zonder klots oksels) in de auto..
ik raad dus echt zo'n bril aan, en extra rijlessen..
succes ermee
Het klinkt raar, maar op wegen waar weinig licht schijnt en waar weinig ander verkeer is, lukt het me prima..
Ik heb ook zo'n speciale bril voor in het donker en het werkt super goed.
Ik zie veel meer (en eerder) en ik zit een stuk rustiger (zonder klots oksels) in de auto..
ik raad dus echt zo'n bril aan, en extra rijlessen..
succes ermee
dinsdag 27 december 2011 om 12:43
Heb in 2001 mijn rijbewijs gehaald (hoe moge een wonder heten), en heb na 3 x rijden en een auto-ongeluk het roze papiertje in de kast geflikkerd.
Ik vind autorijden niet leuk en eng.
Gelukkig woon ik 15 km van mijn werk en is de afstand te doen met scooter.
Niet iedereen is het blijkbaar eens met mijn beslissing want "men" vindt dat ik toch weer in de auto moet.
Ikzelf ben tevreden en als er sneeuw ligt kan ik ook met het OV naar mijn werk.
Niet geheel de ervaring wat je zocht, maar wilde je even weten dat je niet alleen staat in de rij-angst.
Ik vind autorijden niet leuk en eng.
Gelukkig woon ik 15 km van mijn werk en is de afstand te doen met scooter.
Niet iedereen is het blijkbaar eens met mijn beslissing want "men" vindt dat ik toch weer in de auto moet.
Ikzelf ben tevreden en als er sneeuw ligt kan ik ook met het OV naar mijn werk.
Niet geheel de ervaring wat je zocht, maar wilde je even weten dat je niet alleen staat in de rij-angst.
anoniem_50956 wijzigde dit bericht op 27-12-2011 12:46
Reden: 2011 moest 2001 zijn
Reden: 2011 moest 2001 zijn
% gewijzigd
dinsdag 27 december 2011 om 12:52
Ik heb ook jarenlang niet gereden omdat ik bang was. Nu nog wel angstig maar alleen op onbekende wegen. De route naar mijn werk is nu allang niet meer beangstigend omdat ik het zo goed ken. Een vriend van mij is naast me gaan zitten en we hebben de route gewoon 4 keer gereden. Totdat ik niet meer bang was. Als het 1 route naar je werk is zou je dat ook zo kunnen doen? Of moet je voor je werk op pad?
Ik rijd in mijn woonplaats zonder problemen, ook naar mijn ouders, zo'n 20 kilometer verder maar ik zou bv niet in een grote drukke, onbekende stad durven rijden. Maar dat vind ik geen probleem, daar is altijd wel een oplossing voor.
Ik ben blij dat ik weer achter het stuur durf!
Ik rijd in mijn woonplaats zonder problemen, ook naar mijn ouders, zo'n 20 kilometer verder maar ik zou bv niet in een grote drukke, onbekende stad durven rijden. Maar dat vind ik geen probleem, daar is altijd wel een oplossing voor.
Ik ben blij dat ik weer achter het stuur durf!
dinsdag 27 december 2011 om 13:00
Thanks voor je reactie Tikal! Ik denk dat jij een passende oplossing hebt gevonden in jouw situatie, en 'men' kan dan lekker het heen en weer krijgen.
Ik zit ook op 15 km van mijn werk en ik heb ook aan een scooter gedacht, maar dat leek me toch minder fijn als autorijden, vooral in een regen/hagel/sneeuw/onweersbui. Met goed weer wil ik het stuk ook weleens fietsen. De reden dat ik eigen vervoer moet gaan regelen is juist omdat het OV flink aan het bezuinigen is en een aantal ritten heeft geschrapt, waardoor ik in het weekend nooit meer vroeg kan werken.
Ik ga zo overigens richting werk (met het OV, don't worry... ) dus van mijn kant even geen reacties meer.
Ik zit ook op 15 km van mijn werk en ik heb ook aan een scooter gedacht, maar dat leek me toch minder fijn als autorijden, vooral in een regen/hagel/sneeuw/onweersbui. Met goed weer wil ik het stuk ook weleens fietsen. De reden dat ik eigen vervoer moet gaan regelen is juist omdat het OV flink aan het bezuinigen is en een aantal ritten heeft geschrapt, waardoor ik in het weekend nooit meer vroeg kan werken.
Ik ga zo overigens richting werk (met het OV, don't worry... ) dus van mijn kant even geen reacties meer.
dinsdag 27 december 2011 om 13:04
Yvaatje: jouw post had ik kunnen schrijven! Ik ben blij voor je dat je weer lekker achter het stuur kan zitten. Ik hoef inderdaad voor mijn werk alleen maar heen en terug langs dezelfde weg, dus dat moet ik gewoon kunnen. Ik zie mezelf daarentegen niet/nooit door het centrum van Amsterdam oid rijden, ik krijg al zweethandjes als ik eraan denk.
dinsdag 27 december 2011 om 13:11
Ik heb vorig jaar inderdaad best wat last gehad, maar toen nu toe... (even afkloppen), kan ik gewoon rijden.
Althans gewoon... ik ben nogal een koukleum, dus als ik om mijn werk aankom, doen (in geval van regen) mijn XXL regenpak uit. Dan mijn XXL jas, dan mijn L jas, dan een M trui...
En mocht je besluiten om voor de scooter te gaan, zorg dan dat je handmoffen aanschaft (kom je ook met warme handjes aan).
Over die 14,7 km doe ik in de zomer een half uur en in de winter rijd ik iets langzamer (mijn scooter kan 60 km, en ik rijd gemiddeld 40 km) 35-40 minuten.
Ik heb voor mijn veiligheid ook een helm op.
120 km per week is best veel,
Bovendien, kun je als het regen je klep naar beneden trekken en blijft je coupe ook droog.
Althans gewoon... ik ben nogal een koukleum, dus als ik om mijn werk aankom, doen (in geval van regen) mijn XXL regenpak uit. Dan mijn XXL jas, dan mijn L jas, dan een M trui...
En mocht je besluiten om voor de scooter te gaan, zorg dan dat je handmoffen aanschaft (kom je ook met warme handjes aan).
Over die 14,7 km doe ik in de zomer een half uur en in de winter rijd ik iets langzamer (mijn scooter kan 60 km, en ik rijd gemiddeld 40 km) 35-40 minuten.
Ik heb voor mijn veiligheid ook een helm op.
120 km per week is best veel,
Bovendien, kun je als het regen je klep naar beneden trekken en blijft je coupe ook droog.
dinsdag 27 december 2011 om 21:36
Herkenbaar! Heb inmiddels zo'n 4 jaar m'n rijbewijs, ook gestudeerd en toen dus weinig gereden. Bij mij is ontstaan doordat ik twee weken nadat ik m'n rijbewijs had, stil kwam te staan voor het stoplicht (auto had kuren). Daarna was ik bang voor stoplichten, toen dat over was, was ik zo lang niet op de snelweg geweest dat dat ook eng was. Inmiddels durf ik wel weer op de snelweg, maar gaat over het algemeen wel wat stress aan vooraf. Heb ook wat lessen gehad, en is me verzekerd dat ik écht gewoon kan rijden. Bij mij is het dus gewoon een kwestie van doen.. Voorlopig ben ik nog niet afhankelijk van een auto.. maar ik zou zeggen neem een paar lessen, koop een goede (!) tomtom, en doen, doen, doen..