Rijden met sneeuw! Brr..
zondag 20 januari 2019 om 19:41
Dinsdag voorspellen ze sneeuw. Waar ik een hekel aan heb is om te rijden met sneeuw. Ik woon zelf in het hoge noorden. Maar heb nog nooit echt net sneeuw gereden. Ja 1 keer en dat was een ramp, omdat ik in de slip raakte en moeilijk de auto weer op de weg kon krijgen.
Normaal ben ik dinsdag vrij maar heb dinsdag middag een bijeenkomst. Maar zie er nu al tegen op om in de sneeuw te rijden.
2e optie is om de bus te nemen. Maar ik wil ook niet voor mijn angst weglopen en dat mensen mij een angsthaas vinden omdat ik niet met sneeuw en gladheid durf te rijden.
Zijn hier nog meer mensen die een hekel hebben om met sneeuw te gaan rijden? Hoe lossen jullie dat op? Gewoon gaan? Of toch kiezen voor een andere optie?
Normaal ben ik dinsdag vrij maar heb dinsdag middag een bijeenkomst. Maar zie er nu al tegen op om in de sneeuw te rijden.
2e optie is om de bus te nemen. Maar ik wil ook niet voor mijn angst weglopen en dat mensen mij een angsthaas vinden omdat ik niet met sneeuw en gladheid durf te rijden.
Zijn hier nog meer mensen die een hekel hebben om met sneeuw te gaan rijden? Hoe lossen jullie dat op? Gewoon gaan? Of toch kiezen voor een andere optie?
maandag 21 januari 2019 om 14:11
Dat er met winterbanden niet minder schade wordt gereden klopt, maar dat komt dan met name door overmoedig rijgedrag omdat mensen denken dat ze met winterbanden niets meer kan gebeuren: https://www.autoblog.nl/nieuws/leasepla ... iger-74481.
Daarnaast ben ik benieuwd naar de bron van jouw informatie dat zomerbanden veiliger zijn in Nederland en dat het 7-graden-verhaal onzin is. Misschien is mijn Google stuk, maar ik kan dat echt nérgens vinden.
Daarnaast ben ik benieuwd naar de bron van jouw informatie dat zomerbanden veiliger zijn in Nederland en dat het 7-graden-verhaal onzin is. Misschien is mijn Google stuk, maar ik kan dat echt nérgens vinden.
maandag 21 januari 2019 om 14:22
slobberbone schreef: ↑21-01-2019 13:23Die 7 graden is verzonnen ja, door bandenfabrikant. Geldt al jaren niet meer tot 0 graden is zomerband net zo goed er is ook geen premium merk die onder wisselende temperaturen zomerbanden en winterbanden laten testen want dan worden er aanmerkelijk minder winterbanden verkocht.
Nu buiten is zomerband beste droog en ook bij regen want kan meer water afvoeren.
Sloberbone, ik snap dat mensen liever niet investeren in extra set banden, is een hoop geld.
Echter ooit met kameraad een proef gedaan op een groot besneeuwd parkeerterrein, kameraad met zomerbanden moest moeite doen om de bocht te halen, ik moest moeite doen om hem in de slip te krijgen.
Daarnaast rijd ik regelmatig door andere Europese landen, Dld, Denemarken, Tsjechië en wintersport in Oostenrijk geloof me als het sneeuwt ben je echt blij dat je de auto kunt besturen, of een heuvel op kunt komen.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
maandag 21 januari 2019 om 14:45
Werkt juist heel goed. De leasemaatschappij vond het een logische keus, terwijl die er op zouden verdienen als we zomer- en winterbanden zouden nemen.
Later is nu
maandag 21 januari 2019 om 14:53
heavydrizzle schreef: ↑21-01-2019 14:11Dat er met winterbanden niet minder schade wordt gereden klopt, maar dat komt dan met name door overmoedig rijgedrag omdat mensen denken dat ze met winterbanden niets meer kan gebeuren: https://www.autoblog.nl/nieuws/leasepla ... iger-74481.
Google mijn naam met winterbanden is z ast t e vinden.
Maar het is voornamelijk ook éigen bevinding rij veel bedrijfswagens en met verschillende banden en zomerband presteerde het beste is mijn ervaring.
En dat ook gelezen in engelse en oosterijke onderzoeken dat winter en zomerbanden heel dicht bij elkaar zaten dicht rond vriespunt.
maandag 21 januari 2019 om 14:57
Veel leasmaatschapijen waren ook overgegaan op winterbanden en er werd niet minder schade gereden. Maar in de zomer is een allseason de mindere van een zomerband.
maandag 21 januari 2019 om 15:04
Als ik jouw naam plus winterbanden googel, vind ik alleen maar andere forumposts van jou op diverse fora, maar dat is natuurlijk nog geen bron. Ook 'winter tyres 7 degrees' levert alleen bevestiging op dat winterbanden met 7 graden betere grip bieden.slobberbone schreef: ↑21-01-2019 14:53Google mijn naam met winterbanden is z ast t e vinden.
Maar het is voornamelijk ook éigen bevinding rij veel bedrijfswagens en met verschillende banden en zomerband presteerde het beste is mijn ervaring.
En dat ook gelezen in engelse en oosterijke onderzoeken dat winter en zomerbanden heel dicht bij elkaar zaten dicht rond vriespunt.
maandag 21 januari 2019 om 15:27
heavydrizzle schreef: ↑21-01-2019 15:04Als ik jouw naam plus winterbanden googel, vind ik alleen maar andere forumposts van jou op diverse fora, maar dat is natuurlijk nog geen bron. Ook 'winter tyres 7 degrees' levert alleen bevestiging op dat winterbanden met 7 graden betere grip bieden.
Laat laatste een zien in onafhankelijk onderzoek dat winterband in 1 op 1 confrontatie beter is dan een zomerband op diverse ondergrond.
maandag 21 januari 2019 om 21:59
Wat staat hier?slobberbone schreef: ↑21-01-2019 15:27Laat laatste een zien in onafhankelijk onderzoek dat winterband in 1 op 1 confrontatie beter is dan een zomerband op diverse ondergrond.
dinsdag 22 januari 2019 om 00:06
Tuurlijk, zijn altijd mensen die in sprookjes geloven.
Die 7 graden klopt niet eerder 0. En ook in die landen zijn de winters niet te vergelijken met Nederland.
dinsdag 22 januari 2019 om 06:38
dinsdag 22 januari 2019 om 06:53
dinsdag 22 januari 2019 om 07:41
Sinds ik een paar keer bij onverwachte sneeuw mijn werk moest afbellen omdat ik mijn eigen terrein niet meer afkwam met mijn auto, heb ik winterbanden.
Heerlijk. Het zal best dat het pas zinnig is bij minder dan 7 graden, maar het is ook niet onzinnig daarboven of zo.
De kosten vallen reuze mee. Ik heb gewoon winterbanden, niet het complete wiel. Voor 50 euro wisselt de garage ze voor me om. Omdat je nu dus een half jaar rijdt met de banden, slijten ze gewoon een stuk minder snel.
Heerlijk. Het zal best dat het pas zinnig is bij minder dan 7 graden, maar het is ook niet onzinnig daarboven of zo.
De kosten vallen reuze mee. Ik heb gewoon winterbanden, niet het complete wiel. Voor 50 euro wisselt de garage ze voor me om. Omdat je nu dus een half jaar rijdt met de banden, slijten ze gewoon een stuk minder snel.
dinsdag 22 januari 2019 om 08:13
Dan moet je toch voor de gein eens met sneeuw winterbanden proberen. Dan zie je dat het wel degelijk voordelen heeft. En qua kosten maakt het allemaal niet zoveel uit: als je op je winterbanden rijdt, slijten de zomerbanden niet en vice versa.slobberbone schreef: ↑20-01-2019 20:40Zomerbanden is voor Nederlandse winters de veiligste en beste optie.
dinsdag 22 januari 2019 om 12:37
En hoeveel dagen sneeuw hebben we in Nederland per jaar ?. En ja dat klopt een winterband is een sneeuwband niets meer.En met beetje kunde kan dat ook met zomerbanden zoals we in het verleden ook deden bij veel meer sneeuw. En ander bijkomend voordeel is dat je andere overgrote deel van de winter ook veiliger bezig bent met zomerbanden.
Ik heb zelf alle banden uitvoerig getest en mij leert de ervaring dat zomerbanden echt beste is voor een heel seizoen in Nederland ook de winter.
dinsdag 22 januari 2019 om 12:45
Al ligt er 30 cm kom je met gemak weg met een auto. Dat gebeurde in de strengere winters vroeger ook.-jolijn- schreef: ↑22-01-2019 07:41Sinds ik een paar keer bij onverwachte sneeuw mijn werk moest afbellen omdat ik mijn eigen terrein niet meer afkwam met mijn auto, heb ik winterbanden.
Bij droog weer legt een winterband het af ver onder 0 en bij nat tot 0 graden en wat zijn de gemiddelde temperaturen in Nederland.
Kosten is niet van belang, je bent gewoonweg overgrote deel onveiliger bezig met winterbanden in Nederland.
dinsdag 22 januari 2019 om 13:00
No way dat mijn ouders vroeger wegkwamen met sneeuw (de dijk op). Dan moesten eerst alle buren gemeenschappelijk de oprit sneeuwvrij maken (en dat was een enorm shitkarwei).slobberbone schreef: ↑22-01-2019 12:45Al ligt er 30 cm kom je met gemak weg met een auto. Dat gebeurde in de strengere winters vroeger ook.
Bij droog weer legt een winterband het af ver onder 0 en bij nat tot 0 graden en wat zijn de gemiddelde temperaturen in Nederland.
Kosten is niet van belang, je bent gewoonweg overgrote deel onveiliger bezig met winterbanden in Nederland.
Toen ik in mijn oude woonplaats een keer overvallen werd door een vroege sneeuwbui (wielen nog niet gewisseld) kwam ik niet eens de straat naar mijn huis op (vals plat).
Toen ik 1 keer met winterbanden gereden had, was ik meteen verkocht. Ik vind niet dat ze in Nederland verplicht moeten worden, maar ik blijf er wel mee rijden.
dinsdag 22 januari 2019 om 13:03
Ik snap je punt niet zo. In Nederland is er geen verplichting en het maakt ook niets uit wat anderen kiezen.slobberbone schreef: ↑22-01-2019 12:37En hoeveel dagen sneeuw hebben we in Nederland per jaar ?. En ja dat klopt een winterband is een sneeuwband niets meer.En met beetje kunde kan dat ook met zomerbanden zoals we in het verleden ook deden bij veel meer sneeuw. En ander bijkomend voordeel is dat je andere overgrote deel van de winter ook veiliger bezig bent met zomerbanden.
Ik heb zelf alle banden uitvoerig getest en mij leert de ervaring dat zomerbanden echt beste is voor een heel seizoen in Nederland ook de winter.
dinsdag 22 januari 2019 om 13:21
Nu doe je alsof winterbanden onveilig zouden zijn in de winter en dat is gewoon niet waar.slobberbone schreef: ↑22-01-2019 12:37En hoeveel dagen sneeuw hebben we in Nederland per jaar ?. En ja dat klopt een winterband is een sneeuwband niets meer.En met beetje kunde kan dat ook met zomerbanden zoals we in het verleden ook deden bij veel meer sneeuw. En ander bijkomend voordeel is dat je andere overgrote deel van de winter ook veiliger bezig bent met zomerbanden.
Ik deel je mening niet, deze video benadert mijn eigen ervaring een stuk beter: een enorm verschil tussen zomer en winterbanden.
https://www.youtube.com/watch?v=elP_34ltdWI
Voor die twee dagen sneeuw in NL zet ik er ook geen winterbanden onder, daar niet van.
dinsdag 22 januari 2019 om 14:05
Moeten anderen ook weten, gros van de mensen rijden ook met te lage bandenspanning, of winterbanden met profiel van 4,5 mm of minder draagt ook niet toe aan veiligheid in Nederland.
Wees blij dat meest onveilige band de winterband niet verplicht is in Nederland.
dinsdag 22 januari 2019 om 14:09
Als ik Zweden bezoek ligt er geen sneeuwkadanz schreef: ↑22-01-2019 13:21Nu doe je alsof winterbanden onveilig zouden zijn in de winter en dat is gewoon niet waar.
Ik deel je mening niet, deze video benadert mijn eigen ervaring een stuk beter: een enorm verschil tussen zomer en winterbanden.
https://www.youtube.com/watch?v=elP_34ltdWI
Voor die twee dagen sneeuw in NL zet ik er ook geen winterbanden onder, daar niet van.
Gaat om winterbanden in Nederland waneer lag er zoveel sneeuw als dit filmpje in Nederland dat is ruim 30 jaar geleden.
dinsdag 22 januari 2019 om 16:10
Nogmaals, om precies die reden heb ik ook geen winterbanden.
Maar heb je het filmpje helemaal afgekeken? Ook als het nat is zin de winterbanden beter dan zomerbanden, zolang de temperatuur onder de 7 graden zit.
Jouw bewering dat het veiliger is om in Nederland het hele jaar door op zomerbanden te rijden is dus op zijn zachtst discutabel.
Maar heb je het filmpje helemaal afgekeken? Ook als het nat is zin de winterbanden beter dan zomerbanden, zolang de temperatuur onder de 7 graden zit.
Jouw bewering dat het veiliger is om in Nederland het hele jaar door op zomerbanden te rijden is dus op zijn zachtst discutabel.