Ritalin/antideppressa

31-05-2009 14:55 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een groot dilemma.

Weet niet zo goed hoe ik moet beginnen!

Ik slik al 8 jaar antidepressa n,l citalopram 40mg per dag.

Omdat ik een eetstoornis heb is dit me 8 jaar geleden verkregen door de spygi via amarum(kliniek voor eetstoornissen)(let niet op de schrijffouten hahah)

Nu heb ik een exvriend die nu een goede vriend is die heeft adhd en krijgt perdag 9 ritalins,maar omdat hij zelf vind dat die er wel minder kan nemen geeft hij mij altijd 2 stripjes per week .

Dus je begrijpt hem al :ik ben daar eens mee begonnen en zelf gestopt met de citalopram.En ik vind zo raar want ik funioneer hier zo goed op.

Ik eet 3 keer per dag en heb minder vreetbuien en ben actiefer en blijer ,voel me niet zo somber meer.Maar of ik zeker wou weten of het door de ritalin kwam die ik dan 3 keer per dag nam ben ik hier ook mee gestopt en weer aan de citalopram,en nu ben ik dus echt van conclussie dat de ritalin bij mij beter werkt dan citalopram.

Ik heb dit ook eerlijk verteld aan mijn behandelende arts en die heeft mij(terecht natuurlijk)een standje gegeven.En ben er ook mee gestopt maar merkte zo,n verschil ,meer eetbuien ,wel,niet eten,somberder dat ik dacht :ze kan dat wel zeggen maar ik ga er weer mee beginnen en nu ben ik dus weer een week aan de ritalin.

Ik vind dit zo vreemd .imsschien is het niet goed wat ik doe maar als ik zo beter funtioneer ook met eten en beter in me vel zit dan heb ik liever mijn leven zo.Ik val niet af en kom niet aan .

Wie weet misschien of heeft dit vaker gehoord bij eetverslavingen.
Ritalin heeft het zelfde effect als Amfetamines. Je bent dus lekker dom bezig. daarnaast is plots stoppen met antidepressiva (wat een heel andere uitwerking op je heeft dan ritalin) gewoon stom, als je als stabiel bent, dan moet je zoiets langzaam afbouwen. En hoe wil je zonder recept daar mee doorgaan? Ga vooral zo door met je zelf in de vernieling helpen!! Maar goed op zich is je behandelaar voorliegen wel weer kenmerkend voor mensen met een eetstoornis :-)
Kaasknabbel ,ik had al zulke reacties verwacht dat ik die zal krijgen en ja het is stom .
Ik vind jouw stelling eentje die aandacht verdiend. ALs jij er beter op funktioneert, waarom niet? Je hebt geen eetbuien meer, dat is alleen maar mooi. Ik vind het te kort door de bocht om alleen maar jou in de hoek weg te zetten als ondeugend iemand.

Bovendien vind ik dat er enorm veel aan te merken is op AD's, waar vaak pas achteraf, als er brokken zijn, men toegeeft dat er ook slechte bijwerkingen zijn.
PS zoek een andere behandelaar, eentje die je wel serieus neemt.
Bijwerking van Ritalin is toch dat je hongergevoel afneemt....? Paar jaar terug liep ik ook bij de psych en die wilde me toen Ritalin voorschrijven. Toen bleek dat ik met eten aan het klooien was, kreeg ik het niet. Eten moest eerst op orde, daarna pas aan de Ritalin. Denk dus niet dat een eetstoornis en Ritalin een goeie combi is...
Over het algemeen mag ritalin alleen bij ad(h)d voorgeschreven worden, maar ze zijn aan het experimenteren met borderline en ritalin. Moet je wel net de juiste psychiater treffen. Eetstoornis is vaak een symptoom van bps, of een combi, en dan kan idd dat die ritalin dus helpt.

Als je ritalin alleen wilt om van eetbuien af te komen, zal het dus niets oplossen; du moment dat je die pillen stopt, stopt de werking ook.

Vroeger werd ritalin ook als afslankmiddel voorgeschreven, hielp enorm, want gewoon speed. Op lange termijn hielp het alleen geen donder.
Sinds wanneer is 'een behandelaar die jou serieus neemt' trouwens synoniem aan 'een behandelaar die voorschrijft wat jíj wil' ???
zo gek is dat niet hoor, mensen die adhd hebben of add, hebben problemen met onder andere impulsieviteit, over eten gebeurd ook vaak impusief, en als add of adhd niet onderkent word en mensen hebben en ervaren mislukking na mislukkig, krijg je depressieve gevoelens. Als je dan ritalin krijgt, en je krijgt die rust in je hoofd, je impusiviteit neemt af, dan heb je ook minder eetproblemen, door dat je opeens wel je leven op orde kan houden, ipv chaos, voel je je ook beter, dus kunnen die depressieve gevoelens best verdwijnen.

ik zou als ik jouw was een laten onderzoeken of je wel een juiste diagnose hebt, en je eetstoornis en depressie niet een gevolg is van onbehandelede add of adhd
Precies. Heb jarenlang rondgelopen met een depressie, voordat erkent werd dat het een symptoom van iets was ipv een ziekte op zichzelf.

Heb trouwens ook van een vriendin met bps (die dus een heel heldere psuch had) een ritalin-pilletje gekregen (en ik de diagnose bps had) en dat werkte ook prima. Na een enorme crisis en alles wat daarbij hoort ben ik ook op adhd getest. Uitslag positief, ritalin gekregen en daarna niet meer depressief geweest.
Ik slik sinds kort ook Ritalin, heb ADD. Ik slik dit in combinatie met AD: Efexor. Moet zeggen, Ritalin is geweldig, wát een rust in m'n hoofd! Maar inderdaad, geen hongergevoel meer. En in mijn geval is dat een nadeel, want ik ben errug slank, om niet te zeggen: mager.
Toevallig slik ik Citalopram, Concerta en Ritalin. Het is inderdaad niet slim om zo maar te stoppen met de Citalopram. Dat kan erg gevaarlijk zijn, je kunt psychotisch of suicidaal worden. Bovendien moet je nooit medicatie slikken die eigenlijk is voorgeschreven voor een ander. Ritalin kan voor hartkloppingen zorgen. Mocht je hartklachten hebben of last van angs/paniekstoornis/hyperventilatie dan is het ook riskant.

Als je merkt dat je veel baat heb bij Ritalin. Laat je dan eens testen op AD(H)D.

Betreft gewicht. Ik ben aangekomen. Door mijn adhd was ik ongelooflijk warrig. Ik vergat vaak boodschappen te doen, kon niet plannen, had vaak niets in huis, etc. Ik at zeer slecht en onregelmatig. Met de medicijnen heb ik meer orde in de chaos.

Mocht het zo zijn dat je minder of slecht eet dan schuilt weer het gevaar dat je in een depressie raakt door een tekort aan voedingstoffen en energie.

Je kunt je het beste laten adviseren door een arts.
Ik ben dit weekend begonnen met Ritalin na ook vele antidepressiva te hebben geprobeerd Ben dus net bezig Maar wat een rust in mijn hoofd !

Ik ben wel wat te zwaar dus er mogen bij mij wel kilo's af !
Nog even een vraagje. Hoe zit het met alcohol en Ritalin?

Als je je laatste dosis rond bijv 18:00 hebt genomen Mag je dan 's avonds wel een glaasje drinken?
ik zit zelf ook wel eens te denken dat ik een soort van adhd heb. Heb alle ad al gehad en toch stop ik telkens weer door bijwerkingen en ik hou toch een onrust in mijn hoofd (wel minder, maar toch). Ik ben al jaren onder behandeling, maar nog nooit getest op adhd. kan een psychiater dat gewoon doen?

ik slaap slecht, kan me niet al te goed concentreren, doe 10 dingen door elkaar, ben erg chaotisch.

maar als iets af moet, dan lukt me het op de 1 of andere manier wel en dat is toch niet zo bij adhd?
quote:valentijntje schreef op 20 juni 2009 @ 19:19:

Nog even een vraagje. Hoe zit het met alcohol en Ritalin?

Als je je laatste dosis rond bijv 18:00 hebt genomen Mag je dan 's avonds wel een glaasje drinken?

Als ik zou drinken, zou ik het gewoon wel doen. Tenzij het verkeerd uitpakt.

Ik slik de laatste trouwens pas om een uur of tien (niet dat dat qua alcohol wat uitmaakt....)
Merk zelf dat ritaline gevaarlijk spul is als je angstig/ paniekerig bent. Ik slik het nu ongeveer drie maanden en mijn paniekaanvallen werden steeds erger. Tot hyperventilatie. Ik wil zeker niet meer aan de ritaline, maar zoek naar een alternatief.
En stja dus niet echt handig om zelf de huis tuin en keuken psychiater uit te hangen. Voor jezelf, super gevaarlijk!! Neem deze medicatie vooral serieus... het is niet een tictacje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven