Rust creëren voor jezelf. Hoe doe jij dat?

23-02-2011 11:39 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Heerlijk op de bank naar een serie kijken die ik leuk vind. Of sporten inderdaad. Samen met mijn vriend een leuk bordspel doen vind ik ook altijd gezellig. Door iets te doen wat ik leuk vind onspan ik en ga ik niet piekeren.

Wat ik je niet kan aanraden is een dag voor de verhuizing door stress/woede heel hard tegen de deur aan trappen. Ik zat toen namelijk op de dag van de verhuizing tot aan mijn knie in het gips. Heeft er uiteindelijk wel voor gezorgd dat ik alles los moest laten en geen controle meer had, dus die stress viel toen wel een beetje weg. Maar een aanrader is het zeker niet.
Dingen doen waar je energie van krijgt ipv energie kosten.Niet-lief-willen-zijn, egoïsme is best lekker.Geen verantwoording afleggen, ook niet aan je zelf, waarom je iets niet/wel doetLuister naar jezelf: wat vind jij leuk? Verplicht in bad liggen of wandelen? Alleen als jij dat wilt.
Kan me voorstellen dat je van de rommel om je heen niet ontspannen raakt. Misschien valt er al wat op te ruimen, iets meer in dozen te zetten, de dozen op elkaar stapelen? Met wat meer ruimte in je huis krijg je echt meer ruimte in je hoofd. Ik kan op ten duur gewoon gestresst raken van de rommel (en daar nooit direct van uit gaan dat het daar aan ligt ).

Verder ben ik ook niet zo'n badderaar, maar juist die 15 minuutjes vind ik lekker. Als ik langer blijf zitten word ik onrustig, dus dan doe mij maar die 15 minuten. Ik ga graag muziek luisteren met een wijntje erbij, wierookje aan... Da's fijn! Of lekker tutten in de badkamer (scheren, nagels doen, maskertje) na een simpele douche vind ik ook lekker tijdverdrijf.

Succes met ontspannen!
Sport! En dan daarna bv op de bank uitpuffen met iets te eten, een boek of een film. Ben dan fysiek moe, dat maakt het makkelijker om ook geestelijk te ontspannen. Een half uur hardlopen doet al wonderen en valt altijd wel ergens in te plannen bij mij.
Even terug in mezelf... Mezelf dwingen in het hier en nu te blijven.

Ik ga dan of een stuk lopen, een boek lezen, of even de stad in...

's Avonds even een glaasje wijn, werkt bij mij ook altijd, word ik echt lekker rustig van...

In bad gaan, werkt bij mij ook averechts, ik dwaal dan juist veel te veel naar alles af, kan dan de rust niet vinden en spring er snel weer uit.
En bij verhuizen: doe de 'andere' dingen als je genoeg mensen hebt helpen. Zorg voor koffie broodjes. Rij alleen alvast met breekbare spullen vooruit.
quote:Nammma, 2 uur geleden

- Mooie muziek luisteren

- Hard aan het poetsen slaanJe mag desnoods ook wel mijn huis komen poetsen om te ontspannen.
Door een eenvoudig leven te leiden.

Alles wat eigenlijk niet belangrijk is, overboord gooien en je richten op dingen die waar, eervol, rechtvaardig, zuiver en mooi zijn.
Wat doet iedereen hier alsof het zo makkelijk is.. Ik kan de laatste tijd absoluut geen rust vinden, alles lijkt me meer zorgen te geven of aanleiding te zijn tot piekeren..

Ik ben 2 maanden geleden begonnen met cognitieve gedragstherapie en ik heb vanaf nu om de 6 weken een week vrij in de hoop dat ik dan wat rust vind.. ( 4 x een week dus, dan zijn m'n vakantiedagen weer op ) Tijd maken om m'n huis op te ruimen, tijd voor mezelf maken, tijd maken om creatief bezig te zijn.. Ik hoop dat ik in die week vind wat mij rust geeft..
Piekeren geeft mij enorm veel onrust in mijn hoofd.

Van nature ben ik al onrustig en met dat piekergedrag is het nog

erger. Vroeger slikte ik hier prozac voor, omdat het zo erg was

dat ik mezelf 'depressief' piekerde. Hiervan gingen de scherpe kantjes eraf en bleef niets 'hangen' in mijn hoofd. Op dat moment wel prettig eigenlijk, hoe erg het ook klinkt.

Op het moment geef ik BV, dus het is niet aan de orde. Nu probeer ik een boek te lezen of m'n ogen gewoon dicht te doen.

Ik voel die onrust nog altijd en het helpt eigenlijk niet, maar goed....

Rare vraag misschien maar wie zou AD slikken, als het piekeren dusdanig ernstig is?
Iets alleen doen, echt zonder man/kind of vriendinnen. Bijvoorbeeld sporten of een avondje alelen op de bank, fietsen met heel hard Bruce Springsteen op mijn iPod.

En als ik dan alleen thuis ben, telefoon uit, computer uit.

Soms kies ik ervoor om in bad te gaan, een boek op de bank met radio 4 op de achtergrond (ik moet nog steeds met dit doel een goede klassieke cd aanschaffen, maar dat komt er steeds niet van). En als ik echt heel gestresst ben (komt gelukkig weinig voor) doe ik yoga-oefeningen (ademhaling) in het donker op bed of in bad.

Bij mij is de crux echt even iets alleen doen, ik merk dat dat is wat ik mis sinds ik getrouwd ben en een kind heb. Ik moet soms gewoon even kunnen opladen. Sinds ik dat weet en bewust een keer in de week alleen ga sporten (zonder vriendinnen dus ook, dat kost me blijkbaar toch ook energie) merk ik dat me veel prettiger voel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven