Samen slapeloosheid accepteren

22-10-2019 19:46 47 berichten
Hi,

Ik ben opzoek naar steun bij het accepteren en loslaten van slapeloosheid. Omdat ik gemerkt heb dat dat de enige oplossing is voor mijn slaapprobleem. Ik heb moeite met inslapen door de angst niet te kunnen slapen. Hoe harder ik er tegen vecht, hoe slechter het gaat. Ik heb geleerd dat wakker liggen met die onrustige gedachten helemaal niet zo erg is en dat ik uiteindelijk toch wel in slaap val. En dat ik met weinig slaap ook de dag door kom en er weinig engs gebeurd, ondanks de angstige gedachten.

Ik ben opzoek naar mensen die hetzelfde probleem ervaren en ook proberen slapeloosheid te accepteren omdat dat de enige oplossing is om uit de vicieuze cirkel te stappen. Of opzoek naar mensen die hetzelfde hebben ervaren en door acceptatie weer goed slapen.

Dit is een positief topic waarin we elkaar motiveren.
Ik heb het gevoel dat ik regelmatig urenlang niet slaap, maar het kan ook zijn dat ik regelmatig wakker word en mijn gedachten precies verder gaan waar ze gebleven waren.
Ik kan toch een boel denken 's nachts! Ik probeer als ik wakker lig mijn brein leeg te maken, maar ik heb het idee dat mijn brein dat het toppunt van saai vindt en niet wenst mee te werken. Met accepteren heb ik vooral een probleem als ik het denken/malen zo zat ben.
Als ik 's nachts eens zou stoppen met zoveel nadenken zou ik het overdag beter kunnen doen, want dat is onderdeel mijn beroep, diep nadenken... Ik heb dus wat concentratieproblemen, maar aan de andere kant ben ik niet supermoe, dus ik vermoed dat mijn slaaptekort wel meevalt en ik meer slaap dan mijn gevoel aangeeft.
Bij mij komt het (denk ik) door de overgang waar ik dik in zit en dan ben ik nog blij dat de opvliegers 's nachts gelukkig redelijk beperkt zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn dit topic! Ik sluit me aan; heb sinds 1,5 jaar periodes dat ik van angst en spanning uren wakker ben, daarvoor was ik een perfecte slaper. Het is begonnen ongeveer een half jaar na een wat traumatische gebeurtenis en daarna nog wat stressfactoren, werk en verhuizing, en wellicht ook hormonen / overgang... Momenteel zit ik weer in een dip, terwijl het daarvóór weken goed ging. Mij helpt temazepam wel om af en toe één of een paar goede nachten achter elkaar te maken.

Maar ik probeer daarnaast ook veel (buiten) de sporten, elke dag te mediteren, structuur te behouden, mindfulness- en ademhalingsoefeningen te doen.

Wat doen jullie 's nachts als je niet kunt slapen? Ik heb ook de theorie gelezen dat je in bed moet blijven omdat je brein anders de nacht koppelt aan activiteiten. Maar soms word ik zo gek van de onrust dat het beter is om er even uit te gaan, mijn gedachten op iets anders te focussen. Ik denk dat het per persoon en ook per keer verschilt; ik probeer aan te voelen wat op dat moment het beste voor mij is.

Ik herken ook heel erg de angst voor het niet kunnen slapen, die wil ik natuurlijk niet hebben omdat ie mij wakker houdt, maar het lukt niet om het tegen te houden. Zo frustrerend!

Maar inderdaad: acceptatie is het enige wat erop zit en het is fijn om elkaar daarin te steunen. En ook ik heb de ervaring dat je ondanks weinig slaap meestal toch best prima de dag kunt doorkomen.
Aureel schreef:
24-10-2019 15:33
Wat doen jullie 's nachts als je niet kunt slapen? Ik heb ook de theorie gelezen dat je in bed moet blijven omdat je brein anders de nacht koppelt aan activiteiten. Maar soms word ik zo gek van de onrust dat het beter is om er even uit te gaan, mijn gedachten op iets anders te focussen. Ik denk dat het per persoon en ook per keer verschilt; ik probeer aan te voelen wat op dat moment het beste voor mij is.
Nou, dat breng je prima onder woorden! Volgens de theorie is dat het beste, maar ook ik heb soms (en best vaak) nachten dat het niet wil lukken om in bed te blijven. Ik ga dan gewoon eruit. Jaren geprobeerd alles volgens het boekje te doen om "beter" te worden. Me schuldig gevoeld alsof het deels aan mezelf lag. Maar nu weet ik beter. Als ik daar zin in heb, ga ik lekker douchen of thee drinken en soms gewoon lekker beneden in de bank een boek lezen. Bevalt me veel beter zo, minder frustratie en meer acceptatie!
Alle reacties Link kopieren
Dank je Candy! Ja, dat schuldgevoel herken ik ook. Veel mensen reageren toch met: 'je moet gewoon...' en dan noemen ze iets wat ik al duizend keer geprobeerd heb. Waarom lukt het bij mij dan niet?? Wat doe ik verkeerd?

Als het toch zo simpel was... slaapproblemen zijn denk ik heel complex en het is een hele zoektocht hoe je daar het beste mee kunt omgaan.

Wel heel fijn om te lezen dat er meer mensen zijn zoals ik; voel me er (zeker 's nachts) vaak heel eenzaam mee. Te weten dat er meer dolende zielen zijn, geeft al steun, het normaliseert.

Douchen is trouwen ook een goede! Lekker warm en kalmerend.
Alle reacties Link kopieren
apotheek heeft me aan een goed middel geholpen om te slapen, je mag hier geen medisch advies geven maar mss eens raad vragen aan apotheker, kamer op voorhand verluchten kan ook helpen en vooral niet te warm slapen.
Alle reacties Link kopieren
en vooral niet denken als je in uw bed ligt, misschien kan rustgevende muziek helpen? als je denkt van wat hebben mensen vandaag tegen me gezegd of wat je nog moet doen morgen en wat heb je niet gedaan en wat zijn de gevolgen ervan dan blijft uw brein wakker. ik weet het, het is makkelijk in theorie.
Tinkerbell1988 schreef:
24-10-2019 16:09
en vooral niet denken als je in uw bed ligt, misschien kan rustgevende muziek helpen? als je denkt van wat hebben mensen vandaag tegen me gezegd of wat je nog moet doen morgen en wat heb je niet gedaan en wat zijn de gevolgen ervan dan blijft uw brein wakker. ik weet het, het is makkelijk in theorie.
Heel makkelijk in theorie, helaas, in de praktijk is mijn brein precies een radio die op alle zenders tegelijk afgesteld staat. Er vliegt vanalles door elkaar door mijn hoofd, hoewel ik niet actief denk. Rustige muziek kan soms helpen, maar mijn bedgenoot wordt dan ook wakker. 1 slechte slaper is genoeg ^^
Alle reacties Link kopieren
Ohh jaa dat alles volgens het boekje doen en je dat rot voelen omdat het niet werkt. En je daardoor nog meer gespannen en angstig voelen... Wat herkenbaar zeg.

Ik heb een boek gelezen waarin staat dat je moet blijven liggen. En in een ander boek gelezen dat je er dan even uit moet. Maw er is dus niet 1 manier die voor iedereen werkt.

Ik vind het ook fijn om te weten dat meer mensen dit hebben. Het lijkt soms wel alsof iedereen om me geen goede slapers zijn, of dat ze soms eens 1 nachtje niet kunnen slapen. Dan voel ik me vaak echt een weirdo met dit probleem haha.
Dit helpt ook om het probleem te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
Hoi Roanna :cheer: Wij kennen elkaar al van eerder slaapproblemen- en topics :)

Ik ben nu het boek aan het lezen 'Van dit boek ga je beter slapen'. Staan best goeie tips in. Het is een luchtig, positief boek, ook fijn.
Alle reacties Link kopieren
Aureel schreef:
25-10-2019 13:45
Hoi Roanna :cheer: Wij kennen elkaar al van eerder slaapproblemen- en topics :)

Ik ben nu het boek aan het lezen 'Van dit boek ga je beter slapen'. Staan best goeie tips in. Het is een luchtig, positief boek, ook fijn.

Heey ojaa, ik had niet eens door dat jij het was. Stom van me, sorry. Wat rot dat je weer in een dip zit. Hoop voor jou ook dat je snel je rust weer terug vindt!

Dat boek ga ik eens opzoeken! Thx :sheep:
Alle reacties Link kopieren
Ik he dat lang gehad... Ik ben er uiteindelijk vanaf gekomen door een trucje. Geen idee of t ook voor anderen werkt. Tegenwoordig kan ik altijd en overal binnen 10 min in slaap vallen...

Mijn trucje werkt als volgt... Ik ga in bed liggen en geniet van het lekker warme bed. Ik lig zo lekker... maar ik wil nog niet slapen, ik wil nog even genieten van het het lekker warme bed... als ik in slaap val is t zo morgen en morgen moet ik weer van alles... nu kan ik nog lekker een beetje dromen/fantaseren...
Als ik moe begin te worden probeer ik uit alle macht niet in slaap te vallen...
En pats boem ik slaap binnen 10 min...
Hm, ik denk niet dat dat bij mij zal helpen, ik ben juist zo druk aan het denken en fantaseren over van alles en nogwat. Als ik niet van mezelf in slaap mag vallen, grijp ik dat met beide handen aan om nog harder te gaan denken!
Alle reacties Link kopieren
remslaap zou 20 min duren eer je in vaste slaap valt, wat je zou kunnen doen is gewoon je ogen sluiten
Alle reacties Link kopieren
Mag ik ook meeschrijven? Hier ook een slechte slaper en niet voor niets om dit tijdstip nog op het forum. Het slapen was van kinds af aan al onrustig met ook veel slaapwandelen en nachtmerries. Later werd het slapen vooral slecht door stress en te weinig rust. Twee jaar terug heb ik het in een burn-out wel beter gekregen door meer regelmaat en rust in de avonden, en soms met wat medicatie. Helaas is het de laatste tijd weer behoorlijk mis. Als ik niet slaap, ga ik soms van ellende eten en dan voel ik me al helemaal waardeloos :-(

Fijn om hier herkenning te lezen ook al wens ik iedereen gewoon een goede nachtrust!
Tinkerbell1988 schreef:
25-10-2019 21:10
remslaap zou 20 min duren eer je in vaste slaap valt, wat je zou kunnen doen is gewoon je ogen sluiten
?
Tinkerbell1988 schreef:
25-10-2019 21:10
remslaap zou 20 min duren eer je in vaste slaap valt, wat je zou kunnen doen is gewoon je ogen sluiten
Ook ooit eens gelezen: na 20 minuten stilliggen val je in slaap... grootste onzin ooit, als dat klopte bestonden slaapproblemen niet.
Ik kan me (helaas) ook aansluiten hier. Al jaren een slechte slaper, is er langzaam ingeslopen. Ik val op zich wel vrij snel in slaap maar meestal slaap ik vanaf 3 uur niet meer. Ik lig dan wat te woelen en om half 5 sta ik vaak op waardoor ik iedere nacht te weinig slaap. (ik zit rond de 4 / 5 uur denk ik)

Ik baal er van dat het m'n hele sociale leven bepaalt. Ik ben altijd moe en heb weinig energie. 's Avonds wil ik met rust gelaten worden, ik wil niet weg en geen visite want ik wil op tijd naar bed want vroeg wakker. Mensen begrijpen dit niet.

Ik kan er soms zo slecht tegen als mensen die goed slapen en geen slaapproblemen kennen jou advies gaan geven en het denken beter te weten. Misschien goed bedoelt hoor maar soms kan het echt verkeerd schieten, zeker als ze er op door blijven gaan.

Of de opmerking "dan ga je toch gewoon wat later naar bed" als ik zeg dat ik altijd zo vroeg wakker ben. Nee, zo werkt het niet, of ik nou om 9 uur naar bed ga of om 1 uur, ik ben gewoon om half 5 uiterlijk wakker!

Ik ga dat boek "van dit boek ga je beter slapen" ook eens lezen. Ben benieuwd!
MissOnigiri schreef:
26-10-2019 07:29
Ook ooit eens gelezen: na 20 minuten stilliggen val je in slaap... grootste onzin ooit, als dat klopte bestonden slaapproblemen niet.
Precies, als dit zou werken, zou het dus je eigen schuld zijn als je dan niet slaapt. Ik word daar altijd een beetje verdrietig van.
teepje schreef:
26-10-2019 02:49
Mag ik ook meeschrijven? Hier ook een slechte slaper en niet voor niets om dit tijdstip nog op het forum. Het slapen was van kinds af aan al onrustig met ook veel slaapwandelen en nachtmerries. Later werd het slapen vooral slecht door stress en te weinig rust. Twee jaar terug heb ik het in een burn-out wel beter gekregen door meer regelmaat en rust in de avonden, en soms met wat medicatie. Helaas is het de laatste tijd weer behoorlijk mis. Als ik niet slaap, ga ik soms van ellende eten en dan voel ik me al helemaal waardeloos :-(

Fijn om hier herkenning te lezen ook al wens ik iedereen gewoon een goede nachtrust!
Heb je nog wat kunnen slapen vannacht? Ik heb intussen 3 goede nachten achter elkaar gehad, maar nu komt de angst terug "oh nee dit blijft niet duren".
Ik slaap vaak met de tv aan. Met wat geluid op de achtergrond slaap ik beter dan dat het doodstil is. Voorheen lag ik ook vaak uren wakker en ik had vooral moeite met inslapen. Nu val ik in slaap tijdens het tv kijken.
Alle reacties Link kopieren
MissOnigiri schreef:
26-10-2019 08:31
Heb je nog wat kunnen slapen vannacht? Ik heb intussen 3 goede nachten achter elkaar gehad, maar nu komt de angst terug "oh nee dit blijft niet duren".
Fijn van de goede nachten! Nee, hier is het bal momenteel. Maar gelukkig zit ik in dit topic om er vooral niet tegen te strijden... lastig natuurlijk soms.

En zo herkenbaar de reacties van mensen soms. Die dan zeggen 'nee maar ik heb echt minimaal 8 uur slaap nodig, jij hebt dan vast minder nodig'. En maar niet snappen dat jij je ook heus beter zou voelen als je meer slaap zou krijgen..
teepje schreef:
27-10-2019 01:32
Fijn van de goede nachten! Nee, hier is het bal momenteel. Maar gelukkig zit ik in dit topic om er vooral niet tegen te strijden... lastig natuurlijk soms.

En zo herkenbaar de reacties van mensen soms. Die dan zeggen 'nee maar ik heb echt minimaal 8 uur slaap nodig, jij hebt dan vast minder nodig'. En maar niet snappen dat jij je ook heus beter zou voelen als je meer slaap zou krijgen..
En die dat dan ook zeggen op een manier alsof je daar blij mee moet zijn idd en dan klagen als ze zelf eens een nachtje slecht hebben geslapen en zelfs ziek melden door een slechte nacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven