Sapnning en sensatie

18-02-2012 09:52 141 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even onder een andere nick, want ik vind dit best een beetje beschamend van mezelf..

Gisteren heeft prins Friso natuurlijk dat ongeluk gehad en eigenlijk zit ik nu continu op de nieuwssites te gluren en te hopen... op het ergste. een situatie waarbij er nog meer commotie zal ontstaan (dwz hij overlijdt, of hij opent vanmiddag zijn ogen, staat op en wandelt het ziekenhuis uit

Omdat iedereen het er dan over zou hebben, omdat ik benieuwd ben hoe het koninklijk huis hiermee omgaat en hoe ze het gaan verwerken. Hoe de begrafenis zou zijn.

Ik hou gewoon erg van sensatie.

Soms lijken dingen in het nieuws ernstig, maar blijkt het later mee te vallen. In plaats van opgelucht, ben ik dan stiekem een beetje teleurgesteld, omdat iedereen weer doorgaat met zijn leven. De sensatie is weer voorbij.

Ik moet er wel bij zeggen dat dit alles alleen geldt voor mensen die ik niet persoonlijk ken en gebeurtenissen die mij persoonlijk niet raken.

Het gaat me dus eigenlijk om situaties waarbij het hele dorp/ land/wereld in beroering is en het (saamhorigheids)gevoel dat daarbij komt kijken. Of dit nu door iets heel ernstigs is, of juist door iets heel geweldigs.

Herkent iemand dit? Nog meer sensatiebeluste (ramp)toeristen hier?
Het lijkt me ook zo erg dat je nooit eens "vrij kunt nemen" van jezelf. Toen mijn moeder dood ging kon ik gewoon uitchecken, geen hond die daar verder last van had behalve ikzelf. Dit soort mensen moeten morgen dan weer gewoon "Bea, de koningin" of "Janet Jackson, superster" zijn, inclusief bull shit geleuter en "bedankt vor die blume" en praatjes met fans en het volk enzo, terwijl ze misschien het liefst wel gewoon iedereen voor zijn bek willen slaan en met rust gelaten willen worden van binnen.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 18 februari 2012 @ 12:01:

En sterker nog, ik vind zulk soort narigheid vaak zelfs érger voor celebrities en royals dan voor gewone mensen. Omdat het me echt verschrikkelijk lijkt dat je je ternauwernood door grote dramas heen aan het worstelen bent, en dat dat breeduit uitgemeten wordt in alle media en het bovendien voer is voor lekker leedvermaak bij de koffiemachine. Daar heb ik dan meestal vreselijk mee te doen, en vind ik het nóg erger. Zo'n Beatrix nu, dat vind ik echt heel erg want die arme vrouw kan niet eens gewoon lekker keihard janken en met snot over d'r gezicht en d'r haar in coupe ravage ter aarde storten, want overal staat er wel iemand op d'r neus te kijken en staan de cameras alweer in de aanslag voor de lekkerste kijk-haar-eens-verdriet-hebben foto. Dat vind ik echt zielig, dat je je in dit soort situaties daar ook nog druk om moet maken.

Ik benijd al die mensen wat dat betreft echt niet. [sarcasme-modus aan]

dat hoort er bij als je BNer bent [sarcasme-modus uit]

volledig met je eens

I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Ik denk dat het te maken heeft met de voorliefde van de mens voor tragiek.

Kijk maar naar sprookjes, legendes en mythes.

De meest tragische maken de meeste indruk.

Hele boeken worden er geproduceerd en kilometers lang celluloid mee gevuld: hoe tragischer hoe beter en meer het verkoopt.

En het verkoopt omdat er blijkbaar behoefte aan is.
Love...miss..will never forget you..
quote:rosanna08 schreef op 18 februari 2012 @ 12:06:

[...]

[sarcasme-modus aan]

dat hoort er bij als je BNer bent [sarcasme-modus uit]

volledig met je eens

Nou ja, ik doe er ook wel zelf aan mee want als ik nu Bea toevallig tegen zou komen zou ik ook wat tegen haar zeggen, hoor, maar als ik er echt over nadenk vind ik dat echt zo zielig voor zo'n vrouw, dat je dan nog beleefd moet staan glimlachen omdat een wildvreemde fashionvictim tegen je wil zeggen dat ze het zo erg voor je vindt. Lastig vind ik dat altijd.
Am Yisrael Chai!
Wie kan mij het verschil uitleggen tusssen de ramptoerist uithangen en nieuwsgierig zijn? Daar zit toch wel verschil tussen. Ik kijk ook naar het nieuws en volg belangstellend het nieuws over Friso. Dit betekent echter niet dat ik hem het ergste toewens enkel en alleen om mijn sensatielust te voeden.

Verder eens met FV (zo vaak overigens want ze zegt zinnige dingen) en Rosanna.
En to wordt afgebrand, maar er werd anders volop gespeculeerd gisteren in het topic over de levenskansen van Friso....

Lijkt me btw voor de familie verschrikkelijk om geconfronteerd te worden met al dat gespeculeer.
quote:purplesky schreef op 18 februari 2012 @ 12:12:

En to wordt afgebrand, maar er werd anders volop gespeculeerd gisteren in het topic over de levenskansen van Friso....

Lijkt me btw voor de familie verschrikkelijk om geconfronteerd te worden met al dat gespeculeer.Ik denk niet dat ze meelezen hoor 😊
Die zijn op dit moment aan het skien heb ik op het nieuws gezien zojuist. En gelijk hebben ze!
Hopelijk wel óp de piste
quote:fashionvictim schreef op 18 februari 2012 @ 12:05:

Het lijkt me ook zo erg dat je nooit eens "vrij kunt nemen" van jezelf. Toen mijn moeder dood ging kon ik gewoon uitchecken, geen hond die daar verder last van had behalve ikzelf. Dit soort mensen moeten morgen dan weer gewoon "Bea, de koningin" of "Janet Jackson, superster" zijn, inclusief bull shit geleuter en "bedankt vor die blume" en praatjes met fans en het volk enzo, terwijl ze misschien het liefst wel gewoon iedereen voor zijn bek willen slaan en met rust gelaten willen worden van binnen.Ja dat is ook erg. Ik zou er niet aan moeten denken. Maar als je BN-er bent weet je nu eenmaal dat dat er bij hoort. Ze genieten van de voordelen maar hebben ook last van de nadelen die er bij horen.
ik denk dat er een verschil zit tussen oprecht met iemand begaan zijn en van daaruit iets zeggen en iets zeggen om weer iets te vertellen te hebben aan je vriendinnen

Verder denk ik dat er wel iets van saamhorigheid zit in topics die naar aanleiding van dit soort dingen geopend worden. Denk maar aan het topic bijv toen met die vliegtuigramp bij schiphol een paar jaar terug
luni, 3 minuten geleden

quote:

Ik denk niet dat ze meelezen hoor 😊

Bedoelde eigenlijk gespeculeer in de media.
quote:nummerzoveel schreef op 18 februari 2012 @ 11:31:

@yasuko

Dan heb je niet goed opgelet, zelfs Rutte heeft er aandacht aan besteed.

Ja en ook in het nieuws.

Maar ik bedoelde eigenlijk dat ik er hier niks over hoor.

En dan in vergelijking met al die pagina's (hoeveel?) over Friso.
quote:

hipslala schreef op 18 februari 2012 @ 11:28:

'te hopen op het ergste'.

Dit zou in de categorie 'ongelukkig verwoord' vallen? Zo noem ik dat niet!"

Ik ga er niet vanuit dat iemand een ander, in dit geval slobber, daadwerkelijk dood zou wensen. Dat kan en wil ik niet geloven. Dus denk ik dat ze zich gewoon verkeerd verwoorde.
quote:rosanna08 schreef op 18 februari 2012 @ 12:17:

Verder denk ik dat er wel iets van saamhorigheid zit in topics die naar aanleiding van dit soort dingen geopend worden. Denk maar aan het topic bijv toen met die vliegtuigramp bij schiphol een paar jaar terug Ik zie op dit forum toch ook wel vaak saamhorigheid, of iets wat ik eronder versta. Idd toen met die vliegtuigramp, toen met Koninginnedag, maar ook iets moois dat we met zijn allen zaten te F5en op het topic toen dat olifantje geboren zou worden. De helft, waaronder ik, konden niet op die site komen en werden op de hoogte gehouden door de rest. Met zijn allen keuvelen over een hok met een olifant erin die zou kunnen bevallen. Zo mooi kan het ook zijn.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
We zijn in een rare maatschappij beland waarin mensen niet meer opscheppen over hun daden maar over hun gevoelens. Nou ja!!

it's a big club and you ain't in it
Goedkoop is het wel i.i.g.
Past altijd binnen je budget, zo'n zelfgemaakt aureool.
Als er nieuws is waar heel Nederland of de wereld van op zijn kop staat, dan helpt me dat ontzettend relativeren. De dagelijkse sleur wordt onderbroken en ben bezig met dat gene wat er gebeurd is. Dingen waar ik me druk over maak, vallen weg omdat er iets groters, ergers aan de hand is. Dat gevoel vind ik prettig. Het helpt me dingen weer in een juist perspectief te plaatsen en ik maak me even een tijd minder druk om dingen die eigenlijk totaal niet belangrijk zijn. Als je het sec bekijkt, haal ik ook een soort voordeel uit ellende van anderen, maar is dat erg? Ik denk dat het menselijk is. Wil overigens niet zeggen dat ik mensen dit gun, absoluut niet.
Wat een hysterische reacties hier zeg. Ik weet precies wat TO bedoelt. Het gaat om ingrijpend nieuws dat spannend is om te volgen en te bespreken met anderen. Het feit dat er een serieuze crisis is kan een soort adrenalinekick geven en inderdaad een saamhorigheidsgevoel. Denk maar aan hoe mensen toch behoefte hadden aan zo veel mogelijk niews en details over 911, de tsunami, Natalee Holloway, etc. Het was gewoon ontzettend interessant, terwijl het om vreselijke dingen ging. TO geniet heus niet van de ellende van anderen, maar soms zijn rampen gewoon spannend om te volgen en om met ze mee te leven. Dat heeft met ramproerisme overigens niets te maken.
''Koningin Beatrix en prinses Mabel, de vrouw van prins Friso, zijn zaterdagmiddag tegen half 1 weer aangekomen bij het academisch ziekenhuis in Innsbruck. Zij waren allebei in het zwart gekleed en droegen zonnebrillen. Ze ondersteunden elkaar toen ze de auto uit stapten. Beatrix en Mabel zagen er zwaar getekend uit en keken diep bedroefd.''

Dit bericht stond om 12.40 uur al op nu.nl. Met dit soort berichten wordt de sensatielust van veel mensen ook wel in stand gehouden denk ik.
quote:Cici25 schreef op 18 februari 2012 @ 12:53:

''Koningin Beatrix en prinses Mabel, de vrouw van prins Friso, zijn zaterdagmiddag tegen half 1 weer aangekomen bij het academisch ziekenhuis in Innsbruck. Zij waren allebei in het zwart gekleed en droegen zonnebrillen. Ze ondersteunden elkaar toen ze de auto uit stapten. Beatrix en Mabel zagen er zwaar getekend uit en keken diep bedroefd.''

Dit bericht stond om 12.40 uur al op nu.nl. Met dit soort berichten wordt de sensatielust van veel mensen ook wel in stand gehouden denk ik.dit soort berichten vind ik weinig met journalistiek te maken hebben, maar meer met sensatiepers.
quote:rosanna08 schreef op 18 februari 2012 @ 12:55:

[...]

dit soort berichten vind ik weinig met journalistiek te maken hebben, maar meer met sensatiepers. En toch staat zoiets gewoon op nu.nl
Ik heb nog niet het hele topic gelezen, maar een eerste reactie op je OP: wauw, wat een lef dat je hierover gewoon eerlijk durft te zijn. Ik denk dat heel veel mensen dit ook zo ervaren, maar nooit zullen toegeven. Want het is not done. De reacties in dit topic kan ik dus wel raden, haha.
quote:fashionvictim schreef op 18 februari 2012 @ 12:01:

En sterker nog, ik vind zulk soort narigheid vaak zelfs érger voor celebrities en royals dan voor gewone mensen. Omdat het me echt verschrikkelijk lijkt dat je je ternauwernood door grote dramas heen aan het worstelen bent, en dat dat breeduit uitgemeten wordt in alle media en het bovendien voer is voor lekker leedvermaak bij de koffiemachine. Daar heb ik dan meestal vreselijk mee te doen, en vind ik het nóg erger. Zo'n Beatrix nu, dat vind ik echt heel erg want die arme vrouw kan niet eens gewoon lekker keihard janken en met snot over d'r gezicht en d'r haar in coupe ravage ter aarde storten, want overal staat er wel iemand op d'r neus te kijken en staan de cameras alweer in de aanslag voor de lekkerste kijk-haar-eens-verdriet-hebben foto. Dat vind ik echt zielig, dat je je in dit soort situaties daar ook nog druk om moet maken.

Ik benijd al die mensen wat dat betreft echt niet.Goeie post!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven