Slaapproblemen. Iemand DE tip?

03-07-2014 07:57 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben wederom een heftig jaar achter de rug en het lijkt wel alsof ik daar nu last van begin te krijgen.

Ik slaap heel moeilijk. Sowieso al maanden alleen in het logeerbed omdat elk geluidje (zware ademhaling of licht gesnurk) al maakt dat ik niet kan slapen. Onze zorgintensieve zoon van bijn 2,5 slaapt helaas elke nacht bij ons in bed (lees bij zijn vader) en ik dus in de logeerkamer.

Ik weet dat het tussen m'n oren zit maar het is zoals die roze olifant. De hele dag ben ik moe en heb ik lichte hoofdpijn door het slaaptekort en ben ik alweer bang dat ik de volgende nacht ook niet zal slapen. En dat gebeurt dan dus ook niet. Althans niet genoeg. Als zoon naast mij ligt omdat vriend er niet is of als we een loge hebben of zelf ergens anders slapen dan lukt het al helemaal niet.

Slaappillen durf ik nu niet te nemen want ik zit op het wachtbankje en we gaan volgende maand starten met IVF. Bewegen doe ik elke dag minimaal een uur (wandelen of fietsen) en ik eet gezond (weghtwatchers). Ik ga naar een psycholoog maar dat traject wordt nu opgestart en ik wil nu zo graag lekker slapen.

Iemand tips?
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Al eens gedacht aan een slaapcoach? Ik hoor hier veel positiefs over. Volgens mij kan dit ook deels vergoed worden.
quote:LadyZiva schreef op 03 juli 2014 @ 12:10:

Al eens gedacht aan een slaapcoach? Ik hoor hier veel positiefs over. Volgens mij kan dit ook deels vergoed worden.Nee wist ook niet dat dat bestond. Ga gelijk eens googelen! Thanks!
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
Ik heb makkelijk praten, dat weet ik, maar ik begrijp niet dat je je in jouw situatie zo vastbijt in een ivf-traject.

Volgens mij heb je al je energie nodig om je huidige gezin te laten draaien samen met je partner.

Wat hoop je door de eventuele komst van een tweede?

Het lijkt mij ondoenlijk.
Van die subliminal mp3's.

Die kun je krijgen met de boodschap dat je rustig en ontspannen moet worden en die je alleen op een 'onderbewust' niveau oppikt, voor het normale gehoor hebben ze white noise of zijn ze helemaal stil.
Je weet dat je naar de huisarts kunt gaan voor een paar slaappilletjes die in korte tijd weer uit je systeem zijn? Dan kun je even een nacht (of 2) lekker slapen, en beïnvloedt het je IVF niet.

Daarnaast, mijn tips:

- Geen schermen in bed

- Geen cafeïne (koffie, thee (zwart/groen/wit/maté), ice tea, koffieijs, tiramisu, cola) na 16 uur.

- Doe geen inspannende dingen meer 's avonds (laat). Dus: geen ruzie maken, geen thrillers/horror kijken, geen marathon lopen. Aan het begin van de avond sporten kan wel helpen.

- Warm bad of warme douche met lavendelspul (ik ben dol op die van Kneipp) voor het slapengaan

- Kamillethee of Ontspanningsthee (die van Zonnatura vind ik lekker)

- In bed nog even lezen in een tijdschrift of een 'dom/voorspelbaar' boek helpt bij mij ook.

- Er bestaan allerlei 'sleep well' en 'sleep deep' spray's. Die van The Body Shop vind ik fijn, maar ik weet dat ze ook van Rituals bestaan, en zo nog een paar merken. Google eens

- Als ik niet kan slapen, zet ik mijn mp3-speler op met daarop een luisterboek. Je focust dan minder op het 'kannietslapenkannietslapenkannietslapen'
quote:lisaviva schreef op 03 juli 2014 @ 12:42:

Ik heb makkelijk praten, dat weet ik, maar ik begrijp niet dat je je in jouw situatie zo vastbijt in een ivf-traject.

Volgens mij heb je al je energie nodig om je huidige gezin te laten draaien samen met je partner.

Wat hoop je door de eventuele komst van een tweede?

Het lijkt mij ondoenlijk.Dat was ook mijn gedachte. Zoveel meegemaakt. Een tweede kind zal het niet makkelijker maken. Ik zou ook eerst investeren om er met je gezin uit te komen en gelukkig te worden. Als je overspannen straks bent door het slaaptekort en je hebt een pasgeboren baby maak je het jezelf ook niet makkelijk. Zeker met een eerste die zoveel aandacht nodig heeft. En dan heb je al helemaal geen ruimte meer om ergens apart te slapen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ik denk dat het id makkelijk praten is voor een buitenstaander. Als je 40 bent en nog erg graag een tweede wilt is het uitstellen van IVF denk ik geen optie ook al lijkt dat het verstandigste. Denk dat Boannan dan nog meer slapeloze nachten heeft. Het is geen huis kopen wat je uit kunt stellen. En een wens voor een tweede kan ik mij heel goed voorstellen. Ik zou zoals al is gezegd tijdelijk wat slaapmedicatie nemen.
Even een update. Ik heb vannacht en gisternacht best goed geslapen op die melatonine! Vanmorgen helaas wel al om 6u klaarwakker maar ik voel me al stukken beter! Dank voor alle tips!
Om 6 uur is niet zo erg toch. En mocht het weer helemaal niet lukken kun je altijd wat slaapmedicatie vragen zolang je niet zwanger bent, alleen het idee al dat je een tablet of desnoods een halve kunt nemen, is al een gerustellend idee, tenminste zo werkt het bij mij. Heb het wel in huis voor het geval dat maar gebruik het weinig. Melatonine gebruiken we ook bij oude mensen die slecht slapen, is geen wondermiddel maar hebben wel het idee dat het positief werkt.
Je bed is alleen om te slapen, dus alle technologie aan de kant zoals hier al geopperd is. Je bed is dus ook niet bedoeld om te piekeren. Als je niet kan slapen na een poosje, bed uit en ga iets heel saais doen, zoals servetten vouwen. Voel je jezelf moe worden, weer terug bed in. Ga weer piekeren, dan weer bed uit en servetten vouwen. Ga geen huishoudelijke klusjes doen, want dan ben je toch weer echt met iets bezig waarmee moeilijk op te houden is en ga je dus over je vermoeidheid heen. Vervelende training maar uiteindelijk werkt het wel.
In wat ik hier lees, vind ik het helemaal niet gek dat je niet slaapt. Jeetje wat een stress allemaal. Zoontje wiens gezondheid bij lange na niet goed is, de enorme wens voor een tweede kindje, en wel nu, want je bent al 40 en je moet nog in het traject en straks missen we de boot. En dat samen met alle dagelijkse beslommeringen en probleempjes en problemen.

Ergens moet de druk van de ketel. Want nu al heb je elke maand de stress, spanning en hoop of je weer zwanger bent en dat gaat straks in het medische traject alleen nog maar meer oplopen.

Stop met het zoeken naar middeltjes, maar kijk kritisch naar je leven en alle stress die je daarin geweven hebt. Doe dáár iets aan. Sterkte.
wat als je 2e kind ook problemen heeft met gezondheid? ivf is al zwaar voor mensen zonder eerdere problemen, maar iemand die wegens leeftijd geen kans er na meer heeft en ook een ziek kind heeft lijkt me daar behoorlijk aan onder door te kunnen gaan...en dat slaat ook over op de relatie en je kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven