Spanning/ trauma uit lichaam icm kids

08-02-2023 07:37 18 berichten
Goedemorgen,

Ik hoop hier eigenlijk wat simpele adviezen te krijgen die niet een heel traject of veel tijd in beslag nemen.
Een gouden tip te vinden.
Ik heb een hele heftige tijd meegemaakt en uiteindelijk ben ik een alleenstaande moeder geworden van onder andere nog een klein kindje.
Deze heftige periode heeft ook veel uit mijn verleden losgemaakt en het was heel erg heftig.
Inmiddels heb ik alles op orde en begin ik te wennen aan het leven als alleenstaande moeder.
Eigenlijk zou ik door de heftige gebeurtenissen emdr moeten volgen, maar gezien de situatie en mijn zorg voor de kinderen en mijn baan is dit niet handig.
Ik merk dat de stress van afgelopen tijd in mijn lichaam gaat zitten en dat ik op standje overleven sta om mijn rol als moeder zo goed mogelijk te vervullen.

Maar elke ochtend sta ik op met zo’n dikke knoop in mijn buik, strakgetrokken schouders en mijn kuiten doen zeer.
Ik voel gewoon echt dat het stress is, omdat ik ook veel in mijn hoofd zit.

Ik ben begonnen met Yoga en probeer te letten op mijn ademhaling.
Ook plan ik zo nu en dan een massage voor mijzelf of ga ik wandelen.
Helaas heb ik hier niet altijd de tijd of energie voor.

Ook mijn voeding probeer ik vanwege de kinderen op te letten (gezond eten) maar als de kinderen bij hun vader zijn valt de klad er in. Dan ben ik allang blij even los te zijn van de ‘verplichtingen’ en sla ik het eten koken over.

Ik ben dus al bij een psycholoog geweest. Maar die geeft aan dat het nog te vroeg is voor emdr.
En ik weet ook niet of het mijn strakgespannen lichaam oplost.

Wie heeft ervaring en een gouden tip voor mij? Ik zat bijvoorbeeld te denken aan een haptonoom. Is dat wat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom wil je per se EMDR? Je kunt toch gewoon beginnen met sessies bij de psycholoog?
Ik heb in het begin van al een psycholoog gehad maar die kon mij niet echt verder helpen. Het zijn voornamelijk gesprekken over hoe vreselijk ik mij voel en wat er heeft plaatsgevonden. Patronen doorzien en inzien waarom ik in deze situatie ben terechtgekomen. Innerlijke kind enzovoort enzovoort.
Maar in feite zijn het gesprekken die ik ook met vriendinnen zou voeren.
En al snel besefte ik mij: ik snap dat ik moet werken aan mijn eigenwaarde. En voor een groot deel heb ik dat gelukkig inmiddels gedaan door ook stappen te zetten die met zelfliefde te maken hebben.
Maar feit is dat ik nu gewoon door moet.
Alle reacties Link kopieren Quote
yobwoc56 schreef:
08-02-2023 07:48
Ik heb in het begin van al een psycholoog gehad maar die kon mij niet echt verder helpen. Het zijn voornamelijk gesprekken over hoe vreselijk ik mij voel en wat er heeft plaatsgevonden. Patronen doorzien en inzien waarom ik in deze situatie ben terechtgekomen. Innerlijke kind enzovoort enzovoort.
Maar in feite zijn het gesprekken die ik ook met vriendinnen zou voeren.
En al snel besefte ik mij: ik snap dat ik moet werken aan mijn eigenwaarde. En voor een groot deel heb ik dat gelukkig inmiddels gedaan door ook stappen te zetten die met zelfliefde te maken hebben.
Maar feit is dat ik nu gewoon door moet.
dan moet je een betere therapeut zoeken
Jij zoekt een quick fix. Dat zou ik maar eens overboord gooien want dat gaat je niet lukken als ik het zo lees.
Psychomotorische fysio kan wellicht wat brengen, al zou ik zeker een goede therapeut daarnaast zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Body release therapie.
Dat klinkt goed voor jou.

https://www.bodystressrelease.nl/
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
yobwoc56 schreef:
08-02-2023 07:48
Ik heb in het begin van al een psycholoog gehad maar die kon mij niet echt verder helpen. Het zijn voornamelijk gesprekken over hoe vreselijk ik mij voel en wat er heeft plaatsgevonden. Patronen doorzien en inzien waarom ik in deze situatie ben terechtgekomen. Innerlijke kind enzovoort enzovoort.
Maar in feite zijn het gesprekken die ik ook met vriendinnen zou voeren.
En al snel besefte ik mij: ik snap dat ik moet werken aan mijn eigenwaarde. En voor een groot deel heb ik dat gelukkig inmiddels gedaan door ook stappen te zetten die met zelfliefde te maken hebben.
Maar feit is dat ik nu gewoon door moet.
Dan had je ofwel een slechte therapeut, óf je hebt een verkeerde verwachting van therapie.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik heb geen quick fix voor je, maar die lichamelijke spanning ga ik te lijf met intensief sporten.

EMDR lijkt mij ook lastig te combineren met kinderen, maar ambulant een traumabehandeling moet kunnen toch?

Als je snel in je hoofd zit is lichaamsgerichte therapie misschien een goed idee?
Alle reacties Link kopieren Quote
https://tre-nederland.nl/

En met deze instructie kun je het gewoon thuis doen:

https://youtu.be/BgfdCgdRwa4
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou niet weten waarom emdr lastig te combineren is met kinderen. Kinderen gaan blijkbaar naar hun vader dus dat zou een goed moment zijn maar je moet er wel klaar voor zijn anders werkt het niet.

Ik heb altijd veel baat bij een osteopaat om spanning uit mijn lijf te krijgen, beter dan een massage en een vriendin bij een haptonoom. Gewoon eens uit proberen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar. Mijn advies is om er niet mee door blijven lopen. Het haalt je uiteindelijk in en dan word je gedwongen.

EMDR heeft mij enorm geholpen. En heel veel yoga. En ik ben gaan haken om mijn hoofd rust te geven. Kilometers gehaakt heb ik.
I wanna live my life with the volume full!
Bedankt voor de tips.
Omdat ik eerder een vriendin al hoorde spreken over een haptonoom heb ik besloten hier contact mee te zoeken. Kan het altijd proberen.
Ook Doreia’s tip ga ik verder onderzoeken!

Het liefst zou ik inderdaad weer willen gaan sporten. Mijn oude sport. Maar ik merk dat de stress een aanslag is geweest op mijn lichaam en dat mijn gezinsleven te druk is om consequent conditie op te gaan bouwen. Ik heb een paar keer gesport, maar het voelt eerder als roofbouw dan opbouw.
Hopelijk krijg ik, als de kinderen wat meer zelfstandig worden daar weer de mogelijkheid toe.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom emdr met kinderen niet kan, begrijp ik ook niet. To heeft het hoe dan ook erg zwaar momenteel en daar moet zij doorheen. Feitelijk kan elke vorm van therapie heftig zijn. To ik ben wel benieuwd waarom je zo specifiek emdr wil. Verder zou ik opzoek gaan naar een nieuwe therapeut, zo te lezen heb je geen goede ondersteuning gehad van de psycholoog. Vraag je huisarts of hij je hierbij kan helpen of ga zelf opzoek naar een goed aangeschreven iemand en vraag dan of je er een verwijsbrief voor kan krijgen.
Pontipiene schreef:
08-02-2023 09:26
https://tre-nederland.nl/

En met deze instructie kun je het gewoon thuis doen:

https://youtu.be/BgfdCgdRwa4

Dit wilde ik ook posten. Ik vind het een hele fijne quick-fix om wat van de spanning af te romen, ofzo. Sterkte en succes!


https://youtu.be/26zoFKZzbQc
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou toch inzetten op sport / bewegen (naast therapie etc). Kijk naar wat wel kan met kinderen, en bouw het rustig op zodat het niet voelt als roofbouw. Als het opgebouwd is kan je later nog je eigen sport beginnen.

Manieren van bewegen die sommige mensen bij kinderen vinden passen:
(lange) wandelingen maken met jongere kinderen in draagzak (of buggy).
- Fietsen met jongere kinderen voor /achterop (bijvoorbeeld elke week een speeltuinen fietstocht)
- Thuis sporten als kids slapen, (overdag bij het slaapje of 's avonds) bijvoorbeeld via youtube video's of apps. Hierbij geld dat betaalde abbonnementen soms kunnen helpen met motiveren.
- Zelf sporten als de kids sporten. bijvoorbeeld zelf zwemmen als je de kinderen naar zwemles brengt.

Ik lees dat je alleenstaande moeder bent maar ook dat de kids naar vader gaan... Voor de tips maakt het uit of je de kinderen 50% hebt of dat je ze 90% hebt. Als het 50% is zou je een sportles kunnen volgen op de dag / avond dat de kids er niet zijn.

Sporten is natuurlijk geen vervanging van therapie! Maar altijd goed om erbij te doen.
Pontipiene schreef:
08-02-2023 09:26
https://tre-nederland.nl/

En met deze instructie kun je het gewoon thuis doen:

https://youtu.be/BgfdCgdRwa4
Dankje, ik kende dit nog niet.

Er zitten veel dingen bij die lijken op wat ik nu al tijdens/na het sporten doe.
Ik ga dit zeker uitproberen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar, ook dat sporten, dat is hem niet voor mij. Ik heb wel een wandelmaatje, dat vind ik wel heel fijn en dan kom ik wel van de bank af. Ook al ben ik moe.
Verder vond ik haptonomie fijn, ruimte innemen en grenzen heb ik aan gewerkt. Prettiger en effectiever dan verbale therapieën.
"Men" vond emdr niet zo geschikt voor mij, het was nu eenmaal niet 1 plaatje wat het trauma was, maar chaos. Daarom was men terughoudend. Ik ben brainspotting tegen gekomen, het lijkt erop, maar is toch anders. Ik vond het heel effectief. Ben 4 x geweest en het kostte wel energie, maar het is de investering zeker waard geweest.
Succes, ik zou zeker iets doen!
Ik weet niet wat je oude sport was, maar voor mij is hardlopen of een hit-circuitje de ideale manier om snel te sporten (en dus die spanning eruit te gooien).

Kan direct vanuit huis en je kan de intensiviteit aanpassen aan je conditie.

Kan je weer rustig aan toewerken naar je eigen sport.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven