spiritualiteit
zaterdag 26 mei 2012 om 18:53
Er is meer tussen hemel en aarde, althans dat geloof ik.
Ik heb eerder een een topic geopend en het verbaaste mij toen hoeveel 'nuchtere' Nederlanders er zijn.
Wat zie jij onder spirualiteit, en geloof je er enigzins in? En wat geloof je dan wel en wat geloof je niet?
Ik vind het zelf moeilijk te omschrijven. Ik heb zelf wel eens het gevoel dat er iemand bij mij is die overleden is, maar wat ik dan voel is niet te omschrijven eigenlijk. Best verwarrend dus. Ik ben er wel mee bezig, geloof zeker in astrologie etc en merk vaak ook dat dit bij mij wel klopt, maar zou je dan niet denken: wat je leest geloof je ook?
Ik heb laatst ook mijn koffie prut laten na lezen en 95% wat die vrouw zij klopte, was verassend en had ze niet kunnen weten, die dingen verbazen mij dan hoe kan ze het weten?
Wat geloof jij?
Ik heb eerder een een topic geopend en het verbaaste mij toen hoeveel 'nuchtere' Nederlanders er zijn.
Wat zie jij onder spirualiteit, en geloof je er enigzins in? En wat geloof je dan wel en wat geloof je niet?
Ik vind het zelf moeilijk te omschrijven. Ik heb zelf wel eens het gevoel dat er iemand bij mij is die overleden is, maar wat ik dan voel is niet te omschrijven eigenlijk. Best verwarrend dus. Ik ben er wel mee bezig, geloof zeker in astrologie etc en merk vaak ook dat dit bij mij wel klopt, maar zou je dan niet denken: wat je leest geloof je ook?
Ik heb laatst ook mijn koffie prut laten na lezen en 95% wat die vrouw zij klopte, was verassend en had ze niet kunnen weten, die dingen verbazen mij dan hoe kan ze het weten?
Wat geloof jij?
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
zaterdag 26 mei 2012 om 19:03
En met die koffieprut, zulke waarzegsters hebben allerlei psychologische tactieken. Twee veelgebruikte zijn:
1. Heel algemene dingen zeggen die voor vrijwel iederen wel opgaan, waar iedereen zich door voelt aangesproken. Zo werken horoscopen ook vaak.
2. Trucjes waardoor jij meer laat doorschemeren dan je zelf doorhebt.
Ik zal eens googlen, er zijn wel interessante artikelen over geschreven, over hoe dit werkt. In Psychologie Magazine bijvoorbeeld. Ik zal even kijken of ik zoiets kan vinden.
1. Heel algemene dingen zeggen die voor vrijwel iederen wel opgaan, waar iedereen zich door voelt aangesproken. Zo werken horoscopen ook vaak.
2. Trucjes waardoor jij meer laat doorschemeren dan je zelf doorhebt.
Ik zal eens googlen, er zijn wel interessante artikelen over geschreven, over hoe dit werkt. In Psychologie Magazine bijvoorbeeld. Ik zal even kijken of ik zoiets kan vinden.
zaterdag 26 mei 2012 om 19:03
Astrologie, wat bedoel je daarmee? Horoscoop uit de krant? Nee dat is veel te algemeen. Je eigen geboortehoroscoop, dara kan je zeker wat mee.
Of iemand iets in koffieprut kan zie... geen idee.
Er zijn zeker wel mensen die paranormaal begaafd zijn, die kunnen je zeker iets over jezelf vertellen, maar hebben daar doorgaans geen koffieprut bij nodig.
Of iemand iets in koffieprut kan zie... geen idee.
Er zijn zeker wel mensen die paranormaal begaafd zijn, die kunnen je zeker iets over jezelf vertellen, maar hebben daar doorgaans geen koffieprut bij nodig.
zaterdag 26 mei 2012 om 19:06
zaterdag 26 mei 2012 om 19:12
Oke dat heb ik ook wel eens gelezen. Maar ik zal even een voorbeeld geven.
Mijn man en ik hebben een eigen bedrijf en hadden de keus tussen twee bedrijven om ons product neer te zetten. Nu hadden we de avond voor het koffieprut gebeuren de keus gemaakt om bij bedrijf b ons product te promoten en dit bedrijf heeft als logo een zeepaardje. Nu zei de koffie prut vrouw; ik zie een zeepaard en goede zaken.
Hoe kan dat? Niks met cold reading te maken!
Mijn man en ik hebben een eigen bedrijf en hadden de keus tussen twee bedrijven om ons product neer te zetten. Nu hadden we de avond voor het koffieprut gebeuren de keus gemaakt om bij bedrijf b ons product te promoten en dit bedrijf heeft als logo een zeepaardje. Nu zei de koffie prut vrouw; ik zie een zeepaard en goede zaken.
Hoe kan dat? Niks met cold reading te maken!
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
zaterdag 26 mei 2012 om 19:12
Ah, naara, je was me net voor. Cold reading dus.
En om even tegenwicht te bieden: nee hoor, geboortehoroscopen zijn ook onzin en paranormaal begaafden bestaan niet. Geen enkele. Althans, dat denk ik dan.
En ja, uiteraard moet iedereen voor zichzelf weten wat hij of zij denkt of gelooft. Ik kon het alleen niet laten om 't nog even te noemen aangezien naara haar opvattingen als feiten presenteert.
@naara No hard feelings trouwens hoor
En om even tegenwicht te bieden: nee hoor, geboortehoroscopen zijn ook onzin en paranormaal begaafden bestaan niet. Geen enkele. Althans, dat denk ik dan.
En ja, uiteraard moet iedereen voor zichzelf weten wat hij of zij denkt of gelooft. Ik kon het alleen niet laten om 't nog even te noemen aangezien naara haar opvattingen als feiten presenteert.
@naara No hard feelings trouwens hoor
zaterdag 26 mei 2012 om 19:17
Persoonlijk geloof ik er totaal niet in. Ik denk in dit geval dus:
1. ofwel jullie hebben toch iets laten vallen, ze heeft jullie horen praten, je had 't logo in je tas zitten, et cetera
2. ofwel toeval, een gelukstreffer
Tegelijkertijd snap ik dat je in zoiets een teken kunt zien, zeker als je toch al geneigd bent om te geloven in dit soort zaken.
Tja, over dit onderwerp wordt al eeuwenlang en langer gediscussieerd. Echt bewijs is nooit geleverd, wat het in mijn ogen dus heel onwaarschijnlijk maakt, maar ja, zekerheid is er niet. En het is voor veel mensen een mooie gedachte om te geloven in deze dingen. Zeker als het gaat om overleden mensen en het idee dat je die ooit terug zult zien of dat zij jou nog kunnen zien et cetera.
Ik denk dat de onzekerheid nog wel even voortduurt.
zaterdag 26 mei 2012 om 19:19