spiritualiteit

26-05-2012 18:53 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Er is meer tussen hemel en aarde, althans dat geloof ik.

Ik heb eerder een een topic geopend en het verbaaste mij toen hoeveel 'nuchtere' Nederlanders er zijn.

Wat zie jij onder spirualiteit, en geloof je er enigzins in? En wat geloof je dan wel en wat geloof je niet?

Ik vind het zelf moeilijk te omschrijven. Ik heb zelf wel eens het gevoel dat er iemand bij mij is die overleden is, maar wat ik dan voel is niet te omschrijven eigenlijk. Best verwarrend dus. Ik ben er wel mee bezig, geloof zeker in astrologie etc en merk vaak ook dat dit bij mij wel klopt, maar zou je dan niet denken: wat je leest geloof je ook?

Ik heb laatst ook mijn koffie prut laten na lezen en 95% wat die vrouw zij klopte, was verassend en had ze niet kunnen weten, die dingen verbazen mij dan hoe kan ze het weten?

Wat geloof jij?
i'm on a seafood diet, i see food and i eat it
dat klopt inderdaad, en ik 'geloof' ook zeker in evolutie (want dat is immers wel bewezen), maar wie zegt dat het geen gestuurde evolutie is geweest? Zeker weten kunnen we dat nooit, maar het is een gedachte. Mijn biologieleraar zei dat vroeger weleens. Hij vond het leven zo mooi in elkaar zitten dat hij zei dat er misschien wel iets van sturing in is geweest.
xalliesuper2point0 schreef op 26 mei 2012 @ 19:51:

[...]

Uit ervaring weet ik dat dat niet gebeurd, ben er een keer geweest :-$ Maar vond het niet overtuigend.
Heb je een reading gehad dan? ik weet hoe ze de tv-shows maken; alles is gescript
God is een beetje flauw, hij wil alleen maar mensen helpen die in hem geloven. lekker dan, hij heeft de ongelovigen ook gemaakt hoor.
Over welke god hebben we het eigenlijk, want er zijn er natuurlijk vele die allen strijden om de hoofdletter.
Meds, over dé God natuurlijk. Je weet wel, die ene echte.

;-)
misspenny schreef op 26 mei 2012 @ 20:58:

Nou, ik vind het ontstaan van de wereld en de dieren en mensen ook best onwaarschijnlijk en raar hoor! Is voor mij een groot toeval dat het zo gelopen is. Erg bijzonder.

Maar waarom ik daar wel in geloof en in een god niet, is omdat voor het eerste wetenschappelijke bewijzen zijn en voor het tweede niet.
Het is net als het krijgen van een kind, het is een groot mirakel, toch gebeurt het op grote schaal en dus valt het mirakel wel mee.
Wie? De?
sabbaticalmeds schreef op 26 mei 2012 @ 21:08:

God is een beetje flauw, hij wil alleen maar mensen helpen die in hem geloven. lekker dan, hij heeft de ongelovigen ook gemaakt hoor.

Dat klopt niet helemaal. Maar wat zou het als je niet gelooft?

En we komen er vanzelf achter in ongeveer gemiddeld 80 jaar.
falsefloor schreef op 26 mei 2012 @ 20:55:

ik vind zelf bijna dood ervaringen heel interessant, mensen zien dingen die ze eigenlijk niet hadden kunnen zien, of ze ontmoeten familieleden die ze nooit gekend hadden tijdens het leven. Er zijn nog zoveel meer onverklaarbare dingen. In de bijbel geloof ik niet zozeer, in ieder geval niet letterlijk, er zit spiritueel misschien wel iets van waarheid in. Maar ik geloof best dat er een God zou kunnen bestaan. Het leven is op zich al zo wonderlijk, waarom zou het bovennatuurlijke 'niet kunnen bestaan/onzin zijn' terwijl we bijvoorbeeld de big bang en het daaruit uiteindelijk ontstaan van leven dat bewust is, kan denken en emoties heeft niet onwaarschijnlijk of raar vinden. Dat is toch net zo apart en wonderlijk?
Ik ben het helemaal met je eens.
heeft ie de ongelovigen niet gemaakt? Wie heeft dat dan gedaan?
sabbaticalmeds schreef op 26 mei 2012 @ 21:38:

jawel, anders had ie niks meer te doen he
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
sabbaticalmeds schreef op 26 mei 2012 @ 21:10:

[...]

Het is net als het krijgen van een kind, het is een groot mirakel, toch gebeurt het op grote schaal en dus valt het mirakel wel mee.
Maar mam denk je nooit na waar we vandaan komen?
sabbaticalmeds schreef op 26 mei 2012 @ 21:38:

'

Jawel. En Hij heeft redding voor een ieder beschikbaar gemaakt. Alleen ongelovigen willen dat niet. Das het verhaal.
rozenstruikje schreef op 26 mei 2012 @ 21:48:

[...]

'

Jawel. En Hij heeft redding voor een ieder beschikbaar gemaakt. Alleen ongelovigen willen dat niet. Das het verhaal.

Ik hoef niet gered te worden, heb het prima naar mijn zin.

En ja ben gelovig opgevoed, en heb er een vreselijk afkeer van

gekregen
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Ik kan me vooral vinden in de Keltische spiritualiteit en opvattingen.

Astrologie geloof ik zeker in, maar dan alleen echt persoonlijke horoscopen. Ik heb ooit mijn horoscoop laten berekenen door een vrouw die daarin was opgeleid in India. Door naar de stand van de planeten te kijken in bepaalde periodes van mijn leven kon ze allemaal dingen over mij vertellen die ze nooit had kunnen weten. Erg indrukwekkend.

De horoscoop in kranten enzo richt zich vooral op je zonneteken, en het zonneteken zegt vooral over je hoe anderen je zien. Veel relevanter is de ascendant, dat is het teken dat in het oosten opkomt wanneer je geboren wordt. Dit zegt iets over hoe je werkelijk bent.
diaantje1971 schreef op 26 mei 2012 @ 22:16:

[...]

Ik hoef niet gered te worden, heb het prima naar mijn zin.

En ja ben gelovig opgevoed, en heb er een vreselijk afkeer van

gekregen
Dat is toch prima, je hoeft aan mij geen verantwoording af te leggen, Ik gaf alleen maar antwoord op vraag van Meds.
xalliesuper2point0 schreef op 26 mei 2012 @ 21:46:

[...]

Maar mam denk je nooit na waar we vandaan komen?
Kind, ik weet waar je vandaan komt, en ik kom bij oma weg, daar moet je niet teveel aan denken

[...]

'

Klopt natuurlijk weer geen jota van. Hij schiep de mens naar zijn evenbeeld. Dus ook de ongelovigen. Dat hij zijn verhaal vervolgens niet over weet te brengen moet ie bij zichzelf zoeken. Basisprincipe van marketing: boodschap kort en krachtig en zoek aansluiting bij je doelgroep

[...]

'

Klopt natuurlijk weer geen jota van. Hij schiep de mens naar zijn evenbeeld. Dus ook de ongelovigen. Dat hij zijn verhaal vervolgens niet over weet te brengen moet ie bij zichzelf zoeken. Basisprincipe van marketing: boodschap kort en krachtig en zoek aansluiting bij je doelgroep
sabbaticalmeds schreef op 26 mei 2012 @ 22:38:

[...]

Mee eens!
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
sabbaticalmeds schreef op 26 mei 2012 @ 22:38:

[...]

Dan ga je er vanuit dat God bestaat. Dan zou je, als je het zou willen weten, eens kunnen zoeken wat er nu dan in Zijn woord staat en Hij er over zegt. En dan beloofd Hij het een en ander door zichzelf te laten zien en het aan je te openbaren wat Hij nou bedoeld. Daar kan je Hem dan aan houden, Hij is immers volgens Zijn eigen zeggen geen leugenaar.

Het is simpelweg niet van toepassing als je niet gelooft. De vragen zijn dan ook niet van toepassing.
Er is meer tussen hemel en aarde en misschien ook wel leven na de dood maar ik vind het lastig.

Er is namelijk nog nooit iemand uit de dood herrezen om te vertellen hoe het nu echt is, of juist niet is.

Los van de mensen met een bijna dood ervaring (BDE) maar ook dat vind ik iets mysterieus al geloof ik wel dat mensen dergelijke ervaringen kunnen hebben. Al zijn die ervaringen wellicht weer door wetenschap te achterhalen of te weerleggen.

Wat betreft God, de schepping etc...ik sluit niets uit maar ik plaats het ook niet in een kader door bv een geloof aan te hangen.

Ik zie weleens dingen in het leven waardoor ik denk dat het bijna onmogelijk is dat e.e.a. door de evolutie heeft plaatsgevonden maar daarnaast vind ik het verhaal van de schepping zoals veel mensen dat geloven ook ongeloofwaardig.

Ik denk dat ik er nooit uit zal komen, nooit een antwoord zal vinden op mijn vragen maar ik zie dat als het mysterie van het leven en dat is wat mij betreft oké.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Grappig, er was laatst net zo'n topic.

Spiritualiteit vind ik een onduidelijke term dus ik zou het niet snel gebruiken, want iedereen heeft er een ander idee bij, voer voor misverstanden.

Ik geloof dat mensen onverklaarbare ervaringen hebben, en dat die ervaringen spiritueel kunnen zijn. Ik heb zelf ook wel zo'n ervaring gehad. Ik weet precies wat daar de oorzaak van was en dat het een chemische reactie in mijn hersens was, maar dat doet niets af aan de waarde die die ervaring voor mij heeft.

Het probleem van spiritualiteit: zodra je het in woorden probeert te vatten is het al gauw onverteerbaar gezweef. Daarbij zijn er natuurlijk een heleboel zwendelaars en kwakzalvers die de boel alleen maar ongeloofwaardiger maken. Ze geloven er vaak zelf nog in ook (daarom zijn ze zo overtuigend misschien).
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Hij bestaat niet, en als ie toch wel bestaat dan gooit ie er met de pet naar
misschien moeten we mevrouw daalstra er even bij roepen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven