Start Fluoxetine, hart onder de riem
maandag 29 juni 2026 om 10:27
Lieve dames,
Ik ben nu bijna 4 weken onderweg met Fluoxetine, wat ik door de huisarts voorgeschreven heb gekregen voor depressie/angst. Lang verhaal kort; ik ben 20 jaar geleden mijn moeder verloren en sindsdien heb ik last van angst en paniek. Vorig jaar werd ik ineens heel somber en daar werd ik ook bang van, want dit heb ik niet eerder meegemaakt. Afgelopen jaren waren heftig, met veel mantelzorg voor ouders en verliezen. Dus het is niet gek dat ik eraf lig. Ik werd helemaal hopeloos en zag geen uitweg meer, dus ik ben op aanraden van de huisarts begonnen met Fluoxetine. Dit is de eerste keer dat ik een AD gebruik en het valt me niet mee. Ik heb de eerste twee weken enorm veel bijwerkingen gehad en mn angst en paniek gingen door het dak. Met oxazepam heb ik het gered. Ik ben nu bijna 4 weken onderweg maar ik merk in mijn humeur nog geen verandering. Ik heb het vooral de ochtenden heel zwaar, dan word ik al wakker met een rotgevoel wat maar niet zakt. Ik ben ook bang om afhankelijk te worden van de oxazepam (ik neem 1 tablet a 10mg per dag) dus die wil ik ook niet te vaak nemen. Maar wat voel ik mij nog klote zeg. Zijn er hier dames die ervaring hebben met fluoxetine en de eerste weken van gebruik met mij willen delen? Ik heb even de hart onder de riem nodig.
Ik ben nu bijna 4 weken onderweg met Fluoxetine, wat ik door de huisarts voorgeschreven heb gekregen voor depressie/angst. Lang verhaal kort; ik ben 20 jaar geleden mijn moeder verloren en sindsdien heb ik last van angst en paniek. Vorig jaar werd ik ineens heel somber en daar werd ik ook bang van, want dit heb ik niet eerder meegemaakt. Afgelopen jaren waren heftig, met veel mantelzorg voor ouders en verliezen. Dus het is niet gek dat ik eraf lig. Ik werd helemaal hopeloos en zag geen uitweg meer, dus ik ben op aanraden van de huisarts begonnen met Fluoxetine. Dit is de eerste keer dat ik een AD gebruik en het valt me niet mee. Ik heb de eerste twee weken enorm veel bijwerkingen gehad en mn angst en paniek gingen door het dak. Met oxazepam heb ik het gered. Ik ben nu bijna 4 weken onderweg maar ik merk in mijn humeur nog geen verandering. Ik heb het vooral de ochtenden heel zwaar, dan word ik al wakker met een rotgevoel wat maar niet zakt. Ik ben ook bang om afhankelijk te worden van de oxazepam (ik neem 1 tablet a 10mg per dag) dus die wil ik ook niet te vaak nemen. Maar wat voel ik mij nog klote zeg. Zijn er hier dames die ervaring hebben met fluoxetine en de eerste weken van gebruik met mij willen delen? Ik heb even de hart onder de riem nodig.
vrijdag 17 juli 2026 om 18:19
poekie172 schreef: ↑17-07-2026 17:15Ja ik ben echt wanhopig soms. Vandaag bij de huisarts geweest en ik ga toch ophogen. Ik ben doodsbang voor weer opnieuw die heftige bijwerkingen maar zo kan ook niet meer. Ik heb ook echt het strikte advies gekregen om op tijd oxazepam te nemen. Morgen ga ik beginnen met ophogen en dan gaan we ook op vakantie. Ik vind het echt heel erg moeilijk allemaal, wat is mentale shit toch heftig zeg. Hoe gaat het nu bij jou?
Echt rot qua timing, ik begrijp je spanning wel tav de vakantie. Kun je voor jezelf ruimte inbouwen? Dat je partner vaker wat met de kinderen gaat doen en jij je even terug kan trekken om wat op adem te komen?
zaterdag 18 juli 2026 om 15:45
Ja dat kan denk ik wel. Hij doet nu ook al heel veel. Vanmorgen de nieuwe dosis begonnen en 2 uur na inname echt gigantische paniek. Ik ben dus bang dat ik weer door een hel moet van bijwerkingen en ik trek het zo slecht. Ik ben alleen maar aan het huilen, vannacht om 02u rijden we richting Frankrijk. Ik hoop zo dat deze hel van nieuwe opstartproblemen niet zo lang duurt als de vorige keer en ik ook een beetje van de vakantie kan genieten. Ik voel me gewoon ziek, ziek van ellende. Hopelijk slaat die nieuwe dosis beetje rap aan want ik begin het echt steeds zwaarder te vinden.
zaterdag 18 juli 2026 om 15:51
poekie172 schreef: ↑18-07-2026 15:45Ja dat kan denk ik wel. Hij doet nu ook al heel veel. Vanmorgen de nieuwe dosis begonnen en 2 uur na inname echt gigantische paniek. Ik ben dus bang dat ik weer door een hel moet van bijwerkingen en ik trek het zo slecht. Ik ben alleen maar aan het huilen, vannacht om 02u rijden we richting Frankrijk. Ik hoop zo dat deze hel van nieuwe opstartproblemen niet zo lang duurt als de vorige keer en ik ook een beetje van de vakantie kan genieten. Ik voel me gewoon ziek, ziek van ellende. Hopelijk slaat die nieuwe dosis beetje rap aan want ik begin het echt steeds zwaarder te vinden.
Fijn dat partner veel kan ondervangen, dat is al een hele zorg minder. Dat je het slecht trekt en hoopt dat het deze keer minder lang duurt is logisch, ik duim dat het zo mag zijn! Maar ik raad je wel aan om los te laten dat je graag ook van de vakantie zou genieten. Ik begrijp je wens heel goed maar het helpt meer om in het nu te blijven zonder telkens weer de hoop en vervolgens de teleurstelling. Zie het als iets wat je helaas nou eenmaal uit moet zitten en probeer daarbinnen het zo comfortabel mogelijk te maken voor jezelf. Sterkte
zondag 19 juli 2026 om 04:31
Dank je wel voor je lieve woorden. Zo ga ik het inderdaad maar bekijken, nu onderweg naar la douce France met een hele lading aan fluoxetine en oxazepam. Gelukkig is de huisarts heel meedenkend en heeft voldoende voorgeschreven zodat ik met gemak de vakantie doorkom. Ik ga het mezelf idd zo makkelijk mogelijk maken, gelukkig hebben we onze eigen vouwwagen met m’n eigen spullen, dekbed enz. Dus ik ben omringd door m’n eigen spulletjes. Nu we eenmaal onderweg zijn valt er wel een soort last van mn schouders. Ik kijk alleen wel op tegen het nemen van de volgende dubbele dosis fluoxetine maar goed…S-Groot schreef: ↑18-07-2026 15:51Fijn dat partner veel kan ondervangen, dat is al een hele zorg minder. Dat je het slecht trekt en hoopt dat het deze keer minder lang duurt is logisch, ik duim dat het zo mag zijn! Maar ik raad je wel aan om los te laten dat je graag ook van de vakantie zou genieten. Ik begrijp je wens heel goed maar het helpt meer om in het nu te blijven zonder telkens weer de hoop en vervolgens de teleurstelling. Zie het als iets wat je helaas nou eenmaal uit moet zitten en probeer daarbinnen het zo comfortabel mogelijk te maken voor jezelf. Sterkte
woensdag 12 augustus 2026 om 17:39
Hoi!
Lief dat je het vraagt; de vakantie was heerlijk en in eerste instantie had ik weinig bijwerkingen van de ophoging. Maar sinds thuiskomt afgelopen zaterdag lig ik echt helemaal op de bodem van de put. Ik was van de oxazepam af maar ik heb vanmorgen wel weer een kwart tabletje genomen en nu voel ik me zo klote. Ik heb niet zozeer angst en paniek maar ik voel me heel heel erg depressief en uitzichtloos, ziek en heel moe. En ik voel me zo ongelooflijk schuldig tegenover iedereen om me heen. Alles wat ik probeer lijkt niet te werken… ik zie even geen uitweg uit deze ellende.
donderdag 13 augustus 2026 om 07:51
Ah jeetje wat heftig! Ik heb er niet zoveel verstand van maar is het misschien een idee om met je huisarts andere antidepressiva te bespreken? Je bent al 2,5 maand verder en het lijkt toch niet echt te doen wat het moet doen? Wellicht dat het langer duurt voordat het werkt maar misschien kan je het bespreken.
Ik wil je in ieder geval ontzettend veel sterkte wensen
Dit wens je echt niemand toe!
Ik wil je in ieder geval ontzettend veel sterkte wensen
Dit wens je echt niemand toe!
donderdag 13 augustus 2026 om 13:50
Je kunt het werkzame effect pas beoordelen na zes weken. Omdat poekie tussendoor is opgehoogd begint de teller dan eigenlijk weer opnieuw te lopen. Dat is in ieder geval hoe ik het begrepen heb. Ook werkt het eerder op angst/onrust/paniek en komt verbetering van stemming pas later, dus het is nog goed mogelijk dat er verbetering optreedt.
Ik ben zelf vier weken geleden opgehoogd (sertraline) en begin nu pas een beetje beter te gaan overdag.
Sterkte poekie!
Ik ben zelf vier weken geleden opgehoogd (sertraline) en begin nu pas een beetje beter te gaan overdag.
Sterkte poekie!
It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society
donderdag 13 augustus 2026 om 21:47
Fijn dat de vakantie wel ok was. Maar wat balen Poekie dat het nu weer zo ellendig is! De overgang van vakantie weer naar huis kan ontzettend wennen zijn. Dat komt extra aan als het mentaal minder gaat. Geef jezelf de rust en tijd om hier mee om te gaan. Er komen hopelijk weer betere momenten aan, zoals in de vakantie ook al mogelijk was.
Antidepressiva kan echt veel tijd nodig hebben. Zoals Mijniebelle ook al aangeeft gaat de teller bij het ophogen opnieuw lopen. Je lichaam en hoofd moeten zich dan weer aanpassen en dat heeft tijd nodig. Het kan 4 tot 6 weken duren, maar het kan ook 8 of 12 weken duren voordat je verbetering merkt. In de eerste weken kan het heftig zijn, ook na een ophoging. Ik dacht altijd dat de bijwerkingen na 2 weken over zouden moeten zijn, maar het golven en instellen op medicatie kan veel langer duren. Het verschilt per persoon. De vraag is wel of de bijwerkingen te doen zijn als je je zo vreselijk voelt, dat is altijd goed om met je behandelaar te bespreken. Sterkte!
Antidepressiva kan echt veel tijd nodig hebben. Zoals Mijniebelle ook al aangeeft gaat de teller bij het ophogen opnieuw lopen. Je lichaam en hoofd moeten zich dan weer aanpassen en dat heeft tijd nodig. Het kan 4 tot 6 weken duren, maar het kan ook 8 of 12 weken duren voordat je verbetering merkt. In de eerste weken kan het heftig zijn, ook na een ophoging. Ik dacht altijd dat de bijwerkingen na 2 weken over zouden moeten zijn, maar het golven en instellen op medicatie kan veel langer duren. Het verschilt per persoon. De vraag is wel of de bijwerkingen te doen zijn als je je zo vreselijk voelt, dat is altijd goed om met je behandelaar te bespreken. Sterkte!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in