stress en daarmee omgaan
zondag 11 november 2012 om 23:48
De laatste paar maanden voel ik me erg gestresst. Ik kan niet echt aanwijzen waardoor dit komt. Als ik zo naar mijn leven kijk kost mijn werk veel energie, heb nog niet zolang een relatie wat voor verandering zorgt, ben erg gevoelig en snel moe. Ik ben heel perfectionistisch wat me veel druk geeft.Dit weekend had ik vrij, maar voelde me deze twee dagen nog steeds gespannen.
Alle reacties zijn welkom.
Alle reacties zijn welkom.
zondag 11 november 2012 om 23:56
Perfectionisme kost meestal (te) veel energie. Wellicht kijken naar hoe je anders kan leren omgaan met de (waarschijnlijk) hoge eisen die je aan jezelf stelt?
Wat put je het meest uit op dit moment?
Wat put je het meest uit op dit moment?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
maandag 12 november 2012 om 00:13
Wat me vooral erg uitput, is dat ik me voortdurend bewust ben van mezelf, waardoor ik me niet kan ontspannen. Ik leg mezelf een druk op, ik moet meer praten, meer meedoen met de sociale activiteiten, enz.
Ik bekijk mezelf ook vaak (te) kritisch via de ogen van de mensen om me heen. Denk dan dat ze over me oordelen, over hoe ik doe en eruit zie. Dat is zo vermoeiend en het maakt me onzeker.
Maar het lukt me niet om andere gedachten aan te nemen en er vanaf te komen.
Misschien een beetje vaag omschreven maar ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel!
Ik bekijk mezelf ook vaak (te) kritisch via de ogen van de mensen om me heen. Denk dan dat ze over me oordelen, over hoe ik doe en eruit zie. Dat is zo vermoeiend en het maakt me onzeker.
Maar het lukt me niet om andere gedachten aan te nemen en er vanaf te komen.
Misschien een beetje vaag omschreven maar ik hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel!
maandag 12 november 2012 om 00:17
Ja ik herken je heel goed en dat is voor mij gelukkig een lange tijd terug.
Praat je ook veel tegen jezelf in termen als: 'moeten' 'nog steeds niet', 'altijd', 'weer' etc. ?
Praat je ook veel tegen jezelf in termen als: 'moeten' 'nog steeds niet', 'altijd', 'weer' etc. ?
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
maandag 12 november 2012 om 00:31
Ik vermoed dat jouw denken je gestrest doet voelen.
Dan bestaat de kans dat wanneer je jouw denken aanpakt je ook een start kan maken om minder stress te ervaren. Het lastige is denk ik alleen dat het (zoals ik het heb ervaren) niet een kwestie van '1-2-3 en hup klaar' is.
RET kan inderdaad een goede manier zijn en ook RET vergt tijd, geduld en acceptatie van jezelf. Zodat je op die wijze ruimte maakt om je te vergissen, te erkennen dat dit zo is, dat niet erg vindt van jezelf , het daarna anders gaat doet en zo dus met vallen en opstaan (en stap voor stap) daadwerkelijk anders leert denken.
Dat kan denk ik dus alleen als je vergissingen mag maken en dit goed vindt van jezelf. Mag jij vergissingen maken van jezelf? Of straf jij jezelf in je hoofd voor vergissingen die je maakt?
Dan bestaat de kans dat wanneer je jouw denken aanpakt je ook een start kan maken om minder stress te ervaren. Het lastige is denk ik alleen dat het (zoals ik het heb ervaren) niet een kwestie van '1-2-3 en hup klaar' is.
RET kan inderdaad een goede manier zijn en ook RET vergt tijd, geduld en acceptatie van jezelf. Zodat je op die wijze ruimte maakt om je te vergissen, te erkennen dat dit zo is, dat niet erg vindt van jezelf , het daarna anders gaat doet en zo dus met vallen en opstaan (en stap voor stap) daadwerkelijk anders leert denken.
Dat kan denk ik dus alleen als je vergissingen mag maken en dit goed vindt van jezelf. Mag jij vergissingen maken van jezelf? Of straf jij jezelf in je hoofd voor vergissingen die je maakt?