Stress/ontspanning

23-12-2011 14:23 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
De laatste maanden ben ik bijna constant gespannen/gestresst. Ik merk dat ik in tijden van stress terugval op 'n verkeerde uitlaatklep, namelijk 'n eetstoornis.

Nu vraag ik me af; hoe gaan jullie om met constante stress/spanning? En op welke manier zorg je voor ontspanning?

Een echte uitlaatklep, zoals zingen/sporten heb ik niet. En ik kan me voorstellen dat voor andere roken juist als verkeerde uitlaatklep geld.

Ben benieuwd naar jullie manier van ontspanning en omgang met stress!
Ik rook, niet goed maar wel ''stressverlichtend''.

Daarnaast ga ik elke avond een uurtje in bad tv kijken. Even alleen ik, geen man, geen werk, gewoon lekker in bad.
Wellicht is het verstandig eens naar de huisarts te gaan voor je spanningsklachten en je eetstoornis? Ik denk dat het al heel goed is dat je je probleem erkend en ook weet dat de eetstoornis veroorzaakt wordt door stress. Nu is het zaak de stress te lokaliseren en aan te pakken, lijkt me.
quote:Butterfly1989 schreef op 23 december 2011 @ 14:23:

Nu vraag ik me af; hoe gaan jullie om met constante stress/spanning? En op welke manier zorg je voor ontspanning?

Een echte uitlaatklep, zoals zingen/sporten heb ik niet.

Dat sporten als uitlaatklep kun je toch alsnog instellen? En dat hoeft helemaal geen marathon lopen te zijn, maar iedere dag even een stuk lopen (ga kerstversieringen bekijken ofzo, als je een 'doel' wilt hebben), ga zwemmen, ga naar de sportschool.

En yoga werkt voor sommigen ook goed. Ik heb er het geduld niet voor, lig to-do lijstjes te maken (ook met leuke dingen!) als ik verplicht moet ontspannen.

Ik kan me ook goed ontspannen in de sauna, of met een boek, of staren naar de vlammetjes in de open haard.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Heb je een hobby of passie waar je op terug kunt vallen? Verder lief zijn voor jezelf, niet te veel willen en leuke dingen doen. Wat bij mij helpt is winkelen bijvoorbeeld. Het idee dat ik iets nieuws heb (zoals een kledingstuk waar ik weer volop mee kan combineren) zorgt voor mij dat ik me weer ergens anders op kan richten.

En verder is het proberen te ontspannen en alles de boel te laten, en realiseren dat je er niet van een op de andere dag van genezen bent. Het kost tijd.
Een goed boek lezen, een "verstand-op-0-film" kijken, forummen, iets leuks doen (iemand bellen, wat afspreken, etc).
Ik denk dat roken enkel aanvulling van je nicotinetekort is waardoor je denkt dat het stressverlichtend is.

Het verlicht idd de stress van het nicotinetekort, niet de stress van het dagelijks leven.

Beter gaan sporten, avondje sauna, ga zwemmen, fietsen etc etc
@luni, natuurlijk heb je helemaal gelijk in. Heb je wel eens een Alan Carr dvd gezien? Hierin wordt het heel duidelijk uitgelegd hoe het werkt als je rookt.

Maar goed, als je eenmaal verslaafd bent, voelt het als stressverlichtend. Wat het dus in werkelijkheid niet is omdat het juist de stress versterkt als je even niets te roken hebt.
Ik ben heel lang verslaafd geweest, kan allen carr uitleggen hoe het werkt
Haha, ik had de stoppen met roken dvd een keer in het Sinterklaasspel gegooid.. won ik hem zelf.. En ja hoor, gekeken, zwaaar onder de indruk. Maar langer dan 3 uur niet roken redde ik niet.
Ik lees graag even mee. Wat tips om te ontspannen kan ik goed gebruiken. Vaak vind ik dingen als forummen, computeren, "verstand-op-0-film" kijken of puzzelen tijdverspilling. Ik moet echt leren dat ik dat soort dingen nodig heb en er de tijd voor moet nemen.
Ik heb veel baat bij mindfullnes yoga.

In het begin niet hoor, was ik met mn gedachten overal behalve bij de yoga. Pas na een keer of 6 á 7, lukte het me echt om mn hoofd te legen en te ontspannen. Nu vind ik het heerlijk en kan ik het ook thuis toepassen (niet zo goed als tijdens de les, maar toch, ik word er wel ontspannen van)
Als je niet echt wil moet je er ook niet aan beginnen, zonde van je tijd en energie

To. Hou je van lezen? Werkt ook!
quote:himalaya schreef op 23 december 2011 @ 14:28:

[...]

Dat sporten als uitlaatklep kun je toch alsnog instellen?

Pcies!

Ik ben een half jaar geleden met hardlopen tegen de stress en het werkt voor mij enorm goed. M'n conditie was 0,0 en ik had geen bijster bemoedigende ervaringen met hardlopen. Maar met structuur, geduld en een boel kleine stapjes komt een mens een heel eind (10 km om precies te zijn ).
Bij mij werkt meditatie, al moet je jezelf even de kans geven om door te gaan als je een ´wat is dit voor vaag gedoe´ gevoel krijgt. En probeer je rust te halen uit dagelijkse dingen. Ga meer lopen/fietsen/koken/ whatever. Je merkt vanzelf wat je leuk vindt en waar je van uitrust.
Thnx voor de reacties. Leuk om te lezen wat voor jullie ontspannend werkt!

Helenita: knap dat je 't hardlopen hebt opgebouwd vanuit 0,0 conditie! Ik heb 'n tijdje geleden ook 'n poging gedaan, maar vanuit geen conditie opbouwen vond ik wel lastig.

Lezen is idd ook leuk, dat werkt wel ontspannend. Op de een of andere manier moet ik dat wel echt bewust gaan doen; beetje internetten gaat automatisch, maar is niet echt ontspannend.

En wat bladeren in tijdschriften en leuke teksten/foto's uitknippen vind ik ook leuk, dan vergeet ik echt de tijd.. Lekker met een muziekje op en wat bladeren. Maar dan moet ik wel een soort doel hebben voor een collage en dat heb ik nu. ;)
Haken, breien.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:Butterfly1989 schreef op 23 december 2011 @ 16:36:

Helenita: knap dat je 't hardlopen hebt opgebouwd vanuit 0,0 conditie! Ik heb 'n tijdje geleden ook 'n poging gedaan, maar vanuit geen conditie opbouwen vond ik wel lastig.

Er zijn diverse MP3-programma's waarbij je begint met 1 min hardlopen, dan weer 1 min gewoon lopen etc. Dat is prima te doen, ook als je bij 0,0 begint. Desnoods doe je 2x les 1, vindt Evy (Gruyaert, zie het topic 'lopen met Evy' bijv) helegaar nie erg nie
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Puzzelen, lezen, knutselen, lekker een warm bad met een drankje erbij, spelletjes spelen op internet, beetje tutten met je haar/ nagels, poetsen, klerenkast opruimen, schuiven met je meubels, sporten, nieuwe recepten uitproberen.

Heb zelf ook last van veel spanningen dus ik lees even mee in dit topic
Huis opruimen! Bij mij werkt het zo dat ik gelijk mn hoofd opruim, als het ware.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven