Verdriet om verjaardag (update)

06-12-2021 20:43 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Voorheen was december voor mij een beladen maand. De laatste maand van het jaar, korte, donkere dagen, vele feestdagen (Sinterklaas, meerdere jarigen in de familie, Kerst, Oud & Nieuw). Te veel prikkels, te druk en werd er echt droevig / verdrietig van. Voor mij voelde december echt als een maand van reflecteren, negativiteit en in een bepaalde mate ‘afscheid nemen’ - er was immers weer een jaar voorbij.

En nu? Ik merk dat, als telkens december steeds dichterbij komt, er langzaamaan een rust over me heen komt. Ik kan dingen meer een plekje geven, ben er neutraler in gaan staan. Soms overvalt de somberheid me nog, maar ik kan mezelf ervan overtuigen dat het goed is en dat ook mijn gevoel er mag zijn.

Vorig jaar heb ik mijn verjaardag niet gevierd. Combinatie van druk zijn op het werk, Corona en nog niet helemaal goed weten hoe mijn verjaardag vorm te geven (ik ben nogal een twijfelkont). Voor dit jaar had ik besloten om mijn verjaardag in januari te vieren met wat familie en een goede vriendin. Nu staat dat even op losse schroeven, vanwege de huidige adviezen omtrent Corona. Begrijpelijk en ik zie wel hoe het loopt. Als ik het moet verschuiven of de dag anders in moet delen, dan heb ik daar vrede mee.

Sorry dat het alsnog een lang topic is geworden. Dank je wel voor als je het hele verhaal hebt gelezen. Geen idee wat ik er precies mee wil, ik denk dat ik vooral even van me af heb willen typen.
wildehyacint wijzigde dit bericht op 10-04-2022 11:23
37.21% gewijzigd
Ik vind je nogal zwaar op de hand. Het is maar 'december' en het is maar een verjaardag. Maar wellicht weet ik de helft niet van wat je allemaal meegemaakt hebt.

Geniet van het leven!
Alle reacties Link kopieren
Pfff.
Ik snapte bij vorige topic ook al niet de hang aan die verjaardagen. Ook niet met die achtergrond.

Dat dingen niet leuk waren is gewoon kut. Maar zat lotgenoten met een moeilijk leven binnen een toxische familie op de wereld. In allerlei categorieen qua zwaarte.

Waarom die verjaardag zo belangrijk blijft gaat echt langs me heen, het is een dag waarop je ooit geboren bent en niets meer.
Alle reacties Link kopieren
FeeLucifer01 schreef:
06-12-2021 21:06
Ik snapte bij vorige topic ook al niet de hang aan die verjaardagen. Ook niet met die achtergrond.

Dat dingen niet leuk waren is gewoon kut. Maar zat lotgenoten met een moeilijk leven binnen een toxische familie op de wereld. In allerlei categorieen qua zwaarte.

Waarom die verjaardag zo belangrijk blijft gaat echt langs me heen, het is een dag waarop je ooit geboren bent en niets meer.
Denk omdat het er nooit was en nu wel? Op gegeven moment viel er een soort deken van me af, sta er nu ook relaxter in dan pak 'm beet 5 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Ik vier mijn verjaardag nooit. Waarom maak je er zo’n ding van? Ik vond het nooit leuk en vind dat eigenlijk geen topic waard.
Ik hechte ook altijd heel veel waarde aan het vieren van mijn verjaardagen, dit liep elke keer weer uit op een teleurstelling. Een paar jaar geleden, op mijn 45e ben ik ermee gestopt. En het is echt heerlijk! Geen gedoe, geen verwachtingen die toch niet uitkomen en dus geen teleurstelling.
Alle reacties Link kopieren
Brokkel schreef:
06-12-2021 21:03
Ik vind je nogal zwaar op de hand. Het is maar 'december' en het is maar een verjaardag. Maar wellicht weet ik de helft niet van wat je allemaal meegemaakt hebt.

Geniet van het leven!
Voor de één is het 'maar' december, voor de ander kan het best kut zijn. Daar zit idd een heel verhaal achter, wat ik probeer achter me te laten. Ik probeer nu ook steeds meer te genieten van de leuke dingen van het leven, gelukkig is december een stuk minder beladen ;-)
Alle reacties Link kopieren
Wat is het probleem?
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Ik heb qua timing een matige verjaardag, op een moment dat iedereen altijd met andere dingen bezig is.
Oplossing is: je moet het zelf doen.

Waarom ga je niet met je vriendin eten? Dat scheelt, het is geen hele groep.
Reserveer het, regel het voor de middag (wegens lockdown), of laat een sjieke maaltijd bezorgen. Neem die dag ook lekker vrij. Verwen jezelf.
Maak je plan, bestel het, laat je verzorgen. En doe het vooral op de dag zelf. Het is jouw dag.
kooktmetknoflook wijzigde dit bericht op 06-12-2021 21:34
12.44% gewijzigd
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet hoe oud je bent, maar je oogt nog jong, ook niet assertief. Kan ook met je verleden hebben te maken.
Het is heel vervelend dat je oma zo dominant was op een dag die voor jou ook leuk hoorde te zijn en die dat dus niet was omdat oma verwachte dat het altijd bij en voor haar was. Vanaf nu hoeft het dus niet meer beladen te zijn en kan je het invullen zoals jij wil. Ook met de maatregelen mag je nog steeds 4 personen op visite hebben. Wens je alvast een fijne verjaardag en een tip, iets wat je niet meer kunt veranderen moet je loslaten.
Alle reacties Link kopieren
Die ouwe is de pijp uit, dus de slingers kunnen uit het vet.
Damned if I don’t
Wildehyacint schreef:
06-12-2021 21:23
Voor de één is het 'maar' december, voor de ander kan het best kut zijn. Daar zit idd een heel verhaal achter, wat ik probeer achter me te laten. Ik probeer nu ook steeds meer te genieten van de leuke dingen van het leven, gelukkig is december een stuk minder beladen ;-)
De dag gaat vanzelf voorbij. Dat is december zo, dat is in mei zo. Jij bent degene die het beladen maakt. Als je er anders over gaat denken, ga je het ook anders ervaren.
Alle reacties Link kopieren
Als je je verjaardag en december linkt aan slechte dingen dan mag je heus dingen gewoon laten gaan, of nieuwe leuke herinneringen gaan maken. Maar dat laatste is wellicht pas van toepassing als je eerst dingen een plaats kan geven (al dan niet deels)
Alle reacties Link kopieren
Ik vier mijn verjaardag niet meer. Geen ouders, broers of zussen, opa's oma's etc. Dat doet pijn.
Dacht ik...want tijdens het niet vieren gaat het leven ook gewoon door. Ja soms denk ik eraan en soms denk ik de dag erna: zo, daar ben ik ook weer een jaar vanaf.

December vond ik om die reden ook altijd zwaar. Terwijl ik de rest van het jaar geniet van de kleinste dingen. Waarom dan niet in december? Het is echt zo erg als je het zelf wil laten zijn.

Succes :daisy:
Alle reacties Link kopieren
ViezeHond schreef:
06-12-2021 21:26
Wat is het probleem?
:biggrin:

Dat ik van iets niet leuks iets leuks probeer te maken. Ik ben er mee bezig, het lukt me aardig (al zeg ik het zelf), maar nog niet helemaal (moet nog even op wat punten bijschaven geloof ik).
ViezeHond schreef:
06-12-2021 21:33
Die ouwe is de pijp uit, dus de slingers kunnen uit het vet.
Was ik ook zeker van plan :proud:
Alle reacties Link kopieren
Wil niet zeggen dat ik jong ben, maar assertiviteit is nog wel een dingetje (daar werk ik aan ;-) ).

Ik had wat plannen, maar heb ik deels moeten cancelen:
- uit eten gaan: met partner op de dag zelf niet door (gaat waarschijnlijk eten bestellen worden, of ik moet partner even lief aan kijken om te koken :proud: )
- met aantal familieleden verjaardag vieren op een andere dag (gaat 'm waarschijnlijk ook niet worden vanwege aantal personen, maar ik wacht nog even de maatregelen af)
- vrij vragen gaat op werk niet lukken (gesloten periode qua vrij vragen, maar geeft totaal niet, vind het dit keer niet erg om te moeten werken op mijn verjaardag, vroeger had ik daar echt moeite mee).

Ik probeer voor dingen waar ik tegenaan loop oplossingen te bedenken. Desnoods vier ik het in juli, want wat in het vat zit, verzuurt niet :)
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden had ik in december echt om de haverklap wel iets waarbij ik aanwezig 'moest' zijn. Clubje hier, bijeenkomst daar, heel december was gevuld. En daar was ik op gegeven moment zo klaar mee, dat ik daar rigoureus de bezem door mijn agenda heb gezwiept. Ik blij, de anderen niet (en daar kan ik op dit moment niet mee zitten).
Wildehyacint schreef:
06-12-2021 21:42
:biggrin:

Dat ik van iets niet leuks iets leuks probeer te maken. Ik ben er mee bezig, het lukt me aardig (al zeg ik het zelf), maar nog niet helemaal (moet nog even op wat punten bijschaven geloof ik).



Was ik ook zeker van plan :proud:
Gewoon niet zo druk erop leggen.
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
06-12-2021 21:37
Ik vier mijn verjaardag niet meer. Geen ouders, broers of zussen, opa's oma's etc. Dat doet pijn.
Dacht ik...want tijdens het niet vieren gaat het leven ook gewoon door. Ja soms denk ik eraan en soms denk ik de dag erna: zo, daar ben ik ook weer een jaar vanaf.

December vond ik om die reden ook altijd zwaar. Terwijl ik de rest van het jaar geniet van de kleinste dingen. Waarom dan niet in december? Het is echt zo erg als je het zelf wil laten zijn.

Succes :daisy:
Je hebt gelijk, ik probeer het ook van me af te laten glijden en om te draaien naar iets positiefs. Lukt nog niet altijd, maar ik ben op de goede weg.
Alle reacties Link kopieren
Wildehyacint schreef:
06-12-2021 21:42
:biggrin:

Dat ik van iets niet leuks iets leuks probeer te maken. Ik ben er mee bezig, het lukt me aardig (al zeg ik het zelf), maar nog niet helemaal (moet nog even op wat punten bijschaven geloof ik).



Was ik ook zeker van plan :proud:
Je bent op de goede weg! :high5:
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Thanks
Ik was er helemaal klaar mee, vond het niets om te vieren, en deed dat niet.
Om prompt te merken dat ik daar eigenlijk verdrietiger van werd.

Dus toen besloot ik: ik bepaal of het feest is, ik hang namelijk de slingers op.
Dus vanaf toen ben ik op tijd een datum gaan prikken, voorpret gaan maken met taartrecepten/boodschappenlijsten/uitnodigingen.

De mensen die voor mij belangrijk zijn liet ik ruim op tijd weten dat ik feest vierde, en hun aanwezigheid voor mij belangrijk was.

Eigenlijk zoals je de verjaardag voor je kind feestelijk zou maken: Je doet feestelijk, maakt alles feestelijk, regelt leuke mensen of activiteiten, en verdomd, je hebt een feestje.

Laat los wat moet of hoort. Laat los dat het het feestje exact op die dag moet. Je kan elke dag vieren dat je leeft/bestaat/ouder geworden bent: als de mensen die voor jou belangrijk zijn maar weten wat je wilt of verwacht.

In het begin was ik heel erg gefocussed op die datum. Ik was zo teleurgesteld als mensen er geen rekening mee hielden, maakte ervan dat ze mij niet belangrijk genoeg vonden.

Vaak bleek dat ik gewoon niet duidelijk gecommuniceerd had wat het voor mij betekende. Of niet goed overlegd had over de datum: andere mensen hebben ook verplichtingen.

Nu ondertussen is het minder belangrijk geworden. Het ene jaar bouw ik een feestje met visite, het andere jaar doe ik mezelf een dagje uit cadeau, of ik bak een reuzentaart en eet die op met mijn gezin.

Wat geeft jou een feestelijk gevoel?
Bepaalde mensen? Ballonnen? Hoe ziet jouw droom-verjaardag eruit?
En wat let je om die zelf te organiseren?
TeamAvocado schreef:
06-12-2021 23:49

Wat geeft jou een feestelijk gevoel?
Bepaalde mensen? Ballonnen? Hoe ziet jouw droom-verjaardag eruit?
En wat let je om die zelf te organiseren?
Volgens TO en haar OP: nu corona en haar gevoel. Dat laatste kan ze wel wat mee, maar corona maakt effe anders. Vorig jaar en dit jaar.
Alle reacties Link kopieren
TeamAvocado schreef:
06-12-2021 23:49
Ik was er helemaal klaar mee, vond het niets om te vieren, en deed dat niet.
Om prompt te merken dat ik daar eigenlijk verdrietiger van werd.

Dus toen besloot ik: ik bepaal of het feest is, ik hang namelijk de slingers op.
Dus vanaf toen ben ik op tijd een datum gaan prikken, voorpret gaan maken met taartrecepten/boodschappenlijsten/uitnodigingen.

De mensen die voor mij belangrijk zijn liet ik ruim op tijd weten dat ik feest vierde, en hun aanwezigheid voor mij belangrijk was.

Eigenlijk zoals je de verjaardag voor je kind feestelijk zou maken: Je doet feestelijk, maakt alles feestelijk, regelt leuke mensen of activiteiten, en verdomd, je hebt een feestje.

Laat los wat moet of hoort. Laat los dat het het feestje exact op die dag moet. Je kan elke dag vieren dat je leeft/bestaat/ouder geworden bent: als de mensen die voor jou belangrijk zijn maar weten wat je wilt of verwacht.

In het begin was ik heel erg gefocussed op die datum. Ik was zo teleurgesteld als mensen er geen rekening mee hielden, maakte ervan dat ze mij niet belangrijk genoeg vonden.

Vaak bleek dat ik gewoon niet duidelijk gecommuniceerd had wat het voor mij betekende. Of niet goed overlegd had over de datum: andere mensen hebben ook verplichtingen.

Nu ondertussen is het minder belangrijk geworden. Het ene jaar bouw ik een feestje met visite, het andere jaar doe ik mezelf een dagje uit cadeau, of ik bak een reuzentaart en eet die op met mijn gezin.

Wat geeft jou een feestelijk gevoel?
Bepaalde mensen? Ballonnen? Hoe ziet jouw droom-verjaardag eruit?
En wat let je om die zelf te organiseren?
Dank je wel voor je antwoord / inzichten.
Ik heb zat ideeën om mijn verjaardag te vieren. Eén ervan is het om met een aantal dierbaren te vieren (mijn ouders, zussen en aanhang, klein kringetje dus). Er was even wat onduidelijkheid over of mijn zusje er wel of niet bij zou zijn, heb daarom heel eerlijk aangegeven dat ik dat wel belangrijk vind. Werd zeker gewaardeerd dat ik hierover eerlijk was. Nu kan wellicht door de corona-maatregelen mijn verjaardag niet doorgaan aangezien er dan meer mensen zijn dan toegestaan. Ach, het zij zo en ik wil daar niet te negatief / treurig over doen: er zal vast een andere datum komen waarop ik wel mijn verjaardag kan vieren zoals ik dat wil. Misschien wel leuk om het juist in de zomer te vieren, kunnen we heerlijk in de tuin zitten bijvoorbeeld. Op de dag zelf wil ik met man lekker gaan eten. Het wordt nu of een heerlijk door partner gekookte maaltijd of eten bestellen.

Goede vragen in je laatste alinea trouwens. Ik word vrolijk van een versierde woonkamer. Dat is een traditie bij ons, doen partner en ik elk jaar voor elkaars verjaardag :) Verder word ik blij van kleine dingetjes, bijvoorbeeld als er een paar verjaardagskaartjes op de mat vallen. Mijn verjaardag hoeft niet groots versierd te worden. Liever met een paar dierbaren om me heen dan een grote groep vage vrienden. Ik ga binnenkort met een vriendin wat leuks doen, zat te denken om dan ook iets lekkers te maken. Even vriendinnen onder elkaar. Daarnaast wil ik misschien op mijn werk trakteren. Maar goed, dat hoeft ook niet aan een datum te hangen natuurlijk.

Ik ben dat getreur om mijn verjaardag zat en wil het nu om gaan zetten naar iets positiefs. Ben de laatste tijd so wie so van het 'wat wil ik eigenlijk?'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven