Voor de niet piekeraars onder ons - hoe?

11-08-2020 22:37 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een onwijze piekeraar. Verschrikkelijk. Ik heb morgen een afspraak waar ik tegen op zie en probeer dit 'los te laten' aangezien ik er vrij weinig mee kan, niets dus, op dit moment. Toch schiet af en toe nog steeds de gedachte 'Oh jee morgen heb ik die afspraak' 'als er maar niet...' enzovoorts. Waardoor ik meteen merk dat ik zenuwachtig wordt. Door alleen de gedachte er al aan. Voor de niet piekeraars onder ons, ik vroeg mij af hoe jullie hiermee omgaan. Hebben jullie deze gedachten helemaal niet? En zowel hoe laten jullie dit dan los. Zijn er bepaalde dingen die je tegen jezelf zegt bijvoorbeeld? Mijn moeder is ook geen piekeraar maar helaas kan zij het niet goed voor mij uitleggen hoe ze dit doet. 'Ik laat het gewoon los' is helaas net even te weinig informatie om iets mee te kunnen. Dus mocht er iemand zijn die het net iets praktischer uit kan leggen. Ik ben heel erg benieuwd.
Gewoon je aandacht ergens anders op focussen. Of iets gaan doen waar je lekker je tijd of energie in kwijt kunt.
Yoga, hardlopen, iets van lichaamsbeweging dus. Of andere afleiding en het bespreken helpt me ook wel. Mijn man kan heel goed relativeren.
Alle reacties Link kopieren
Van nature ben ik best een piekeraar. Wat er de laatste jaren veranderd is, is dat ik heb geleerd hoe ik mezelf daar (meestal) uit kan krijgen. Wat voor mij werkt :
- muziek waar ik heel blij van word
- 's nachts : focussen op ademhaling. En als mijn gedachten toch weer naar pieker modus gaan, niet boos op mezelf maar me rustig terug halen naar focus op de ademhaling
- gewoon iets gaan doen ! Koekjes bakken, het huis poetsen, puzzel maken. Mijn aandacht naar iets anders verplaatsen.
- als het echt niet goed, spui ik alles tegen man en kan hij me wel uit zo'n bui trekken. Hij kan vrij rationeel zijn, op een lieve manier, en dat helpt op zo'n moment heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Door ouder te worden. En vaker dingen te doen die spannend zijn waardoor je door ervaring minder hoeft te piekeren.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Kant en klare oplossing heb ik ook niet gevonden. Ben ook een piekeraar. Maar TO wat mij weleens helpt is mezelf in mijn hoofd streng toespreken dat ik daar niet aan moet denken want het heeft geen zin. Of ik mentaliseer dat gedachten net zo snel weer wegwaaien als dat ze komen. Dat helpt ook weleens bij hardnekkig piekeren in bed bijv.
Zijn er bepaalde dingen die je tegen jezelf zegt

Wat is het ergste dat er kan gebeuren?
Alle reacties Link kopieren
Heel extreem deze reactie, maar mij heeft anti depressiva mijn leven 100% makkelijker gemaakt. Ik was ook een piekeraar en nou laat ik alles maar over me heen komen. Het komt uiteindelijk toch altijd weer goed. Tips voor jou? Toch wel bezig blijven, en boeken lezen die je kunnen helpen, ik heb bv heel veel aan het boek 'denk je sterk' van Fred Sterk gehad. Een wondermiddel is er niet maar je kunt wel leren over hoe je denkt, en hoe je dat kunt veranderen. Piekeren lost niks op.
Alle reacties Link kopieren
Om wat voor afspraak gaat het? Ik vraag me ook af hoe je jezelf ziet, als een onbenullig iemand die altijd onder een ander staat, of als iemand die er ook toe doet met eigen wensen en een eigen mening?
Alle reacties Link kopieren
Piekeren komt voort uit het op de zaken vooruit lopen (oh help wat als) of eindeloos terug kijken (oh help had ik maar). Beide is menselijk en soms nuttig. Vaak nuttig zelfs, als je het maar bij een korte gedachte kunt laten en er niet in blijft hangen. Dat is volstrekt zinloos. Meer in het moment leven dus?
Dat is makkelijk gezegd en dat kan ik ook niet altijd, maar je bewust zijn van wat er in je hoofd gebeurt, maakt misschien ook mogelijk om jezelf terug te fluiten.
Bedenken waar je je druk om maakt. Wat er kan gebeuren. Pasklare oplossingen verzinnen.
Lijstje maken met antwoorden van de eventuele moeilijke vragen, of van alle dingen die je niet moet vergeten mee te nemen.
Oftewel: zorgen dat je erg goed voorbereidt bent. Dat doe ik als ik ergens tegenop zie.
Ik heb mijn kleren klaargelegd, ben op tijd (= te vroeg, liever wachten dan haast), heb alles bij me wat ik misschien nodig zou kunnen hebben, heb er over nagedacht waar het gesprek over zou kunnen gaan en weet wat ik dan wil/moet zeggen, en heb een lijstje met alles wat ik zou kunnen vergeten in mijn stress, zoals het adres, overstapperron van de trein of een lijstje met dingen die ik moet vragen of bespreken.
Als alles is klaargelegd of voorbereidt kan ik het loslaten, ik heb dan het gevoeld dat ik morgen alleen maar een soort van het filmpje van hoe het dan echt gaat af moet draaien, ik hoef dan weinig meer na te denken en kan het op de automatische piloot uitvoeren zegmaar.

Succes morgen!
Let maar eens op als je in bed ligt in het donker en je ligt te piekeren dat je ogen zich richting het denkgeluid draaien, het beste dat je dan kunt doen is met je ogen gesloten recht voor je uit kijken, dan wordt het gepieker zachter of verstomd zelfs, plus je valt lekker snel in slaap. Mocht het je opvallen dat je ogen weer die denkrichting opdraaien, gewoon weer aan de binnenkant van je ogen voor je uit kijken. Maak daar een gewoonte van en je piekert jezelf nooit meer uren wakker.
Als de afspraak bijvoorbeeld morgen van 11:00 tot 12:00 is is kan je jezelf voorhouden dat het morgen om 13:00 alweer voorbij is en dat je dan weer lekker thuis bent.
Alle reacties Link kopieren
ik ben van nature ook een stresskipje, dat heb ik echt af moeten leren,

heel eerlijk, als ik ergens super zenuwachtig voor ben bedenk ik
wat de slechtste uitkomst zou zijn, dan accepteer ik dat, en denk ik ( heel bewust) lekker boeien, we zien het wel.

echt waar, sinds ik zo in afspraken en nieuwe dingen ga, loopt het ook gewoon beter, het mag namelijk ook verkeerd gaan, dat geeft niks, en die gedachte geeft rust ofzo.

sorry, helderder kan ik het ook niet uitleggen :mrgreen:
geloof in het ongelooflijke, realiteit is ook maar een woord.
Alle reacties Link kopieren
Terugdenken aan andere situaties waar je je ook zo druk om hebt gemaakt en die achteraf enorm mee zijn gevallen.

En bedenken dat jij nou eenmaal piekert. Dat je nu piekert lift dus daaraan, en zegt niks over de 'risico's' van die afspraak van morgen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe gek het ook mag klinken, je gedachten zijn nooit waar. Dat is al fijn om te weten.

Wat helpt is op het moment dat je beseft dat je piekert niet boos op jezelf worden maar met een glimlach zeggen, haha nu deed ik het weer, en vervolgens aan iets anders denken. Betrap je jezelf weer op piekeren, steeds met een glimlach zeggen, haha nu deed ik het weer is niet de bedoeling, en weer aan iets anders denken.
Hoe harder je er tegen vecht, hoe bozer je op jezelf wordt, hoe meer impact je gepieker op je leven heeft.

Wat het allerbeste is: mediteren. Als je dat twee keer 10 minuten per dag doet. Gelijk als je wakker wordt en voordat je gaat slapen, neemt je piekeren af. En vooral, het doet je weinig omdat je weet dat wat je denkt niet zo is. Nooit.
ellerlilalinne wijzigde dit bericht op 11-08-2020 23:19
1.92% gewijzigd
They call me the Wild Rose, but my name was Elisa Day
Why they call me it I do not know, for my name was Elisa Day
Alle reacties Link kopieren
ik ben van nature ook een stresskipje, dat heb ik echt af moeten leren,

heel eerlijk, als ik ergens super zenuwachtig voor ben bedenk ik
wat de slechtste uitkomst zou zijn, dan accepteer ik dat, en denk ik ( heel bewust) lekker boeien, we zien het wel.

echt waar, sinds ik zo in afspraken en nieuwe dingen ga, loopt het ook gewoon beter, het mag namelijk ook verkeerd gaan, dat geeft niks, en die gedachte geeft rust ofzo.

sorry, helderder kan ik het ook niet uitleggen :mrgreen:

oops, dubbel
geloof in het ongelooflijke, realiteit is ook maar een woord.
Alle reacties Link kopieren
Ik mag een tijdje van mezelf piekeren. Dan bedenk ik allerlei rampscenario's maar bedenk ik daar óók de oplossing voor. Dus als ik ergens heen moet en wat als de fiets een lekke band krijgt, dan zorg ik dat ik mijn ov kaart bij me heb. En wat als mijn PowerPoint niet af wil spelen, dan heb ik hem op mijn telefoon als leidraad en vertel ik het verhaal minstens net zo enthousiast.

Als ik een tijdje alle mogelijke rampscenario's heb doorlopen (voelt voor mij ook echt als goed voorbereiden), dan schakel ik over op de positieve wat-als. Dan beeld ik me in dat iedereen mijn presentatie fantastisch vond. Dat ik een onwijs leuke man daar tegenkom en hem omver blaas met mijn hilaaaarische grappen. Dat ik mezelf 's ochtends versteld doe staan van mijn make-up skills.
Alle reacties Link kopieren
Vooral niet krampachtig gaan proberen om niet te piekeren.

Als ik pieker zeg ik tegen mezelf zoiets als: balen hè, dat gepieker. Hopelijk lukt het om het een beetje los te laten.

En zo niet, dan niet.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Ik ben van nature totaal geen piekeraar. Ik kan me gewoon niet druk maken om dingen die ik niet onder controle heb of dingen die nog niet gebeurd zijn. Ik heb het omgekeerde, ik ben vaak te nonchalant. Ik lig ook werkelijk nooit ergens van wakker. Zolang ik nog adem haal komt het altijd wel goed.

Maar goed, hier heb je niets aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan met periodes aardig piekeren. Wat ik geleerd heb is om de aandacht te verleggen, dus luisteren naar iets wat je in de omgeving hoort, ademhalingsoefeningen of een bodyscan.
Wat altijd werkt is om uit de situatie te gaan, wat drinken of iets actiefs doen.
Omdenken, positieve gedachten, schrijf op wat er voor zorgt dat je zo piekert.
Alle reacties Link kopieren
Maak het simpeler in je hoofd.
Alle reacties Link kopieren
Laat de illusie van controle los en je bent vrij.
Alle reacties Link kopieren
Ik herken het. Heb altijd enorm veel stress, angst en paniek. Helaas geen tips, maar ik lees mee.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
11-08-2020 22:41
Door ouder te worden. En vaker dingen te doen die spannend zijn waardoor je door ervaring minder hoeft te piekeren.
Ja! Precies

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven