vriendin blijkt pathologisch leugenaar

26-08-2011 19:29 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij heb ik een paar maanden best veel geld geleend om haar te helpen. Nu denk ik dat ze pathologisch leugenaar is. Ze doet alsof ze het geld wil terugbetalen, maar op het laatst komt er altijd iets tussen. Vader heeft ongeluk, lekke band, oma overleden, etc. Ze werkt wel gewoon, maar over alles liegt ze. Wat kan ik doen? Ik heb totaal geen hekel aan haar, maar wil wel het geld terug. Wat is de beste manier?
Omdat je vriendin haar betalingsverplichtingen niet nakomt is ze een pathologische leugenaar?

Ga met haar om tafel zitten en maak duidelijke afspraken. Zet deze op papier met een krabbel van jullie beide eronder. En begin vooral niet met psychologie van de zeer koude grond te smijten.
Naar haar toegaan,naar de pinautomaat lopen en het door haar net gepinde geld in ontvangst nemen
Dit had je moeten bedenken voordat je haar geld gaf. Als je geld uitleent, zorg er dan voor dat je de afspraken zwart op wit zet, want je hebt nu geen poot om op te staan!
quote:Nelletje schreef op 26 augustus 2011 @ 19:31:

Omdat je vriendin haar betalingsverplichtingen niet nakomt is ze een pathalogische leugenaar?

Ga met haar om tafel zitten en maak duidelijke afspraken. Zet deze op papier met een krabbel van jullie beide eronder. En begin vooral niet met psychologie van de zeer koude grond te smijten.TO is blijkbaar psychiater, ze stelt diagnoses
hmmm dus de titel zou moeten zijn: ik denk dat mijn "vriendin" een pathologische leugenaar is. Of liever nog: Manieren om mijn geld terug te krijgen van "vriendin".

Wat heb je al gedaan om je geld terug te krijgen? Heb je het geld contant gegeven? Heb je op papier staan dat je dit bedrag hebt uitgeleend? Had je betalingsafspraken gemaakt? enz enz
Nah, da´s toch duidelijk?

Ze heeft het geld niet en durft dat niet tegen je te zeggen. Om daar nu een pathologie bij te betrekken vind ik een tikkie overdreven. Ze verzint gewoon een smoes.
Koude grond... Zeg maar gerust bevroren grond!
He vervelend voor je ,snap datje je geld terug wilt

Ik zou eerlijk tegen haar zijn en zeggen dat je het nu tijd vind om het geleende bedrag terug te krijgen.

Probeer niet te aanvallend te zijn en misschien een wijze les voor de volgende keer...
quote:nummerzoveel schreef op 26 augustus 2011 @ 19:33:

Koude grond... Zeg maar gerust bevroren grond!

Haha, ja dat is nog beter

Ik vraag me toch echt af hoe mensen zulke uitspraken kunnen doen zonder enige fundering en kennis van zaken.
nou niet zo zeuren dames alleen het woordje pathologisch moet dan weg ,maar ze liegt toch.....
Ik ben geen psycholoog maar ken wel iemand die pathologisch liegt en dat gaat gek genoeg over zaken waar hij absoluut niet over hoeft te liegen. Volgens mij weet iedereen dat hij liegt behalve hij zelf. Hij zal als het hem uitkomt rustig vertellen dat hij minister president van Nederland is terwijl Rutte op tv een interview geeft.

Jouw vriendin heeft een ander probleem!
Rainbow, ik vind het nogal wat om een vriendin voor pathologisch leugenaar uit te maken op basis van één probleem wat je met haar hebt.
Woont ze toevallig in Nigeria?
quote:kadanz schreef op 26 augustus 2011 @ 19:44:

Ik ben geen psycholoog maar ken wel iemand die pathologisch liegt en dat gaat gek genoeg over zaken waar hij absoluut niet over hoeft te liegen. Volgens mij weet iedereen dat hij liegt behalve hij zelf. Hij zal als het hem uitkomt rustig vertellen dat hij minister president van Nederland is terwijl Rutte op tv een interview geeft.

Jouw vriendin heeft een ander probleem!Als iemand aan één stuk door liegt en het zelf absoluut niet door heeft dan is het geen pathologische leugenaar maar is er sprake van pseudologia phantastica.
Weer wat geleerd!
Het feit dat dit topic zelfs op psyche staat zegt me genoeg. Je zou gezien de vraagstelling toch eerder denken aan de geld en recht pijler.
Eens met de oplossing van Rainbow.
Hoppekee....diagnosticeren maar.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Wie zegt dat ze een patholgische leugenaar is? Is dat jouw diagnose? Of een die door een dokter gesteld is na een onderzoek? Geld niet teruggeven is natuurlijk allesbehalve netjes, maar om iemand dan gelijk een pathologische leugenaar te noemen? Dat is ook weer zo wat...
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest. Ze doet alsof ze het geld wil teruggeven, maar telkens heeft ze vlak voor die tijd een smoes waarom het niet kan. Ongeluk, lekke band, familielid overleden etc. Ook over de meest simpele, onnodige zaken liegt ze. Daar heb ik verder geen last van, maar daarom denk ik dat ze wel pathologisch leugenaar is. Het blijkt dat andere kennissen van haar dat ook vermoeden. Maar het is idd geen doktersdiagnose.

Mijn les is: niet meer teveel mee omgaan en naief geweest. Mijn vraag is: Hoe moet je zo iemand benaderen om het geld terug te krijgen. Het gaat om 1000 e, dus best veel. En ik geef direct toe dat ik te naief was.

Ze zegt zelf ook dat ze psychisch niet helemaal goed is, maar noemt dit verder niet.

Wel dank voor jullie meedenkende en kritsiche reacties!
Zeker geen leenovereenkomst gesloten? (aangezien het om een redelijk bedrag gaat)

Zou een formele mail/brief sturen met een datum waaro pje het terug wil. Zakelijk aanpakken dus
Nog steeds maakt het niet uit of ze al dan niet een pathologisch leugenaar is.

Nogmaals, ga met haar om de tafel zitten (face to face dus!) en probeer dit uit te praten/onderhandelen.
wat een lastige situatie ! en wel heel lief dat je haar zo helpt en dan is het wel erg jammer dat ze zich zo opstelt al dan niet expres.

Misschien is het een idee op neutrale grond, ergens een stukje wandelen ofzo iets het haar te vertellen, dat je haar zo mag en graag wil helpen maar het lastig vind wanneer dingen nou wel of niet waar zijn. dan laat je haar ook in haar waarde maar uit wel je bezorgingen over het voortbestaan van een vriendschap.

heel veel succes met deze lastige situatie !
Ja, lastige situatie. Ik zou toch maar eens het gesprek op de lening brengen en vragen wanneer ze deze denkt terug te kunnen betalen.

Als het er hopeloos uitziet zou je kunnen voorstellen het in gedeeltes af te lossen?

Ik krijg de indruk dat ze gewoon geen zin heeft te betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven