Waarom erger ik me?
zondag 14 december 2025 om 23:15
Even getwijfeld of dit topic in relatie zou moeten of hier, maar toch voor hier gekozen.
Ik vraag me af hoe het toch kan dat ik me altijd aan mensen ga ergeren. Soms heel snel, en soms na jaren. In vriendschappen is het vervelend, maar in relaties is het problematisch. De enige personen waar ik het niet bij heb zijn mijn kinderen.
Ik neem even mijn huidige relatie als voorbeeld. Ik heb de liefste partner van de hele wereld. En toch begin ik me te ergeren. Ik erger me op meerdere manieren, hoe hij eet (ik heb last van misofonie) maar dit begint na 7 jaar ineens op te spelen. Dit terwijl hij echt niet anders is gaan eten, en zelfs nu nadat ik de eerste jaren zo blij was dat ik met hem wel gewoon op de bank chips kon eten zonder helemaal knettergek te worden.
Daarnaast erger ik me aan zijn besluiteloosheid en afwachtendheid. Als ik iets vraag dan kan ik vaak het antwoord al precies voorspellen. Vaak is dat wel fijn, maar als ik graag zou willen dat hij een keuze maakt dan wordt toch de beslissing bij mij gelegd, en daar erger ik me dan weer aan.
Ik vind het lastig, want het zorgt er voor dat ik me ga afsluiten. Mn gevoel voor hem is aan het afvlakken, en is aan het verdwijnen. Terwijl ik dat echt niet wil.
Soms denk ik wel eens dat ik op één of andere manier als ik mijn partner echt door en door denk te kennen dat ik het niet meer leuk vind en dat ik me er dan aan ga ergeren,.
Het voelt heel armoedig op deze manier, en ik vraag me af of ik echt in staat ben om van iemand te houden (behalve dan bij mn kinderen)
Ik vraag me af of iemand dit herkent, en hoe ik mezelf kan helpen.
Ik vraag me af hoe het toch kan dat ik me altijd aan mensen ga ergeren. Soms heel snel, en soms na jaren. In vriendschappen is het vervelend, maar in relaties is het problematisch. De enige personen waar ik het niet bij heb zijn mijn kinderen.
Ik neem even mijn huidige relatie als voorbeeld. Ik heb de liefste partner van de hele wereld. En toch begin ik me te ergeren. Ik erger me op meerdere manieren, hoe hij eet (ik heb last van misofonie) maar dit begint na 7 jaar ineens op te spelen. Dit terwijl hij echt niet anders is gaan eten, en zelfs nu nadat ik de eerste jaren zo blij was dat ik met hem wel gewoon op de bank chips kon eten zonder helemaal knettergek te worden.
Daarnaast erger ik me aan zijn besluiteloosheid en afwachtendheid. Als ik iets vraag dan kan ik vaak het antwoord al precies voorspellen. Vaak is dat wel fijn, maar als ik graag zou willen dat hij een keuze maakt dan wordt toch de beslissing bij mij gelegd, en daar erger ik me dan weer aan.
Ik vind het lastig, want het zorgt er voor dat ik me ga afsluiten. Mn gevoel voor hem is aan het afvlakken, en is aan het verdwijnen. Terwijl ik dat echt niet wil.
Soms denk ik wel eens dat ik op één of andere manier als ik mijn partner echt door en door denk te kennen dat ik het niet meer leuk vind en dat ik me er dan aan ga ergeren,.
Het voelt heel armoedig op deze manier, en ik vraag me af of ik echt in staat ben om van iemand te houden (behalve dan bij mn kinderen)
Ik vraag me af of iemand dit herkent, en hoe ik mezelf kan helpen.
maandag 15 december 2025 om 18:28
https://langplusgelukkig.nl/2021/06/10/ ... strategie/
Ik denk dat je hier wel wat zal herkennen, ook al is het verder nogal een knullig verhaaltje.5 manier waarop je irritatie aan je partner inzet als strategie
Een behoefte
Angst
Momenten dat je je zwak . kwetsbaar voelt
Een grens niet aangeven
Verwachtingen
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 15-12-2025 18:31
7.17% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 15 december 2025 om 18:42
Dat maakt mensen zo interessant, die verschillen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
maandag 15 december 2025 om 19:34
maandag 15 december 2025 om 21:39
71 says it all… maar ik ben al misofonisch sinds ik klein ben (alleen had het toen geen naam)Gryla schreef: ↑15-12-2025 19:34Ik ben sinds een paar jaar erg gevoelig voor geluid: buiten en binnen. Machines, auto’s, luide muziek, huisgenoten, tv. Vooral na een lange dag werk of slecht slapen en vooral als ik daarin een vicieuze cirkel ben beland. Heeft bij mij met hormonen/perimenopauze te maken.
Hoe oud ben jij, TO?
dinsdag 16 december 2025 om 14:53
Dat sowieso.
Maar als ik kijk naar de periodes dat ik mij sneller ergerder (??) aan mensen, dan was dat omdat ik gestrest was of juist heel moe was. Dus dat elke prikkel teveel is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in