Wat een puinzooi

24-06-2022 19:47 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve allemaal, vandaag een dieptepunt bereikt. Een deurwaarder op de stoep. Met gerechtelijk bevel. Gelukkig ging het om een betaalbaar bedrag dus heb meteen betaald en ben daar dus vanaf. Maar ondertussen weet ik dat er nieuwe problemen gaan komen. Ik waarschuw jullie vast, dit wordt een lang verhaal.
Sinds ongeveer een jaar ben ik ontzettend aan het afglijden. Dingen bestellen. Later betalen. Hartstikke stom dat weet ik. Vaste woonlasten/ hypotheek betaal ik netjes automatisch, maar extra zaken (aankopen/ lidmaatschappen etc) gewoon niet. Ik maak sinds 6 maanden zelfs geen post meer open, dat gaat in een grote papieren tas die vervolgens ongezien in een versnipperaar verdwijnt. Ook acties die mij juist geld op zouden kunnen leveren (belastingaangifte/ hypotheekrenteaftrek) negeer ik compleet. Hoe langer dit aanhoudt, hoe meer vermijdingsgedrag ik vertoon. Elke avond neem ik me voor het aan te gaan, uitzoeken, betalen, betalingsregelingen treffen etc. Aangezien ik fulltime werk heb ik er zelfs al eens vrij voor genomen om het op te lossen, maar vervolgens duik ik gewoon weer in de vermijding en doe ik andere dingen (eindeloos scrollen/ domme filmpjes kijken/ eten). Enerzijds vanwege schaamte, anderzijds omdat ik eigenlijk niet weet hoe ik het zou moeten aanpakken. Ik weet niet eens meer waar nog bedragen openstaan, en waar ik uberhaupt zou moeten beginnen. Nu komt het meest belachelijke. Ik verdien goed (4000 euro netto per maand), heb een eigen koopwoning, vaste/ steady job etc en ben ook niet echt dom ofzo (hoewel dit hele verhaal uitwijst dat het wel zo is). Sinds een paar maanden heb ik een nieuwe vermijdingsstrategie: alcohol drinken. Zodra ik uit mijn werk kom trek ik een fles wijn open en drink ik met gemak, ook op doordeweekse dagen, 2 flessen wijn op. Ik vlucht in die roes om vervolgens weer op te staan met een kater, en met het besef dat ik alles aan het verkloten ben. Ik neem me elke dag voor om na de werkdag gezond te eten, niks te drinken, op tijd te gaan slapen en bovenstaande shit op te lossen. Het lukt me gewoon simpelweg niet. Ik weet dat ik hulp zou moeten gaan zoeken. Echter werk ik zelf in de (maatschappelijke) zorgsector en heb ik beroepsmatig (in leidinggevende functie) te maken met partijen die je kunt benaderen wanneer je dit soort problemen hebt. Zelfs met mijn eigen huisarts heb ik een professionele band. Mijn geloofwaardigheid staat enorm op het spel en het zou einde carrière kunnen betekenen als ik uit de kast zou komen met deze puinzooi. Mijn omgeving (familie/ vrienden) durf ik niet te betrekken. Vooral vanwege schaamte. Zij zien mij als succesvolle zakenvrouw die dr zaakjes wel op de rit heeft. Mijn moeder is bijv terminaal ziek en zit altijd overal op te scheppen hoe trots ze is op mij. Het zou verwoestend zijn als ze de waarheid achter mijn buitenkant zou weten.
Hoe dan ook, ik weet het allemaal gewoon echt even niet meer. Vanaf vandaag heb ik 3 weken vakantie, de perfecte kans dingen op te lossen. Maar werkelijk geen idee waar te beginnen. Waarom deze post hier? In eerste plaats is het al fijn om eindelijk eens te vertellen hoe verrot dingen zijn. Zou het ook fijn vinden om praktische tips te krijgen. Schop onder m’n hol of wat dan ook. Ook benieuwd of er hier mensen zijn die zich in een dergelijk verhaal herkennen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Beerlover schreef:
25-06-2022 19:30
En meteen stoppen met drinken! Cold turkey! Desnoods alleen alcoholvrije varianten van drank als wijn, bier.
Cold Turkey stoppen met alcohol drinken kan gevaarlijk zijn, dit is geen goed advies.

Als er bij mij op werk (grote GGZ-instelling, werk zelf in de verslavingszorg) iemand hulp nodig heeft, wordt er altijd een discreet plekje voor diegene gevonden. Dus laat je professionele contacten geen reden zijn om hulp te mijden. Dit kan letterlijk iedereen overkomen. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vroeg me al af wat er gebeurd was, sinds het niet goed meer ging daarmee. Ik snap het wel, het is inderdaad vermijden geworden.. en niet gek, ook. In zou zelfs wel bij je langs willen komen om per keer een uurtje of twee eraan te zitten. Om alles op orde te krijgen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wolkjebovendezee schreef:
26-06-2022 18:20
Ik vroeg me al af wat er gebeurd was, sinds het niet goed meer ging daarmee. Ik snap het wel, het is inderdaad vermijden geworden.. en niet gek, ook. In zou zelfs wel bij je langs willen komen om per keer een uurtje of twee eraan te zitten. Om alles op orde te krijgen.
Wat ontzettend lief van je. :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou je ook met alle liefde willen helpen.

Schaam je alsjeblieft niet. Dat is echt niet nodig. Je komt hier zeker uit. Ik vind het heel knap dat je dit deelt en dat je je er zo bewust van bent is al zo goed!
Goed dat je dit topic hebt geopend!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hey wat goed, je hebt de eerste stap zojuist gezet!

Schaam je niet. Er is nogal wat gebeurd zeg, niet gek dat je jezelf kwijt raakt. Succes bij je huisarts morgen (hey, stap 2! goed bezig!).

Knuffel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niks om je voor te schamen hoor, hoewel ik snap dat je het zo voelt. De een gaat bij problemen sociale contacten uit de weg, een ander vermijdt de financiën, weer een ander vermijdt iets anders. Geeft niks. Goed dat je aan de bel trekt.

Ik denk dat schuldhulpmaatje of Humanitas thuisadministratie inderdaad een goed begin kan zijn. Die kunnen je laagdrempelig op weg helpen om het overzicht ten aanzien van de financiën weer terug te krijgen. En zij kunnen vast de goede kant op wijzen als je toch uitgebreidere hulp nodig hebt.

Een huisarts heeft een geheimhoudingsplicht, dus jouw professionele relatie met je huisarts zou een persoonlijk consult niet in de weg moeten staan. Vraag hulp voor psychische ondersteuning. En indien nodig hulp ten aanzien van de alcohol, als je dat zelf niet lukt.

Het klinkt voor mij alsof dit best prima in orde kan komen als je nu actie gaat ondernemen. Het is nu rot, maar uiteindelijk zul je je echt beter voelen.

En je kunt hier altijd blijven schrijven voor de nodige support!

:hug:
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren Quote
Shameonme, hoe gaat het met je? Heb je een afspraak bij de huisarts gemaakt?

Ik leef met je mee :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
Opnieuw ontzettend bedankt voor jullie hart onder de riem en de tips. Ik heb as woe. een afspraak bij de huisarts. Ik wil eigenlijk open kaart gaan spelen, en alles maar op tafel gooien. Sinds zaterdag niet meer gedronken en merk echt dat het moeilijk is. Lichamelijke ontwenning valt mee, maar ik verlang toch zo ontzettend naar die mentale roes. Dat sterkt me wel in het besef dat ik echt een probleem heb.

Donderdag een eerste afspraak met een schulden/ budgetbureau. Ze komen bij mij thuis. Echt superspannend vind ik dat. Vanwege mijn situatie kom ik niet in aanmerking voor gratis diensten die gemeenten aanbieden (zoals bijv zo’n maatje of humanitas), dat snap ik ergens ook wel. Ik hoop maar dat het geen probleem is dat ik alle post/ mails e.d. weggegooid heb. Daar schaam ik me nu dan alvast weer voor.

Kortom: het voelt een beetje als falen, maar tegelijk ook opgelucht dat de eerste stappen gezet zijn. Nu nog eerlijk durven zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wauw, ik vind dit echt zo knap van je! :applause:

Gestopt met drinken, een afspraak bij de huisarts en een afspraak met een budgetbureau. Dat zijn echt grote stappen, die je helemaal zelf zet, niks falen dus! Daar mag je juist trots op zijn :thumbsup:
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed bezig TO :high5: !
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren Quote
Wow, knap hoor!

De eerste stap is gezet, het komt allemaal wel goed met wat tijd.

Je staat er niet meer alleen voor, dat is het belangrijkste :heart:
Alle reacties Link kopieren Quote
Super goed van je! En schaam je daar alsjeblieft niet voor, is echt niet nodig. Dat je het gesprek aan gaat is al zo moedig! Het komt echt goed. En wat betreft de drank.. houd vol! Het zal eerst moeilijker worden voor het lichter / makkelijker wordt.. je kunt dit! Echt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Meid, ik krijg er gewoon kippenvel van. Wat ontzettend goed van je!
Echt, je krijgt het op de rails hoor.
Aan de ene kant jammer dat je niet in aanmerking komt voor gratis financiële hulp. Zij werken zonder winstbejag. Ik hoop dat je een goed budgetbureau hebt getroffen. En dat je je post hebt vernietigd, is natuurlijk wel jammer, maar ik denk dat daar wel uit te komen is.
Succes met je bezoek aan de huisarts.

Ik vind je stoer!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat goed TO, knap dat je in beweging komt!

Ik dacht dat schuldhulpmaatje voor iedereen was die dat nodig heeft; wist niet dat daar nog voorwaarden o.i.d. aan zaten.

Nouja, je hebt in ieder geval hulp geregeld; dat is het belangrijkste. Ik denk dat weggegooide brieven geen probleem hoeven zijn hoor. Als jij / de hulp / jullie samen naar de organisaties belt/bellen, dan kom je er vast snel genoeg achter waar welk bedrag open staat. En dan kan er een plan gemaakt worden.

Probeer vooruit te kijken. Het is wat het is. Je kunt nu niet meer veranderen wat je in het verleden hebt gedaan en het heeft geen zin om jezelf erom te veroordelen. Je deed het niet voor de lol, en als het voor jou zo makkelijk was om het allemaal op te lossen dan had je dat al wel gedaan. Dus geef jezelf een beetje erkenning, tijd en ruimte. Stap voor stap kom je er echt wel weer!
Here am I in my little bubble
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed bezig, komt goed met jou!
Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
shameonme schreef:
27-06-2022 17:14
Ik hoop maar dat het geen probleem is dat ik alle post/ mails e.d. weggegooid heb. Daar schaam ik me nu dan alvast weer voor.
Je hebt abonnementen afgesloten.
Heb je die tijdschriften nog?
Op een tijdschrift staat meestal een abonneenummer vermeld.

Heb je je online inloggegevens bewaard? Van bol.com enzo.
Als je inlogt, kan je je bestellingen zien.
Je mailadres is meestal je loginnaam.
Als je je wachtwoord niet meer weet: vraag een nieuw wachtwoord aan.

Heeel goed dat je een afspraak hebt gemaakt.
Het komt goed hoor.
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.
Alle reacties Link kopieren Quote
hulp vragen....ja, dat is het
maar je schrijft, en heel begrijpelijk: ijn omgeving (familie/ vrienden) durf ik niet te betrekken. Vooral vanwege schaamte. Zij zien mij als succesvolle zakenvrouw die dr zaakjes wel op de rit heeft. Mijn moeder is bijv terminaal ziek en zit altijd overal op te scheppen hoe trots ze is op mij. Het zou verwoestend zijn als ze de waarheid achter mijn buitenkant zou weten.

Hoezo verwoestend? Je familie en vrienden houden van je zoals je bent (als je je niet anders voordoet dan) dus denk dat je schaamte je vooral in de weg zit.
Dat is ook lastig af te leggen, maar zonder mensen in vertrouwen te nemen kom je hier niet uit vrees ik
If your life feels like a rocky, bumpy mess, just remember: people gaze at the Grand Canyon in awe- C. Celini
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste To,
Ik heb het nog eens nagevraagd bij Humanitas, omdat je schreef niet in aanmerking te komen wegens te hoog inkomen, maar dat is niet juist.
Iedereen, ongeacht financiële status kan een beroep op hun doen.
Ikzelf heb hun hulp ook gehad, terwijl ik ook boven een bepaalde norm zat.

En hoe is het gisteren gegaan bij de huisarts?
Brooklyn28 schreef:
30-06-2022 16:02
Beste To,
Ik heb het nog eens nagevraagd bij Humanitas, omdat je schreef niet in aanmerking te komen wegens te hoog inkomen, maar dat is niet juist.
Iedereen, ongeacht financiële status kan een beroep op hun doen.

Ikzelf heb hun hulp ook gehad, terwijl ik ook boven een bepaalde norm zat.

En hoe is het gisteren gegaan bij de huisarts?
Klopt, zou echt daar gaan vragen ipv een commercieel bureau in te schakelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aankloppen bij het CMD. Je kunt ze gewoon vinden in elke gemeente. Zij helpen je bepaalde dingen op een rijtje te zetten, dit is gratis.
Er is laatst nog een programma bij kassa geweest, over zo'n schuldhulpverlening die via internet verkregen was, waarbij ze bij die vrouw thuiskwamen en zij direct moest tekenen en niet meer durfde te bedenken. Dat ze uiteindelijk nog meer schulden had doordat ze die figuren ook nog moest betalen.


Kijk daar alstublieft mee uit.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gizmauw schreef:
30-06-2022 16:14
Aankloppen bij het CMD. Je kunt ze gewoon vinden in elke gemeente. Zij helpen je bepaalde dingen op een rijtje te zetten, dit is gratis.
Er is laatst nog een programma bij kassa geweest, over zo'n schuldhulpverlening die via internet verkregen was, waarbij ze bij die vrouw thuiskwamen en zij direct moest tekenen en niet meer durfde te bedenken. Dat ze uiteindelijk nog meer schulden had doordat ze die figuren ook nog moest betalen.


Kijk daar alstublieft mee uit.
Dat is dus ook mijn angst. Ze zit in de problemen, wij adviseren haar, ze onderneemt best snel actie en is wss al blij met de eerste de beste.
En er zit zoveel kaf tussen het koren op commerciële budgetbureaus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lieve mensen, echt fijn hoe jullie meedenken. Ik had me aangemeld via de gemeente, die geven aan alleen te ondersteunen bij minima en forse schulden. Omdat het een gratis dienst betreft. Gezien mijn inkomen kom ik daar dus niet voor in aanmerking. Heb humanitas niet zelf rechtstreeks benaderd, ga ik denk ik toch maar doen nav wat jullie schrijven. Het bureau waar ik contact mee had heeft afgebeld; vanwege ziekte/ drukte personeel. Echt balen. Eerste plek over 14 dagen. Stom, maar ik wil NU. Maandag nieuwe kansen.

De afspraak met de huisarts liep echt heel goed, echt wel een uur gezeten en m’n verhaal gedaan. Ze was echt heel erg begripvol en meelevend. Fijn! Ik ga as dinsdag naar een poh.

En nog steeds geen druppel gedronken. Maar as zondag wordt wel spannend. Heb dan een etentje van mijn werk, in de stad waar ik woon. Dus lopend naartoe kan. Fantastisch restaurant, met nog betere wijnkaart. Helaas ga ik niet met mensen met wie ik al het gedoe wil bespreken, dus zit nu te bedenken welke smoes ik kan bedenken voor het niet drinken… :facepalm: ik weet het, maar die schaamte zit echt dieper dan ik dacht.
Wellicht het eerste ding dat ik eens aan die poh kan voorleggen.

Nogmaals dank voor jullie meedenken. Echt zo lief.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben plaatsvervangend trots op jou.
Nog maar één week geleden dat je je topic opende.
Wat fijn om zo'n meelevende huisarts te hebben.
Bel Humanitas maandag maar, toen ik ze nodig had waren ze binnen een week bij me. Maar dat is inmiddels 5 jaar geleden. Ik weet niet hoe het nu is.
En dat je niet meer gedronken hebt. Echt, chapeau! Nu dit weekend met je werk zal idd wel lastig zijn, zeker met een goede wijnkaart. Maar je hebt afgelopen week al zoveel karakter getoond, dit kun jij. En je hoeft geen reden te geven hè. Als ze vragen waarom je geen wijntje neemt, zeg je gewoon, geen zin in.
Jij komt er wel uit!
Alle reacties Link kopieren Quote
Goed bezig to!

Een eenvoudig ´nee, vanavond niet´ is vaak al voldoende.

Als humanitas je niet kan helpen kan je mss wel even vragen of het bureau dat je benaderd hebt, een goede reputatie heeft . En of ze mss nog andere firma's kunnen aanraden.

En je zal merken dat door niet meer te drinken je energie, de kracht om met moeilijke situaties om te gaan en je zelfvertrouwen terugkomt.
Alle reacties Link kopieren Quote
shameonme schreef:
01-07-2022 18:56
En nog steeds geen druppel gedronken. Maar as zondag wordt wel spannend. Heb dan een etentje van mijn werk, in de stad waar ik woon. Dus lopend naartoe kan. Fantastisch restaurant, met nog betere wijnkaart. Helaas ga ik niet met mensen met wie ik al het gedoe wil bespreken, dus zit nu te bedenken welke smoes ik kan bedenken voor het niet drinken… :facepalm: ik weet het, maar die schaamte zit echt dieper dan ik dacht.
Als je collega's ernaar vragen...
Zeg tegen je collega's, dat je meedoet aan een 'challenge' in de maand juli.
Jij doet de challenge, dat je een maand geen alcohol drinkt.
Een vriendin (die zij niet kennen) eet een maand geen chocola.
En dan vraag je of zij wel eens een challenge hebben gedaan.
Een boek (novel) schrijven in een maand.
Een 10k lopen.

Zo heb je gelijk een gespreksonderwerp voor tijdens het eten.

P.S. Ik wil die vriendin wel zijn, die (tijdelijk) geen chocola eet.
Dan hoef je er ook niet over te jokken.

Het komt goed!
'Durf te antwoorden' is één van de leukste topics op het forum.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven