Wat hielp jou uit je depressie?

01-03-2017 21:19 224 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil hier graag een mooi en positief topic van maken.



Ik zit middenin een ernstig depressie (aldus diagnose psycholoog) en het is soms heel moeilijk om het licht aan het einde van de tunnel te zien. Psycholoog heeft geadviseerd dat ik vooral verder ga met mijn studie, dus ik werk nu vanuit huis aan mijn verslagen. Ik heb volgende week donderdag een deadline en dat begint nu echt steeds meer op een dodenlijn te lijken... hoe dichter ik bij de deadline kom hoe minder er uit mijn vingers komt. Ik ben doodsbang om niet goed genoeg te zijn, waardoor ik helemaal blokkeer tijdens het typen van mijn verslagen. En dat terwijl het de laatste loodjes zijn... maar die zijn duidelijk het zwaarst. Ik heb een hele rits aan tegenslagen met school achter de rug en als ik zo doorga heb ik donderdag de volgende tegenslag. Ik ben daar ook enorm boos over en zou mezelf het liefst een flinke schop onder m'n kont verkopen maar ook dat heeft tot nu toe nog niet echt effect.



Ik heb psychologische hulp, maar dat is maar 1x per week (nu al 2 weken niet gehad, aangezien psych op vakantie was). Ik heb nu 5 sessies gehad, maar goed dat zet nog geen zoden aan de dijk. We zijn nu bezig met cognitieve gedragstherapie vanuit de 4 g's (gebeurtenis, gedachte, gevoel, gedrag). En vervolgens mijn gedachtes omdraaien. Maar dat is verdomde moeilijk, als ik m'n gedachte aanpas dan nog krijg ik m'n gevoel niet mee lijkt het wel. Zal ik ook allemaal met de psycholoog bespreken hoor, maar toch.



Ik ben benieuwd wie hier ervaring mee heeft (gehad) en wat jou helpt / heeft geholpen om met depressie om te gaan / eruit te komen? Wat zorgde ervoor dat je leven weer wat mooier werd?



Edit: Mocht iemand ook een depressie hebben of een depressie hebben gehad wees dan vooral welkom om hier je verhaal te delen. Zo helpen we elkaar.
M'n eerste psych zei dat ik vooral veel leuke dingen moest doen. Tja, dat deed ik dan maar, maar daarmee ging de oorzaak natuurlijk niet weg. Inmiddels weet ik dat ik ASS heb en is er wel 'n soort last van me afgevallen. Ik voel me minder verplicht om dingen te moeten. Vind het best raar dat jouw psych jou heeft aangeraden naar je opleiding te blijven gaan ipv dat je je op leuke dingen moest focussen en de oorzaak moest zien te achterhalen.
Bezig blijven is van zeer groot belang, zolang je jezelf maar niet voorbij loopt.
Alle reacties Link kopieren
De reden dat mijn psycholoog mij adviseerde om te blijven studeren is wat Cateautje zegt, zodat ik binnen de maatschappij blijf en überhaupt bezig blijf. Daarnaast is ook het belangrijkste advies van mijn psycholoog om leuke dingen te doen, dit schijnt de beste remedie te zijn tegen depressie. In de praktijk heb ik hier veel moeite mee (ben ik vast niet de enige in?), omdat leuke dingen doen veel tijd en geld kost. Ik geloof zeker dat leuke dingen doen belangrijk is, maar ik heb er geen tijd voor en daar voel ik me dan ook weer rot over. Ik ga weleens wandelen of hardlopen, en ik doe yoga en meditatie. Dat is ook wel een beetje leuke dingen doen en dat is gratis.

Maar redbulletje heb je dan ASS en een depressie of alleen ASS? Lijkt me heftig, maar ook wel weer fijn als je weet wat het is.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk dat ik steeds weer een dip krijg als ik het drukker heb. Ik heb zojuist te horen gekregen dat ik er meer uren bijkrijg vanaf volgende week en ik weet nu al dat ik het eerst zwaar ga krijgen voor het weer beter wordt. Maar ja, mijn leven voor eeuwig op pauze zetten wil ik ook niet.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
02-10-2017 17:32
Ik merk dat ik steeds weer een dip krijg als ik het drukker heb. Ik heb zojuist te horen gekregen dat ik er meer uren bijkrijg vanaf volgende week en ik weet nu al dat ik het eerst zwaar ga krijgen voor het weer beter wordt. Maar ja, mijn leven voor eeuwig op pauze zetten wil ik ook niet.
Dat vind ik dan wel weer een prettige gedachte, dat het beter wordt!!!
Jempo schreef:
02-10-2017 17:27
De reden dat mijn psycholoog mij adviseerde om te blijven studeren is wat Cateautje zegt, zodat ik binnen de maatschappij blijf en überhaupt bezig blijf. Daarnaast is ook het belangrijkste advies van mijn psycholoog om leuke dingen te doen, dit schijnt de beste remedie te zijn tegen depressie. In de praktijk heb ik hier veel moeite mee (ben ik vast niet de enige in?), omdat leuke dingen doen veel tijd en geld kost. Ik geloof zeker dat leuke dingen doen belangrijk is, maar ik heb er geen tijd voor en daar voel ik me dan ook weer rot over. Ik ga weleens wandelen of hardlopen, en ik doe yoga en meditatie. Dat is ook wel een beetje leuke dingen doen en dat is gratis.

Maar redbulletje heb je dan ASS en een depressie of alleen ASS? Lijkt me heftig, maar ook wel weer fijn als je weet wat het is.
Ik werd juist depressief van dat in de maatschappij mee moeten draaien (vanaf je 4e tot je bejaard bent anno nu!) Het uit de maatschappij weg zijn geeft me veel meer innerlijke rust.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
02-10-2017 18:02
Ik werd juist depressief van dat in de maatschappij mee moeten draaien (vanaf je 4e tot je bejaard bent anno nu!) Het uit de maatschappij weg zijn geeft me veel meer innerlijke rust.
Daar kan ik mij ook wel weer in vinden. Net als jij voel ik me pas echt mezelf als ik op reis ben. Maar ik wil ook geen verwende millennial zijn natuurlijk. Ik heb ook geen geld of eigen woonruimte of iets. Dus ik zou ook niet weten wat ik zou moeten doen als ik niet meedraai in de malle molen van de maatschappij. Ik wilde ook eigenlijk helemaal nog niet aan het werk nu ik ook een fulltime studie heb. Hoewel ik ook begrijp dat dit misschien verwend kan overkomen.
Leuke dingen doen is op zich een goed advies maar nog niet zo makkelijk, want als je depressief bent is eigenlijk niets leuk. Je zult dus eigenlijk voor jezelf op zoek moeten gaan naar dingen waar je blij van wordt. Dat kunnen ook hele kleine dingen zijn, zoals iets lekkers eten, een boek lezen/film kijken of een wandeling in de natuur maken.
RikM schreef:
02-10-2017 18:11
Leuke dingen doen is op zich een goed advies maar nog niet zo makkelijk, want als je depressief bent is eigenlijk niets leuk. Je zult dus eigenlijk voor jezelf op zoek moeten gaan naar dingen waar je blij van wordt. Dat kunnen ook hele kleine dingen zijn, zoals iets lekkers eten, een boek lezen/film kijken of een wandeling in de natuur maken.
De dingen doen waar je voor de depressie blij van werd. En dan maakt het niet uit of het nou het tot vervelens aan toe geadviseerde hardlopen is of kantklossen of tekenen of ramen lappen.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
02-10-2017 18:11
Leuke dingen doen is op zich een goed advies maar nog niet zo makkelijk, want als je depressief bent is eigenlijk niets leuk. Je zult dus eigenlijk voor jezelf op zoek moeten gaan naar dingen waar je blij van wordt. Dat kunnen ook hele kleine dingen zijn, zoals iets lekkers eten, een boek lezen/film kijken of een wandeling in de natuur maken.
Hoi Rik, ik weet opzich wel wat ik leuk vind om te doen, omdat ik al een intensief traject heb gehad bij de psycholoog en hierbij ook de nodige lijstjes heb moeten maken met dingen die leuk zijn. Afgelopen zomervakantie heb ik ook zeker veel van mijn lijstje gedaan, maar nu heb ik er geen tijd voor, met meer dan fulltime studie en 3 dagen werken zitten mijn dagen vol.
Jempo schreef:
02-10-2017 18:08
Daar kan ik mij ook wel weer in vinden. Net als jij voel ik me pas echt mezelf als ik op reis ben. Maar ik wil ook geen verwende millennial zijn natuurlijk. Ik heb ook geen geld of eigen woonruimte of iets. Dus ik zou ook niet weten wat ik zou moeten doen als ik niet meedraai in de malle molen van de maatschappij. Ik wilde ook eigenlijk helemaal nog niet aan het werk nu ik ook een fulltime studie heb. Hoewel ik ook begrijp dat dit misschien verwend kan overkomen.
Wat dat betreft ben ik blij dat bij mij ASS is ontdekt. Heb jarenlang op standje overleven gestaan en opeens kwam die laatste druppel. De balans is zover zoek als je 11 maanden per jaar moet sloven voor 1 maand genieten. En ik zie het niet zitten zo nog tot mn 70e door te moeten.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dus meer op zoek naar strategieën waardoor ik wat luchtiger mijn dag door kan komen zonder te blokkeren door alles stress en spanningen en depressiviteit.

Ik heb al wel bedacht om tijdens het telefonisch consult met psych over twee weken nog eens op tafel te gooien dat het nog steeds niet goed gaat met me. Ik zou niet weten wat ze eraan kan doen, maar toch.
Jempo schreef:
02-10-2017 18:18
Hoi Rik, ik weet opzich wel wat ik leuk vind om te doen, omdat ik al een intensief traject heb gehad bij de psycholoog en hierbij ook de nodige lijstjes heb moeten maken met dingen die leuk zijn. Afgelopen zomervakantie heb ik ook zeker veel van mijn lijstje gedaan, maar nu heb ik er geen tijd voor, met meer dan fulltime studie en 3 dagen werken zitten mijn dagen vol.
Jee dan is t geen wonder dat je burnout gaat als je zoveel moet werken bij je studie! Nu kon ik rond mijn 20e ook wel meer hebben maar hoe ouder je wordt hoe zwaarder de maatschappelijke participatie voor me is geworden.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb begrepen dat met name je ouders graag willen dat je werkt zodat je studieschuld zo laag mogelijk blijft. Ik snap de gedachte, maar nemen jouw ouders je depressie wel serieus? Als je het gevoel hebt dat alles je teveel wordt en dat gevoel heb je al lang, dan lijkt het mij verstandiger een stapje terug te doen wat werk betreft. Je kunt ook twee dagen werken of op zijn hoogst twee en half.
Creativity is intelligence having fun
Als je depressief bent dan voel je niks bij die leuke dingen, toch? Ik vind het een beetje een vreemd advies. Ik voelde me juist slechter als ik iets leuks deed, omdat het dan extra duidelijk was dat ik niks fijns voelde bij de dingen waar ik eerst van genoot.

Hier hielp rust, regelmaat, reinheid. Buiten wandelen. Verder een normaal dag- nachtritme. Dat soort basic dingen en verder maar afwachten tot het licht weer aangaat.
Waarom dragen je ouders niet bij aan je studie zodat je schuldvrij kan blijven? Moeten werken voor een studie lijkt me erg frustrerend.
Alle reacties Link kopieren
Zelf ben ik in 2012 voor vijf maanden opgenomen geweest, wegens depressiviteit en te weinig dag- en nachtritme ook.
Ook had ik te weinig dagelijkse invulling, structuur etc.
Gelukkig heeft therapie (zoals CGT) en medicatie mij er weer bovenop gekregen.
Wel heeft het nog lang geduurt dat ik eindelijk weer meer dagelijkse invulling en structuur kreeg (werk sinds 2013 bij een zorgboerderij).
Het gaat de laatste jaren wel veel beter.
Loop echter nog steeds wel tegen vervelende situaties aan, zoals op sociaal vlak (op de werkvloer, vriendschappen etc).
Verder is rust, regelmaat, reinheid ook belangrijk voor mij en vind ik het fijn om voldoende buiten te komen.
anoniem_302621 wijzigde dit bericht op 02-10-2017 18:37
0.84% gewijzigd
SweetChili schreef:
02-10-2017 18:31
Als je depressief bent dan voel je niks bij die leuke dingen, toch? Ik vind het een beetje een vreemd advies. Ik voelde me juist slechter als ik iets leuks deed, omdat het dan extra duidelijk was dat ik niks fijns voelde bij de dingen waar ik eerst van genoot.

Hier hielp rust, regelmaat, reinheid. Buiten wandelen. Verder een normaal dag- nachtritme. Dat soort basic dingen en verder maar afwachten tot het licht weer aangaat.
Ik werd idd ook niet meer blij van leuke dingen doen. Inmiddels gaat t op dat punt wel beter gelukkig!
redbulletje schreef:
02-10-2017 18:33
Waarom dragen je ouders niet bij aan je studie zodat je schuldvrij kan blijven? Moeten werken voor een studie lijkt me erg frustrerend.
Ze woont nog bij haar ouders, dus waarschijnlijk betalen ze nog erg veel voor haar en doen ze nog alles voor haar.

Ik snap best dat je van een 23-jarige op een bepaald moment iets meer zelfstandigheid vraagt.
Alle reacties Link kopieren
SweetChili schreef:
02-10-2017 18:31
Als je depressief bent dan voel je niks bij die leuke dingen, toch? Ik vind het een beetje een vreemd advies. Ik voelde me juist slechter als ik iets leuks deed, omdat het dan extra duidelijk was dat ik niks fijns voelde bij de dingen waar ik eerst van genoot.

Hier hielp rust, regelmaat, reinheid. Buiten wandelen. Verder een normaal dag- nachtritme. Dat soort basic dingen en verder maar afwachten tot het licht weer aangaat.
Ik ook! Ik vond niks leuk want ik was depressief dus hoezo leuke dingen doen?
Creativity is intelligence having fun
SweetChili schreef:
02-10-2017 18:36
Ze woont nog bij haar ouders, dus waarschijnlijk betalen ze nog erg veel voor haar en doen ze nog alles voor haar.

Ik snap best dat je van een 23-jarige op een bepaald moment iets meer zelfstandigheid vraagt.
Hoe ik dat met mijn ASS persoonlijkheid zie is dat ik niet om t leven heb gevraagd en dus ook niet getekend heb voor t vrijwel levenslange gevangenisregime (school en werk) waar we mee opgezadeld worden.
SweetChili schreef:
02-10-2017 18:31
Als je depressief bent dan voel je niks bij die leuke dingen, toch? Ik vind het een beetje een vreemd advies. Ik voelde me juist slechter als ik iets leuks deed, omdat het dan extra duidelijk was dat ik niks fijns voelde bij de dingen waar ik eerst van genoot.

Hier hielp rust, regelmaat, reinheid. Buiten wandelen. Verder een normaal dag- nachtritme. Dat soort basic dingen en verder maar afwachten tot het licht weer aangaat.
Jup.
vind dat ook zo'n non-ding. 'je moet gewoon leuke dingen doen' ja, fuck off als het niet leuk voelt, is het gewoon niet leuk.
Dat is het lastige, je kunt niet meer genieten van leuke dingen als je depressief bent. Maar je moet er denk ik wel voor waken dat je niet verder afglijdt door dan maar helemaal niets leuks meer te doen. Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat je jezelf uit een depressie kunt halen door juist op zoek te gaan naar dingen die je leuk vindt of dingen die je motiveren. Ik denk dat dat heel belangrijk is voor herstel.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
02-10-2017 18:33
Waarom dragen je ouders niet bij aan je studie zodat je schuldvrij kan blijven? Moeten werken voor een studie lijkt me erg frustrerend.
Mijn ouders betalen mijn collegegeld, gas- water- licht- en de boodschappen. Boeken, kleding, zorgkosten, telefoon etc. betaal ik wel zelf en daarnaast hoop ik met het geld wat ik verdien te kunnen sparen voor een uitzet als ik over een paar jaar op mezelf ga, voor eventueel een vakantie volgende zomer etc. Ik heb ook nog wel een kleine schuld doordat ik het afgelopen jaar van alles heb geprobeerd om uit mijn depressie te komen wat geld koste (van uitje naar de Efteling tot valeriaanpillen om beter te slapen... tikt toch behoorlijk aan vind ik).

Ik voel me inderdaad niet serieus genomen door mijn ouders als het gaat om mijn depressie. Ik snap ook wel dat het moeilijk te begrijpen is, en mijn psycholoog adviseert ook dat ik gewoon blijf doorgaan en mijn ouders zijn natuurlijk ook bang dat ik zo jong al in een zwart gat val. Dus ik snap wel dat ze zoiets hebben van: Joh, tanden op elkaar en maak iets van je leven. Dat doen ze natuurlijk ook omdat ze mij het beste gunnen.

En ik snap ook wel wat jullie zeggen over die leuke dingen doen. Ik heb nu al meer dan 2 jaar last van recidiverende depressies, wel met ups en downs dus maar ik ben nooit depressie-vrij geweest ondanks dat ik wel veel leuke dingen heb gedaan. Dus of het echt werkt weet ik ook niet. Maar die psycholoog zegt natuurlijk ook alleen wat uit wetenschappelijke onderzoeken blijkt, en dat is toch wel dat leuke dingen doen die blije-stofjes uiteindelijk aanmaakt. Regelmaat,, op tijd naar bed etc. heb ik ook allemaal moeten leren, gaat ook nog steeds wel moeizaam eigenlijk maar met wilskracht lukt het me steeds vaker om vroeg uit bed te komen enzo.
Ik lees dat jullie allemaal zoveel hulp en adviezen hebben gekregen. Ik heb het allemaal helemaal zelf moeten doen. Wel hulp gekregen op dit forum, maar geen psycholoog of medicijnen ofzo.
Nou was mijn depressie biologisch en had een duidelijk aanwijsbare oorzaak, maar vind het toch vreemd dat ik zomaar door de huisarts naar huis ben gestuurd en dat er niets voor mij is gedaan.
Hoe komen jullie aan al die hulptroepen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven