werkloos, lusteloos en uitzichtloos

04-02-2011 18:45 112 berichten
Hoi allemaal,

Ik open dit topic, omdat ik mijn gevoelens even van me af wil schrijven. Ik ben nu een half jaar werkloos en ik merk dat ik mij steeds slechter voel. Ik woon sinds ik werkloos ben weer (tijdelijk) bij mijn ouders in een dorp terwijl ik hier voor in een leuke stad studeerde. Ik wil ontzettend graag weer verhuizen naar een stad en weer mijn eigen plekje hebben. Ik heb hier echter een baan voor nodig en ik solliciteer me wezenloos, maar het schiet gewoon niet op...telkens weer die afwijzingen, terwijl ik een goede opleiding heb. Toen ik begon met solliciteren was ik zo positief en dacht ik snel een baan te hebben. Nu een half jaar verder en nog maar 1 keer uitgenodigd voor een gesprek. Het voelt zo uitzichtloos..

Mijn vriendinnen wonen allemaal een eind bij me vandaan, zo maar even afspreken is lastig (ik woon in een uithoek). Ik merk dat daardoor de contacten veel minder worden. Ik heb het gevoel dat ik in een sociaal isolement zit en in een uitzichtloze situatie ben beland waar ik niet uitkom. De laatste weken heb ik veel huilbuien.

Ik wil zo ontzettend graag weer werken, afspreken met vrienden, een leuk leven hebben. Ik heb op dit moment het gevoel dat het leven aan me voorbij raast en ik aan de zijkant sta. Alsof mijn leven op ´standby´ staat. Elke dag ziet er bijna hetzelfde uit en ik merk dat het me niet meer lukt om mezelf te motiveren en postief te blijven.

Zijn er mensen die dit herkennen of ook in een dergelijke situatie hebben gezeten?
Alle reacties Link kopieren
Sorry maar daar begint het dus, snap best dat je van een stage wat wil leren maar soms is er gewoon even geen baan of stage die van jouw niveau is, erg frusterend en vervelend maar zo is het soms even. Denk dat het meer waardering en begrip oplevert bij toekomstige sollicitatie gesprekken als je iets tijdelijks gedaan hebt onder je niveau dan thuiszitten en niks aanpakken.
Dat een stage "beneden" je niveau ligt wil niet zeggen dat je er niet iets van leert toch? Voor iedere baan zijn specifieke vaardigheden belangrijk dus je zult er zeker iets van opsteken.
quote:Ikbenanoniem schreef op 04 februari 2011 @ 19:40:

[...]

Zo simpel is het dus niet.

En WW is een werknemersverzekering waar je als werkende zelf premie voor afdraagt. Vandaar ook des te langer je hebt gewerkt, des te langer je recht hebt op WW.

Dus Sunnybeam, laat je geen onnodig schuldgevoel aanpraten.Als je kan lezen dan zie je dat ze een WIJ heeft en geen WW. Trouwens een WW kan je wel sociale verzekering noemen, toch is het een uitkering waarvoor de gemeenschap betaalt, geen reden om er tot aan het einde toe in te blijven, ook heel onverstandig trouwens, hoe langer WW hoe minder kans op een baan, ja ook de "mindere" banen. Een werkgever is namelijk op zoek naar een werknemer, niet naar een uitkeringstrekker
quote:Bianca40 schreef op 04 februari 2011 @ 19:42:

[...]

Via het uitzendbureau zijn toch veel tijdelijke banen te krijgen?Ach natuurlijk, je kan morgen aan de slag in de thuiszorg. Een ieder die zich daar te goed voor voelt is een betere baan niet waard. En reken maar dat werkgevers kijken naar je huidige werk. Thuiszitten is de alller aller allerslechtste aanbeveling
quote:sunnybeam schreef op 04 februari 2011 @ 19:56:

[...]

Dat klinkt zeker niet verkeerd en ik ga zeker afwachten wat ze hebben. Het probleem is dat ik tot nu toe niet zulke postieve ervaringen heb met het werkbureau en daardoor bang ben dat ze met een stageplek komen dat ver beneden mijn niveau ligt (als ik zo´n stage ga doen wil ik er wel graag iets van leren). Maar misschien valt het mee, dus ik heb wel hoop hoor en je weet nooit waar het toe leidt.Kom op zeg, een beetje meer initiatief
Of in een callcenter (belastingdienst, duo, UWV). Heb ik ook een tijd gedaan en is best vol te houden hoor, zolang het geen outbound is. Leuke collega's en verdient ook niet slecht.
quote:Bianca40 schreef op 04 februari 2011 @ 18:58:

Waarom probeer je niet even een wat minder baantje te krijgen en van daar uit verder solliciteren naar een baan die wel aansluit bij je opleiding? Dan heb je ook niet z'n groot gat in je CV.

Lekker makkelijk gezegd, maar ook dat is er niet. Ik solliciteer me suf voor banen in het gebied waarop ik ben afgestudeerd, en daarnaast sta ik bij alle uitzendbureaus ingeschreven voor een baantje om de rekeningen te betalen. Ook die zijn er niet! Ze zijn er wel, maar ik krijg overal te horen: ''je bent te hoogopgeleid hiervoor''.

Dus zo makkelijk is het NIET, even een baantje via het UZB.
Juist voor zoiets als callcenterwerk vragen ze juist MBO+ of HBO niveau tegenwoordig. Of is dat werk echt regiogebonden? Hier in het noorden ben je er al snel op aangewezen als je geen werk kunt vinden.
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 20:02:

[...]

Trouwens een WW kan je wel sociale verzekering noemen, toch is het een uitkering waarvoor de gemeenschap betaalt, geen reden om er tot aan het einde toe in te blijven, ook heel onverstandig trouwens, hoe langer WW hoe minder kans op een baan, ja ook de "mindere" banen. Een werkgever is namelijk op zoek naar een werknemer, niet naar een uitkeringstrekkerWaarom denk je dat ik vorig jaar iets geaccepteerd heb tegen minder loon, met meer uren en onder mijn niveau? Niet omdat ik dat zo leuk vond. Niet omdat ik graag een uitkering ontvang.
quote:SeptemberGirl schreef op 04 februari 2011 @ 20:06:

[...]

Lekker makkelijk gezegd, maar ook dat is er niet. Ik solliciteer me suf voor banen in het gebied waarop ik ben afgestudeerd, en daarnaast sta ik bij alle uitzendbureaus ingeschreven voor een baantje om de rekeningen te betalen. Ook die zijn er niet! Ze zijn er wel, maar ik krijg overal te horen: ''je bent te hoogopgeleid hiervoor''.

Dus zo makkelijk is het NIET, even een baantje via het UZB.Dat is echt kolder, overal is productiewerk en thuiszorgwerk. Er komen zelfs mensen uit polen omdat in Nederland niemand dat wil doen
quote:cappi schreef op 04 februari 2011 @ 20:01:

Sorry maar daar begint het dus, snap best dat je van een stage wat wil leren maar soms is er gewoon even geen baan of stage die van jouw niveau is, erg frusterend en vervelend maar zo is het soms even. Denk dat het meer waardering en begrip oplevert bij toekomstige sollicitatie gesprekken als je iets tijdelijks gedaan hebt onder je niveau dan thuiszitten en niks aanpakken.

Ik vind het niet erg om iets beneden mijn niveau te gaan doen, sterker nog ik solliciteer op dit moment bijna alleen maar onder mijn niveau. Bij het werkbureau wouden ze me aan het werk zetten in een instelling voor laaggeschoolden en mensen met beperkingen ( montagewerkzaamheden, gemeentetuinen schoffelen etc) om weer in het werkritme te komen. Ik heb voor ik werkloos was een half jaar 36 uur gewerkt dus ik weet hoe het is om in een werkritme te zitten. En ik ben dus niet te beroerd om onder mijn niveau te beginnen maar dit gaat me wel wat ver.

Vandaar dat ik enigzins sceptisch sta tegenover het werkbureau.

Maar ik ga het afwachten en ben zeker nog postief, wie weet vinden ze wel iets wat enigzins in mijn richting past.
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 20:05:

[...]

Kom op zeg, een beetje meer initiatief

Meds, uit jouw berichten blijkt dat jij je irriteert. Prima hoor, maar waarom zou jij berichten sturen aan iemand die je irritant vind en die je bovendien niet helpt met jouw berichten.

maar goed om een reactie te geven op jouw opmerking: Jij weet heel weinig van mijn achtergrondsituatie en weet niet wat ik allemaal aan het doen ben om werk te vinden. Dat afwachten slaat op een gesprek dat ik volgende week heb bij het werkbureau en dat betekent niet dat ik zelf niet aan het kijken ben naar mogelijke stageplekken of vrijwilligerswerk
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 20:13:

[...]

Dat is echt kolder, overal is productiewerk en thuiszorgwerk. Er komen zelfs mensen uit polen omdat in Nederland niemand dat wil doen

Kul en de Polen worden bewust gekozen omdat je ermee kunt doen wat je wilt, lekker makkelijk & goedkoop en tussen Polen ga je niet werken (ga je niet redden, hoor)

@TO ga je hier niet verantwoorden tegenover mensen die er niks van weten (zonde van je energie)

Ik begrijp dat je gedemotiveerd bent, maar op zich is een half jaar echt niet lang. Betrek het niet op jezelf, het komt heus wel goed uiteindelijk.
quote:sunnybeam schreef op 04 februari 2011 @ 20:20:

[...]

Meds, uit jouw berichten blijkt dat jij je irriteert. Prima hoor, maar waarom zou jij berichten sturen aan iemand die je irritant vind en die je bovendien niet helpt met jouw berichten.

kan je gedachten lezen? wat knap

maar goed om een reactie te geven op jouw opmerking: Jij weet heel weinig van mijn achtergrondsituatie en weet niet wat ik allemaal aan het doen ben om werk te vinden. Dat afwachten slaat op een gesprek dat ik volgende week heb bij het werkbureau en dat betekent niet dat ik zelf niet aan het kijken ben naar mogelijke stageplekken of vrijwilligerswerk

Ik dacht dat je vroeg waarom het zolang duurde voordat je werk had, welnu ik heb wel een aardig beeld:

1. je pakt niet alles aan wat er langskomt

2. je bent te passief
quote:Ksenija schreef op 04 februari 2011 @ 20:24:

[...]

Kul en de Polen worden bewust gekozen omdat je ermee kunt doen wat je wilt, lekker makkelijk & goedkoop.

@TO ga je hier niet verantwoorden tegenover mensen die er niks van weten (zonde van je energie)Lekker makkelijk om zo een excuus te verzinnen om maar lekker thuis te blijven. Nogmaals, je kan morgen aan de slag in de thuiszorg. Waarom doe je dat niet?
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 20:26:

[...]

Lekker makkelijk om zo een excuus te verzinnen om maar lekker thuis te blijven. Nogmaals, je kan morgen aan de slag in de thuiszorg. Waarom doe je dat niet?

Dat maak jij ervan, niemand wil thuis zitten.

Morgen aan de slag, yeah bij jou thuis zeker!

@TO desnoods vertel je niet over al je diploma's.

Zeg dat je niet afgestudeerd bent of dat je het puur voor de studieschuld hebt gedaan.

Zo heb ik ook ooit een baan gevonden, als hij echt wist dat ik HBO had had hij me niet aangenomen
Hier, je moet alleen niet bang zijn vieze handen te krijgen

http://www.medicarejobs.nl/Vacatures/Thuiszorg.html
eefje1980,

Het meeste callcenterwerk verdient net zo slecht als de horeca, hoor. Alleen KPN betaalt oke. Ik krijg net weer een vacature van ze binnen, maar dan moet je naar eindhoven reizen.
Ik heb ook wel onder mijn niveau gesolliciteerd. Dit werd ook gezegd tijdens het sollicitatiegesprek met als hint dat ze me eigenlijk niet wilde aannemen. Ik zei dat ik absoluut die baan nodig had (want inkomen nodig, het was niet veel maar beter iets dan niets) en dat het me niet uitmaakte. Was ook absoluut niet in mijn richting. Dus baan gekregen.

Als je geen baan hebt en er is weinig werk in jouw richting te krijgen vind ik dat je niet zo kieskeurig moet zijn. Als reizen geen probleem is voor jou dan is er toch gewoon werk te vinden? Wat voor werk dan ook, of zoek je alleen in een bepaalde richting?
Heb het idee dat je naar de hoogste sport springt en teleurgesteld en ontmoedigd bent dat je steeds weer op de grond terechtkomt. Probeer eens te klimmen. Dat begint bij de onderste sport.
Meds: Niet iedereen wordt meteen aangenomen bij de thuiszorg hoor. Hier niet tenminste, hier stellen best wel eisen wie ze bij de mensen hun woning insturen.
quote:meds schreef op 04 februari 2011 @ 20:26:

[...]

Lekker makkelijk om zo een excuus te verzinnen om maar lekker thuis te blijven. Nogmaals, je kan morgen aan de slag in de thuiszorg. Waarom doe je dat niet?Ja ik vind het echt heerlijk om thuis te zitten. Gewoon lekker op mijn luie reet voor de tv. Heerlijk! Ik wou dat dit eeuwig zo kon. Vandaar dat ik ook in mijn openingspost schreef dat ik zo ontzettend lekker in mijn vel zit!
Misschien toch vrijwilligerswerk nader bekijken? Het hoeft niet altijd veel tijd te kosten, zodat je het later naast je baan kunt doen; het staat goed op je CV én je voelt je minder nutteloos!
quote:Soppie300 schreef op 04 februari 2011 @ 20:35:

eefje1980,

Het meeste callcenterwerk verdient net zo slecht als de horeca, hoor. Alleen KPN betaalt oke. Ik krijg net weer een vacature van ze binnen, maar dan moet je naar eindhoven reizen.Ligt eraan wat je slecht verdienen noemt. Ik verdiende op het laatst 12,50 bruto per uur en dat vond ik erg netjes. Het is in elk geval meer dan een WIJ uitkering. Ik denk dat er inderdaad regiogebonden meer werk is in die sector. Hier is het bijna het enige (ongeschoolde) werk dat je kunt doen. In de thuiszorg is hier bijvoorbeeld weer lastig. Zijn vaak maar weinig uren.
quote:Bianca40 schreef op 04 februari 2011 @ 19:41:

Ik snap dat echt niet hoor, maar misschien kan iemand het me uitleggen?

Ik heb, na 6 jaar zelfstandig met man te hebben meegewerkt in de bouw, me ingeschreven bij een uitzendbureau.

In die 6 jaar heb ik 2 jaar in onze winkel gestaan, wat uiteindelijk een flop werd.

Niet echt lekker voor mn cv dus!

Via het uitzendbureau heb ik 2 gesprekken gehad... bij de eerste kon ik na mn vakantie (was in de zomer) terugkomen voor de tweede serie psychologische testen, bij de tweede werd ik direct aangenomen.

En dat gaat 'gewoon' over kantoorwerk.

Dus óf je zoekt echt in een hele slechte branche op dit moment, óf je bent te kieskeurig óf je CV en sollicitatiebrief is niet echt uitnodigend.

Of zie ik het verkeerd?Ik solliciteer me ook suf op het moment en ik word dus niet aangenomen voor ''gewoon'' kantoorwerk, want daarvoor ben ik dan weer zogenaamd te zwaar. Daarnaast is het ook nog steeds wel erg regioafhankelijk van hoeveel werk er te vinden is. In Groningen is het bijvoorbeeld echt dramatisch. Dus je moet het iets meer in perspectief zien. Wat voor jou wel werkt, werkt voor iemand anders missschien helemaal niet. Is dus echt afhankelijk van je opleiding, werkervaring, woonplaats enz. enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven