Wintervreugd voor de zomermoppers, deel 6

29-10-2018 23:05 3436 berichten
De wintertijd is ingegaan en we maken ons weer op voor ons favoriete jaargetijde! Koud en donker, maar voor ons comfortabel en fijn.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ook in de warme, lichte en voor ons vaak nare zomerperiode kunnen we in dit topic terecht om elkaar een hart onder de riem te steken. Voor alle zomerhaters, hitteklagers, koudefans en winterfreaks!

Soms luchtig, maar ook voor de serieuzere noot is hier zeker plek. Welkom!

vorige topics:

deel 1
deel 2
deel 3
deel 4
deel 5
Alle reacties Link kopieren
Vera8 schreef:
30-10-2018 19:03

Maar bovenstaande voorbeelden zijn vrijwel allemaal van praktische aard waar velen zich wellicht in kunnen herkennen. Maar wat mij zo fascineert is het mentale stukje. Je permanent echt beter voelen bij donkerte en kou. Mensen die totaal niet kunnen genieten van een dagje zon, op het terras of strand. Al was het maar 1 dag. Dat druist zo in tegen mijn eigen gevoel dat ik nieuwsgierig wordt naar dat type mens. Zijn ze zelf ook kil, teruggetrokken of minder sociaal? Dat vraag ik me dan af.
Ik snap best wel dat het moeilijk voor te stellen in, maar wel tof dat je je erin verdiept en het wil begrijpen. Ik heb veel meer rust in mijn hoofd als het regent en bewolkt is, heerlijk. En lekker vroeg donker! :heart: Zelf geniet ik dan ook niet vaak van een dagje zon eerlijk gezegd. Vroeger was dat anders. En waarom? tja goede vraag eigenlijk. Nu wordt alles al gauw te heet voor me als de zon schijnt; het kantoor, de auto, mijn huis. Misschien dat dat meespeelt. Als ik half oktober de airco nog moet aanzetten omdat het anders te heet is, geniet ik niet als ik buiten loop en dat in mijn achterhoofd heb. Heel af en toe één dagje strand of terras vind ik op zich nog wel leuk, maar ook dan hoef ik niet vol in de zon te zitten (ik verbrand snel en bruin word ik toch niet). In de weekenden heb ik het nodig om op te laden. Ik laad niet op als ik met duizenden mensen op een strandje lig, ik laad op als ik alleen ben. Maar dat is in de zomer toch iets wat men raar vindt vaak. Dus ja, misschien ben ik inderdaad wel een beetje teruggetrokken en minder sociaal (naast mijn fulltime baan/teamsport en vrienden). En als ik al een maand op een luchtbedje in mijn woonkamer slaap (zoals deze zomer) dan wordt ieder zonnestraaltje mij op een gegeven moment wel te veel :$ :P
Ik had vandaag ook een topdagje! Donker weer buiten, regen, wind, dat geeft me rust en kalmte en energie. Dat geeft me een fijn, behaaglijk en geborgen gevoel.
Dat maakt het allemaal zo gezellig en rustig en wat stiller en rustiger op straat en een heel andere sfeer.
Ik geniet daar echt van en de gezelligheid van thuis zijn met de kaarsjes en de lichtjes aan en iedereen vind het ook altijd zo gezellig bij mij thuis.

Ik vond een gedichtje op Pinterest, wat echt beschreef wat ik voel/ervaar:

I like misty autumn mornings,
and cold snowy winter nights.
Rainstorms bring me innerpeace,
thunder sets my soul alight.

I care not for summer,
days too long, the heavy heat.
Give me candlelight evenings,
early darkness and a silent street.
Alle reacties Link kopieren
RégineFilange schreef:
30-10-2018 19:17
Oh 1 dagje kan ik best van genieten hoor. Heb afgelopen zomer ook genoeg middagen op het balkon gezeten met een boekje, dat vind ik (mits niet te warm en niet teveel lawaai :P) echt prima. Ik zit in de zomer niet 24/7 te jammeren. :P

Maar goed, zomer is natuurlijk niet 1 dagje, het is maandenlang, en dan ook nog eens maandenlang te veel zon en te lang licht naar mijn zin. En afgelopen zomer was natuurlijk uitzonderlijke horror. Weken en weken van hitte en licht zonder uitzicht op even rust. Als het een paar dagen 15 graden met bewolking was geweest dan had dat al enorm veel gescheeld (dan kan ook je huis weer afkoelen bijvoorbeeld).
Eens, het was echt te warm een te lange periode. Geen tijd om tussendoor even af te koelen. Ik kan erg genieten van donkere en bewolkte dagen, maar ik geniet ook wel van de zon. Vooral in de herfst komen dan de herfstkleuren mooi uit. Ook in de winter vind ik de zon mooi, strakblauwe lucht en lekker koud, daar hou ik van.

Enne ik ben inderdaad ook introvert en snel overprikkeld. Ik vind de drukte van de zomer snel te veel. De herfst en winter is veel relaxter. Het lijkt alsof het tempo van mensen dan weer naar r beneden gaat. Wat minder ondernemen enzo en wat meer thuis.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
30-10-2018 20:42
Ik had vandaag ook een topdagje! Donker weer buiten, regen, wind, dat geeft me rust en kalmte en energie. Dat geeft me een fijn, behaaglijk en geborgen gevoel.
Dat maakt het allemaal zo gezellig en rustig en wat stiller en rustiger op straat en een heel andere sfeer.
Ik geniet daar echt van en de gezelligheid van thuis zijn met de kaarsjes en de lichtjes aan en iedereen vind het ook altijd zo gezellig bij mij thuis.

Ik vond een gedichtje op Pinterest, wat echt beschreef wat ik voel/ervaar:

I like misty autumn mornings,
and cold snowy winter nights.
Rainstorms bring me innerpeace,
thunder sets my soul alight.

I care not for summer,
days too long, the heavy heat.
Give me candlelight evenings,
early darkness and a silent street.
Mooi gedicht. Klopt ook precies met hoe ik het voel.
LAgirl82 schreef:
30-10-2018 20:42
Ik vond een gedichtje op Pinterest, wat echt beschreef wat ik voel/ervaar:

I like misty autumn mornings,
and cold snowy winter nights.
Rainstorms bring me innerpeace,
thunder sets my soul alight.

I care not for summer,
days too long, the heavy heat.
Give me candlelight evenings,
early darkness and a silent street.

Ik kwam dit gedicht laatst ook tegen op Pinterest, meteen opgeslagen natuurlijk.

Voor mij is de zomer veel te overheersend en 'in your face'. Ik vind felle zon vreselijk en al helemaal in combinatie met hoge temperaturen. In de zomer voel ik me opgejaagd, het voelt als een ware uitputtingsslag. Zeker omdat mensen gewoon niet begrijpen (of niet willen begrijpen) dat ik de zomer niet leuk vind. En dan steeds die opmerkingen dat ik gewoon leuk mee moet doen, ervan moet genieten, bla bla. Nee, ik kan er niet van genieten. Zodra de temperaturen dalen en het donkerder en kouder wordt, voel ik me niet meer opgejaagd en zit ik beter in mijn vel.
En de mensen die dan zeggen 'in de zomer kun je toch ook binnen zitten voor de tv of met een boek'. Eh, nou nee, ik vind dat in de zomer echt 100% anders. Alleen al omdat het bij ons in huis heel warm wordt en het te licht is. De sfeer is totaal anders.


Vroeger op vakantie werd ik altijd heel blij en rustig als het even regende en we noodgedwongen binnen in ons huisje/caravan moesten blijven. Toen had ik blijkbaar dat gevoel al. Zo fijn voelde dat, dat je 'geoorloofd' even binnen moet zitten, thee/koffie zetten, spelletje doen.
Nectarinepit schreef:
31-10-2018 10:35


Voor mij is de zomer veel te overheersend en 'in your face'. Ik vind felle zon vreselijk en al helemaal in combinatie met hoge temperaturen. In de zomer voel ik me opgejaagd, het voelt als een ware uitputtingsslag. Zeker omdat mensen gewoon niet begrijpen (of niet willen begrijpen) dat ik de zomer niet leuk vind. En dan steeds die opmerkingen dat ik gewoon leuk mee moet doen, ervan moet genieten, bla bla. Nee, ik kan er niet van genieten. Zodra de temperaturen dalen en het donkerder en kouder wordt, voel ik me niet meer opgejaagd en zit ik beter in mijn vel.

Inderdaad. En dat je opeens van alles "moet" er erop uit moet en ervan "moet" genieten. Gewoon leuk meedoen en mee huppelen met de kudde...
Want gewoon thuis (binnen) zijn en een avondje voor de tv hangen is 'not done' in de zomer blijkbaar. Ik hou niet zo van de drukke en het is inderdaad overheersend en ik snap helemaal wat je bedoelt met 'in your face'.
Alle reacties Link kopieren
Net als Vera intrigeert dit topic mij. Ik schrijf mee bij de zomerliefhebbers en zit echt aan de andere kant van dat spectrum. Ik heb het nooit te warm en juist snel te koud. Hoe meer zon en licht er is, hoe lichter en opgewekter mijn humeur is. Ik ben dan ook zo iemand die zich echt niet voor kan stellen dat het ook het tegenovergestelde kan zijn en zal vaak genoeg lompe opmerkingen daarover hebben gemaakt :-$
Daarom blijf ik hier ook meelezen, ik merk dat dat bij mij voor een stukje uitleg en begrip zorgt! :cheers:

Wat ik me wel afvraag, hoe ervaren jullie kou? Vind je kou vervelend, of vind je het niet erg met het vooruitzicht op te kunnen warmen bij de kachel? Of heb je het eigenlijk nooit echt te koud?
Wat ik zelf heel interessant vond om te lezen waren de bevindingen over bijvoorbeeld de Inuït of de inheemse bevolking van Chili, hun lichaam is echt aangepast aan de kou waardoor zij er aantoonbaar beter tegen kunnen. Evenals tropische volkeren, die juist makkelijker afkoelen. Misschien is daar een stukje van de verklaring te vinden in onze multi culturele samenleving.
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Ik vind kou heerlijk! Ik wordt heel erg blij van temperaturen beneden het vriespunt!
Dan moet ik gewoon naar buiten en genieten! :cheer:
Heerlijk wandelen en je adem zien...Ik hoop gewoon op een heerlijke koude winter met genoeg sneeuw en ijspret en een aantal ijsdagen. Yes please! :cheer2:

"the cold never bothered me anyway" :lol:
Een winter in Fins Lapland zie ik ook helemaal zitten :flirting:
Full_Moon schreef:
31-10-2018 13:39
Wat ik me wel afvraag, hoe ervaren jullie kou? Vind je kou vervelend, of vind je het niet erg met het vooruitzicht op te kunnen warmen bij de kachel? Of heb je het eigenlijk nooit echt te koud?

Ik vind kou eigenlijk nooit iets onoverkomelijks. Buiten kan je je er best aardig op kleden vind ik, en vind het altijd wel lekker fris voelen, lekker fris ademen, behaaglijk in je sjaal duiken. En binnen kun je vest aantrekken, dikke sokken, onder een dekentje.

Ik vind warmte véél moeilijker aan te ontsnappen dan aan kou. Op een gegeven moment heb je alles uitgetrokken en dan is het klaar. En een airco hebben de meeste mensen niet, en een verwarming wel.
Oke, die laatste weken van afgelopen winter dat het een tijd héél koud was, toen had ik het er ook wel even mee gehad. Maar dat is omdat onze slaapkamer nogal tocht en moeilijk opwarmt.

Maar dan nog, je kunt altijd iets aantrekken, altijd lekker warm douchen, altijd onder een dekentje kruipen.

Met warmte zweet je, kan je niet slapen, heb je het gevoel minder zuurstof te krijgen. Allemaal veel onprettiger.
Full_Moon schreef:
31-10-2018 13:39
Wat ik me wel afvraag, hoe ervaren jullie kou? Vind je kou vervelend, of vind je het niet erg met het vooruitzicht op te kunnen warmen bij de kachel? Of heb je het eigenlijk nooit echt te koud?

Ik vind kou ook heerlijk. Ingepakt naar buiten en dan de koude wind of lucht op je gezicht. :heart:

Ik heb het wel redelijk snel koud, maar dan trek ik gewoon iets warmers aan. Dat vind ik ook zo vervelend aan de zomer. Ik heb het dan gewoon te warm en mijn lichaam koelt niet af. En dat is niet bevorderlijk voor mijn humeur... ik kan echt een rothumeur krijgen van de zomer en hoge temperaturen. Zelfs een luchtig zomerjurkje (of helemaal niets) is dan te warm. Ik vind het veel makkelijker om me op kou te kleden. Verschillende lagen over elkaar, sjaal, handschoenen, muts en huppa, gaan.
anoniem_64cfde2573b58 wijzigde dit bericht op 31-10-2018 14:59
17.99% gewijzigd
Maar goed, het is uiteraard ook niet 100% zwartwit. Ik fiets liever een stuk bij 20 graden en een zonnetje dan bij bewolkt, wind en -5 :P
LAgirl82 schreef:
31-10-2018 13:12
Inderdaad. En dat je opeens van alles "moet" er erop uit moet en ervan "moet" genieten. Gewoon leuk meedoen en mee huppelen met de kudde...
Want gewoon thuis (binnen) zijn en een avondje voor de tv hangen is 'not done' in de zomer blijkbaar. Ik hou niet zo van de drukke en het is inderdaad overheersend en ik snap helemaal wat je bedoelt met 'in your face'.

Ja, vreselijk he. Ik heb afgelopen zomer meerdere keren een picknick of terrasje overgeslagen, omdat ik gewoon echt niet kan genieten van het in de volle zon zitten. Ik raak dan oververhit, voel me niet prettig en het enige wat ik kan denken is "rotzon, rot toch een eind op!". Daar werd vol onbegrip op gereageerd en ik werd voor gek verklaard. Meerdere keren gehoord dat er wel iets mis moet zijn met me, want het is heel normaal om van de zon en zomer te houden.

Dat vind ik jammer, want ik maak dergelijke opmerkingen ook niet als anderen in de winter binnen wensen te blijven.
Ja dat is het ook, in de winter trek je gewoon een vest of extra trui aan als je het koud hebt, in de zomer kan je niks meer uittrekken en heb je het nog warm en ben je plakkerig, bleh!

Wij hebben wel airco in huis (met buitenunit) maar deze zomer met die lange hitte had de airco het ook moeilijk en het is toch echt niet fijn en niet te vergelijken met hoe lekker het nu binnen is, terwijl het (bijna) dezelfde temperatuur is.
De opmerkingen zijn inderdaad niet leuk, bijna niemand begrijpt je.
Ik mag in de zomer niet klagen, maar in de winter mag wel iedereen klagen van de kou?
Gister waren 2 moeders alweer aan het klagen, vooral over de regen. Hallo? Zijn we de extreme hitte en droogte al vergeten? Hoezo het regent hier altijd? :facepalm:
Precies, LAgirl. Het gebrek aan begrip voor winterliefhebbers stoort mij enorm. En ik word zo moe van het altijd moeten verdedigen van mijn voorkeur. Daarom ben ik er ook maar mee gestopt, het heeft toch geen zin.

Ik ben dan ook zo blij dat jullie me wel begrijpen en dat dit topic bestaat. Hier ben ik geen buitenbeentje. :)
Alle reacties Link kopieren
@fullmoon ik ben echt een koukleum! Maar hoe kouder hoe beter voor mij! Zoals hiervoor al een keer keer gezegd is, op kou kan je redelijk kleden, je doet verwarming aan, pakt iets warms te drinken, neemt een lekker warme douche. In de zomer kan je op een gegeven moment niks meer uit doen, ik hou niet van zwemmen dus daarmee koel ik ook niet af, ik kom snel aan dus ik kan niet ijsjes blijven eten etc.

Ik vind de winter gewoon heel gezellig, behaaglijk etc. Fijn dat jij en nog een andere forummer inderdaad een poging doen om ons te begrijpen. Denk je maar in dat wij de zomer net zo verschrikkelijk vinden als jullie de winter.

En ook eens met nectarinepit. Het is vervelend dat mensen het altijd maar raar vinden dat wij juist genieten van kou, regen, bewolking (en ik ook wel van zon op z'n tijd zoals ik eerder al schreef). Ook ik voel me altijd been buitenbeentje in de zomer met dat ik niet van zwemmen hou, liever thuis ben, niet altijd er maar op uit wil etc.
Ik probeer me erbij neer te leggen, maar ik merk dat ik het vervelend vind als ik weer een zogenaamd leuke opmerking krijg. Respecteer gewoon mijn voorkeur, dat doe ik namelijk ook.

Vandaag trouwens weer fijn weer. Vanochtend koud, rond het vriespunt, nu een graad of 11 met zon. Ik vind het ergens ook wel fijn om in het donker weer naar huis te gaan. Heeft wel iets, vind ik.

En het is Halloween, dus op kantoor een heerlijke lunch gehad met allerlei lekkers en een pompoen geverfd. Ik werk voor een Amerikaans bedrijf, dus Halloween wordt vanzelfsprekend gevierd. De pompoen is nog aardig gelukt ook, al zeg ik het zelf. ;-D
Full_Moon schreef:
31-10-2018 13:39
Net als Vera intrigeert dit topic mij. Ik schrijf mee bij de zomerliefhebbers en zit echt aan de andere kant van dat spectrum. Ik heb het nooit te warm en juist snel te koud. Hoe meer zon en licht er is, hoe lichter en opgewekter mijn humeur is. Ik ben dan ook zo iemand die zich echt niet voor kan stellen dat het ook het tegenovergestelde kan zijn en zal vaak genoeg lompe opmerkingen daarover hebben gemaakt :-$
Daarom blijf ik hier ook meelezen, ik merk dat dat bij mij voor een stukje uitleg en begrip zorgt! :cheers:

Wat ik me wel afvraag, hoe ervaren jullie kou? Vind je kou vervelend, of vind je het niet erg met het vooruitzicht op te kunnen warmen bij de kachel? Of heb je het eigenlijk nooit echt te koud?
Wat ik zelf heel interessant vond om te lezen waren de bevindingen over bijvoorbeeld de Inuït of de inheemse bevolking van Chili, hun lichaam is echt aangepast aan de kou waardoor zij er aantoonbaar beter tegen kunnen. Evenals tropische volkeren, die juist makkelijker afkoelen. Misschien is daar een stukje van de verklaring te vinden in onze multi culturele samenleving.
Ik heb het echt bijna altijd warm, als ik het koud heb, dan word ik ziek. Ik draag ook nooit een jas, hooguit soms een vestje. Hoe kouder, hoe liever. Mijn lijf komt tot rust, er is geen pijn meer.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Het lijkt dus toch een fysiek ding te zijn. De ongemakken die jullie in de zomer ervaren, veel zweten, pijn, benauwd etcetera, die ervaar ik allemaal niet. Ik voel me dan ontspannen en vrij. Ik zweet nauwelijks en ook zonder zwemmen en ijsjes heb ik het deze zomer niet te warm gehad :$
Zodra het koud is heb ik juist last van pijnlijke handen en voeten, opwarmen met truien en een douche lukt me nauwelijks als ik het echt koud heb en dan spannen al mijn spieren zich aan.
Echt begrijpen zal ik jullie dan ook niet ben ik bang, maar ik vind het wel heel boeiend wat voor grote verschillen er tussen mensen kunnen bestaan!
En ach, hoeveel wij Nederlanders ook over het weer klagen, veranderen doen we het toch niet (al blijft klagen leuk :A: ). Geniet van jullie seizoen! ;)
The burning desire to live and roam free, it shines in the dark and it grows within me.
Het is november! :cheer2: Wat gaat dit jaar snel. Vandaag maar eens kijken wat we met de kerst gaan doen zodat ik mijn tickets naar Nederland kan boeken.

Hier tikt de regen tegen de ramen en het is zwaarbewolkt. Ik werk vandaag thuis, dus ik heb een warme deken over mijn voeten geslagen en ik ga zo thee zetten.

Fijne dag allemaal :bye:
Yeah november!!! :cheer2:

Wij waren gisteravond ook al aan het bedenken wat we met Kerst en in de Kerstvakantie gaan doen.
Misschien gaan we wel in de Kerstvakantie naar Fins Lapland of naar Tromsø in Noord-Noorwegen. Nog kijken wat het leukste is, ook voor de kinderen.
Wat zouden jullie kiezen?

Fijne dag allemaal, hier regent het ook heel zachtjes, heerlijk! :thumbsup:
Tromsø schijnt prachtig te zijn. Vriend is er geweest (niet met kerst, maar rond de herfstvakantie) en dat heeft zijn liefde voor Noorwegen aangewakkerd. Ik ben er zelf nog niet geweest, maar wil wel graag. Ik ben sowieso dol op Noorwegen.

Fins Lapland klinkt ook leuk, ook nog niet geweest. Aan mij heb je dus niet veel, sorry. ;-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven