Zijn er meer mensen die Venlafaxine-Efexor gebruiken?

24-01-2011 12:41 97 berichten
Hallo,

sinds donderdag ben ik met mijn 5e anti depressiva begonnen. Ik hoop zo dat deze wel gaat aanslaan want ik voel me zo wanhopig en bang voor de toekomst.

Ik ben erg bang om aan te komen, want dan voel ik me nog rotter.

Ik lees veel verhalen van mensen die van dit medicijn zijn aangkomen.

Mijn startdosis is 37,5 en donderdag ga ik naar de 75 mg. Wat ik doodeng vind want voel me nu al heel naar en de angst is toegenomen!

Zijn er meer mensen die dit gebruiken of gaan gebruiken? Ik zou het fijn vinden om ervaringen te delen.

Groetjes MJ
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, dat kan nog best. Bij mij begon het te werken na vier weken, en dat is volgens mij wel snel. Ik geloof dat 't meestal tussen de vier en zeven weken duurt.
Mj1984: dat oorsuizen heb ik ook (helaas). Maar omdat de medicijnen verder goed helpen (150mgXR) neem ik dat maar voor lief. Ik gebruik het al 12 jaar.

Kan het zijn dat de 75 mg voor jou nog te laag is om je 'beter' te voelen? Geef het een kans, misschien voel je je straks wel beter als je opgehoogd bent. Bij mij is het ook zo gegaan nl. en pas bij 150 mg voelde ik me beter.
Als het medicijn goed werkt zou ik het oorsuizen ook voor lief nemen.

Ik vind het alleen raar dat ik nog steeds zo last van de bijwerkingen heb. Maar misschien moet ik inderdaad nog eventjes geduld hebben.

Voel me wazig en let steeds op wat ik voel, hoe ik doe en ben bang dat ik gek word.

Het slechte slapen helpt natuurlijk ook niet.

Zo ik kan lezen hebben jullie dat niet gehad.

Ik moet nog maar even doorbijten!
Nee, slecht slapen deed ik niet. Had wel heel veel drukke dromen.

Maar zou dat slecht slapen niet kunnen komen doordat je je slecht kunt ontspannen? Als je doorlopend alert bent op wat je voelt, dan kan ik me voorstellen dat je dat niet ineens loslaat als je in bed ligt.

Misschien kun je ontspanningsoefeningen doen, geen t.v. kijken vlak voor je gaat slapen, maar naar prettige muziek luisteren?
Ja ik zal me wat gaan kunnen lezen en dan gaan slapen.

Die dromen die ik heb zijn ook zo levensecht, ik ben er de volgende ochtend echt van in de war. Best eng!

Verdwijnt dat nog of blijft dat?

Groetjes!
Ik droom nog steeds zo 'echt' , maar gelukkig niet meer elke nacht.
Dromen is een bekende bijwerking van Effexor. Ik heb het een half jaar geslikt en er een half jaar vreselijk last van gehad. Ik zag ook echt mensen de slaapkamer binnen komen wat helemaal niet waar was. Nu slikte ik wel 300 mg. Nu ik ermee gestopt ben, ben ik ook in één klap van de vreselijke dromen af.

Sterkte!
Kan het zijn dat je nieuwe bijwerkingen krijgt als je het al een poosje gebruikt? Want ik zit al ruim vier maanden op 225 mg maar heb het idee dat ik sinds kort een bijwerking heb, die ik eerder niet had.
Hoi Redhair, dat weet ik niet? Wat heb je voor nieuwe bijwerking? Misschien staat het in de bijsluiter?

Bij mij is er nog niet veel verandering. Ik slaap nog steeds ontzettend slecht. Overdag voel ik me dus ook niet fijn maar of dat door de medicijnen of slaapgebrek komt weet ik niet.

Ook is het nog ontzettend druk in mn hoofd. Als ik ga ophogen denk ik dat het alleen maar erger wordt. Ik vraag me nu echt af of ik beter voel als eerst..die verbeteringen die jullie voelen, voel ik niet.

Misschien moet ik het nog eens 2 weken aankijken...?
dit medicijn heeft mij goed geholpen, tja veel dromen dat wel, maar daar moest ik wel om lachen wat ik nou weer voor maffe dingen had gedroomd.... en meer zweten, maar geen gewichtstoename of meer eetlust, kreeg op een gegeven moment steeds meer last van mijn huid.....

opbouw en afbouw zijn wel bestwel lastig, tenminste ik had er veel last van, maar van iemand anders hoorde ik dat niet, ik kon geen pilletje vergeten dat voelde ik gelijk in mijn hoofd, maar iemand anders had dat weer niet, hopelijk heb je er wat aan, ik heb alleen je oproepje gelezen en niet alle berichten erna...

grtz janine
Ik heb zelf 2 jaar lang 225 mg Efexor geslikt en ben daarmee gestopt omdat ik geen nacht nog goed door kon slapen zonder helemaal van streek wakker te worden door een nachtmerrie die ik gehad had. Als het weer warmer werd dan zweette ik zoveel 's nachts dat mijn hele pyjama doorweekt was. Het was zo erg dat ik soms wel 3 keer per nacht een schone pyjama moest aantrekken.

Het was alsof al mijn vocht uit mijn lichaam getrokken werd en daardoor had ik ook altijd erge dorst. Ook had ik elke stuipen tijdens het slapen, dan schrok ik zelf wakker maar mijn vriend ook.

Ik ben uiteindelijk gestopt omdat ik me 'vergiftigd' voelde, mijn lichaam was zo afhankelijk geworden van Efexor dat als ik het per ongeluk een dag vergat ik de dag erna al helemaal de kluts kwijt was. Die afhankelijkheid wilde ik niet meer, dan maar door het leven met meer emoties.
ik slikte wel minder 75 mg en heb wel een tijdje 150 mg geslikt volgens mij, doorweekte pyama klinkt wel bekend maar niet zo extreem en gelukkig werden de dromen bij mij geen nachtmerries

ben ook gestopt met de medicijnen door mijn huid en dat ik hyper ervan ben geworden toen ik op een hogere dosis zat en het beter ging, nu heb ik andere anti=depressiva, want zonder gaat het ook niet blijvend goed, nu afwachten wat deze qua bijwerkingen doen, het erg zweten is helaas weer terug.....en huid ook weer een beetje, al lijkt het in minder mate,,,,we wachten af....na een lange slechte periode weer, is het wel heerlijk om me weer de oude vrolijke zelf te voelen....
dromen waren bij mij bij de opbouw van efexor ook eerst veel heftiger, het blijft wel, maar toch wat minder aanwezig, bij mij dan en eerst werd ik angstig enzo, maar daarna (2 weken ongeveer) ging ik me beter voelen, eerst denk je wat gebeurt er, ik ga me slechter voelen, nu heb ik ook nog erge angst erbij, maar daar moet je doorheen, bij mij tenminste.....
Hallo,

Ik ben tot nu toe nog niet aangekomen maar ik las net op internet, betrouwbare site, dat je eerst afvalt en daarna aankomt! Gatverdamme! Dat wil ik echt niet. Ik ben nu eindelijk blij met mn lijf want ben dus sinds gebruik inderdaad een paar kilo afgevallen.

Wil het niet nog een keer meemaken...zal ik stoppen?
Niemand een reactie?
Ik kom net aanwaaien, heb je het nog steeds over de Efexor?

(ga wel teruglezen maar dan weet je iig dat er iemand online is hier)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:Mj1984 schreef op 12 maart 2011 @ 11:10:

Hallo,

Ik ben tot nu toe nog niet aangekomen maar ik las net op internet, betrouwbare site, dat je eerst afvalt en daarna aankomt! Gatverdamme! Dat wil ik echt niet. Ik ben nu eindelijk blij met mn lijf want ben dus sinds gebruik inderdaad een paar kilo afgevallen.

Wil het niet nog een keer meemaken...zal ik stoppen?

Ik zou niet teveel op internet zoeken over de medicijnen. Dan kom je de meest rare dingen tegen, alles wat ooit iemand heeft gehad staat er op. Mensen die geen bijwerkingen hebben gaan niet alle fora langs om te melden dat ze geen bijwerkingen hebben.

Zelf viel ik iets af toen ik Efexor gebruikte. Dat kwam volgens mij omdat ik er actiever (minder suf) van werd en daardoor gewoon meer bewoog.

En als je een medicijn hebt dat gewichtstoename zou veroorzaken: wat is erger, een paar kilo te zwaar of een depressie?

Ik heb zelf op een gegeven moment besloten dat ik beter 90 kg kon wegen en niet depressief zijn, dan 70 kg en depressief. Ik was wel blij met mijn slanke lijf maar voor de rest schoot het niks op allemaal, dus besloot ik de evt gewichtstoename voor lief te nemen.

Dit gaat overigens niet over Efexor. Nu slik ik braaf mijn medicatie en het valt mee: Ik heb nog hetzelfde gewicht.

Niet zomaar stoppen hoor. Je bent nu al zo veel weken bezig, even doorzetten.
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
eens met voorgaande post. Je moet internet niet teveel afstruinen. Mensen met klachten hebben de behoefte te schrijven erover, de mensen die tevreden zijn doen dat niet.

Zelf ben ik overigens heel tevreden. Enige AD waar ik niet zo erg slaperig van werd en ben ook niet aangekomen in gewicht. Wel bij bijv seroxat, maar dat was ook wel met sporten en op eten letten te bezweren, dus voor mij geen reden te stoppen.

Erg dromen en zweten enzo gingen bij mij na poosje over. Probeer je niet teveel te focussen op alle bijwerkingen en voor jezelf een langere periode af te spreken dat je het zoiezo slikt, zonder steeds te kijken wat je lichaam doet. Mijn ervaring is dat dingen pas in balans komen na echt langere tijd, pas op het moment dat je er niet meer zo aan denkt enzo.

succes! Ik ben dus erg tevreden erover!
oh, ik zie dat je rond 20 januari bent begonnen, dat is dus nog niet zo lang.

Hoe voel je je emotioneel?

Geef het een kans, echt, je lichaam moet de tijd krijgen te wennen aan het spul.
Emotioneel heb ik wel het gevoel dat er misschien iets veranderd...dat ik me iets sterker voel..

Maar gisteren viel mijn intake gesprek voor een nieuwe behandeling erg tegen en nou zit ik weer helemaal aan de grond. Want ik weet niet meer wat ik moet doen en wie me nog kan helpen...
Hallo,

Ik zit nu ongeveer 8 weken aan de venlafaxine.

Ik weet nog niet goed wat ik er van vindt. Maar sinds 4 dagen voel ik me weer flink depri en dan besef ik dat het toch wel wat voor me deed misschien. Betekent dit dat het medicijn al uitgewerkt is voor mij?

Iemand?
Ik gebruik het nu een jaar, zit op 150 mg per dag.

Heb er ontzettend veel baat bij.

In het begin wel last gehad van de bijwerkingen,

droge mond, slecht slapen, enorme honger (ben ook aangekomen) erg zweterig en ik heb het altijd warm..

Tijdje geleden dacht ik dat ik er wel mee kon stoppen, dus in overleg met de huisarts afgebrouwd.

Maar dat was van korte duur want merkte al snel dat ik me niet meer zo happy voelde.

Wat ik vervelend vind is dat als je per ongeluk een dag vergeet om het in te nemen, je je de dag erop echt doodziek voelt.

Duizelig, misselijk en zweverig.

10 keer erger dan de beginbijwerkingen.

dat overkomt mij niet meer..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven