Advies tour Auschwitz (met 12 jarige)

21-05-2019 08:57 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij gaan deze zomer naar Polen op vakantie, waarbij we beginnen in Krakow en dan doorreizen naar Warschau en Gdansk.
Ik heb altijd al een enorme interesse gehad voor de 2de wereldoorlog dus een bezoek aan Auschwitz staat al lang hoog op mijn lijstje.
Nu we dus naar polen gaan wil ik daar echt naar toe.

Maar ik vind het zo moeilijk om te beslissen hoe: met of zonder tour/gids?
En dan welke tour....
Alleen al bij Get your guide staan er zo een stuk of 15 tours.
Of is een gids boeken via het de website van Auschwitz beter?
Wie heeft hier ervaring mee?

Bijkomend puntje is dat mijn dochter van 12 heeft gezegd dat ze mee wil...
Als ik haar meeneem moet ik daar ook rekening mee houden.
Ik begrijp dat de meeste tours met gids in een andere taal is; voor haar dus lastig
Weet iemand of je daar ook een gidsje in het nederlands kan kopen?
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
21-05-2019 10:09
Want? Haar kind is de uitzondering op de leeftijd. Dus voor 1 kind het hele curriculum maar omgooien? Kolder.
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat ik het ongeschikt vind voor die leeftijd. En ik heb héél wat jaartjes voor derde klassen gestaan, dus ik weet alles van die doelgroep.
Orișa schreef:
21-05-2019 10:09
Want? Haar kind is de uitzondering op de leeftijd. Dus voor 1 kind het hele curriculum maar omgooien? Kolder.
Maar je hoeft helemaal niet in de onderbouw al naar Auschwitz. Is echt nergens voor nodig. School creëert deze situatie zelf, in de volle wetenschap dat ze kinderen meenemen die nog heel jong zijn, en legt het probleem vervolgens neer bij individuele ouders.
dweedledee schreef:
21-05-2019 10:11
Dat zeg ik toch niet? Ik zeg dat ik het ongeschikt vind voor die leeftijd. En ik heb héél wat jaartjes voor derde klassen gestaan, dus ik weet alles van die doelgroep.
Alles nog wel.
Ik vind dat een 15 jarige prima een bezoek aan zo’n kamp kan brengen. Zeker met een goede voorbereiding.
Niets onverantwoords aan.
Poppy_del_Rio schreef:
21-05-2019 10:13
Maar je hoeft helemaal niet in de onderbouw al naar Auschwitz. Is echt nergens voor nodig. School creëert deze situatie zelf, in de volle wetenschap dat ze kinderen meenemen die nog heel jong zijn, en legt het probleem vervolgens neer bij individuele ouders.
Ze creëeren helemaal geen probleem. De tweede Wereldoorlog wordt op het vwo in het derde leerjaar behandeld en gezien de gemiddelde derdejaars zo’n 15 jaar is kan dat dus prima.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
21-05-2019 10:13
Alles nog wel.
Ik vind dat een 15 jarige prima een bezoek aan zo’n kamp kan brengen. Zeker met een goede voorbereiding.
Niets onverantwoords aan.
Alles ja. En jouw mening laat zien, dat jij die ervaring niet hebt.
dweedledee schreef:
21-05-2019 10:09
IJstaart, we hebben het niet over een museum waar je zo weer naar buiten kunt lopen. We hebben het over een plek in de historie waar meer dan 1 miljoen mensen op een afschuwelijke manier zijn om gekomen. Er is geen ruimte voor trial and error...

Om even een voorbeeld te noemen. Een vriend van me. Formaatje bushokje en een prototype “stoere” man, ligt er soms nog steeds wakker van. En het is al ruim 10 jaar geleden dat hij er is geweest.


Wacht nog even een aantal jaar.

Tsja er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen van mensen die er geen trauma aan hebben overgehouden, ook kinderen. Mijn middelbare school ging in 4 havo altijd. Jaar in, jaar uit.
dweedledee schreef:
21-05-2019 10:15
Alles ja. En jouw mening laat zien, dat jij die ervaring niet hebt.

Vreemde conclusie. Naar toontje ook trouwens.
.
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 11-06-2019 19:18
99.84% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
21-05-2019 10:16
Tsja er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen van mensen die er geen trauma aan hebben overgehouden, ook kinderen. Mijn middelbare school ging in 4 havo altijd. Jaar in, jaar uit.
Dat klopt. Maar dat weet je van tevoren niet.
dweedledee schreef:
21-05-2019 10:15
Alles ja. En jouw mening laat zien, dat jij die ervaring niet hebt.
Vast niet nee. Ook niet al aardig wat kampen bezocht enzo.
Ik ben alleen niet zo van het hysterische.
dweedledee schreef:
21-05-2019 10:18
Dat klopt. Maar dat weet je van tevoren niet.
Dus alles van te voren uitsluiten? Gouden kooitje?
B
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 20:29
0.00% gewijzigd
Star² schreef:
21-05-2019 10:16
Tsja er zijn ook genoeg voorbeelden te noemen van mensen die er geen trauma aan hebben overgehouden, ook kinderen. Mijn middelbare school ging in 4 havo altijd. Jaar in, jaar uit.
In 4havo zijn kinderen dan ook minimaal 15 en vaak al 16 jaar. Dat is echt een wereld van verschil met 12, 13.

Maar goed, ik zit al te twijfelen of ik mijn kinderen van (dan) 10 en 11 al mee kan nemen naar Soldaat van Oranje, de musical.
Poppy_del_Rio schreef:
21-05-2019 10:22
In 4havo zijn kinderen dan ook minimaal 15 en vaak al 16 jaar. Dat is echt een wereld van verschil met 12, 13.

Maar goed, ik zit al te twijfelen of ik mijn kinderen van (dan) 10 en 11 al mee kan nemen naar Soldaat van Oranje, de musical.
12-13 is brugklas. Het gaat om een derde klas....
Orișa schreef:
21-05-2019 10:19
Dus alles van te voren uitsluiten? Gouden kooitje?

Tuurlijk. Want er zit niets tussen een gouden kooitje en de grootste moordfabrieken ter wereld bezoeken :rofl:

Lekker extreem standpunt.
Orișa schreef:
21-05-2019 10:23
12-13 is brugklas. Het gaat om een derde klas....

Ja, klopt, maar het kind van TO is 12 en dat van Louisanna is net 13.
Wittelamp schreef:
21-05-2019 10:22
te voorkomen is door kinderen niet midden in een kwetsbare leeftijd met het grootste dieptepunt der mensheid te confronteren.
In Duitsland is het verplicht. Elke puber moet met school een kamp bezoeken.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
21-05-2019 10:14
Ze creëeren helemaal geen probleem. De tweede Wereldoorlog wordt op het vwo in het derde leerjaar behandeld en gezien de gemiddelde derdejaars zo’n 15 jaar is kan dat dus prima.

Tuurlijk creëren ze een probleem. Zoveel kinderen zoveel verschillen. Er zullen genoeg van die leeftijd zijn die dat helemaal niet aankunnen. Ga naar het Anne Frank Huis.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik ben er als docent op schoolreis geweest. Onze leerlingen zaten in de vierde en vijfde klas. De groep was in tweeën opgedeeld en we kregen twee aparte rondleidingen. Mijn stoere, mannelijk collega, vader van twee, docent geschiedenis, moest zijn best doen niet te huilen bij de kinderfoto’s.

Het indrukwekkendst vond ik nog bijna de reacties van de leerlingen. De groepen kwamen elkaar tegen en liepen vlak langs elkaar heen, in het midden zo’n rood, dik touw, we hadden net de vitrines met haren, schoenen ed gezien. Meestal zorgt dat natuurlijk voor een hoop gepraat, boksen geven, samen selfies maken etc, maar nu liepen de leerlingen muisstil langs elkaar heen, de meesten durfden elkaar niet eens aan te kijken, zó in zichzelf gekeerd en onder de indruk waren ze. Logisch ook, dat wel, maar de impact was dus ontzettend zichtbaar.
Nouschi schreef:
21-05-2019 10:24
Tuurlijk creëren ze een probleem. Zoveel kinderen zoveel verschillen. Er zullen genoeg van die leeftijd zijn die dat helemaal niet aankunnen. Ga naar het Anne Frank Huis.
Ik denk dat dat niet aankunnen wel mee zal vallen en de school bewuste keuzes maakt bij het wat wel en niet te bezoeken. Zeker in Auschwitz I kan je om een hoop dingen heen als je niet verteld wordt wat het is.
Alle reacties Link kopieren
En op die leeftijd, met z'n allen, heb je ook nog de kans dat ze stoer gaan lopen doen en 'overlast' voor andere bezoekers veroorzaken.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Brucedehond schreef:
21-05-2019 10:26
Ik ben er als docent op schoolreis geweest. Onze leerlingen zaten in de vierde en vijfde klas. De groep was in tweeën opgedeeld en we kregen twee aparte rondleidingen. Mijn stoere, mannelijk collega, vader van twee, docent geschiedenis, moest zijn best doen niet te huilen bij de kinderfoto’s.

Het indrukwekkendst vond ik nog bijna de reacties van de leerlingen. De groepen kwamen elkaar tegen en liepen vlak langs elkaar heen, in het midden zo’n rood, dik touw, we hadden net de vitrines met haren, schoenen ed gezien. Meestal zorgt dat natuurlijk voor een hoop gepraat, boksen geven, samen selfies maken etc, maar nu liepen de leerlingen muisstil langs elkaar heen, de meesten durfden elkaar niet eens aan te kijken, zó in zichzelf gekeerd en onder de indruk waren ze. Logisch ook, dat wel, maar de impact was dus ontzettend zichtbaar.
Maar impact mag toch? Juist omdat het geen pretpark is.
M
anoniem_385160 wijzigde dit bericht op 13-06-2019 20:29
0.00% gewijzigd
Nouschi schreef:
21-05-2019 10:27
En op die leeftijd, met z'n allen, heb je ook nog de kans dat ze stoer gaan lopen doen en 'overlast' voor andere bezoekers veroorzaken.
Nog nooit gezien en al heel wat kampen bezocht en schoolklassen gezien.
Ben je zelf wel eens in een kamp geweest, buiten de Nederlandse?
Wittelamp schreef:
21-05-2019 10:27
Ja, en wat wil je daarmee zeggen? Is het dan wel oké voor elke Nederlandse 12-16 jarige?

In Duitsland lijden ze dan ook aan een collectief historisch schuldcomplex. Ik heb Duitse vrienden, die werden inderdaad overladen met de holocaust. Denk je dat zij er geen nachtmerries van kregen?
Ik heb het over derde klas, dus 15+.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven