Aruba, Curaçao, St Maarten
donderdag 31 mei 2012 om 13:14
Begin jaren 90 ben ik eens op Aruba geweest voor zaken. Vond het er hartstikke leuk.
Zit er over na te denken om er eens op vakantie te gaan met de héle familie (6 volwassenen, kind van 5 en een kind van 1 jaar).
Ik wil sowieso op Aruba overnachten in een 5 sterren hotel. Toen ik er vroeger was, was de Hyatt Regency de place to be.
Wat zijn nog meer vergelijkbare hotels op Aruba, Curaçao en St. Maarten?
Ben je met 6 volwassenen en 2 kinderen goedkoper uit als je een villa met zwembad huurt? Heeft iemand hier ervaring mee?
Toentertijd ben ik alleen op Aruba geweest. Als het kan en logistiek haalbaar is wil ik ook Curaçao en/of St. Maarten bezoeken. Zijn Curaçao en St. Maarten de moeite waard?
Als je nog een goede tip hebt voor Aruba, Curaçao of St. Maarten dan hoor ik die graag.
Zit er over na te denken om er eens op vakantie te gaan met de héle familie (6 volwassenen, kind van 5 en een kind van 1 jaar).
Ik wil sowieso op Aruba overnachten in een 5 sterren hotel. Toen ik er vroeger was, was de Hyatt Regency de place to be.
Wat zijn nog meer vergelijkbare hotels op Aruba, Curaçao en St. Maarten?
Ben je met 6 volwassenen en 2 kinderen goedkoper uit als je een villa met zwembad huurt? Heeft iemand hier ervaring mee?
Toentertijd ben ik alleen op Aruba geweest. Als het kan en logistiek haalbaar is wil ik ook Curaçao en/of St. Maarten bezoeken. Zijn Curaçao en St. Maarten de moeite waard?
Als je nog een goede tip hebt voor Aruba, Curaçao of St. Maarten dan hoor ik die graag.
donderdag 31 mei 2012 om 14:48
donderdag 31 mei 2012 om 14:51
Ik ben zelf alleen op Aruba geweest, maar denk dat ieder eiland zijn eigen charme heeft. Het Riu op Aruba is prachtig, maar erg Amerikaans en groot (dus onpersoonlijk) en je betaalt natuurlijk de hoofdprijs. Die villa met eigen zwembad zou zeker i.v.m de kinderen een uitkomst zijn (vooral die van 1 zal nog een middagslaapje doen lijkt me) en ook goedkoper. Maar het is zo persoonlijk, vakantie. Wat wil het gezelschap? Veel activiteiten, cultuur, bakken in de zon, shoppen?
donderdag 31 mei 2012 om 15:21
Er komen wellicht meer mensen 'duiken' vanwege de prijs (curacao is relatief goedkoop), maar zeker niet omdat het duiken mooier zou zijn dan op 'mijn eiland'...
"Best Caribbean spots for Diving/Snorkeling:
Anguilla, Bonaire, Cayman Islands, Dominica, Grenada, Guadeloupe, St. Kitts, St. Lucia, St. Thomas, Tobago.
St Lucia's warm clear waters, abundant colourful fish and coral combined with varied diving and snorkeling sites guarantee some of the best scuba diving and snorkelling in the Caribbean.
"
Daarbij duiken de meeste mensen gewoon niet. Dus heb ik het voornamelijk over het eiland an sich. En dat vind ik gewoon een grote kale zandpukkel ten opzichte van de meeste andere eilanden en ook zeker ten opzichte van St.Maarten.
donderdag 31 mei 2012 om 15:39
Maar hebt je er de tijd niet voor om echt van het eiland te genieten? Curacao (of Aruba) is niet een plek waarvan je zegt 'daar moet je naar toe ook al is het maar voor 1 dag'. Zo werkt dat niet, althans, niet voor mij. Natuurlijk kun je dat doen, een dagje met de auto over het eiland crossen en dan heb je het ook weer gezien. Maar dan mis je denk ik net de essentie van wat die eilanden zo leuk maakt. Het leventje, het relaxte sfeertje, het heerlijke gevoel 's ochtends als je met de vogeltjes wakker wordt van 'zo, welk stand zullen we vandaag gaan bezoeken of blijven we toch lekker luieren op het hotelstrand'.
Dus mijn mening: eilandhoppen als je er voor twee weken heen gaat. Korter? Geniet dan van 1 eiland.
donderdag 31 mei 2012 om 15:50
Dat kan. De Benedenwindse eilanden (Curacao, Aruba, Bonaire) krijgen een stuk minder geregeld regen dan die kleinere eilandjes in het oosten van de Caribbean. Maar diezelfde eilandjes worden met enige regelmaat verwoest door orkanen. Lekker als je daar net van je cocktail ligt te genieten! Daar heeft Curacao nou weer geen last van.
Het is er inderdaad iets minder groen. Maar zandpukkel is ook wat overdreven. De meeste mensen komen toch alleen maar voor het strand? En bij de stranden zijn alle eilanden groen.
Wat dat duiken en snorkelen betreft, ik zal nooit ontkennen dat jouw eilandje ook mooie riffen heeft. Alle Caribische eilanden hebben dat, behalve Aruba!
donderdag 31 mei 2012 om 15:57
donderdag 31 mei 2012 om 16:06
Oh, moet toch even kwijt dat 'zandpukkel' nogal negatief klinkt, want er is genoeg natuur op de benedenwindse eilanden. Alleen dan in de vorm van (vele soorten) cactussen, Watapana's (Divi-Divi bomen), aloë. En dan noem ik er maar een paar. Laat staan de dieren (vooral prachtige vogels) Maar goed, ieder zijn mening.
donderdag 31 mei 2012 om 16:14
Ok je hebt je punt gemaakt ;). Volgens mij nu al zo'n 3x.
OudZuid:
Qua sfeer & gezelligheid vind ik Curaçao leuker (plus alles wat er in dit topic al gezegd is). And let's be honest, daar moet je toch minimaal één keer in je leven zijn geweest.
Qua natuur en mooiheid (van de natuurgebieden, niet het hele eiland) wint St. Maarten het. Maar eigenlijk vind ik de eilanden niet erg vergelijkbaar en moet je dus gewoon naar allebei gaan
donderdag 31 mei 2012 om 16:28
Vandaar dat ik stellig durf te beweren dat de natuur op de Benedenwinden gevarieerder is, juist vanwege de grotere variatie in het weer. Vele soorten cactussen maar daarnaast ook bomen die enorm opbloeien na een enkele goede regenbui. Heb je dat wel eens gezien Oriane, hoe een eiland van dor en stoffig binnen een week verandert in groene weelderigheid?
En als je verder enigszins geïnteresseerd bent in de natuur dan weet je dat je op de Benedenwinden heel duidelijk kunt zien hoe de eilanden geologisch gevormd zijn (en hoe de wereld in elkaar steekt!) met de verschillende terrassen, hoe er bij elke daling van het zeewater een nieuw rif werd gevormd, wat de eilanden hun karakteristieke kustlijn geeft. Rif, op rif, op rif...
Maar goed, allemaal niet noemenswaardig
donderdag 31 mei 2012 om 16:59
donderdag 31 mei 2012 om 18:10
Ik ben een paar keer uitgebreid naar Curacao op vakantie geweest en ik vind het er heel erg mooi - maar ik ben dan ook gek op duiken. Voor 8 dagen is er boven water ook genoeg te zien. Er is ook genoeg cultuurhistorie om je zoet te houden als dat je interesseert, zoals het slavenmuseum en veel dingen in Willemstad. En er zijn prachtige stranden. Let wel op dat je hotel niet onder de rook van de Isla (olieraffinaderij) zit, ik vermoed dat dat Lisbeth_Salanders probleem was...
Ik ben ook een paar dagen op Sint Maarten geweest, ook erg mooi. Leuk om het contrast tussen het Franse en het Nederlandse deel te zien. Het is wel veel kleiner dan Curacao dus het leek alsof er wat minder activiteiten waren om te ondernemen (maar goed, ik ben er veel korter geweest dus ik had ook niet echt de tijd om het allemaal te ontdekken).
Op Aruba ben ik nooit geweest, en ik denk ook niet dat ik er ooit heen zal gaan. Van wat ik gehoord heb is het erg geschikt voor mensen die dagenlang op een groot wit strand willen liggen, maar als je dan tijdens het zwemmen wil snorkelen is er daar weinig aan. Hangt er dus vanaf wat voor vakantie je wilt
Als ik jou was zou ik Aruba dus overslaan, en 8 dagen naar Curacao gaan. Sint Maarten ligt naar mijn mening te ver weg om er in 8 dagen ook in te proppen. Je kunt er ook voor kiezen om naar Sint Maarten te gaan en er een paar daagjes Sint Eustatius of Saba bij te doen, maar op Statia zijn in elk geval geen grote witte stranden :P
Je noemt dat je een 5-sterren hotel wilt, blijkbaar heb je wat geld te besteden. Op de beide uitersten van Curacao liggen hotels met prachtige ligging: het Hyatt (http://curacao.hyatt.com/hyatt/hotels-curacao/index.jsp?null) in het oosten en Kura Hulanda (http://www.kurahulanda.com/index.php) in het westen. Als je liever in de stad zit heeft Kura Hulanda ook een hotel in het centrum, in een gerenoveerde wijk, supermooi (wel weinig wind). Ik zou graag rijk genoeg zijn om een weekje Kura Hulanda te doen!
Oh, en mocht je willen duiken op Curacao kan ik Sunrise Diving (http://www.sunrisedivingcuracao.com/) aanraden, heel persoonlijk, kleine groepjes, veel aandacht voor of je je op je gemak voelt zodat het voor iedereen leuk is, geen onnodige risico's zoals te diep of te snel... En erg gezellige mensen
Goh, dat is best een lang bericht geworden, ik krijg er helemaal zin in om zelf ook weer te gaan!
Ik ben ook een paar dagen op Sint Maarten geweest, ook erg mooi. Leuk om het contrast tussen het Franse en het Nederlandse deel te zien. Het is wel veel kleiner dan Curacao dus het leek alsof er wat minder activiteiten waren om te ondernemen (maar goed, ik ben er veel korter geweest dus ik had ook niet echt de tijd om het allemaal te ontdekken).
Op Aruba ben ik nooit geweest, en ik denk ook niet dat ik er ooit heen zal gaan. Van wat ik gehoord heb is het erg geschikt voor mensen die dagenlang op een groot wit strand willen liggen, maar als je dan tijdens het zwemmen wil snorkelen is er daar weinig aan. Hangt er dus vanaf wat voor vakantie je wilt
Als ik jou was zou ik Aruba dus overslaan, en 8 dagen naar Curacao gaan. Sint Maarten ligt naar mijn mening te ver weg om er in 8 dagen ook in te proppen. Je kunt er ook voor kiezen om naar Sint Maarten te gaan en er een paar daagjes Sint Eustatius of Saba bij te doen, maar op Statia zijn in elk geval geen grote witte stranden :P
Je noemt dat je een 5-sterren hotel wilt, blijkbaar heb je wat geld te besteden. Op de beide uitersten van Curacao liggen hotels met prachtige ligging: het Hyatt (http://curacao.hyatt.com/hyatt/hotels-curacao/index.jsp?null) in het oosten en Kura Hulanda (http://www.kurahulanda.com/index.php) in het westen. Als je liever in de stad zit heeft Kura Hulanda ook een hotel in het centrum, in een gerenoveerde wijk, supermooi (wel weinig wind). Ik zou graag rijk genoeg zijn om een weekje Kura Hulanda te doen!
Oh, en mocht je willen duiken op Curacao kan ik Sunrise Diving (http://www.sunrisedivingcuracao.com/) aanraden, heel persoonlijk, kleine groepjes, veel aandacht voor of je je op je gemak voelt zodat het voor iedereen leuk is, geen onnodige risico's zoals te diep of te snel... En erg gezellige mensen
Goh, dat is best een lang bericht geworden, ik krijg er helemaal zin in om zelf ook weer te gaan!
donderdag 31 mei 2012 om 21:47
Sint Maarten, heerlijk eiland! Ik heb er een half jaar gewoond voor mijn destijdse stage. Het eiland biedt natuur, mooie stranden (vooral Le Gallion, dawn beach en het spectaculaire Maho) en ook veel gezellige eet en uitgaansgelegenheden voor alle leeftijden (la bamba beachbar met live muziek, Pineapple pete's restaurant voor families, Jimbo's, etc etc.) Curacao vond ik persoonlijk een stuk minder. Commercieel, druk (en eigenlijk ook een beetje vies!) Als je met zijn 8'en gaat kun je denk ik inderdaad (ongeacht het eiland) het best op zoek naar een villa om te huren. Voordeliger en gezelliger dan een hotel lijkt mij! Mocht je toch liever voor een hotel gaan, dan heb je in de hogere klasse bijv. het la sammana of het Westin hotel.
Vanuit St. Maarten kun je je zeker wel een week goed vermaken en hiernaast uitstapjes maken naar Anguilla (prachtige stranden), St. Barths (walhalla voor amerikaanse elite, erg mooi eiland met perfecte stranden en veel shopping), Saba (duiken en hiken naar de top van de Mt. Scenery (voor de kleineren wellicht minder goed idee). Mocht je iets meer tijd hebben is Puerto Rico ook een erg leuk eiland.
Vanuit St. Maarten kun je je zeker wel een week goed vermaken en hiernaast uitstapjes maken naar Anguilla (prachtige stranden), St. Barths (walhalla voor amerikaanse elite, erg mooi eiland met perfecte stranden en veel shopping), Saba (duiken en hiken naar de top van de Mt. Scenery (voor de kleineren wellicht minder goed idee). Mocht je iets meer tijd hebben is Puerto Rico ook een erg leuk eiland.
donderdag 31 mei 2012 om 22:01
Ik ken alleen Curacao, nu 4x geweest, 2x met kids. En ja wij vinden het geweldig daar. Geweldig klimaat, alleen aug/sep is wel errrrg warm daar. Wij gaan altijd in feb/mrt zalig, 27 graden met een zalige wind de hele dag. Auto huren, opgehaald van vliegveld, en je gaat en heerlijke vakantie tegemoet. Er is voor ieder wat wils, prachtige stranden, heerlijk eten. Je kan overal komen met de auto, leuke mensen. Het enige wat ik minder vind is bijv de stad, ja wel leuk om aan de kade te zitten, en drankje te doen, zit je overigens ook zalig in de wind, en naar de brug kijken en mensen en boten hehe maar ik vin het niet echt een stad om lekker uitbundig te shoppen, maar das mijn mening!
Maar verder zalig eiland!! Ik zeg doen
Wij zitten trouwens altijd op Jan Thiel, zwembad naast t huis, supermarkt op t resort met iedere dag verse broodjes, en 5 min lopen naar t strand waar je met kids makkelijk kan komen en zwemmen/spelen!
Maar verder zalig eiland!! Ik zeg doen
donderdag 31 mei 2012 om 23:19
Lekker op het strand of aan het zwembad van de zon en het weer genieten. Uit eten gaan. Een beetje shoppen. Een beetje rondkijken op het eiland. Ik denk niet dat we gaan duiken, maar snorkelen lijkt mij wel wat.
Wat ik heel mooi vond van Aruba was het strand. In Nederland heb ik een hekel aan zand als ik op het strand ben. In Aruba vind ik het witte strand met de blauwe zee (oceaan?) super mooi en heb ik totaal geen probleem met het zand.
Daarbij komt nog dat ik op Aruba onder de palmbomen (zo herinner ik mij het strand) met een Pina Colada op een bedje op het strand lag.
De Hyatt vond ik prachtig.
Daarnaast zijn we op Aruba ook naar het privé eiland van een hotel geweest dat geen strand aan het hotel had. Ik weet niet meer hoe dit hotel heette. Je moest toen met een boot van het hotel naar het strand heen.
Ik heb een voorkeur voor Aruba omdat ik daar vroeger ben geweest en daar heel gastvrij ben ontvangen.
Curaçao is voor mij ook leuk omdat ik daar nooit ben geweest en daar kennissen heb wonen en daar vrienden van mij zijn geweest.
Keuzes, keuzes, maar wel leuk om over na te denken.
Minnim bedankt voor je uitgebreide post en links naar de resorts. Truffelmaffia bedankt voor je tip van Lions Dive. Verder iedereen bedankt voor jullie reacties. Mocht je nog tips hebben dan hou ik dit topic aanbevolen.
zondag 3 juni 2012 om 14:08
Hoi Oudzuid,
Ik ben op Aruba en op Curcao geweest en ik vond Curacao gezelliger en mooier. Aruba is veel meer Amerikaans georienteerd en die hebben toch een wat ander idee van wat 'gezellig'is.
Aruba is ook mooi hoor, maar op Curacao is meer te zien (niet gigantisch veel, maar je vermaakt je er wel 8 dagen) en het snorkelen is ook beter. Ik zou inderdaad naar Lions Dive gaan, die werd al eerder geopperd. Ik zat daar zelf niet, maar wel vlakbij en dan zit je aan Mambo Beach. Dat is een heel relaxed strand (veel leuker dan Jan Thiel), met palmbomen en mooie strandstoelen.
Veel plezier!
Ik ben op Aruba en op Curcao geweest en ik vond Curacao gezelliger en mooier. Aruba is veel meer Amerikaans georienteerd en die hebben toch een wat ander idee van wat 'gezellig'is.
Aruba is ook mooi hoor, maar op Curacao is meer te zien (niet gigantisch veel, maar je vermaakt je er wel 8 dagen) en het snorkelen is ook beter. Ik zou inderdaad naar Lions Dive gaan, die werd al eerder geopperd. Ik zat daar zelf niet, maar wel vlakbij en dan zit je aan Mambo Beach. Dat is een heel relaxed strand (veel leuker dan Jan Thiel), met palmbomen en mooie strandstoelen.
Veel plezier!
zondag 3 juni 2012 om 15:52
Ik vond Curacao eerlijk gezegd ook tegenvallen...
Er zijn idd een aantal mooie stranden, dus als je alleen daar voor gaat is het wel oké. Duiken viel me ook tegen...ik had Egypte in mijn hoofd, maar dat is echt 10x mooier!
Als je echt voor natuur gaat zou ik naar St. Maarten gaan en dan een trip naar Saba maken. Je kunt daar prachtige trails lopen en het duiken is daar werkelijk adembenemend!
Er zijn idd een aantal mooie stranden, dus als je alleen daar voor gaat is het wel oké. Duiken viel me ook tegen...ik had Egypte in mijn hoofd, maar dat is echt 10x mooier!
Als je echt voor natuur gaat zou ik naar St. Maarten gaan en dan een trip naar Saba maken. Je kunt daar prachtige trails lopen en het duiken is daar werkelijk adembenemend!
woensdag 13 juni 2012 om 21:58
De eilanden zijn best verschillend en onderling is er nogal wat competitie. Ik ken mensen die naar Bonaire gaan en daar is het erg rustig, weinig te doen en veel Nederlanders. Je kunt hier redelijk duiken en snorkelen vergeleken met de andere eilanden.
Curacao heeft het meeste cultuur maar ook de meeste armoede en criminaliteit. Er komen veel Nederlanders en je kan het eiland goed verkennen met de auto
Aruba is het kleinst en het meest toeristisch. Het eiland is veilig en het openbaar vervoer is goed geregeld. Je kunt hier goed winkelen en uit eten gaan. De mensen zijn vriendelijk en service gericht. Ik vind Aruba super en Palm beach staat in de mooiste stranden tot 10 van tripadvisor.
Je bent al op Aruba geweest dus je weet hoe het is. De natuur vind ik ook niet echt bijzonder en de cultuur ook niet. Juist omdat de eilanden aan de rand van de oorkaan gordel liggen is de natuur vrij dor. Mexico vind ik bijvoorbeeld veel mooier maar Aruba is een stuk makkelijker en veiliger met kinderen
Curacao heeft het meeste cultuur maar ook de meeste armoede en criminaliteit. Er komen veel Nederlanders en je kan het eiland goed verkennen met de auto
Aruba is het kleinst en het meest toeristisch. Het eiland is veilig en het openbaar vervoer is goed geregeld. Je kunt hier goed winkelen en uit eten gaan. De mensen zijn vriendelijk en service gericht. Ik vind Aruba super en Palm beach staat in de mooiste stranden tot 10 van tripadvisor.
Je bent al op Aruba geweest dus je weet hoe het is. De natuur vind ik ook niet echt bijzonder en de cultuur ook niet. Juist omdat de eilanden aan de rand van de oorkaan gordel liggen is de natuur vrij dor. Mexico vind ik bijvoorbeeld veel mooier maar Aruba is een stuk makkelijker en veiliger met kinderen