‘Ask the captain’ deel 2

27-02-2020 19:36 597 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...

Deel 2...
Fate is just the weight of circumstances
67 graden in normal law ;)

Ook een Airbus kun je stallen onder de juiste verkeerde omstandigheden, maar de protections zorgen er wel heel goed voor dat het vliegtuig bij normaal gebruik gewoon netjes in de lucht blijft hangen en niet zal overtrekken als de piloten er echt gigantisch een potje van maken*. Het toestel is heel vergevingsgezind en veilig wat dat betreft.

Die mooie landing van Sully in de Hudson was, in ieder geval wat de laatste paar seconden betreft, in werkelijkheid de protection van Airbus die zei ‘tot hier en niet verder anders vallen we echt uit de lucht’. Dat hebben ze niet in de film opgenomen!


*wat ook weer niet zo vaak voorkomt, je moet het wel héél bont maken voordat je in de buurt van de protections komt. Protections kun je trouwens indirect uitschakelen (bij bepaalde storingen in het systeem).
Alle reacties Link kopieren Quote
Thanx voor de verbeteringen Kadanz. Zoals je merkt ben ik niet erg op de hoogte van de FBW-karakteristieken van de hedendaagse Airbussen. Het is ook nu voor het eerst dat ik überhaupt met FBW vlieg...
Las pas geleden - met enige weemoed - dat Air Transat als laatste major carrier gestopt is met de A310.
Ik vond trouwens de ECAM in die A310 wel briljant. De elektronische checklist van de 777 komt wel enigszins in de buurt, maar net niet helemaal.
Fate is just the weight of circumstances
Het is maar een technicality, vandaar ook de knipoog, je vliegt een Airbus net als elk ander passagiersvliegtuig. Je mag van de baas toch niet met meer dan 30 graden bank insturen bij wijze van spreken, dus dat de protections bij 67 activeren, ach.... Autotrim is dan wel weer relaxed.

Ik wist trouwens niet dat de 310 ook al ECAM had! Ik zal morgen op youtube kijken of het hetzelfde principe is als op de recentere ‘Airbi’. Vast wel, brilliant systeem inderdaad, al moest ik er wel even aan wennen na een kist met een oude vertrouwde QRH te hebben gevlogen. (Irritant genoeg hebben we tegenwoordig ook een beperkte QRH, naast de ECAM, maar zo was het oorspronkelijk niet bedoeld heb ik me laten vertellen)
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar... Op de 747 ging alles nog via de QRH, op de 777 met de elektronische C/L. Zolang je de snags weet te omzeilen ook prima werkbaar. Wij hebben trouwens nog steeds de volledige QRH onder handbereik.
Ja, de A310 had al ECAM, maar die zal in al die jaren ook wel gemoderniseerd zijn. Maar geen memory items voor een engine fire (niet dat díe nou zo ingewikkeld zijn) was toch wel makkelijk. Op de 777 heb je die gewoon wel, ik denk omdat de C/L niet met een pop up komt, daar moet je dan nog steeds een knopje voor indrukken. Of het is een verschil van inzicht tussen de FAA en (wat nu dan is) de EASA.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Hahaha, ik heb geen idéé waar jullie het over hebben in de laatste posts en toch lees ik het met interesse!
Kennen jullie elkaar eigenlijk ook in real life?
Ik vind het ook leuk om deze abacadabra van twee piloten te lezen :).
Alle reacties Link kopieren Quote
Marelyse schreef:
09-04-2021 08:33
Ik vind het ook leuk om deze abacadabra van twee piloten te lezen :).
:-D Nu weten vliegers met een scala aan afko’s vrij simpele dingen heel interessant te laten klinken...
QRH staat voor Quick Reference Handbook, dat is gewoon de checklist voor storingen (maar er staat wat meer in).
ECAM en EICAS zijn de schermen die storingen, plaatjes en data weergeven van de boordsystemen.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Metallover schreef:
09-04-2021 07:46
Hahaha, ik heb geen idéé waar jullie het over hebben in de laatste posts en toch lees ik het met interesse!
Kennen jullie elkaar eigenlijk ook in real life?
Ik denk dat die kans vrij klein is, maar zeker weten doe ik het niet.
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
09-04-2021 09:07
:-D Nu weten vliegers met een scala aan afko’s vrij simpele dingen heel interessant te laten klinken...
QRH staat voor Quick Reference Handbook, dat is gewoon de checklist voor storingen (maar er staat wat meer in).
ECAM en EICAS zijn de schermen die storingen, plaatjes en data weergeven van de boordsystemen.
Van de we doen net of we heel interessant zijn taal, daar hebben ze bij mij op kantoor net zo veel last van als in de vliegerij. Maar als een piloot een afkorting gebruikt dan betekent het nog echt iets, een ding zeg maar dat je aan kan raken :). Op kantoor is het altijd gebakken lucht. Tof dat je de uitleg erbij geeft.
Metallover schreef:
09-04-2021 07:46
Hahaha, ik heb geen idéé waar jullie het over hebben in de laatste posts en toch lees ik het met interesse!
Kennen jullie elkaar eigenlijk ook in real life?
Ik denk het niet, we verkeren in andere 'bubbels'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Metallover schreef:
09-04-2021 07:46
Hahaha, ik heb geen idéé waar jullie het over hebben in de laatste posts en toch lees ik het met interesse!
Kennen jullie elkaar eigenlijk ook in real life?
Haha, precies dat. Maar wel erg leuk!
Alle reacties Link kopieren Quote
De vragen over vliegen - waarvoor ik dit topic eigenlijk ben begonnen - lijken een beetje opgedroogd. Maar toch, schroom je niet als je iets wilt vragen, ik geef echt eerlijk antwoord op alle vragen, behalve die met security te maken hebben (want dat mag ik nu eenmaal niet). Ik vind het werk wat ik doe erg leuk, en daarom vertel ik er graag over, zeker nu we het niet meer kunnen laten zien in de cockpit tijdens de vlucht. Dat vind ik, en veel van mijn collega’s, erg jammer, maar het is nu eenmaal zo. Dus kom maar op met die vragen, niets is te gek of te ‘dom’, de slechtste vraag is die je niet gesteld hebt...
Fate is just the weight of circumstances
Ik denk dat de vragen vooral nu even minder zijn omdat zo weinig mensen vliegen momenteel Cygnus...
Bij mij komen al die vragen altijd bij mij op vlak voor een aanstaande vliegreis.
Enige voordeel van Corona; mijn vliegangst was al veel minder, maar doordat je nu gewoon niet kan reizen, mis ik zowaar de lol van het vliegen naar verre bestemmingen.

Ik heb toch nog een vraag! En misschien is het eerder voorbij gekomen... Maar eten de piloten hetzelfde als de passagiers (op bijv een lange vlucht?). En klopt het dat beide piloten wat anders eten uit veiligheidsredenen? Dat laatste heb ik eens gelezen maar geen idee of dat onzin is of waar...
Ik kan zelf echt oprecht genieten van “vliegtuig eten”, vind het altijd een fijn moment, al die leuke bakjes en dingen om open te maken. Klinkt heel kinderachtig als ik het zo opschrijf, maar ik vind het prachtig!
Alle reacties Link kopieren Quote
Hee Bibi,
Je hebt misschien wel gelijk. Hopelijk wordt het snel anders...

Jouw vraag is eerder langs gekomen, maar terugzoeken is ook zo wat.
Er zijn maaltijden gecaterd voor alleen de crew, maar er wordt vaak wel ‘meegegeten’ met de passagiers, maar alleen als er over is, we noemen dat de ‘overflow’.
En ja, het klopt dat de gezagvoerder en de copiloot een andere maaltijd moeten eten. Als er een derde of vierde vlieger bij is, dan mogen die wel dezelfde kiezen. Er zijn maar heel weinig gevallen van voedselvergiftiging aan boord, de kwaliteitscontrole is tegenwoordig echt wel goed, maar deze regel geldt nog steeds.
Zelf vind ik die boordmaaltijden niet zo’n succes, dus regel ik zelf altijd iets anders. De copiloten zijn daardoor meestal wel blij met mij :-D
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
Toch nog wat vragen van mijn kant.
Het vliegen ligt dan (bijna) stil mijn interesse is er niet minder om. :-D

Welke Luchthavens hebben een lastige aanvliegroute door bijvoorbeeld de ligging ervan of bepaalde weersomstandigheden die daar heersen.

Mag je als copiloot ook op alle vliegvelden de landing doen, of zijn er bepaalde vliegvelden waar alleen de captain het vliegtuig mag landen.
Doordat bepaalde ervaring vereist is of omdat dat vanuit dat vliegveld gevraagd wordt.

Het oude vliegveld van Hongkong lijkt mij z’n lastig vliegveld om aan te vliegen.
Heb jij ook de Hongkong bocht vaak moeten nemen Cygnus ?
Karakter is wat je bent in het donker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hee Midas,
Leuk dat je toch vragen en de interesse hebt! En graag probeer ik jouw vragen zo duidelijk mogelijk te beantwoorden.
Ja, er zijn vliegvelden waarvoor je een minimum aan ervaring moet hebben, maar die is niet zozeer opgehangen aan de functie. Een gezagvoerder en een copiloot moeten qua vliegen hetzelfde kunnen. Niet zo raar, want de copiloot is de vervanger van de gezagvoerder als die bijvoorbeeld te ziek is om nog te kunnen werken.
Maar er zijn zeker vliegvelden waarbij je een tijdje op het toestel moet vliegen voordat je er naar toe mag. Het heeft meestal te maken met het terrein, lees bergen. Quito, Bogota en Cartagena zijn hier voorbeelden van. En hoge bergen in de buurt betekent meestal een wat uitdagendere aanvliegroute. Het kan zelfs zijn dat je pas naar een bepaald vliegveld mag als je er eerst met een instructeur bent geweest.
Er zijn ook vliegvelden die qua weer uitdagend zijn, meestal heeft dat met grote windveranderingen op lage hoogte te maken, zoals op San Jose, of een korte baan (Sint Maarten).
Maar er zijn bij mijn weten geen vliegvelden waar alleen de gezagvoerder mag landen.

Het oude veld van Hong Kong heb ik helaas niet meegemaakt: ik zat op de verkeerde types. Maar dat was wel spectaculair heb ik begrepen. De moeilijkheid zat hem in de laatste bocht vlak voor de landing: die moest je wel in één keer goed doen.
Maar we hebben er nog één: in New York. Banen 13L en 13R hebben de zogenaamde ‘Canarsie-approach’, waarbij je ook op lage hoogte voor de baan moet draaien. Oefenen we uiteraard in de simulator, maar heb hem één keer echt mogen vliegen, erg leuk, een echte uitdaging.
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
15-04-2021 00:04
(...)
En ja, het klopt dat de gezagvoerder en de copiloot een andere maaltijd moeten eten. Als er een derde of vierde vlieger bij is, dan mogen die wel dezelfde kiezen. Er zijn maar heel weinig gevallen van voedselvergiftiging aan boord, de kwaliteitscontrole is tegenwoordig echt wel goed, maar deze regel geldt nog steeds.
Zelf vind ik die boordmaaltijden niet zo’n succes, dus regel ik zelf altijd iets anders. De copiloten zijn daardoor meestal wel blij met mij :-D
Ik ben nieuw in dit topic, maar stel ook graag een vraag!

Je geeft aan dat de captain en de copiloot een andere maaltijd moeten eten. Geldt dat alleen voor de overflow maaltijden? Als je zelf iets anders regelt, mag je dan wel beide hetzelfde eten?
Alle reacties Link kopieren Quote
bibi72 schreef:
14-04-2021 22:03
Ik kan zelf echt oprecht genieten van “vliegtuig eten”, vind het altijd een fijn moment, al die leuke bakjes en dingen om open te maken. Klinkt heel kinderachtig als ik het zo opschrijf, maar ik vind het prachtig!
Heb ik ook :-D Vind het ook altijd leuk en het smaakt me ook gewoon prima.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mevrouw_SpuitElf schreef:
15-04-2021 21:33
Ik ben nieuw in dit topic, maar stel ook graag een vraag!

Je geeft aan dat de captain en de copiloot een andere maaltijd moeten eten. Geldt dat alleen voor de overflow maaltijden? Als je zelf iets anders regelt, mag je dan wel beide hetzelfde eten?
Nou, dat ligt er aan... Ik neem - meestal - broodjes mee van huis. Het zal niet snel voorkomen dat een copiloot in mijn keuken van dezelfde bakker broodjes maakt. Maar... als ik broodjes haal bij Pertuti (Italiaan op Plaza) en de co ook, ja, dan hebben we een probleem. Het gaat er in feite om dat je niet dezelfde maaltijd eet die in hetzelfde proces & keuken gemaakt is. Ik ben nog niet tegen dit probleem aangelopen, maar het zou inderdaad best een ding kunnen zijn als we allebei bij dezelfde cateraar op Schiphol wat gehaald hebben. En dan kunnen we best andere broodjes hebben besteld, maar als daar dezelfde boter op zit...
Eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, maar je hebt wel een punt hier!
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
dagdromer1986 schreef:
15-04-2021 22:22
Heb ik ook :-D Vind het ook altijd leuk en het smaakt me ook gewoon prima.
Grappig, want het is vrij bekend dat de smaak bij lagere luchtdruk minder wordt. Daarom worden boordmaaltijden ook altijd tamelijk zout gemaakt, anders proef je niet zo veel.
Maar het ‘leuk’-effect begrijp ik wel hoor. We noemen onze vliegtuigen ook wel een gekscherend ‘de blauwe restaurants’.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
heee, das leuk!
ik ben toevallig net naar bijna al van deze genoemde hoge/winderige bestemmingen gevlogen.
Van Bogota heb je als passagier het idee dat het vliegtuig tegen de bergen aan, tegen de grond wordt gezet. Ik had het echt idee dat er geen vliegveld onder zat. Voelde best spannend. (waar zit dat asfalt nou?) :wtf:

San Jose- Costa Rica, was ik zo ziek als een hond door dat geschommel. (En dat had ik bij een Chinese binnenlandse vlucht naar Guanzhou trouwens ook.) Wegvliegen vanaf Tokyo was eigenlijk wel chill. (ik was vooral onder de indruk van het vliegveld gebouw, wat een modern ding -was dat toen-!)

En St. Maarten, ja, , ons 'eigen' St Maarten. :-D Als passagier zie je schuin in de verte het vliegveld al. Die wielen gaan uit om als het ware in de zee te landen. En dan VOLLE BAK in de remmen op dat korte baantje. Ook als toeschouwer, vanaf het strand, als die (blauwe) vogels in al hun omvang echt rakelings boven je hoofd scheren en vlak voor je neus landen. Bakken zand in je oren/neus/mond. Waanzinnig! :cheer2:
Gaaf dat je die bestemming (hebt mogen) vliegen Cygnus. Heb (had) je er nog meer van die aparte landingsplekken?

En heb jij ook dat je op die hoge bestemmingen, als je daar ondloopt tussen de vluchten in, naar lucht loopt te snakken vanwege de hoogte? Ik was mij vantevoren niet bewust hoe hoog bijv Bogota wel niet lag. Tot ik buiten rondliep als hijgend paard. :proud:
Alle reacties Link kopieren Quote
pilamie schreef:
18-04-2021 20:00
Gaaf dat je die bestemming (hebt mogen) vliegen Cygnus. Heb (had) je er nog meer van die aparte landingsplekken?

En heb jij ook dat je op die hoge bestemmingen, als je daar ondloopt tussen de vluchten in, naar lucht loopt te snakken vanwege de hoogte? Ik was mij vantevoren niet bewust hoe hoog bijv Bogota wel niet lag. Tot ik buiten rondliep als hijgend paard. :proud:
Nog niet allemaal Pilamie, Bogota & Cartagena nog te gaan...
St. Maarten valt eigenlijk best wel mee, de baan is vergelijkbaar met Rotterdam, en die gebruiken we - ook met de grote bakken - als uitwijkhaven voor Schiphol. Je begint met hard remmen, maar al snel blijkt dat je te snel stil staat, je moet toch op het einde draaien. En dan remmen we wat minder. Maar ermee beginnen is wel een goed idee voor het geval dat je op het laatst voor de landing nog iets moet corrigeren. Het interessantst is de start-procedure igv een motorstoring: dan moet je echt wat met die heuvels in het verlengde van de baan.

Ik vind zelf San Francisco altijd wel spectaculair. Soms bijna in formatie naar de landing vliegen, voor je neus starten nog vliegtuigen op kruisende banen. Daar zijn speciale procedures voor. Het veld is druk, krap, altijd alle hens aan dek. Maar wel leuk!

Normaal gesproken merk ik die hoogte op hoge vliegvelden niet zo, totdat ik een vliegtuigtrap op moet lopen. Ik heb me een keer laten verleiden tot een potje tennis in Mexico, dát vond ik geen succes...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren Quote
cygnus schreef:
16-04-2021 01:30
Maar... als ik broodjes haal bij Pertuti (Italiaan op Plaza)

Goeie keuze! 😉

Mijn vraag is:

Stel, je gaat niet IPB-en; aan welke criteria moet een airline voldoen wil je je net zo veilig voelen als in je eigen kist waarmee je zelf zou vliegen?
Sommige dingen gebeuren en zijn niet waar, terwijl andere dingen waar zijn, hoewel ze nooit gebeurt zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
@Cygnus,
Ja, opstijgen / doorstarten op St Maarten is wel een 'dingetje'. Die heuvels aan het einde van de landingsbaan cq startbaan gaan niet opzij.

Eigenlijk is het bij Aruba en Bonaire ook zo, dat je voor je gevoel op het water gaat landen.

Saba gaat niet met KLM toch? Die zwanen zijn zowat net zolang als de lengte van de baan zelf.


Ik heb op een paar plaatsen gehad dat je direct vanuit het vliegtuig, via de trap over het terrein loopt. (geen sluis ofzo)

Als hijgende paarden achter elkaar sjokkend. Doe bijvoorbeeld eens Lhasa. ook zo'n leuke. :biggrin:
Dan is Bogota weer een huppeltje voor kleuters
Alle reacties Link kopieren Quote
BrilSmurf schreef:
18-04-2021 22:31
Goeie keuze! 😉

Mijn vraag is:

Stel, je gaat niet IPB-en; aan welke criteria moet een airline voldoen wil je je net zo veilig voelen als in je eigen kist waarmee je zelf zou vliegen?
Zeker goede keuze BrilSmurf, de ciabatta mozzarella is mijn favoriet...

Tja, veilig voelen is een vrij subjectief ‘gevoel’, maar laat ik dit er over zeggen: als de airline is aangesloten bij IATA, dan weet ik ook dat er veiligheidsaudits worden gedaan. En daar heb ik wel vrij veel vertrouwen in, ook omdat ik - in de wandelgangen weliswaar - wel eens hoor wat die audits allemaal inhouden. En dan gaat het ook over het monitoren van bemanning. Want zoals ik al eerder in dit topic heb gesteld: technisch gaat er niet zo vaak wat mis, al het toezicht en de regelgeving wereldwijd is op een hoog niveau. En de uitzonderingen hierop kan je vinden op de EU-zwarte lijst. Maatschappijen of landen op die lijst, daar zou ik niet voor kiezen. Daarbuiten heb ik niet zoveel bedenkingen over de veiligheid.
Ook goed misschien om te realiseren dat vliegveiligheid zo belangrijk is, dat er zelfs een VN-afdeling voor is, genaamd ICAO. Die zet de standaard voor alle wetgeving op het gebied van vliegveiligheid, die door nationale overheden in wetten worden omgezet. In Europa gaat dat centraal via EASA.
Ook overheden houden toezicht op de naleving van die wetten, maar de industrie zelf (IATA) is zelfs strenger. Je als maatschappij daaraan onttrekken is onmogelijk, als land kom je op de zwarte lijst. Daar heb ik het volste vertrouwen in...
Fate is just the weight of circumstances

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven