'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
ik heb een keer een doorstart meegemaakt op schiphol . Hoe is dat voor de piloot ( piloten )? Wie neemt de beslissing voor de doorstart? En de 2e keer proberen .. is dat dan wat spannender?

En het verhaal door de microfoon aan de passagiers: denk je daar over na?
Alle reacties Link kopieren
Oh! Klopt dat, dat er even geen radiocontact mogelijk is? Dat zou toch wel echt heel ouderwets zijn. Is dat echt zo?
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
16-09-2017 13:37
Oh! Klopt dat, dat er even geen radiocontact mogelijk is? Dat zou toch wel echt heel ouderwets zijn. Is dat echt zo?
In principe niet. Regulier contact met de verkeersleiding is via VHF-radio, te vergelijken met de FM radio in de auto. Het bereik hiervan is beperkt aangezien VHF niet verder rijkt dan de horizon, maar het is wel geschikt voor het intensieve directe contact met de verkeerstoren of drukke verkeersleidingscentra boven bevolkt gebied. Boven de oceaan, of boven Afrika gebruiken vliegtuigen vaak de HF-zender, een lange-afstands radio die gebruik maakt van kortegolf frequenties. Dit is wel erg storingsgevoelig en vereist wat meer aandacht en het contact is dan ook niet direct met een verkeersleider maar met een 'radio operator' die de berichten weer doorgeeft aan de verkeersleiding. De laatste jaren zijn digitale communicatie, al dan niet in combinatie met satellietcommunicatie, zwaar in opkomst. Contact met de verkeersleiding verloopt dan via tekstberichten, via de computer.

Nu zijn er wel bij uitzondering gebieden (niet boven Europa of de VS) waar het in de praktijk voor kan komen dat er heel tijdelijk geen contact is met de verkeersleiding. Daar zijn de procedures op afgestemd. Wellicht kent cygnus daar wat meer praktijkvoorbeelden van.


Leuk om er bij te vermelden is dat ook de verkeersleidingsradar niet voorbij de horizon kan 'kijken'. Verkeersleiding boven de oceaan verloopt dan ook 'procedureel' door middel van position reports van de piloten. Dit is helaas zeer inflexibel!
Alle reacties Link kopieren
MinionX schreef:
16-09-2017 11:20
ik heb een keer een doorstart meegemaakt op schiphol . Hoe is dat voor de piloot ( piloten )? Wie neemt de beslissing voor de doorstart? En de 2e keer proberen .. is dat dan wat spannender?

En het verhaal door de microfoon aan de passagiers: denk je daar over na?
Niet zo heel spannend. Het is voor ons een normale procedure, we doen het alleen niet vaak in het echt. De beslissing ligt bij alle vliegers, maar het is de gezagvoerder die meestal het praatje maakt. Dat is in principe normale procedure. Net vorige week nog gedaan, toevallig.
Fate is just the weight of circumstances
cygnus schreef:
16-09-2017 15:17
Niet zo heel spannend. Het is voor ons een normale procedure, we doen het alleen niet vaak in het echt. De beslissing ligt bij alle vliegers, maar het is de gezagvoerder die meestal het praatje maakt. Dat is in principe normale procedure. Net vorige week nog gedaan, toevallig.
'Dit was de ergste vlucht ooit'
Passagiers ervaren doorstarts vaak als heel spannend of zelfs eng, terwijl een doorstart juist de veilige optie is wanneer er om wat voor reden dan ook op het laatste moment niet geland kan worden. Een doorstart is in principe een simpelere procedure dan een take off, je bent immers al in de lucht!

Ik snap het wel, opeens gaan de motoren naar vol vermogen met alle lawaai en vibratie van dien en opeens 'schiet' je weer de lucht in.. Het is ongewoon, onverwacht en dus spannend. Maar zoals je zegt, het is een normale veilige procedure die tot vervelens toe geoefend wordt in de simulator en die een ervaren piloot ook vaak genoeg in het echt heeft uitgevoerd.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
16-09-2017 15:47


Ik snap het wel, opeens gaan de motoren naar vol vermogen met alle lawaai en vibratie van dien en opeens 'schiet' je weer de lucht in.. Het is ongewoon, onverwacht en dus spannend. Maar zoals je zegt, het is een normale veilige procedure die tot vervelens toe geoefend wordt in de simulator en die een ervaren piloot ook vaak genoeg in het echt heeft uitgevoerd.
Ja, dat klopt precies. Ik heb eens een dame aan boord gehad die haar 'examen-vlucht' van Stichting Valk deed. Er hing een flinke storm en er lag al een plan klaar om uit te wijken, maar er werd toch besloten te landen. Omdat de co-piloot nog relatief kort op die kist vloog en voor zijn gevoel de finesse miste, besloot hij geen risico te nemen toen de wind even wegviel en de landing af te breken. De captain heeft heel rustig en duidelijk uitgelegd aan de passagiers waarom de beslissing genomen was en juist het geen-risico's-aspect erg benadrukt. Ik maakte me zorgen om de dame in kwestie, dat haar dit uitgerekend op deze vlucht gebeurde. Na de landing ben ik dus snel naar haar toe gegaan, ze bleek volledig ontspannen omdat ze goed geluisterd had en precies begrepen had dat ze het nog eens gingen proberen om alle aspecten te laten kloppen.

De informatie die gegeven wordt en de manier waarop, maken dus alles uit.

@Cygnus: :hello:
MinionX schreef:
16-09-2017 11:20
ik heb een keer een doorstart meegemaakt op schiphol . Hoe is dat voor de piloot ( piloten )? Wie neemt de beslissing voor de doorstart? En de 2e keer proberen .. is dat dan wat spannender?

Het hangt een beetje van de reden van de doorstart af. Een doorstart omdat er nog een vliegtuig op de baan staat is heel simpel, je vliegt nog een rondje en je landt. Een doorstart van vanwege slecht weer is soms wat 'spannender' omdat er keuzes gemaakt moeten worden. Besteed je je kostbare brandstof aan nóg een poging of is het veiliger en efficiënter om uit te wijken naar een luchthaven met beter weer. Maar ook hier geldt dat piloten vastomlijnde procedures volgen waarin eigenlijk alleen maar in termen van veiligheid gedacht wordt. Dat er 180 passagiers achterin zitten die niet naar Brussel willen uitwijken is op zo'n moment minder relevant.
Alle reacties Link kopieren
tvp
Everything you see I owe to spaghetti!
Wat een leuk topic zeg. Tvp.
Als je een x aantal vlieguren per maand moet maken. Hoe gaat het dan als je vlieguren mist. Bijvoorbeeld als je je been breekt en een paar weken in het gips moet...
tvp
feder schreef:
16-09-2017 17:08
Als je een x aantal vlieguren per maand moet maken. Hoe gaat het dan als je vlieguren mist. Bijvoorbeeld als je je been breekt en een paar weken in het gips moet...
Gaat dat niet over 'n verplicht aantal uur per jaar ipv per maand?
MinionX schreef:
16-09-2017 11:20
ik heb een keer een doorstart meegemaakt op schiphol . Hoe is dat voor de piloot ( piloten )? Wie neemt de beslissing voor de doorstart? En de 2e keer proberen .. is dat dan wat spannender?

En het verhaal door de microfoon aan de passagiers: denk je daar over na?
Ik heb een doorstart meegemaakt met een 747-400 bij een landing op Heathrow en ik vond het niet tof in ieder geval. We waren al bijna op de grond toen hij met een ruk weer naar boven ging en met brullende motoren een grote bocht maakte.
We hadden wel een hele droge captain, ahum dames en heren er bleek nog een boeing voor ons op de landingsbaan te staan daarom zijn we maar weer opgetrokken en gaan we kijken of we zo nog een keer kunnen landen zonder obstakels op de baan.
Ik kreeg spontaan van de zenuwen de slappe lach.

Leuk topic trouwens !
Tvp
Alle reacties Link kopieren
Leuk topic!
Is de baan als piloot goed te combineren met een gezin en werkende partner?
Heb je enigszins een vast rooster/schema ofzo?
Alle reacties Link kopieren
Cygnus dan ben je verkeerd geinformeerd. Hij vliegt wel degelijke lijndiensten met een vaste captain
Alle reacties Link kopieren
TVP :proud:
Alle reacties Link kopieren
feder schreef:
16-09-2017 17:08
Als je een x aantal vlieguren per maand moet maken. Hoe gaat het dan als je vlieguren mist. Bijvoorbeeld als je je been breekt en een paar weken in het gips moet...
Niet zozeer een minimum aan vlieguren, maar een minimum aan landingen. Vliegers (en ja, dat zijn piloten, maar we zeggen liever het eerste, een piloot heeft een stofkap op en witte handschoenen 😁) moeten in 90 dagen 3 landingen hebben gedaan. Dat mag ook in de simulator zijn. Dit geldt ook voor Cessna's trouwens, je mag geen passagiers vervoeren als je dit niet hebt gedaan.
Als je een tijd niet kan vliegen ligt het traject voor herkwalificatie aan de tijd dat je aan de grond stond. Kan van 1 simulatorsessie tot een bijna nieuwe opleiding oplopen.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Toscani schreef:
16-09-2017 19:50
Leuk topic!
Is de baan als piloot goed te combineren met een gezin en werkende partner?
Heb je enigszins een vast rooster/schema ofzo?
Tja, dat zal wel moeten. Met jonge kinderen is het wel eens een probleem ja. Flexibele kinderopvang is dan gewoon een vereiste.
We hebben geen vast schema. Je krijgt een vlucht ingedeeld en het verlof erna. Dat noemen we een reiscyclus. Zo'n cyclus kan in aantal dagen verschillen. Regelmaat is soms ver te zoeken. Maar dat weet je als je begint met vliegen. We weten onze indeling 4 weken vooruit.
Dit is niet bij alle maatschappijen zo. Martinair heeft bijvoorbeeld wel een vast rooster van werk- en vrije dagen.
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
aapjea schreef:
16-09-2017 21:24
Cygnus dan ben je verkeerd geinformeerd. Hij vliegt wel degelijke lijndiensten met een vaste captain
Dat weet ik, wat ik bedoelde is dat elke vlucht van hem onder route-instructie wordt uitgevoerd.
Ik vind het trouwens wel tof dat hij op deze manier zijn passie nog kan volgen...
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Nog even over de doorstart, wat wij trouwens een go-around noemen. Ik ben me er ook volledig van bewust dat het voor de passagiers een heel spannend en indrukwekkend moment is. Daarom vind ik ook informatie geven heel belangrijk. Instructie van het bedrijf: nooit er over liegen, en terecht natuurlijk.
Alleen, dat kan wel eens even duren. Eerst moeten we zorgen dat we veilig weer omhoog gaan, maar vaak heeft de verkeersleiding ook nog wat instructies voor ons. Niet zo gek, want je zit dan vlak bij het vliegveld waar het erg druk kan zijn. Dan nog een nieuw plan smeden, en je bent zomaar 10min verder. Voelt voor de passagier als een eeuwigheid. Begrijp ik, maar veiligheid komt, zoals altijd, op de eerste plaats.
cygnus wijzigde dit bericht op 16-09-2017 22:19
Reden: Typo
0.14% gewijzigd
Fate is just the weight of circumstances
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic om te lezen en om vragen te stellen.

Een paar jaar geleden zat ik naast een passagier die onwel werd, door de stewardess werd er omgeroepen of er een arts aanboord was. Godzijdank was die er en werd de passagier weer opgelapt. Hoe medisch geschoold is het cabine personeel en wat gebeurt er als er geen arts/verpleegster aanboord is?
Alle reacties Link kopieren
Rozebrilletje schreef:
16-09-2017 22:40
Wat een leuk topic om te lezen en om vragen te stellen.

Een paar jaar geleden zat ik naast een passagier die onwel werd, door de stewardess werd er omgeroepen of er een arts aanboord was. Godzijdank was die er en werd de passagier weer opgelapt. Hoe medisch geschoold is het cabine personeel en wat gebeurt er als er geen arts/verpleegster aanboord is?
Cabinepersoneel wordt geschoold en hertraind in EHBO en gebruik van de AED.
Als er geen arts aan boord is kunnen we via de satelliettelefoon contact opnemen met een arts op Schiphol. Op afstand kan deze adviezen geven.
Er zijn bepaalde medicijnen aan boord, en injectienaalden, maar deze mogen alleen worden gebruikt door een gediplomeerde arts.
cygnus wijzigde dit bericht op 16-09-2017 22:58
Reden: Typo
0.06% gewijzigd
Fate is just the weight of circumstances
paper-clip schreef:
16-09-2017 17:15
Ik heb een doorstart meegemaakt met een 747-400 bij een landing op Heathrow en ik vond het niet tof in ieder geval. We waren al bijna op de grond toen hij met een ruk weer naar boven ging en met brullende motoren een grote bocht maakte.
We hadden wel een hele droge captain, ahum dames en heren er bleek nog een boeing voor ons op de landingsbaan te staan daarom zijn we maar weer opgetrokken en gaan we kijken of we zo nog een keer kunnen landen zonder obstakels op de baan.
Ik kreeg spontaan van de zenuwen de slappe lach.

Leuk topic trouwens !
ja, dit was het dus, al bijna geland en toen bijna loodrecht weer omhoog. half uur rondjes draaien en toen 2e poging. Iets met verkeerd aanvliegen op de landingsbaan.
Rozebrilletje schreef:
16-09-2017 22:40
Wat een leuk topic om te lezen en om vragen te stellen.

Een paar jaar geleden zat ik naast een passagier die onwel werd, door de stewardess werd er omgeroepen of er een arts aanboord was. Godzijdank was die er en werd de passagier weer opgelapt. Hoe medisch geschoold is het cabine personeel en wat gebeurt er als er geen arts/verpleegster aanboord is?
Hangt er een beetje van af. Het cabinepersoneel is zoals gezegd geoefend in basis-EHBO en aan boord zitten er meerdere EHBO-kits. Als er een arts aan boord is dan is zijn of haar expertise en advies natuurlijk meer dan welkom. Als het er levensbedreigend uitziet, dan land je op het dichtstbijzijnde vliegveld waar volledige medische assistentie verleend kan worden. Voor bepaalde aandoeningen wordt er sowieso uitgeweken naar het dichtstbijzijnde vliegveld omdat verder vliegen zonder nader (ziekenhuis) onderzoek onverantwoord is.

En ja, er zijn dan medepassagiers die dat vreemd vinden en klagen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven