'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Hugh-Jazz schreef:
15-09-2017 16:08
Wat is een vlieger?
Afbeelding
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
ch4rlie schreef:
15-09-2017 15:50
Hoe moeilijk was de landing van Sully op de Hudson ? En zou je het zelf ook kunnen ?
Moeilijk genoeg, maar het zat hem wel een beetje mee, afgezien van die vogels dan: de Hudson was spiegelglad, geen golven... Toch is het juiste moment van het water raken, en zonder helling, behoorlijk lastig.
Of ik het zelf kan? Ik hoop daar nooit achter te hoeven komen.
Kinase3000 schreef:
15-09-2017 16:23
Wat een leuk topic. Hoe kijken jij en je collega's aan tegen de samenwerking met Air France? Hoe zie je dat in de toekomst?
Over het algemeen wel positief hoor. De fusie heeft een veel groter netwerk opgeleverd, dus ook meer klanten. Het personeel beseft ook wel dat we zonder AF niet hier waren gekomen.
Die toekomst is van zoveel factoren afhankelijk, ik zou er niets zinnigs over durven zeggen. Maar ik denk wel dat Delta erg belangrijk gaat worden voor KLM.
zeker leuk topic!

ben je al lang 'vlieger'?
heb je kai tak nog meegemaakt in hong-kong?
I GOT A GIRL THAT KEEPS ME WAITING
Interessant topic! Wat leuk dat je vragen wil beantwoorden! Onder het mom; domme vragen bestaan niet;
Heb je weleens iets eigenaardigs of onverklaarbaars meegemaakt of van andere piloten gehoord rond de bermuda driehoek?
Leuk topic! Ik heb enirme vliegangst, ondanks dat ik jaarlijks vlieg. Misschien kan jij me als piloot gerust stellen? Waarom zou ik niet bang moeten zijn :mrgreen: :wtf:
ch4rlie schreef:
15-09-2017 15:50
Hoe moeilijk was de landing van Sully op de Hudson ? En zou je het zelf ook kunnen ?
De landing an sich niet. Dat was een media-hype, hij is onbedoeld min of meer het water in geploft (saai technisch verhaal). Het was wel een dappere beslissing om op het water te landen. Een hele moeilijke maar juiste beslissing in een nachtmerrie-scenario. Daarvoor alle lof. Een ander had misschien toch geprobeerd terug te keren naar het vliegveld wat waarschijnlijk zeer slecht zou zijn afgelopen.
robland320 schreef:
15-09-2017 16:43
zeker leuk topic!

ben je al lang 'vlieger'?
heb je kai tak nog meegemaakt in hong-kong?
Ik ben al een behoorlijke tijd vlieger ja, meer dan 25 jaar.
Helaas Kai Tak gemist, vloog toen types die daar niet kwamen. Maar de Canarsie-nadering naar JFK is ook erg interessant.
lievelieveke66 schreef:
15-09-2017 16:43
Interessant topic! Wat leuk dat je vragen wil beantwoorden! Onder het mom; domme vragen bestaan niet;
Heb je weleens iets eigenaardigs of onverklaarbaars meegemaakt of van andere piloten gehoord rond de bermuda driehoek?
Sorry, geen spannende verhalen op het mysterieuze vlak. Wel eens een collega horen vertellen over een vreemd snel bewegend licht, maar dat is het dan ook wel.
kadanz schreef:
15-09-2017 17:07
De landing an sich niet. Dat was een media-hype, hij is onbedoeld min of meer het water in geploft (saai technisch verhaal). Het was wel een dappere beslissing om op het water te landen. Een hele moeilijke maar juiste beslissing in een nachtmerrie-scenario. Daarvoor alle lof. Een ander had misschien toch geprobeerd terug te keren naar het vliegveld wat waarschijnlijk zeer slecht zou zijn afgelopen.
Zeker een dappere beslissing. We kunnen ditchings (waterlandingen in luchtvaarttaal) niet in de simulator oefenen, dus de afloop is erg onzeker.
De film 'Sully' schetst wel een aardig beeld denk ik.
cygnus wijzigde dit bericht op 15-09-2017 17:35
Reden: Was zonder reactie verstuurd.
17.45% gewijzigd
Bij elke vlucht doen ze toch een technische check van te voren? Als je terugvliegt vanaf een onder ontwikkeld land, ben je dan weleens bang dat de kunde niet helemaal goed is? Zelfde als met bijv de verkeerstoren in zulke landen.
Ik vloog deze week en je krijgt je eten in stevige plastic bakjes. Wordt dat nadien allemaal weggegooid of wordt dat schoongemaakt?
Vlieg of heb je weleens in vrachtvliegtuigen gevlogen? Is dat heel anders?
Mag de radio aan in de cockpit?
Doe je liever paar korte vluchten of 1 lange vlucht?
Mijn man heeft vaak Kai Tak aangevlogen (vlieger 747), die heeft echt stevig gebaald toen het nieuwe vliegveld openging. Spectaculair hoor, ook als cabine bemanning!
Hoe doe je dat trouwens met visa als piloot/stewardess je baan is?
Moet je dan extra vaak een paspoort aanvragen of krijg je speciale stempels dat je vaker een land in en uit kan?
cygnus schreef:
15-09-2017 16:34
Moeilijk genoeg, maar het zat hem wel een beetje mee, afgezien van die vogels dan: de Hudson was spiegelglad, geen golven... Toch is het juiste moment van het water raken, en zonder helling, behoorlijk lastig.
Of ik het zelf kan? Ik hoop daar nooit achter te hoeven komen.
Je kunt het eens proberen met een zweefvliegtuig. Ik doe dat wel eens, starten en vliegen lukt best. Maar dat landen... Kan dan ook maar 1 keer goed. Met een passagiersvliegtuig lijkt het me verschrikkelijk moeilijk om met de juiste snelheid en goed horizontaal te landen in ieder geval.
Robinson schreef:
15-09-2017 18:21
Bij elke vlucht doen ze toch een technische check van te voren? Als je terugvliegt vanaf een onder ontwikkeld land, ben je dan weleens bang dat de kunde niet helemaal goed is? Zelfde als met bijv de verkeerstoren in zulke landen.
Ik vloog deze week en je krijgt je eten in stevige plastic bakjes. Wordt dat nadien allemaal weggegooid of wordt dat schoongemaakt?
Vlieg of heb je weleens in vrachtvliegtuigen gevlogen? Is dat heel anders?
Mag de radio aan in de cockpit?
Doe je liever paar korte vluchten of 1 lange vlucht?
Het technisch personeel dat het vliegtuig checkt en aftekent (juridisch nodig om het luchtwaardig te verklaren) is in dienst van en getraind door de maatschappij. Daar heb ik alle vertrouwen in. Verkeersleiding is soms een ander verhaal...
Wat betreft die plastic bakjes, geen idee. Dat is iets voor de afdeling catering.
Ik heb geen vracht gevlogen, maar weet van anderen dat dat zeker anders is: minder tijdsdruk, zelf de catering verzorgen. Weet wel dat ze bij Martinair een onofficieel kookboek voor aan boord hebben
Nee, de muziekradio mag niet aan in de cockpit, anders zou je radioberichten kunnen missen.
Korte vluchten zijn qua vliegen leuker, meer starts en landingen. Lange vluchten geven meer tijd op de bestemming, kan ook leuk zijn... Maar we vliegen maar 1 type tegelijk, dus het wordt niet afgewisseld helaas.
Robinson schreef:
15-09-2017 20:50
Hoe doe je dat trouwens met visa als piloot/stewardess je baan is?
Moet je dan extra vaak een paspoort aanvragen of krijg je speciale stempels dat je vaker een land in en uit kan?
Normaal gesproken staat de hele bemanning op een 'GenDec', eigenlijk gewoon een namenlijst. De autoriteiten krijgen die lijst als vervanging van een visum.
Uitzondering is de VS, daar moeten we een werkvisum voor hebben. Eens in de tien jaar moeten we daarvoor zelf naar de ambassade in Amsterdam, in vrije tijd overigens.
ch4rlie schreef:
15-09-2017 21:11
Je kunt het eens proberen met een zweefvliegtuig. Ik doe dat wel eens, starten en vliegen lukt best. Maar dat landen... Kan dan ook maar 1 keer goed. Met een passagiersvliegtuig lijkt het me verschrikkelijk moeilijk om met de juiste snelheid en goed horizontaal te landen in ieder geval.
Klopt hoor Ch4rlie, maar een verkeersvliegtuig kan ook gewoon zweven. Gaat alleen wat sneller naar beneden als een zweefvliegtuig. Vanaf 10 kilometer hoogte heb je ongeveer 12min de tijd. Dit wordt trouwens wel eens geoefend in de simulator.
hoi Cygnus,

Wat ik me nou afvraag.... Onze Willem-Alexander moet ook zijn vlieguren maken. Ik heb gehoord dat hij daarvoor bij KLM dienstvluchten uitvoert.

Mijn vraag, weet jij hoe dat precies gaat? Wordt hij achterom, Schiphol ingesmokkeld? Doet hij die briefings met de bemanning? Loopt hij met de rest van de bemanning naar het toestel, of wordt hij wederom onzichtbaar naar het toestel geloodst? Zodra hij in het toestel zit, zit hij er dan ook als de passagiers naar binnen gaan? (Ik kijk altijd naar de cockpit voor ik ga boarden en heb 'em nog nooit zien zitten.)
Hoe noemt hij zichzelf (of de purser) als er 'voorgesteld' wordt aan de passagiers?
Vliegt hij alleen europeese vluchten, of ook intercontinentaal?

Oke, oeps, het is veel meer dan 1 vraag. Maar ik ben benieuwd of/wat jij ervan weet.... ;)
Leuke vraag!
Heeft WA altijd n eigen co piloot bij voor zijn veiligheid of maken jullie ook kans samen te vliegen? En zijn er dan ook extra beveiligingsmensen aan boord?
Wat is je favoriete land/plek om heen te vliegen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
redbulletje schreef:
16-09-2017 05:51
Leuke vraag!
Heeft WA altijd n eigen co piloot bij voor zijn veiligheid of maken jullie ook kans samen te vliegen? En zijn er dan ook extra beveiligingsmensen aan boord?

Hebben jullie dan niet door dat WA de TO is? :lightbulb: :biggrin:
Max zit toch ook op dit forum? Die liggen 's avonds samen in bed op de ipad te forummen.
redbulletje schreef:
16-09-2017 05:51
Leuke vraag!
WA heeft zijn eigen captain. Hij is dan zelf de co-piloot. Probeert ook de omroep te vermijden. En anders heeft hij zijn schuilnaam. En hij komt gewoon op het bemanningencentrum. Als hij vliegt is hij deel van de crew en geen koning.

Hij heeft onlangs een interview hierover gegeven. Overigens vliegt TO niet met WA, aangezien WA vanwege zijn functie als koning op-en-neertjes binnen Europa vliegt voor KLM Cityhopper, zodat hij snel weer thuis is. En TO vliegt intercontinentaal.
Iemand vertelde mij ooit dat op de route van Amsterdam naar de Verenigde Staten een gebied is waar geen contact met een verkeersleiding mogelijk is. Is dat echt zo?
Eames6 schreef:
16-09-2017 07:20
Hebben jullie dan niet door dat WA de TO is? :lightbulb: :biggrin:
Max zit toch ook op dit forum? Die liggen 's avonds samen in bed op de ipad te forummen.
:yes: :rofl:
hvm schreef:
16-09-2017 07:42
WA heeft zijn eigen captain. Hij is dan zelf de co-piloot. Probeert ook de omroep te vermijden. En anders heeft hij zijn schuilnaam. En hij komt gewoon op het bemanningencentrum. Als hij vliegt is hij deel van de crew en geen koning.

Hij heeft onlangs een interview hierover gegeven. Overigens vliegt TO niet met WA, aangezien WA vanwege zijn functie als koning op-en-neertjes binnen Europa vliegt voor KLM Cityhopper, zodat hij snel weer thuis is. En TO vliegt intercontinentaal.
Ter aanvulling van hvm: elke vlucht die WA maakt is een trainingsvlucht, hij maakt te weinig uren voor normaal vliegen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven