'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
vrijdag 15 september 2017 om 16:34
Moeilijk genoeg, maar het zat hem wel een beetje mee, afgezien van die vogels dan: de Hudson was spiegelglad, geen golven... Toch is het juiste moment van het water raken, en zonder helling, behoorlijk lastig.
Of ik het zelf kan? Ik hoop daar nooit achter te hoeven komen.
Fate is just the weight of circumstances
vrijdag 15 september 2017 om 16:37
Over het algemeen wel positief hoor. De fusie heeft een veel groter netwerk opgeleverd, dus ook meer klanten. Het personeel beseft ook wel dat we zonder AF niet hier waren gekomen.Kinase3000 schreef: ↑15-09-2017 16:23Wat een leuk topic. Hoe kijken jij en je collega's aan tegen de samenwerking met Air France? Hoe zie je dat in de toekomst?
Die toekomst is van zoveel factoren afhankelijk, ik zou er niets zinnigs over durven zeggen. Maar ik denk wel dat Delta erg belangrijk gaat worden voor KLM.

vrijdag 15 september 2017 om 17:07
De landing an sich niet. Dat was een media-hype, hij is onbedoeld min of meer het water in geploft (saai technisch verhaal). Het was wel een dappere beslissing om op het water te landen. Een hele moeilijke maar juiste beslissing in een nachtmerrie-scenario. Daarvoor alle lof. Een ander had misschien toch geprobeerd terug te keren naar het vliegveld wat waarschijnlijk zeer slecht zou zijn afgelopen.
vrijdag 15 september 2017 om 17:26
Ik ben al een behoorlijke tijd vlieger ja, meer dan 25 jaar.robland320 schreef: ↑15-09-2017 16:43zeker leuk topic!
ben je al lang 'vlieger'?
heb je kai tak nog meegemaakt in hong-kong?
Helaas Kai Tak gemist, vloog toen types die daar niet kwamen. Maar de Canarsie-nadering naar JFK is ook erg interessant.
vrijdag 15 september 2017 om 17:28
Sorry, geen spannende verhalen op het mysterieuze vlak. Wel eens een collega horen vertellen over een vreemd snel bewegend licht, maar dat is het dan ook wel.lievelieveke66 schreef: ↑15-09-2017 16:43Interessant topic! Wat leuk dat je vragen wil beantwoorden! Onder het mom; domme vragen bestaan niet;
Heb je weleens iets eigenaardigs of onverklaarbaars meegemaakt of van andere piloten gehoord rond de bermuda driehoek?
vrijdag 15 september 2017 om 17:32
Zeker een dappere beslissing. We kunnen ditchings (waterlandingen in luchtvaarttaal) niet in de simulator oefenen, dus de afloop is erg onzeker.kadanz schreef: ↑15-09-2017 17:07De landing an sich niet. Dat was een media-hype, hij is onbedoeld min of meer het water in geploft (saai technisch verhaal). Het was wel een dappere beslissing om op het water te landen. Een hele moeilijke maar juiste beslissing in een nachtmerrie-scenario. Daarvoor alle lof. Een ander had misschien toch geprobeerd terug te keren naar het vliegveld wat waarschijnlijk zeer slecht zou zijn afgelopen.
De film 'Sully' schetst wel een aardig beeld denk ik.
cygnus wijzigde dit bericht op 15-09-2017 17:35
Reden: Was zonder reactie verstuurd.
Reden: Was zonder reactie verstuurd.
17.45% gewijzigd
vrijdag 15 september 2017 om 18:21
Bij elke vlucht doen ze toch een technische check van te voren? Als je terugvliegt vanaf een onder ontwikkeld land, ben je dan weleens bang dat de kunde niet helemaal goed is? Zelfde als met bijv de verkeerstoren in zulke landen.
Ik vloog deze week en je krijgt je eten in stevige plastic bakjes. Wordt dat nadien allemaal weggegooid of wordt dat schoongemaakt?
Vlieg of heb je weleens in vrachtvliegtuigen gevlogen? Is dat heel anders?
Mag de radio aan in de cockpit?
Doe je liever paar korte vluchten of 1 lange vlucht?
Ik vloog deze week en je krijgt je eten in stevige plastic bakjes. Wordt dat nadien allemaal weggegooid of wordt dat schoongemaakt?
vrijdag 15 september 2017 om 21:11
Je kunt het eens proberen met een zweefvliegtuig. Ik doe dat wel eens, starten en vliegen lukt best. Maar dat landen... Kan dan ook maar 1 keer goed. Met een passagiersvliegtuig lijkt het me verschrikkelijk moeilijk om met de juiste snelheid en goed horizontaal te landen in ieder geval.cygnus schreef: ↑15-09-2017 16:34Moeilijk genoeg, maar het zat hem wel een beetje mee, afgezien van die vogels dan: de Hudson was spiegelglad, geen golven... Toch is het juiste moment van het water raken, en zonder helling, behoorlijk lastig.
Of ik het zelf kan? Ik hoop daar nooit achter te hoeven komen.
zaterdag 16 september 2017 om 00:14
Het technisch personeel dat het vliegtuig checkt en aftekent (juridisch nodig om het luchtwaardig te verklaren) is in dienst van en getraind door de maatschappij. Daar heb ik alle vertrouwen in. Verkeersleiding is soms een ander verhaal...Robinson schreef: ↑15-09-2017 18:21Bij elke vlucht doen ze toch een technische check van te voren? Als je terugvliegt vanaf een onder ontwikkeld land, ben je dan weleens bang dat de kunde niet helemaal goed is? Zelfde als met bijv de verkeerstoren in zulke landen.
Wat betreft die plastic bakjes, geen idee. Dat is iets voor de afdeling catering.
Ik heb geen vracht gevlogen, maar weet van anderen dat dat zeker anders is: minder tijdsdruk, zelf de catering verzorgen. Weet wel dat ze bij Martinair een onofficieel kookboek voor aan boord hebben
Nee, de muziekradio mag niet aan in de cockpit, anders zou je radioberichten kunnen missen.
Korte vluchten zijn qua vliegen leuker, meer starts en landingen. Lange vluchten geven meer tijd op de bestemming, kan ook leuk zijn... Maar we vliegen maar 1 type tegelijk, dus het wordt niet afgewisseld helaas.
zaterdag 16 september 2017 om 00:18
Normaal gesproken staat de hele bemanning op een 'GenDec', eigenlijk gewoon een namenlijst. De autoriteiten krijgen die lijst als vervanging van een visum.
Uitzondering is de VS, daar moeten we een werkvisum voor hebben. Eens in de tien jaar moeten we daarvoor zelf naar de ambassade in Amsterdam, in vrije tijd overigens.
zaterdag 16 september 2017 om 00:21
Klopt hoor Ch4rlie, maar een verkeersvliegtuig kan ook gewoon zweven. Gaat alleen wat sneller naar beneden als een zweefvliegtuig. Vanaf 10 kilometer hoogte heb je ongeveer 12min de tijd. Dit wordt trouwens wel eens geoefend in de simulator.ch4rlie schreef: ↑15-09-2017 21:11Je kunt het eens proberen met een zweefvliegtuig. Ik doe dat wel eens, starten en vliegen lukt best. Maar dat landen... Kan dan ook maar 1 keer goed. Met een passagiersvliegtuig lijkt het me verschrikkelijk moeilijk om met de juiste snelheid en goed horizontaal te landen in ieder geval.
zaterdag 16 september 2017 om 00:33
hoi Cygnus,
Wat ik me nou afvraag.... Onze Willem-Alexander moet ook zijn vlieguren maken. Ik heb gehoord dat hij daarvoor bij KLM dienstvluchten uitvoert.
Mijn vraag, weet jij hoe dat precies gaat? Wordt hij achterom, Schiphol ingesmokkeld? Doet hij die briefings met de bemanning? Loopt hij met de rest van de bemanning naar het toestel, of wordt hij wederom onzichtbaar naar het toestel geloodst? Zodra hij in het toestel zit, zit hij er dan ook als de passagiers naar binnen gaan? (Ik kijk altijd naar de cockpit voor ik ga boarden en heb 'em nog nooit zien zitten.)
Hoe noemt hij zichzelf (of de purser) als er 'voorgesteld' wordt aan de passagiers?
Vliegt hij alleen europeese vluchten, of ook intercontinentaal?
Oke, oeps, het is veel meer dan 1 vraag. Maar ik ben benieuwd of/wat jij ervan weet....
Wat ik me nou afvraag.... Onze Willem-Alexander moet ook zijn vlieguren maken. Ik heb gehoord dat hij daarvoor bij KLM dienstvluchten uitvoert.
Mijn vraag, weet jij hoe dat precies gaat? Wordt hij achterom, Schiphol ingesmokkeld? Doet hij die briefings met de bemanning? Loopt hij met de rest van de bemanning naar het toestel, of wordt hij wederom onzichtbaar naar het toestel geloodst? Zodra hij in het toestel zit, zit hij er dan ook als de passagiers naar binnen gaan? (Ik kijk altijd naar de cockpit voor ik ga boarden en heb 'em nog nooit zien zitten.)
Hoe noemt hij zichzelf (of de purser) als er 'voorgesteld' wordt aan de passagiers?
Vliegt hij alleen europeese vluchten, of ook intercontinentaal?
Oke, oeps, het is veel meer dan 1 vraag. Maar ik ben benieuwd of/wat jij ervan weet....

zaterdag 16 september 2017 om 07:20
redbulletje schreef: ↑16-09-2017 05:51Leuke vraag!
Heeft WA altijd n eigen co piloot bij voor zijn veiligheid of maken jullie ook kans samen te vliegen? En zijn er dan ook extra beveiligingsmensen aan boord?
Hebben jullie dan niet door dat WA de TO is?

Max zit toch ook op dit forum? Die liggen 's avonds samen in bed op de ipad te forummen.
zaterdag 16 september 2017 om 07:42
WA heeft zijn eigen captain. Hij is dan zelf de co-piloot. Probeert ook de omroep te vermijden. En anders heeft hij zijn schuilnaam. En hij komt gewoon op het bemanningencentrum. Als hij vliegt is hij deel van de crew en geen koning.redbulletje schreef: ↑16-09-2017 05:51Leuke vraag!
Heeft WA altijd n eigen co piloot bij voor zijn veiligheid of maken jullie ook kans samen te vliegen? En zijn er dan ook extra beveiligingsmensen aan boord?
Hij heeft onlangs een interview hierover gegeven. Overigens vliegt TO niet met WA, aangezien WA vanwege zijn functie als koning op-en-neertjes binnen Europa vliegt voor KLM Cityhopper, zodat hij snel weer thuis is. En TO vliegt intercontinentaal.

zaterdag 16 september 2017 om 09:19
Ter aanvulling van hvm: elke vlucht die WA maakt is een trainingsvlucht, hij maakt te weinig uren voor normaal vliegen...hvm schreef: ↑16-09-2017 07:42WA heeft zijn eigen captain. Hij is dan zelf de co-piloot. Probeert ook de omroep te vermijden. En anders heeft hij zijn schuilnaam. En hij komt gewoon op het bemanningencentrum. Als hij vliegt is hij deel van de crew en geen koning.
Hij heeft onlangs een interview hierover gegeven. Overigens vliegt TO niet met WA, aangezien WA vanwege zijn functie als koning op-en-neertjes binnen Europa vliegt voor KLM Cityhopper, zodat hij snel weer thuis is. En TO vliegt intercontinentaal.