'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
zondag 13 mei 2018 om 16:46
Je ziet al de verdeeldheid over bijzondere dingen die te zien zijn melden. Daar zitten wij ook mee, sommigen vinden het leuk, anderen juist irritant. Ik herinner me nog Jan Mulder die bij DWDD uitviel tegen onze vakbondspresident dat hij daar absoluut niet op zat te wachten...
Bij KLM is de policy op vertrektijd ‘push or talk’, we proberen inderdaad ook korte vertraging wel uit te leggen, alleen is het lullig als je midden in het verhaal opeens weg kunt. Soms maak ik daarom een andere afweging.
Foto’s van bemanningsleden op de IFE mag niet vanwege privacywetgeving.
Wat betreft storingen liegen we nooit, want als dat uitkomt heb je een groot probleem. Maar soms is het zo technisch dat alles uitleggen juist meer vragen oproept.
Maar bedankt voor de bijdragen, ze zijn duidelijk.
Bij KLM is de policy op vertrektijd ‘push or talk’, we proberen inderdaad ook korte vertraging wel uit te leggen, alleen is het lullig als je midden in het verhaal opeens weg kunt. Soms maak ik daarom een andere afweging.
Foto’s van bemanningsleden op de IFE mag niet vanwege privacywetgeving.
Wat betreft storingen liegen we nooit, want als dat uitkomt heb je een groot probleem. Maar soms is het zo technisch dat alles uitleggen juist meer vragen oproept.
Maar bedankt voor de bijdragen, ze zijn duidelijk.
Fate is just the weight of circumstances
zondag 13 mei 2018 om 17:01
Er zou een symbooltje dat staat voor scenic view op het IFE kunnen verschijnen zodat zij die er interesse in hebben uit t raam kunnen kijken en de rest er geen hinder van ondervindt.
En dat met real life camera's? Ik heb wel ns gehoord dat sommige toestellen dat al hebben, is dat zo duur dat het nog niet overal is ingevoerd?
zondag 13 mei 2018 om 17:22
Communicatie: Vervelend dat er soms geen melding is bij vertraging, of een mededeling en vervolgens blijkt de mededeling niet te kloppen. Natuurlijk kunnen er dingen wijzigen, maar er zijn mensen die daar een stuk beter in zijn: die melden dat X is wat ze te horen hebben gekregen, dat hun ervaring is dat dat Y vertraging oplevert, maar dat het ook prima langer of korter kan duren omdat dit niet altijd klopt. Dat is een stuk prettiger dan te horen: we hebben 30 minuten vertraging en vervolgens sta je na 50 minuten nog steeds stil en hoor je niets meer.cygnus schreef: ↑13-05-2018 01:45OK, 64 pagina’s vragen beantwoord (met hulp van Kadanz en enkele zeer gewaardeerde cabinecollega’s!). Nu een vraag voor jullie topiclezers!
Wat zouden wij als vliegers kunnen doen om de vliegreis beter, comfortabeler, relaxter, wat dan ook in positieve zin, te kunnen maken? De cockpit en ons werk kunnen we (helaas) niet meer laten zien, maar wat kunnen we als vliegers nog wel voor jullie doen?
Dit is niet een losse flodder, KLM heeft een serieus programma opgezet om de klantervaring te verbeteren. Voor cabinepersoneel is dat vrij concreet, want die gaan direct met onze klanten om. Voor mij als vlieger vind ik dat lastiger, want mijn klantcontacten zijn erg beperkt. Maar wat verwachten jullie, behalve natuurlijk dat we jullie veilig van A naar B vliegen... Alle input is welkom (echt waar).
Cabinepersoneel negeert steeds vaker de "bel". Daar lopen ze gewoon langs, of sterker nog, ze drukken hem uit en lopen snel door. Echt opvallend bij KLM hoe vaak dat gebeurt. Bij andere maatschappijen zijn ze vaak veel pro-actiever. Zowel in business als economy.
Vlot ophalen van het "afval", blijft soms zo verschrikkelijk lang staan. Vind dat echt altijd zo slordig eruit zien. En je zorgt ervoor dat je vliegtuig smeriger wordt want mensen worden het zat en gaan hun afval in de stoelzak voor zich proppen om maar hun tafeltje weer omhoog te kunnen doen.
Verder is er de laatste 2 jaar al een hoop verbeterd in de klantbeleving. Erg zijn dat een hoop dingen gewoon mogelijk zijn. Je wordt wat vaker persoonlijk aangesproken. Boarden blijft op sommige luchthavens (bijv. ook op Schiphol bij de D6-gates) echt een chaos. Dat is wel irritant, maar toch ook iets wat je met de luchthaven moet oplossen.
zondag 13 mei 2018 om 19:13
Het eerste kan ik eens de maatschappij inschieten en misschien gaan ze de fabrikant eens vragen of ze dat kunnen leveren... Lijkt mij een software-dingetje.redbulletje schreef: ↑13-05-2018 17:01Er zou een symbooltje dat staat voor scenic view op het IFE kunnen verschijnen zodat zij die er interesse in hebben uit t raam kunnen kijken en de rest er geen hinder van ondervindt.
En dat met real life camera's? Ik heb wel ns gehoord dat sommige toestellen dat al hebben, is dat zo duur dat het nog niet overal is ingevoerd?
Het tweede: ja, sommige toestellen hebben dat. Maar het later inbouwen is inderdaad schrikbarend duur.
zondag 13 mei 2018 om 19:17
Begrijp jouw punt Stampertje, maar - je geeft het zelf ook al een beetje aan - luchtvaart is een heel dynamisch gebeuren en dingen kunnen wel eens snel wijzigen. Maar ik ben wel met je eens dat het soms beter verteld kan worden.Stampertje12 schreef: ↑13-05-2018 17:22Communicatie: Vervelend dat er soms geen melding is bij vertraging, of een mededeling en vervolgens blijkt de mededeling niet te kloppen. Natuurlijk kunnen er dingen wijzigen, maar er zijn mensen die daar een stuk beter in zijn: die melden dat X is wat ze te horen hebben gekregen, dat hun ervaring is dat dat Y vertraging oplevert, maar dat het ook prima langer of korter kan duren omdat dit niet altijd klopt. Dat is een stuk prettiger dan te horen: we hebben 30 minuten vertraging en vervolgens sta je na 50 minuten nog steeds stil en hoor je niets meer.
zondag 13 mei 2018 om 20:43
Klopt,
Maar soms heb ik het idee dat er ook wel eens geredeneerd wordt: moah, als ik zeg dat het nog een uur is, dan is iedereen vet pissig, als ik zeg dat het een half uur is, dan scheelt het al. Met een beetje mazzel wordt het dan 45 minuten en kom ik goed weg.
Als een piloot op een luchthaven met één baan open omroept: "we hebben nog 32 toestellen voor ons en ik verwacht binnen een half uur te vertrekken". Dan denk ik: goh... ambitieus.
Mijn ervaring is dat het gewoon het prettigste overkomt als je aangeeft wat mensen kunnen verwachten, en als dat onzeker is, ook aangeven dát het onzeker is.
Ach, als je dan toch in een toestel moet wachten op vertrek, dan maak je als piloot een hoop goed door in ieder geval de airco aan te hebben staan
zondag 13 mei 2018 om 20:48
Wat is de reden dat in veel huidige toestellen de raampjes bij de nooduitgangen zo klein zijn? Normaal vond ik het wel prettig om als gangpadzitter tijdens 'n rondje even bij de nooduitgang uit het raam te kijken, maar sinds ze daar nog maar 'n klein nauwelijks doorzichtig rondje hebben kan dat niet meer.
zondag 13 mei 2018 om 22:46
Goede vraag, ik weet het antwoord daarop ook niet, maar ik kan wel gissen. Zo’n deur ondergaat tijdens de vlucht gigantische krachten, ik heb me eens laten vertellen ter grootte van 13 vrachtwagens. Een groot raam maakt de constructie zwakker. Ik denk dat dat de reden is...redbulletje schreef: ↑13-05-2018 20:48Wat is de reden dat in veel huidige toestellen de raampjes bij de nooduitgangen zo klein zijn? Normaal vond ik het wel prettig om als gangpadzitter tijdens 'n rondje even bij de nooduitgang uit het raam te kijken, maar sinds ze daar nog maar 'n klein nauwelijks doorzichtig rondje hebben kan dat niet meer.
zondag 13 mei 2018 om 23:07
Een raampje kost geld. Dus hoe minder raam hoe beter voor de maatschappij. De maatschappijen maken een afweging tussen kosten van de extra luchtweerstand, zwaardere constructie en de installatieprijs (allemaal weer afwijkend tov "gewoon een plaatje aluminium") en aan de andere kant comfort van de passagiers.redbulletje schreef: ↑13-05-2018 20:48Wat is de reden dat in veel huidige toestellen de raampjes bij de nooduitgangen zo klein zijn? Normaal vond ik het wel prettig om als gangpadzitter tijdens 'n rondje even bij de nooduitgang uit het raam te kijken, maar sinds ze daar nog maar 'n klein nauwelijks doorzichtig rondje hebben kan dat niet meer.
Veel deuren hebben nog steeds een aardig raampje erin zitten. Maar de ruimte is beperkt: er zit ook nog een glijbaan in de weg. Dus een klein raampje kan de moeite waard zijn. Er moet natuurlijk wel een raampje zitten om naar buiten te kunnen kijken: is het veilig om de deur te openen?
Constructietechnisch heeft het natuurlijk ook impact zoals al werd gezegd.
maandag 14 mei 2018 om 20:29
Ik kan weinig bedenken waar ik meer tevreden over zou worden. Misschien dat er soms staat dat iets weer aan mag, of dat de wifi werkt als je op 'cruising altitude' zit, maar ik weet nooit zeker wanneer dat is. De laatste keer dacht ik wel dat we al redelijk 'level' waren, maar voelde ik aan mijn oren dat de hoogte toch nog wijzigde. Geven jullie dat wel eens aan?
Bezienswaardigheden lijken me ook leuk, maar dan loop je wel het risico dat iedereen naar de ene kant rent om mee te kijken
Vraagje nog van mijn kant: Wanneer is een vliegtuig een "Heavy" (als toevoeging op de callsign)? En bepaal jij wanneer je een pan-pan of een mayday maakt, of zijn daar ook richtlijnen voor?
Bezienswaardigheden lijken me ook leuk, maar dan loop je wel het risico dat iedereen naar de ene kant rent om mee te kijken
Vraagje nog van mijn kant: Wanneer is een vliegtuig een "Heavy" (als toevoeging op de callsign)? En bepaal jij wanneer je een pan-pan of een mayday maakt, of zijn daar ook richtlijnen voor?
maandag 14 mei 2018 om 22:30
Leuke vraag Elein, en uit de vraag blijkt wel dat je er zeker iets van weet...
De toevoeging ‘Heavy’ is afhankelijk van het maximale startgewicht. Om eerlijk te zijn weet ik de precieze getallen niet. Maar er zijn 5 categorieën: A t/m E. A en B zijn de kleinere toestellen, de 737 en A320 vallen onder C en de intercontinentale toestellen zijn D. De A380 is een aparte categorie E. D moet de toevoeging ‘heavy’ gebruiken’ maar alleen bij de eerste oproep op de grond (vertrek) en bij de toren. Behalve in de VS, daar moet het altijd. De A380 gebruikt de toevoeging ‘Super’, met dezelfde regels. De reden hierachter is dat een C-toestel bij de landing een grotere afstand tot een D-toestel moet hebben. Bij de start zijn er ook richtlijnen...
De keuze om een pan-pan of mayday-call te maken ligt uitsluitend bij de gezagvoerder. Er zijn wel wat richtlijnen voor die met name te maken hebben met de brandstofhoeveelheid, maar de redenen voor dergelijke calls beperken zich niet daartoe. Een passagier met een hartaanval kan bv ook reden zijn voor een mayday.
Er hangen wel consequenties vast aan een pan-pan of mayday, en die zijn best groot. Als gezagvoerder moet je wel een goed verhaal hebben om dat te doen, en dat moeten we dan ook op schrift stellen.
donderdag 17 mei 2018 om 00:40
Interessant. Zelf heb ik ervaring in de maritieme wereld en daar is echt zeer duidelijk wat een mayday en een panpan is. Daar is nauwelijks twijfel over.
Pan-pan is daar bedoeld voor situaties waarin er sprake is van een noodsituatie, zonder dat er direct gevaar voor personen of het schip is.
Voor hulpverleners betekent dit: blijf paraat, wellicht is er hulp nodig, ben je in de buurt vaar niet verder weg etc. etc.
May-day is bedoeld voor situaties waarin acute hulp nodig is. Als er een may-day call uitgestuurd wordt laat iedereen alles vallen, de route wordt direct gewijzigd om hulp te verlenen etc. etc.
Dus in praktijk geef je bijvoorbeeld op een schip bij een kleine lekkage een pan-pan uit. Dan weten anderen in de buurt dat er iets aan de hand is. Mocht die lekkage zo ernstig worden dat er gevaar is voor het schip, dan wordt het een may-day. Als de lekkage echter gedicht wordt, trek je je pan-pan weer in.
Opvallend dat dit blijkbaar in de vliegerswereld toch wat minder strak is.
Pan-pan is daar bedoeld voor situaties waarin er sprake is van een noodsituatie, zonder dat er direct gevaar voor personen of het schip is.
Voor hulpverleners betekent dit: blijf paraat, wellicht is er hulp nodig, ben je in de buurt vaar niet verder weg etc. etc.
May-day is bedoeld voor situaties waarin acute hulp nodig is. Als er een may-day call uitgestuurd wordt laat iedereen alles vallen, de route wordt direct gewijzigd om hulp te verlenen etc. etc.
Dus in praktijk geef je bijvoorbeeld op een schip bij een kleine lekkage een pan-pan uit. Dan weten anderen in de buurt dat er iets aan de hand is. Mocht die lekkage zo ernstig worden dat er gevaar is voor het schip, dan wordt het een may-day. Als de lekkage echter gedicht wordt, trek je je pan-pan weer in.
Opvallend dat dit blijkbaar in de vliegerswereld toch wat minder strak is.
donderdag 17 mei 2018 om 11:51
In de luchtvaart hebben de statussen van een pan-pan en mayday call dezelfde waarde Stampertje. Maar we hebben geen nauw omschreven lijst met gebeurtenissen wanneer deze calls te gebruiken, behalve voor de brandstofhoeveelheid. Ik denk dat ook in de maritieme sector het uitgeven van zo’n call voorbehouden is aan de kapitein. Maar de tijdsdruk in de luchtvaart is vaak groter, de gevolgen van een ongeval kunnen groter zijn en het geheel is wat dynamischer. Het is ondoenlijk alle situaties te omschrijven, want die moet je dan ook meteen paraat hebben. Maar ook wij kunnen up- of downscalen hoor.
donderdag 17 mei 2018 om 20:29
Ik vroeg het me af door dit filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=Ezc6F0Zph6o&t=6s
Ik vond een grappige verwarring tussen JFK en die rustige praktische Duitser, maar het brengt nogal wat mensen op de been. Nou kan het zijn dat het bij JFK misschien wel allemaal sowieso standby staat is en niet ook uit de regio hoeft te komen, maar toch
Ik vond een grappige verwarring tussen JFK en die rustige praktische Duitser, maar het brengt nogal wat mensen op de been. Nou kan het zijn dat het bij JFK misschien wel allemaal sowieso standby staat is en niet ook uit de regio hoeft te komen, maar toch
donderdag 17 mei 2018 om 20:33
Ik vind het leuk dat ik bij de KLM altijd heel vriendelijk welkom geheten word.
Ik zou nog tevredener zijn als ze (ik vlieg vrij vaak vrij korte vluchtjes) die vieze sandwiches zouden vervangen door iets lekkerders. En er ook niet zo'n stom bakje water bij zou zitten (ik kan toch ook een glaasje water vragen als ik dat wil? Ik vind dat zulk overbodig afval (ik ben diegene die dat dus altijd weigert, en daarna baalt dat ze dus ook geen koekje heeft).
O, en dat is niet in het vliegtuig, maar ik zou het ook tof vinden als ze ophielden met die mails te sturen waarin staat 'Beste mevrouw Ka, bereid u voor op uw reis naar XYZ'. Ja, daar ga ik over twee weken heen. Maar jullie zouden zo langzamerhand wel mogen weten dat het niet de eerste of de tweede keer is dat ik er kom. Sterker nog, ik ben er nu ook...
Ik zou nog tevredener zijn als ze (ik vlieg vrij vaak vrij korte vluchtjes) die vieze sandwiches zouden vervangen door iets lekkerders. En er ook niet zo'n stom bakje water bij zou zitten (ik kan toch ook een glaasje water vragen als ik dat wil? Ik vind dat zulk overbodig afval (ik ben diegene die dat dus altijd weigert, en daarna baalt dat ze dus ook geen koekje heeft).
O, en dat is niet in het vliegtuig, maar ik zou het ook tof vinden als ze ophielden met die mails te sturen waarin staat 'Beste mevrouw Ka, bereid u voor op uw reis naar XYZ'. Ja, daar ga ik over twee weken heen. Maar jullie zouden zo langzamerhand wel mogen weten dat het niet de eerste of de tweede keer is dat ik er kom. Sterker nog, ik ben er nu ook...
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
vrijdag 18 mei 2018 om 01:09
Kende deze nog niet, maar grappig inderdaad. Verwarring alom. Met een 747 en een motor uit ga je inderdaad geen mayday roepen.elein schreef: ↑17-05-2018 20:29Ik vroeg het me af door dit filmpje
Ik vond een grappige verwarring tussen JFK en die rustige praktische Duitser, maar het brengt nogal wat mensen op de been. Nou kan het zijn dat het bij JFK misschien wel allemaal sowieso standby staat is en niet ook uit de regio hoeft te komen, maar toch![]()
Wat me wel opviel is dat deze controller, sorry verkeersleider, wel erg aardig is, zeker als Lufthansa naar 2000ft wil zakken. Meestal krijg je bij JFK dan te horen: “I told you what to do!”.
Ik denk ook niet dat de regio stand-by stond. Dit gebeurt op Schiphol wel standaard als een grote kist met een mayday binnen komt, en alle bruggen blijven dan beneden...
vrijdag 18 mei 2018 om 08:09
Zou liever halve liter flesjes zien dan bakjes, maar beter dan niets. En die dingen kunnen ze gewoon zo opdienen zonder te hoeven inschenken met dat folie er overheen, dus op zich prima artikel behalve dat het te klein is.may_ka schreef: ↑17-05-2018 20:33Ik vind het leuk dat ik bij de KLM altijd heel vriendelijk welkom geheten word.
vrijdag 18 mei 2018 om 10:09
De enkele keer dat er vanuit de cockpit werd verteld over een bezienswaardigheid waar we overheen vlogen vond ik dat erg leuk, dus dat mag echt vaker!
Maar het belangrijkste vind ik dat er over turbulentie verteld wordt, en dan vooral melden hoe lang het ongeveer zal duren als dat in te schatten is.
Ik heb op een vlucht van 12u weleens 10-11u in turbulentie gezeten (zo erg had ik het nog nooit meegemaakt) en er is de hele vlucht met geen woord over gesproken door de piloot. Ik vond dat zo raar en vooral ontzettend naar. Heb de hele vlucht in stress gezeten en mijn vriend bont en blauw geknepen.
Als er niks over wordt gezegd denk ik juist dat het heel ernstig is, maar we hebben gewoon de grond weer gehaald.
Waarom wordt er vanuit de cockpit dan niet iets geruststellends over gezegd?
Maar het belangrijkste vind ik dat er over turbulentie verteld wordt, en dan vooral melden hoe lang het ongeveer zal duren als dat in te schatten is.
Ik heb op een vlucht van 12u weleens 10-11u in turbulentie gezeten (zo erg had ik het nog nooit meegemaakt) en er is de hele vlucht met geen woord over gesproken door de piloot. Ik vond dat zo raar en vooral ontzettend naar. Heb de hele vlucht in stress gezeten en mijn vriend bont en blauw geknepen.
Als er niks over wordt gezegd denk ik juist dat het heel ernstig is, maar we hebben gewoon de grond weer gehaald.
vrijdag 18 mei 2018 om 11:29
Zo erg heb ik het nog niet meegemaakt! Ik neem aan dat het niet aan één stuk door schudde, 11 uur lang. Werd er eten en drinken geserveerd?Taralina schreef: ↑18-05-2018 10:09De enkele keer dat er vanuit de cockpit werd verteld over een bezienswaardigheid waar we overheen vlogen vond ik dat erg leuk, dus dat mag echt vaker!
Ik ben het helemaal met het bovenstaande eens, het geven van informatie behoort gewoon tot de kerntaken van de piloten. Maar het is niet zo makkelijk als het klinkt. Soms is er gewoon niets zinnigs te zeggen... Zeg je dan wél wat dan loop je het risico je woorden later weer terug te moeten nemen met al het gemopper en geklaag van dien.
vrijdag 18 mei 2018 om 12:01
Of van die 33 cl-flesjes van Chaudfontaine. Die zijn ook lekker klein, maar wel zonder knoeien te openen.redbulletje schreef: ↑18-05-2018 08:09Zou liever halve liter flesjes zien dan bakjes, maar beter dan niets. En die dingen kunnen ze gewoon zo opdienen zonder te hoeven inschenken met dat folie er overheen, dus op zich prima artikel behalve dat het te klein is.