'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Taralina schreef:
18-05-2018 10:09

Maar het belangrijkste vind ik dat er over turbulentie verteld wordt, en dan vooral melden hoe lang het ongeveer zal duren als dat in te schatten is.

Als er niks over wordt gezegd denk ik juist dat het heel ernstig is, maar we hebben gewoon de grond weer gehaald.
Waarom wordt er vanuit de cockpit dan niet iets geruststellends over gezegd?
Dat is nou juist het probleem met turbulentie: als ik altijd wist hoe lang het zou duren dan zat ik niet meer in de cockpit en was ik nu multi-millionair. We proberen het wel in te schatten adhv voorspellingen (die net zo ‘goed’ zijn als de Nederlandse weersverwachtingen) en rapportages van andere vluchten, maar het blijft giswerk en dat hebben we niet altijd goed.

Iets ‘geruststellends’ zeggen kan ook juist tegengesteld werken. Als ik ga uitleggen aan boord dat turbulentie niet gevaarlijk is zullen er mensen zijn die denken: waarom zegt hij dat en is dat wel waar? Een beroemd stukje uit ‘How to irritate people’ van John Cleese: “Ladies and gentlemen, there is nothing to worry about. The wings are not on fire.”
https://m.youtube.com/watch?v=PktyJR_U2J0
kadanz schreef:
18-05-2018 11:29
Zo erg heb ik het nog niet meegemaakt! Ik neem aan dat het niet aan één stuk door schudde, 11 uur lang. Werd er eten en drinken geserveerd?

Ik ben het helemaal met het bovenstaande eens, het geven van informatie behoort gewoon tot de kerntaken van de piloten. Maar het is niet zo makkelijk als het klinkt. Soms is er gewoon niets zinnigs te zeggen... Zeg je dan wél wat dan loop je het risico je woorden later weer terug te moeten nemen met al het gemopper en geklaag van dien.
Het trilde en schudde echt aan een stuk door, van links naar rechts, op een vlucht terug van Azië nr Ned. Ik dacht dat de schroeven eruit getrild zouden worden (maar gelukkig is dat niet gebeurd).
Eten/drinken serveren werd steeds uitgesteld maar uiteindelijk wel gedaan, waarbij je dus alles goed moest vasthouden, en de koffie mee moest bewegen met het ‘ritme’.
Ik vond het heel raar en naar dat er met geen enkel woord over gesproken werd. Die hele vlucht niet, en het was echt 10-11u lang!
Ook al weet je niet hoe lang het zal aanhouden dan kun je dat toch gewoon zeggen? En vooral melden dat deze turbulentie vervelend is maar dat het niet gevaarlijk is en dat alles onder controle is.
anoniem_150601 wijzigde dit bericht op 18-05-2018 13:55
1.25% gewijzigd
cygnus schreef:
18-05-2018 13:12
Dat is nou juist het probleem met turbulentie: als ik altijd wist hoe lang het zou duren dan zat ik niet meer in de cockpit en was ik nu multi-millionair. We proberen het wel in te schatten adhv voorspellingen (die net zo ‘goed’ zijn als de Nederlandse weersverwachtingen) en rapportages van andere vluchten, maar het blijft giswerk en dat hebben we niet altijd goed.

Iets ‘geruststellends’ zeggen kan ook juist tegengesteld werken. Als ik ga uitleggen aan boord dat turbulentie niet gevaarlijk is zullen er mensen zijn die denken: waarom zegt hij dat en is dat wel waar? Een beroemd stukje uit ‘How to irritate people’ van John Cleese: “Ladies and gentlemen, there is nothing to worry about. The wings are not on fire.”
https://m.youtube.com/watch?v=PktyJR_U2J0
Nee ben ik niet met je eens, zie mijn comment hierboven. Het stelt mij -en vele anderen- juist gerust als ik een rustige stem hoor van de piloot, die absoluut niet in paniek is maar alles onder controle heeft (of lijkt te hebben).
Wanneer er (erge) turbulentie is en er juist totaal niet over gesproken wordt ga ik me zorgen maken.
Taralina schreef:
18-05-2018 13:53
Nee ben ik niet met je eens, zie mijn comment hierboven. Het stelt mij -en vele anderen- juist gerust als ik een rustige stem hoor van de piloot, die absoluut niet in paniek is maar alles onder controle heeft (of lijkt te hebben).
Wanneer er (erge) turbulentie is en er juist totaal niet over gesproken wordt ga ik me zorgen maken.
Ik zei niet ‘niets zeggen’, het is juist policy om WEL wat te zeggen, al slaapt iedereen. Ik had het alleen over het uitwijden over dat turbulentie niet gevaarlijk is...
Zat je achter in het vliegtuig? Daar schudt het véél meer dan in het midden of voor. Om je gerust te stellen taralina, het is al vaker geschreven hier, als de koffie niet spontaan uit je kopje vliegt richting plafond, en als de crew überhaupt nog door de cabine loopt met (hete!) koffie, dan kun je gerust concluderen dat de turbulentie niet significant is of wordt.

Ik snap tegelijk heel goed dat je een andere perceptie hebt gehad en waarschijnlijk niet jij alleen. Daarom is het zoals cygnus aangeeft, altijd de bedoeling dat één van de piloten kort iets zegt over de turbulentie. Jammer dat dat niet is gebeurd.

Af en toe maak je wat dagen mee waarbij de turbulentie een tijdlang aanhoudt. Maar turbulentie op zo’n globale schaal (11 uur lang) is uitzonderlijk. Ik vlieg echter niet zó ver als Cygnus, dus misschien dat hij dit vaker meemaakt?
www.lindanieuws.nl/nieuws/passagiersvli ... tort-cuba/

Bah. Alweer een vliegtuig neergestort. Recent ook in Rusland en er was ook een vrachtvliegtuig of militair vliegtuig een aantal weken geleden meen ik mij te herinneren. Niet goed voor de vliegangst, deze berichten...
kadanz schreef:
18-05-2018 16:24
.

Af en toe maak je wat dagen mee waarbij de turbulentie een tijdlang aanhoudt. Maar turbulentie op zo’n globale schaal (11 uur lang) is uitzonderlijk. Ik vlieg echter niet zó ver als Cygnus, dus misschien dat hij dit vaker meemaakt?
Nee hoor Kadanz, 11 uur lang turbs heb ik ook nog nooit meegemaakt. Zou ik denk ik ook uiteindelijk doodmoe van worden.
zusvanbroer schreef:
19-05-2018 00:12

Bah. Alweer een vliegtuig neergestort. Recent ook in Rusland en er was ook een vrachtvliegtuig of militair vliegtuig een aantal weken geleden meen ik mij te herinneren. Niet goed voor de vliegangst, deze berichten...
Hmmm, explosie na de start... Dat gebeurt eigenlijk nooit, kan ook geen reden verzinnen anders dan een aanslag.
Maar niet goed voor de beeldvorming inderdaad, maar bedenk wel dat sinds het vorige ongeval er meer slachtoffers waren in het Nederlandse verkeer, net even een ander perspectief...
cygnus schreef:
18-05-2018 15:33
Ik zei niet ‘niets zeggen’, het is juist policy om WEL wat te zeggen, al slaapt iedereen. Ik had het alleen over het uitwijden over dat turbulentie niet gevaarlijk is...
Ik ben inderdaad gewend dat een piloot wel meldt dat er turbulentie is en bijvoorbeeld waarschuwt dat de stoelriemen vast moeten. Ik heb het ook wel eens uren gehad, terug van de VS (Houston). Ik doezelde er wel lekker op. Maar als je het eng vindt, dan kan ik me voorstellen dat het heel naar is, zeker als je denkt dat het vliegtuig er van kapot kan gaan.
Oké mensen, het is zover.. we hebben in september een 15 daagde vakantie geboekt naar Zakynthos.. ik krijg al klamme handjes als ik eraan denk.

Maarrrrr.. ik heb een protocol gemaakt: :biggrin:

-ik vertel over mijn vliegangst aan de stewards en stewardessen
-ik neem iets kalmerends mee (just in case)
-ik doe ademhalingsoefeningen ter ontspanning
-ik drink geen koffie van te voren

Voor mijn vreselijke ellendige oorpijnen met dalen (ik kan niet klaren):
-week van te voren oren laten uitspuiten.
-3 dagen van tevoren beginnen met neusspray zodat mijn slijmvliezen zo klein mogelijk zijn
-luchtdrukregulerende oordoppen
-plastic bekertjes met watten en warm water (schijnt te helpen gek genoeg).

Verdere tips zijn meer dan welkom!! Vooral voor iets tegen de oorpijn.. angst is toch wel aanwezig 😇
Klinkt goed Marte. Ter aanvulling:
- Eet voldoende voor de vlucht, maar niet teveel suikers.
- Neem iets mee om te doen aan boord, goed boek (waar je al mee begonnen bent en ‘in zit’), Netflix, enz.
- Verdwaal niet in allerlei doemscenario’s die toch niet gebeuren.
- Download de (gratis) VALK-app, zitten ook ontspanningsoefeningen in.
- Kauwgom vlak voor de daling.

Je zegt niet te kunnen klaren tijdens de daling, toch is dat de beste methode. Maar wacht daarmee niet tot je oordruk begint te voelen, maar begin een half uur voor de landing, elke 2 minuten. Hoe meer drukverschil in jouw oren, hoe moeilijker klaren wordt.
En vooral: verheug je op jouw vakantie!
Veel plezier, ook aan boord.
cygnus schreef:
22-06-2018 23:27
Klinkt goed Marte. Ter aanvulling:
- Eet voldoende voor de vlucht, maar niet teveel suikers.
- Neem iets mee om te doen aan boord, goed boek (waar je al mee begonnen bent en ‘in zit’), Netflix, enz.
- Verdwaal niet in allerlei doemscenario’s die toch niet gebeuren.
- Download de (gratis) VALK-app, zitten ook ontspanningsoefeningen in.
- Kauwgom vlak voor de daling.

Je zegt niet te kunnen klaren tijdens de daling, toch is dat de beste methode. Maar wacht daarmee niet tot je oordruk begint te voelen, maar begin een half uur voor de landing, elke 2 minuten. Hoe meer drukverschil in jouw oren, hoe moeilijker klaren wordt.
En vooral: verheug je op jouw vakantie!
Veel plezier, ook aan boord.
Bedankt!! Die app ga ik ook zeker downloaden!

Dat klaren kan ik niet vanwege eerdere operaties aan mijn oren. Klaren is dus letterlijk geen optie, daarom klapt mijn hoofd ook altijd bijna uit elkaar voor mijn gevoel. Dat betekent dat kauwen, geeuwen misschien een beetje helpt maar de druk is enorm op mijn oren, vandaar de andere voorzorgsmaatregelen.

Gewoon voldoende lichtverteerbaar voedsel tot me nemen met weinig suiker en veel vezels. Check! Verder nog goede tips voor de oorpijn?
Ik kan ook extreme oorpijnen hebben (doortrekkend naar mijn gezicht en nek soms), ook door vroegere ooroperaties waarschijnlijk.
Als je kleine oren hebt... voor mij werken de drukregulerende dopjes in kindermaat beter. En ik kreeg een keer een beker van een stewardess met daarin doekjes met menthol (volgens mij) om te inhaleren. Dat hielp ook, dat was op een moment dat ik ook nogal verkouden was.
Dus vraag zeker aan de stewardess of ze een middeltje voor je hebben.
Marte007 schreef:
22-06-2018 23:57
Verder nog goede tips voor de oorpijn?
Helaas verder geen tips. Vervelend dat het medisch is. Misschien kan je aan jouw huisarts vragen of hij/zij nog suggesties heeft, die kent jouw medisch dossier.
Ik heb niet alle 66 pagina’s gelezen, dus hopelijk is deze vraag nog niet gesteld.
Je gaf al aan dat het steeds drukker wordt in het luchtruim. Wat ik me nou afvraag is in hoverre een vliegtuig een signaal geeft als er een mid air botsing dreigt. Stel dat de luchtverkeersleiding niet oplet, welke veiligheidsmechanismes zijn er beschikbaar? Moet je als piloot volledig varen op de verkeersleiding of heeft je eigen vliegtuig ook beveiligings dingetjes?
Cameron7 schreef:
28-06-2018 08:49
Ik heb niet alle 66 pagina’s gelezen, dus hopelijk is deze vraag nog niet gesteld.
Je gaf al aan dat het steeds drukker wordt in het luchtruim. Wat ik me nou afvraag is in hoverre een vliegtuig een signaal geeft als er een mid air botsing dreigt. Stel dat de luchtverkeersleiding niet oplet, welke veiligheidsmechanismes zijn er beschikbaar? Moet je als piloot volledig varen op de verkeersleiding of heeft je eigen vliegtuig ook beveiligings dingetjes?
Ja, dat systeem bestaat en is zelfs verplicht. Het heet Traffic Collision Avoidance System (TCAS) en geeft eerst een melding en eventueel daarna een stuurcommando in hoogte om een botsing te voorkomen. Zo’n stuurcommando is een vereiste manoeuvre, en kan tegengesteld zijn aan de instructies van de verkeersleiding.
TCAS is een laatste vangnet, het is niet de bedoeling dat hiermee vliegtuigen voldoende ver van elkaar gehouden worden, dat is de taak van de verkeersleiding.
Misschien onnodig om te vermelden, maar uiteraard worden TCAS waarschuwingen in de simulator getraind.
Zo weer terug van onze vakantie naar curacao.

Toch nog een paar vragen die me te binnen schoten. Op het moment dat het vliegtuig land hoe hard vlieg je dan nog. Ik zag 20sec voor landing (ongeveer) nog 295 km/uur maar tijdens landing zag ik helaas ander scherm op de flight overzicht.

Mijn man vroeg zich af hoe het zit met zuurstofmaskers als kind op schoot zit. Ik zelf denk dat er per rij gewoon 1 extra masker steeds al standaard aanwezig is.
83angel schreef:
28-06-2018 14:59
Zo weer terug van onze vakantie naar curacao.

Toch nog een paar vragen die me te binnen schoten. Op het moment dat het vliegtuig land hoe hard vlieg je dan nog. Ik zag 20sec voor landing (ongeveer) nog 295 km/uur maar tijdens landing zag ik helaas ander scherm op de flight overzicht.

Mijn man vroeg zich af hoe het zit met zuurstofmaskers als kind op schoot zit. Ik zelf denk dat er per rij gewoon 1 extra masker steeds al standaard aanwezig is.
Lekker, Curacao! Mag er in september weer naar toe...
De start- en landingssnelheid hangen wel af van het gewicht en de windsnelheid, en type trouwens, maar voor een groot vliegtuig ongeveer 155 knopen, dat is keer 1,8 dus rond de 280km/u.

Wat betreft de zuurstofmaskers heb jij gelijk Angel.
cygnus schreef:
28-06-2018 14:54
Ja, dat systeem bestaat en is zelfs verplicht. Het heet Traffic Collision Avoidance System (TCAS) en geeft eerst een melding en eventueel daarna een stuurcommando in hoogte om een botsing te voorkomen. Zo’n stuurcommando is een vereiste manoeuvre, en kan tegengesteld zijn aan de instructies van de verkeersleiding.
TCAS is een laatste vangnet, het is niet de bedoeling dat hiermee vliegtuigen voldoende ver van elkaar gehouden worden, dat is de taak van de verkeersleiding.
Misschien onnodig om te vermelden, maar uiteraard worden TCAS waarschuwingen in de simulator getraind.

Dank je wel!
X
anoniem_63a2363ea599a wijzigde dit bericht op 15-11-2018 21:14
0.00% gewijzigd
Ik hoop het Morty. Nee, je bent met die turbulentie niet in gevaar geweest zolang je maar je gordel om had. Het vliegtuig kan er echt wel tegen, maar jezelf niet. Maar ik kan me best voorstellen dat het spectaculair voelt, maar zelfs die hele erge turbulentie kan voor het vliegtuig geen kwaad.
Jet Airways is inderdaad een partner van KLM. Binnen de alliantie worden onderling ook kwaliteitscontroles gehouden, je wilt als maatschappij geen zaken doen met een onveilige partner.
De ATR is gewoon een veilig toestel hoor. Het de-icingsysteem is anders dan bij jets, het gebruik is wat kritischer. Maar als je als vlieger dat op de juiste manier doet is het geen probleem. De incidenten kwamen door onjuist gebruik.
Je kunt dus gerust op vakantie gaan hoor!
zusvanbroer schreef:
19-05-2018 00:12

Het aantal vliegtuigcrashes van normale passagiersvliegtuigen is van gemiddeld 30 per jaar in de jaren vijftig en zestig naar minder dan 5 per jaar nu gezakt. En niet al die crashes zijn ook met dodelijke afloop. Dat is vijf op 40 miljoen vluchten. Ofwel: 0,0000125%. Dat is een heel stuk kleiner dan overlijden doordat je geraakt wordt door de bliksem: 0,0025%.

En na iedere crash worden er wereldwijd maatregelen doorgevoerd om herhaling te voorkomen, dat doen ze in de auto echt niet hoor...

Nadeel is een beetje dat zodra er ergens een crash is, dit meteen overal in de media staat, terwijl je vrijwel nooit wat hoort over de twee mensen die in Nederland iedere dag overlijden door auto-ongelukken.
cygnus schreef:
28-06-2018 14:54
Als TCAS in werking treedt, heeft dit nog een staartje voor de verkeersleiding/piloot? Komt er dan een officieel onderzoek waarin wordt gekeken of bijv. de piloot de instructies van de lvl niet heeft opgevolgd of juist de lvl een fout heeft gemaakt?
Stampertje12 schreef:
30-06-2018 14:31
Als TCAS in werking treedt, heeft dit nog een staartje voor de verkeersleiding/piloot? Komt er dan een officieel onderzoek waarin wordt gekeken of bijv. de piloot de instructies van de lvl niet heeft opgevolgd of juist de lvl een fout heeft gemaakt?
Zeker... Bij de manouevre hoort ook een melding aan de verkeersleiding, n.l. “TCAS RA”, RA staat voor resolution advisory. Als de manoeuvre klaar is melden we “Clear of conflict”. Een RA komt niet voor niets en betekent dat de separatie onvoldoende was, en dat is zeker een onderzoek waard. We melden dat als vliegers middels een (elektronisch) formulier, een Air Safety Report (ASR). Dat is een officieel document, ondertekend door de gezagvoerder, en wordt naar de toezichthouder gestuurd, in Nederland is dat de ILT, Inspectie Leefomgeving en Transport. Die beslissen of en hoe het onderzoek plaats gaat vinden en eventueel wordt de onafhankelijke Onderzoeksraad voor Veiligheid, OvV, ingeschakeld. Daarbij kunnen de ‘zwarte dozen’ opgevraagd worden.
Overigens is het doel van een onderzoek niet om een schuldige aan te wijzen, maar om toekomstige incidenten te voorkomen. Eventuele sancties wordt of door de werkgever genomen, of door het OM. En dat laatste, daar zijn we niet blij mee dan!
cygnus schreef:
02-12-2017 01:39
Nou ja, natuurkundig inzicht, dat klinkt wel erg hoogdravend. Natuurlijk zijn er aerodynamisch eigenschappen die we moeten weten, maar als ik in een upset hang ga ik niet nadenken over de lift-weerstand-curve, daar heb ik dan geen tijd voor. Weet jij hoe de stuurinrichting van jouw auto in elkaar zit, of hoe het diffentieel werkt? Maar wat je wel weet is dat je naar links gaat als je naar links stuurt, en dat je gaat slippen als je dat met te hoge snelheid op glad wegdek doet. Zo kun je het een beetje vergelijken.
Die theoretische achtergrond leer je op de vliegopleiding, maar wordt stukje bij beetje bij trainingen herhaald. Om zo de kennis toch op peil te houden. We hebben 1 keer per jaar een examen in de simulator om het brevet geldig te houden. Ook 1 keer per jaar een bedrijfsexamen in de simulator, gecombineerd met training, en 2 keer per jaar een trainingssessie in de simulator. Die trainingen zijn het interessantst, want daar krijg je de wat ingewikkelder problemen, worden situaties van ongevallen nagebootst (Air France 447) en dus ook die ‘rampscenario’s’. Voel ik me voorbereid? Ja, want ik vind de training bij KLM op een hoog niveau.
Dit ongeluk met de bevroren pitotbuis staat me nog altijd bij. Ik vind het bijzonder hoe piloten van een westerse luchtvaart m’pij geen duidelijke communicatie hadden. En als ik jouw uitleg mag geloven, dan zouden er minimaal 2 of 3 snelheids indicatoren ingebouwd moeten zijn voor het geval er 1uitvalt.
Dit ongeluk was in 2009, minder dan 10 jaar geleden.
Welke gedachten heb jij hierover Cygnus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven