'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Er was een stroomstoring in Amsterdam wat voor veel toestanden zorgt.
Robinson schreef:
29-04-2018 10:50
Nog meer mensen die vliegen vandaag? Ik sta op Schiphol, complete chaos.
Mijn vlucht is gecanceld, maar heb gelukkig kunnen omboeken.
.
Yep :) Wij hebben gelukkig maar een beetje vertraging.

Wat mij naar dit topic bracht om Cygnus et al een vraag te stellen: hoe zit dat met de bemanning bij vertraging? Als jullie een dienst beginnen met vertraging hoelang mogen jullie dan doorwerken? Telt dat vanaf de aanmeldtijd of vanaf de tijd dat je richting toestel gaat?
Erizon schreef:
27-04-2018 23:54
Ik mag overmorgen ook weer mee Cygnus, kort vluchtje van 2 1/2 uur.

Wat veroorzaakt nou exact turbulentie? Het is bewolking, maar niet altijd als er bewolking is is de turbulentie even sterk.
Turbulentie is niets anders dan een verschil in luchtstroming. Als de wind bijvoorbeeld gelijkmatig waait dan voel je geen turbulentie. Is de wind om wat voor reden dan ook verstoord, dan voel je de turbulentie, net als dat je golven op een boot voelt.

Oorzaken van verstoorde luchtstroom:

-tijdens de start en landing: gebouwen, bomen, heuvels, bergen die de wind ombuigen. Dit is doorgaans de zwaarste turbulentie die je meemaakt, zeker als het flink waait

-vlak bij de grond: stijgende 'bellen' warme lucht als de zon schijnt (thermiek), dit merk je vooral als je op een warme zomerse dag vliegt, je voelt gewoon dat het vliegtuig af en toe omhoog gedrukt wordt, hier maken zweefvliegers ook gebruik van om in de lucht te blijven hangen

-verschillende windstromen op verschillende hoogtes, bijvoorbeeld als de wind op drie kilometer hoogte haaks op de wind op vier kilometer hoogte staat dan kun je op je vingers natellen dat het hobbelig wordt daartussenin

-gebieden van warme of koude lucht die met elkaar in 'botsing' komen (fronten)

-grote onweerswolken die hun eigen windpatroon genereren

-andere vliegtuigen die langs vliegen en de lucht verstoren, net als een boot die golven maakt op het water, meestal ervaar je dit als een plotselinge heftige hobbel, of reeks hobbels tijdens een verder kalme vlucht

-etc

Zoals je ziet wordt turbulentie niet per definitie door wolken veroorzaakt. Soms zijn wolken de oorzaak, soms veroorzaakt de turbulentie (thermiek) juist de wolk, maar meestal is er geen wolk te zien!
Erizon schreef:
29-04-2018 12:32
.
Yep :) Wij hebben gelukkig maar een beetje vertraging.

Wat mij naar dit topic bracht om Cygnus et al een vraag te stellen: hoe zit dat met de bemanning bij vertraging? Als jullie een dienst beginnen met vertraging hoelang mogen jullie dan doorwerken? Telt dat vanaf de aanmeldtijd of vanaf de tijd dat je richting toestel gaat?
Op een dag als vandaag zal de klok op aanmeldtijd beginnen te tikken, of je nou aangemeld bent of vast staat op de A4 met de rest van de gestrande passagiers.

Hoe lang je precies op een dag mag werken hangt af van het aantal vluchten, de aanmeldtijd, eventuele jet lag etc. Dus stel dat je vandaag 12 uur mag werken en de geplande vliegtijd bedraagt 11 uur, dan heb je na een uur vertraging al een probleem en zal er reserve bemanning moeten worden opgetrommeld, of de route worden aangepast of ingekort!

De gezagvoerder kan bij hoge uitzondering en in overleg met de rest van de crew, bepalen dat ze, ondanks vertraging, alert en fit genoeg zijn om door te vliegen. Dit kan maar heel beperkt. Dit is een uiterste redmiddel en niet iets wat zomaar bij elke vertraging wordt ingezet. De gezagvoerder neemt dan ook alle risico op z'n nek. Als er iets mis gaat dan is de eerste vraag namelijk terecht: waren jullie wel fit genoeg? Was het verantwoord om door te vliegen?
Cygnus ik ben gister naar Nederland gekomen (voor vakantie) :hyper:
(Had je kunnen weten, ik schreef eerder al: CUR-AMS) :hihi:

Prima vlucht gehad (ook omdat ik het meeste van de vlucht heb kunnen slapen EN een aardige meneer naast me had zitten.) En mijn koffer kwam er als 4e uit, jippie, ik stond ZO buiten :-D

Als ik straks weer naar huis vlieg dan is het 10 uur wakker zitten. :wtf:
Maar dus nu lekker in Hollandia op fakansie. (gelukkig ook nog voor de stroomstoring begon)

Wat apart dat je op Schiphol dus wel op frequentie moet gaan zoeken naar de eerste toren na opstijden. Dat is dus -wereldwijd- alleen bij Schiphol, of geldt dat alleen voor de nederlandse vliegmaatschappijen op Schiphol?
Zag vanochtend dit gedoe, vlucht lekker omgeboekt. Ga morgen wel.

Snap nog steeds niet dat mensen met de auto naar Schiphol gaan: neem toch de trein. Heb je al dat gezeur niet. En als je verder weg van een station woont, neem je de auto naar een station met intercityverbinding. Ben je er zo.
Dankjewel Kadanz, ik vond het laatst raar dat we op een onbewolkte dag best turbulentie hadden. Vandaag was het wel te zien, wat een luchten (en wat een grauw weer terug in NL 😩 ).
Erizon schreef:
29-04-2018 19:10
Dankjewel Kadanz, ik vond het laatst raar dat we op een onbewolkte dag best turbulentie hadden. Vandaag was het wel te zien, wat een luchten (en wat een grauw weer terug in NL 😩 ).
Hadden jullie er veel last van vandaag?
Op momenten, ik sliep er eigenlijk wel lekker op in :-)
Kijk, dat is de betere turbulentie!
pilamie schreef:
29-04-2018 15:41
Cygnus ik ben gister naar Nederland gekomen (voor vakantie) :hyper:
(Had je kunnen weten, ik schreef eerder al: CUR-AMS) :hihi:

Prima vlucht gehad (ook omdat ik het meeste van de vlucht heb kunnen slapen EN een aardige meneer naast me had zitten.) En mijn koffer kwam er als 4e uit, jippie, ik stond ZO buiten :-D

Als ik straks weer naar huis vlieg dan is het 10 uur wakker zitten. :wtf:
Maar dus nu lekker in Hollandia op fakansie. (gelukkig ook nog voor de stroomstoring begon)

Wat apart dat je op Schiphol dus wel op frequentie moet gaan zoeken naar de eerste toren na opstijden. Dat is dus -wereldwijd- alleen bij Schiphol, of geldt dat alleen voor de nederlandse vliegmaatschappijen op Schiphol?
Fijn dat de vlucht prima ging! Soms zit het mee, en soms ook niet...

Die frequentie na de start staat gewoon op de kaart van de vertrekroute. Het zijn er maar twee, 121.205 of 119.055. Geldt voor alle maatschappijen en is een plaatselijke regel om drukte op de torenfrequenties te verminderen.
Er zijn wel meer vliegvelden die deze regel ook hebben hoor, maar kan er even geen bedenken...
Erizon schreef:
29-04-2018 19:10
We noemen dat CAT, clear Air turbulence. Is niet erg ongewoon hoor. Sterker nog, juist op lage hoogte met onbewolkt weer komt het veel voor, omdat de zon het aardoppervlak op verschillende manieren opwarmt, bossen anders dan akkers, anders dan water. Maar ook op 10km komt het regelmatig voor.
Stampertje12 schreef:
29-04-2018 18:18
Zag vanochtend dit gedoe, vlucht lekker omgeboekt. Ga morgen wel.

Snap nog steeds niet dat mensen met de auto naar Schiphol gaan: neem toch de trein. Heb je al dat gezeur niet. En als je verder weg van een station woont, neem je de auto naar een station met intercityverbinding. Ben je er zo.
Beetje naief te denken dat er daadwerkelijk treinen rijden op de tijden dat je moet vliegen. Ik had wel eens vlucht op zaterdagmorgen rond half 10. Dan denk je dus dat je best met de trein op schiphol moet kunnen komen. Niet dus (in elk geval toen). Half 10 vliegen is half 8 inchecken. Trein half 7 (is maar een uurtje van waar ik toen woonde). Nou niet dus! Zelf heb ik ook wel eens gehad met een charter die zondagavond om half 12 aankwam. Dan is de kans groot dat je helemaal niet meer wegkomt.
En weer iets engs bij Southwest...

Een toestel van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij Southwest Airlines heeft een voorzorgslanding moeten maken nadat er een probleem was ontstaan met een van de ramen in het vliegtuig. Op Twitter is een foto van een van de passagiers te zien met daarop een gebarsten vliegtuigraam.

CNN meldt dat het gaat om Southwest vlucht 957 van Chicago naar Newark. De gezagvoerder kon het toestel veilig aan de grond zetten op de luchthaven van Cleveland in de staat Ohio, bevestigt de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA.

Vorige maand brak bij een Boeing 737 van Southwest Airlines een turbineblad af tijdens een lijnvlucht in de VS. Door het rondvliegende metaal sneuvelde een raam. Een vrouw overleed nadat ze gedeeltelijk naar buiten was gezogen.

De piloot kon het passagiersvliegtuig uiteindelijk veilig aan de grond zetten in Philadelphia.
kastella schreef:
02-05-2018 16:59
Beetje naief te denken dat er daadwerkelijk treinen rijden op de tijden dat je moet vliegen. Ik had wel eens vlucht op zaterdagmorgen rond half 10. Dan denk je dus dat je best met de trein op schiphol moet kunnen komen. Niet dus (in elk geval toen). Half 10 vliegen is half 8 inchecken. Trein half 7 (is maar een uurtje van waar ik toen woonde). Nou niet dus! Zelf heb ik ook wel eens gehad met een charter die zondagavond om half 12 aankwam. Dan is de kans groot dat je helemaal niet meer wegkomt.
Ik neem regelmatig vluchten met vertrek 7 uur 's ochtends en woon 45 min met de trein vanaf Schiphol. Enkele keer blijkt er een stremming te zijn, dan kun je dan alsnog met de auto (of taxi). Natuurlijk, als je in Limburg woont ben je niet om 7 uur op Schiphol met OV.

En als je terugkomt dan kun je ook altijd stuk trein en daarna Uber nemen (of vragen of iemand je ophaalt). Vaak aanzienlijk goedkoper dan het parkeren op Schiphol.

Je kunt trouwens voor vluchten al 24 tot 30 uur van tevoren online inchecken, daarvoor hoef je niet 2 uur voor je vlucht op de luchthaven te zijn.
In de serie ‘wat je nog niet wist’...
Ik krijg wel eens de vraag: wat als een motor in brand vliegt? Nou, een draaiende vliegtuigmotor staat altijd ‘in brand’. Het verbrandingsproces in een turbine in constant, in tegenstelling tot een zuigermotor. Een draaiende turbine heeft ook geen ontsteking nodig. Pas als de ‘brand’ zich niet beperkt tot de verbrandingskamers hebben we het over een motorbrand. Om dat te detecteren zitten er leidingen om de motor heen die temperatuur meten, de zogenaamde fire detection loops. Elke motor heeft er 2, en ze moeten allebei een brandmelding geven om de waarschuwing (luide bel, allerlei rode lampen) aan te laten gaan, dit om valse waarschuwingen te vermijden.
Als dat gebeurt zetten we meteen de motor uit, ontkoppelen het hydraulisch & elektrisch systeem (worden door de motor gevoed) en spuiten we er halon in, desnoods 2 keer. Halon verdrijft de zuurstof uit de motor, waardoor (hopelijk) de brand uit gaat. Zo niet, dan volgt een noodlanding.
Maar een draaiende vliegtuigmotor staat dus eigenlijk per definitie in brand, maar daar zijn ze dan ook voor gemaakt...
Maar kom je daar als passagier achter? dat er dat soort dingen spelen?

Ik hou altijd de cabin crew goed in de gaten. Als zij rustig doorgaan met hun dingen te doen, dan ben ik ook rustig.

Toch maak ik echt wel eens mee dat er zulke heftige turbulentie is dat de crew ook vastgegespt blijft zitten. Of dat de kleppen open vliegen of er tassen door het vliegtuig sjezen. Zelfs wel eens zuurstofmaskers omlaag gehad.

Ook wel eens hele harde stuiterende landingen. Ik vind het elke keer weer een klein feestje waard als er een zachte relaxte landing plaatsvindt.

Vorige week het gevoel gehad van een soort van doorstart momentje. Maar dan anders.
We hadden de landing ingezet maar ineens gingen we weer verder omhoog. Draaiden we en leek het vliegtuig opnieuw de landing in te zetten maar dan via de zee naar een andere baan. We draaiden echt helemaal terug terwijl schiphol al in zicht was.
Daarna ook flink stuk moeten taxieen terug.
Wat zou daar de reden van zijn geweest?
Ik hoorde dit keer ook het landingsgestel niet uitklappen. Dat horen is voor mij altijd een geruststellend momentje. Dit keer heb ik hem gemist ofzo. Wat ik niet heel tof vond.

Ik vind zelf zo'n vliegtuig (standaard grootte) altijd maar kleine bandjes hebben in vergelijking met de kist erboven. En de vleugels maar klein en dun. Ik weet wat je allemaal hebt verteld en toch let ik er elke keer weer op en vind ik het maar een wonder dat de boel de lucht in kan en blijft gaan.

Met stijgen heb ik een haat-liefde verhouding. Het is net als bij een achtbaan in een pretpark. Je krijgt van die kriebels in je buik van de gezonde spanning. Je hebt er zin in en toch vind je het een beetje eng. En als je dan bovenaan staat vlak voordat je naar beneden sjeest dan raast de adrenaline door je heen. Dat is lekker en een beetje misselijkmakend tegelijk.
Dat heb ik altijd als het vliegtuig ineens enorme vaart maakt vlak voordat hij de lucht in gaat. En als dan die kist los komt van de grond. Wow. Lekker en doodeng tegelijk.

Ik ben altijd heel erg op mijn hoede en alle piepjes en lampen die uitgaan of juist aan of passagiers die om zich heen kijken. Alles neem ik waar.
Van sommige geluiden weet ik nog niet wat ze betekenen. Weet jij dat zo?
Ohja en ik denk ook wel eens als ik op de vleugel zit en alles goed kan zien gebeuren: wow er moet zoveel goed gaan om te blijven vliegen, er hoeft maar 1 klein onderdeeltje niet mee te werken of we vallen naar beneden (nee ik weet dat dit niet zo werkt maar het lijken zoveel dingen die allemaal maar automatisch moeten werken dat het haast onmogelijk is, en ik denk wel eens als ik een korte afstand vlieg waar het letterlijk een komen en gaan van vliegtuigen is: ze hebben deze nog helemaal niet goed gecontroleerd en schoongemaakt of bijgevuld want hij is net pas 10 minuten geleden aangekomen, wat nou als ze iets over het hoofd zien?)

Vlieg jij ook wel eens op en dag een beetje heen en weer tussen Amsterdam en Wenen of Amsterdam en Berlijn of Amsterdam en Glasgow (van die kortere heen en weer vluchtjes?)
Yggdrasil- schreef:
10-05-2018 20:06
Maar kom je daar als passagier achter? dat er dat soort dingen spelen?

Ik ben altijd heel erg op mijn hoede en alle piepjes en lampen die uitgaan of juist aan of passagiers die om zich heen kijken. Alles neem ik waar.
Van sommige geluiden weet ik nog niet wat ze betekenen. Weet jij dat zo?
Ygg, waarom zou je dat willen weten als passagier? Jij hoeft die brand toch niet te blussen? Dat doen wij wel hoor. En je krijgt het vanzelf te horen als de vlucht terug moet...
Hetzelfde met die geluiden. Je HOEFT ze niet te verklaren, dus hoef je je er ook niet druk over te maken. Een vliegtuig maakt nou eenmaal veel geluiden, wat kan jou het schelen of dat nou het hydraulisch of pneumatisch systeem is? En nee, ik kan ze ook niet altijd allemaal thuis brengen.

En wat betreft die ‘doorstart’-ervaring, dat klinkt als iets heel normaals, de baan ging dicht vanwege draaiende wind of zo. Een ‘doorstart’ (echt een verkeerde benaming, afgebroken landing is beter) is een normale vluchtmanoeuvre, we doen het niet vaak, want duur, maar het is in feite niets bijzonders.
Yggdrasil- schreef:
10-05-2018 20:10
Ohja en ik denk ook wel eens als ik op de vleugel zit en alles goed kan zien gebeuren: wow er moet zoveel goed gaan om te blijven vliegen, er hoeft maar 1 klein onderdeeltje niet mee te werken of we vallen naar beneden (nee ik weet dat dit niet zo werkt maar het lijken zoveel dingen die allemaal maar automatisch moeten werken dat het haast onmogelijk is, en ik denk wel eens als ik een korte afstand vlieg waar het letterlijk een komen en gaan van vliegtuigen is: ze hebben deze nog helemaal niet goed gecontroleerd en schoongemaakt of bijgevuld want hij is net pas 10 minuten geleden aangekomen, wat nou als ze iets over het hoofd zien?)

Vlieg jij ook wel eens op en dag een beetje heen en weer tussen Amsterdam en Wenen of Amsterdam en Berlijn of Amsterdam en Glasgow (van die kortere heen en weer vluchtjes?)
Een vleugel heeft veel bewegende onderdelen, en inderdaad, als één het niet doet is dat meestal niet zo erg. Maar ik heb nog nooit meegemaakt dat dat gebeurde.
Na de landing gaan de remkleppen omhoog, en met de flaps op landingsstand kijk je dwars door de vleugel heen. Tja, zo is het nou eenmaal ontworpen.
En geloof me, elk vliegtuig krijgt eens per dag een grondige inspectie, en voor elke vlucht een routine-inspectie. Een vlucht MAG niet vertrekken als het vliegtuig niet luchtwaardig is, ‘it’s the law’.

Die korte vluchten heb ik lang gedaan, maar nu doe ik alleen lange vluchten. Wenen, Berlijn, Glasgow, allemaal vaak gedaan vroeger.
Cygnus, ander soort vraag. Houd jij bij hoeveel vluchten je tot nu toe hebt gedaan?

Je laatste berichten ook zeker weer interessant!
Op welke bestemmingen vlieg je nu?
Fitzgerald schreef:
11-05-2018 07:35
Houd jij bij hoeveel vluchten je tot nu toe hebt gedaan?
.
Dat moet toch sowieso on te mogen blijven vliegen? (Vlieguren)
Erizon schreef:
11-05-2018 07:56
.
Dat moet toch sowieso on te mogen blijven vliegen? (Vlieguren)
Ja maar dat zijn uren toch? Bedoel echt vluchten. Maar ik heb er geen verstand van dus misschien zijn het toch wel de vluchten die ze bijhouden.
Fitzgerald schreef:
11-05-2018 08:14
Ja maar dat zijn uren toch? Bedoel echt vluchten. Maar ik heb er geen verstand van dus misschien zijn het toch wel de vluchten die ze bijhouden.
Officieel moeten we een persoonlijk logboek bij houden waarin per vlucht het aantal vlieguren wordt bijgehouden. Die vlieguren tellen we cumulatief, het aantal vluchten niet, dus ik heb ook geen idee. Qua vlieguren zit ik 15000+.
Maar de maatschappij houdt het ook digitaal bij...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven