'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Zanahoria schreef:
16-07-2018 15:44

Zijn er toevallig geluiden die je vaak hoort en die heel verklaarbaar zijn? :-D
Ze zijn allemaal verklaarbaar, maar dat hoef jij echt niet te doen! Maak je er dan ook niet al te druk over. Het geeft je hoogstens een gevoel van controle, want dat is denk ik jouw echte probleem. Probeer het te laten gaan, je bent in handen van professionals.

En ‘vleugelflappies’, echt waar? Die dingen heten flaps...

Seattle is erg leuk trouwens. Begin gewoon met genieten als je het vliegtuig instapt.
malibu82 schreef:
11-07-2018 18:19
:$

Wow bijna 1400 km/uur. Dat is inderdaad wel erg snel!
(Vind het nu bijna jammer dat mijn eerstvolgende vlucht met een Transavia 737 binnen Europa is, geen persoonlijk entertainmentsysteem aan boord waarbij ik dat kan zien)

Ik heb morgen een lange, saaie vergadering op het werk waar ik helaas niet onderuit kom. Dan kan ik mooi even googlen op de winddriehoek en jetstream (die term heb ik wel eerder gehoord) :idee:

Dit topic maakt me wel weer enthousiast. Heb een tijd geleden eens een proefles in een Cessna gedaan, was erg leuk. Kan ik wel weer eens doen :P

Best wel grote kans dat je les hebt gehad van mijn partner :proud:
Hij legt je graag alles uit!
Hi allemaal,

Afgelopen april schreef ik hier ook dat ik naar Mallorca ging vliegen zonder mijn kindjes en dat ik bang was om neer te storten. Vlucht is helmaal goed gegaan al was ik heel blij ze weer te zien.

Nu gaan we zaterdag vliegen en met ze vieren. Alleen nu lijkt de angst nog groter. Ben weer zo bang om neer te storten. Sorry voor mijn geklaag. Ik snap gewoon niet waar weer die angst en nu nog erger vandaan komt. Las van de week weer over een bommelding op eindhoven airport. Ook deze dingen maken mij zo angstig dat ik niet van onze vakantie kan genieten.

Ik zit er bijna aan te denken dat als deze reis goed gaat. Nooit meer te vliegen. Het is de eerste keer voor mijn kinderen en ik ben zo bang dat ik mijn angst al op de oudste projecteer.
Misschien ben je gevoelig voor orde van grootte?

Op Schiphol stijgen of landen 500.000 vluchten per jaar. Dat is dus 5.000.000 in de afgelopen 10 jaar. In die 10 jaar is voor zover ik nog weet vanaf of naar schiphol: 1 vliegtuig neergestort (turkish airlines in 2009), 1 uit de lucht geschoten (MH17), en eentje door een pootje gezakt bij harde landing waarbij verder niet zoveel aan de hand was (FlyBe vorig jaar). Dat is dus een kans van 1 op 1.666.667 dat je wat gebeurt in een vliegtuig van of naar schiphol. Dat is 0.00006% kans. (rekenwonders verbeter maar mee als ik het fout heb)

Als je de mensen van de Flybe niet meerekent, en er vanuit gaat dat het aantal buk raketten tussen hier en mallorca gering zal zijn, is dat 1:5000.000. Een kans van 0,00002%

Je hebt kinderen zeg je. Het risico wat je toen nam was veel groter. Er worden ongeveer 170.000 kinderen per jaar geboren, en er overlijden jaarlijks ongeveer 10 vrouwen tijdens of net na de zwangerschap. Dat is een kans van 0,0006%. 10 (of 30) keer zo groot dus! En op een vrolijker noot: de kans dat je de hoofdprijs wint in de postcode loterij is 1:250.000 :)
elein wijzigde dit bericht op 18-07-2018 21:23
25.89% gewijzigd
cygnus schreef:
16-07-2018 17:57
Ze zijn allemaal verklaarbaar, maar dat hoef jij echt niet te doen! Maak je er dan ook niet al te druk over. Het geeft je hoogstens een gevoel van controle, want dat is denk ik jouw echte probleem. Probeer het te laten gaan, je bent in handen van professionals.

En ‘vleugelflappies’, echt waar? Die dingen heten flaps...

Seattle is erg leuk trouwens. Begin gewoon met genieten als je het vliegtuig instapt.
Mijn probleem is ook die van controle.
Vandaag over een circuit geraced en ik was bijrijder. Ik heb hem 10000 kleuren gescheten.
En dat zou echt 3 miljoen keer anders zijn geweest als ik zelf achter het stuur had gezeten.
De controle uit handen geven is echt zo moeilijk.
Daarom wil ik begrijpen. Ik wil alles begrijpen en liever nog: ik wil hem zelf kunnen besturen. Niet echt natuurlijk. Maar in theorie.
Dat zou mij al zoveel rust geven.
Ik heb dat met alles.
Je wil niet weten hoeveel studies ik al heb gedaan ;-)
elein schreef:
18-07-2018 21:14
Misschien ben je gevoelig voor orde van grootte?

Op Schiphol stijgen of landen 500.000 vluchten per jaar. Dat is dus 5.000.000 in de afgelopen 10 jaar. In die 10 jaar is voor zover ik nog weet vanaf of naar schiphol: 1 vliegtuig neergestort (turkish airlines in 2009), 1 uit de lucht geschoten (MH17), en eentje door een pootje gezakt bij harde landing waarbij verder niet zoveel aan de hand was (FlyBe vorig jaar). Dat is dus een kans van 1 op 1.666.667 dat je wat gebeurt in een vliegtuig van of naar schiphol. Dat is 0.00006% kans. (rekenwonders verbeter maar mee als ik het fout heb)

Als je de mensen van de Flybe niet meerekent, en er vanuit gaat dat het aantal buk raketten tussen hier en mallorca gering zal zijn, is dat 1:5000.000. Een kans van 0,00002%

Je hebt kinderen zeg je. Het risico wat je toen nam was veel groter. Er worden ongeveer 170.000 kinderen per jaar geboren, en er overlijden jaarlijks ongeveer 10 vrouwen tijdens of net na de zwangerschap. Dat is een kans van 0,0006%. 10 (of 30) keer zo groot dus! En op een vrolijker noot: de kans dat je de hoofdprijs wint in de postcode loterij is 1:250.000 :)
Dank je wel! Ik heb af en toe wat relativerende woorden nodig.
Mooi relaas elein. Helemaal gelijk natuurlijk. En inderdaad is de kans op het winnen van de Staatsloterij groter dan dat je neerstort met een vliegtuig!
NovaMack: ga de cursus van VALK doen, het helpt. En inderdaad breng je jouw angst op de kinderen over. VALK heeft nu zelfs een boek uitgebracht en doet cursussen met kinderen met vliegangst. Voor kinderen is het relativeren veel moeilijker.
Cygnus ik ben heel erg benieuwd hoeveel vlieguren jij als vlieger er al ongeveer op hebt zitten in hoeveel dienstjaren.

En vlieg je nu nog steeds dagelijks of wekelijks.

En bijv terreur maakt je dat ook angstiger of controleren jullie daar zelf ook extra op?

Groetjes
Zanahoria schreef:
16-07-2018 15:44
Overmorgen vlieg ik naar Seattle en mijn vliegangst is nu alweer begonnen.
In Seattle (nou ja, Everett, vlakbij Seattle) staat de Boeing-fabriek. Misschien helpt een bezoekje aan de fabriek je deels van je angst af te komen? Zodat je kan zien en ervaren hoe zorgvuldig ze zo'n vliegtuig in elkaar zetten?
NovaMack schreef:
19-07-2018 11:27
Cygnus ik ben heel erg benieuwd hoeveel vlieguren jij als vlieger er al ongeveer op hebt zitten in hoeveel dienstjaren.

En vlieg je nu nog steeds dagelijks of wekelijks.

En bijv terreur maakt je dat ook angstiger of controleren jullie daar zelf ook extra op?

Groetjes
Ik vlieg nu 27 jaar en heb ongeveer 15.000 vlieguren.
Ik vlieg wekelijks, dus zeg maar 2 vluchten per week (heen en terug). Dat komt door de divisie waar ik in zit, het zijn allemaal langere vluchten. Op de Europavloot doe je veel meer vluchten per week.

Nee, terrorisme maakt me niet bang, de kans dat je daarmee te maken krijgt is nog kleiner dan die voor een ongeval. Er zijn na 9/11 wel drastische maatregelen ingevoerd, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik daar niet verder op in kan gaan...
Alles gelezen en wat een geweldig leuk topic!

Je vroeg wat dingen Cygnus om nog te kunnen doen, mag ik daar nog - een verlate- bijdrage aan doen?
- idd zoveel mogelijk uitleg bij turbulentie ( daar heb je hem weer maar blijft helaas “ een dingetje kwa eng). Wat doen jullie eraan, hoe komt het, hoe lang schat je grofweg in dat het nog duurt etc etc.
- geen alcohol meer schenken op luchthavens en in het vliegtuig. Gaat jammer genoeg nooit gebeuren.

Verder nog twee vraagjes; eenmaal in een kleiner vliegtuig van de Bocas Panama naar Boquette gevlogen: als een pogostick hoppend door de lucht. Kwam dit door de vele vulkanen onder ons?

Plus; op de dag van het vliegtuigongeluk van Air France in 2009 gevlogen van Cancun Mexico naar Schiphol met echt bijna 5 a 6 uur turbulentie. Sindsdien vliegangst behoorlijk toegenomen. Vooral omdat de piloot zei dat we last hadden van “ matige turbulentie”. Ik denk dan; owwwkee- er is dus ook nog “ gewone turbulentie”, “ ernstige”, en ook nog “ heftige” hierboven? Dat was ff nét teveel aan gradaties en het duurde dan ook zoooo lang. Vraag; was dit dezelfde ellende waar Air France doorheen vloog?
Thx.
Ja, nee, misschien. Kan je de vraag herhalen?
cygnus schreef:
19-07-2018 23:05
Ik vlieg nu 27 jaar en heb ongeveer 15.000 vlieguren.
Ik vlieg wekelijks, dus zeg maar 2 vluchten per week (heen en terug). Dat komt door de divisie waar ik in zit, het zijn allemaal langere vluchten. Op de Europavloot doe je veel meer vluchten per week.

Nee, terrorisme maakt me niet bang, de kans dat je daarmee te maken krijgt is nog kleiner dan die voor een ongeval. Er zijn na 9/11 wel drastische maatregelen ingevoerd, maar ik hoop dat je begrijpt dat ik daar niet verder op in kan gaan...
Dank je wel! Ik vind het zo leuk dat je al 69 pagina's de moeite neemt om ons zo goed te beantwoorden!

😊😊😊😊
Hoi Cygnus,

Tot nu toe ben ik steeds een stille meelezer geweest in dit topic en ik vind het echt superinteressant! Afgelopen woensdag heb ik zelf mijn eerste vliegreis gemaakt naar Riga en het viel me ontzettend mee.

Helaas heb ik hier acute kiespijn gekregen waarvan ik me afvraag of ik het uit kan zingen tot ik donderdagochtend zeer vroeg weer naar huis vlieg. En misschien weet jij het antwoord wel helemaal niet en stel ik deze vraag in het verkeerde topic, maar in hoeverre is het verstandig/mogelijk om met flinke kiespijn in het vliegtuig te gaan zitten? Zijn daar (medische, of überhaupt) gevolgen aan verbonden?

Ik durf in de Baltische Staten eigenlijk niet naar de tandarts, maar misschien is het wel verstandiger om dat wel te gaan doen... :(
Vandaag is het dan weer zo ver. Ik "Moet" er straks weer in. Al nachten weinig slaap en vannacht al helemaal niet. Ik ben zo nerveus. Ik breng dit jammer genoeg echt over. Ik liep net langs mijn dochter haar kamer en ze vroeg of ik haar met vliegen goed vast wil houden omdat ze heel veel kriebels in haar buik heeft. Ik hoop echt dat de vakantie leuk word en dat ik niet de terugreis een rol laat spelen.
Want voor het weer had ik beter in Nederland kunnen blijven haha.
netwakker schreef:
20-07-2018 01:16
Alles gelezen en wat een geweldig leuk topic!

Je vroeg wat dingen Cygnus om nog te kunnen doen, mag ik daar nog - een verlate- bijdrage aan doen?
- idd zoveel mogelijk uitleg bij turbulentie ( daar heb je hem weer maar blijft helaas “ een dingetje kwa eng). Wat doen jullie eraan, hoe komt het, hoe lang schat je grofweg in dat het nog duurt etc etc.
- geen alcohol meer schenken op luchthavens en in het vliegtuig. Gaat jammer genoeg nooit gebeuren.

Verder nog twee vraagjes; eenmaal in een kleiner vliegtuig van de Bocas Panama naar Boquette gevlogen: als een pogostick hoppend door de lucht. Kwam dit door de vele vulkanen onder ons?

Plus; op de dag van het vliegtuigongeluk van Air France in 2009 gevlogen van Cancun Mexico naar Schiphol met echt bijna 5 a 6 uur turbulentie. Sindsdien vliegangst behoorlijk toegenomen. Vooral omdat de piloot zei dat we last hadden van “ matige turbulentie”. Ik denk dan; owwwkee- er is dus ook nog “ gewone turbulentie”, “ ernstige”, en ook nog “ heftige” hierboven? Dat was ff nét teveel aan gradaties en het duurde dan ook zoooo lang. Vraag; was dit dezelfde ellende waar Air France doorheen vloog?
Thx.
Bedankt voor de suggesties! Tja, die turbulentie is een ding, weten we, maar het is voor ons ook wel eens lastig in te schatten hoe lang het duurt. En die alcohol is zeker een probleem, ook voor ons, maar wat je al zegt, gaat niet gebeuren.

Over jouw turbulentievlucht: dat zal toch turbulentie veroorzaakt door de bergen zijn geweest. En in zo’n kleiner toestel voel je het nou eenmaal meer.

En de tweede vraag: nee, dat was niet dezelfde ‘ellende’ als AF. Bij AF waren het grote onweerswolken, die zijn meestal vrij lokaal. En ja, we categoriseren turbulentie in grofweg 3 gradaties: light, medium en heavy. Bij heavy kunnen we nauwelijks de instrumenten aflezen. Maar ook daar kan een vliegtuig tegen.
NovaMack schreef:
20-07-2018 05:49
Dank je wel! Ik vind het zo leuk dat je al 69 pagina's de moeite neemt om ons zo goed te beantwoorden!

😊😊😊😊
:cheer:
Aardbei95 schreef:
21-07-2018 04:57
Hoi Cygnus,

Tot nu toe ben ik steeds een stille meelezer geweest in dit topic en ik vind het echt superinteressant! Afgelopen woensdag heb ik zelf mijn eerste vliegreis gemaakt naar Riga en het viel me ontzettend mee.

Helaas heb ik hier acute kiespijn gekregen waarvan ik me afvraag of ik het uit kan zingen tot ik donderdagochtend zeer vroeg weer naar huis vlieg. En misschien weet jij het antwoord wel helemaal niet en stel ik deze vraag in het verkeerde topic, maar in hoeverre is het verstandig/mogelijk om met flinke kiespijn in het vliegtuig te gaan zitten? Zijn daar (medische, of überhaupt) gevolgen aan verbonden?

Ik durf in de Baltische Staten eigenlijk niet naar de tandarts, maar misschien is het wel verstandiger om dat wel te gaan doen... :(
Dat kan een probleem zijn als er lucht onder een vulling zit: door het drukverschil gaat dat ‘werken’ en daar kun je veel last van hebben. Maar ik begrijp jouw probleem. Of dat ook de oorzaak van jouw kiespijn is kan ik helaas niet beoordelen.
Veel wijsheid toegewenst in deze...
NovaMack schreef:
21-07-2018 06:38
Vandaag is het dan weer zo ver. Ik "Moet" er straks weer in. Al nachten weinig slaap en vannacht al helemaal niet. Ik ben zo nerveus. Ik breng dit jammer genoeg echt over. Ik liep net langs mijn dochter haar kamer en ze vroeg of ik haar met vliegen goed vast wil houden omdat ze heel veel kriebels in haar buik heeft. Ik hoop echt dat de vakantie leuk word en dat ik niet de terugreis een rol laat spelen.
Want voor het weer had ik beter in Nederland kunnen blijven haha.
Lees alle tips in dit topic nog eens door (niet alleen die van mij hoor :biggrin:
Aardbei95 schreef:
21-07-2018 04:57
Hoi Cygnus,

Ik ken juist mensen uit die landen die als ze iets moeten laten doen daarnaartoe vliegen om naar de tandarts te gaan. Zij zeggen dat tandartsen daar heel goed zijn, en tickets plus behandeling daar zijn stukken goedkoper dan behandelingen hier in Londen als je geen tandartsverzekering hebt.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Gisteren gaan vliegen. Toen ik er in zat gibg het eigenlijk wel. De reis verliep heel goed en de kinderen vonden het prachtig. Heel mooi rustig helder weer daarboven

Tot de daling. Ik zag ze al aankomen de dikke vette stapel wolken. In mijn hoofd gegarandeerd voor turbulentie. Het vliegtuig begon opeens zo hard te schudden en begon ineens over te hangen naar rechts waardoor een hoop mensen in paniek raakte. Ik dacht gelukkig aan het boek van Valk... turbulentie is een kwestie van comfort niet van veiligheid..... enz . Op zich was ik best rustig en duurde het gelukkig maar een seconde of 30.

Cygnus nu vroeg ik me af het trillen en schudden is natuurlijk turbulentie maar het hele vliegtuig hing opeens ober naar rechts wat dus beat schrikken was. De piloot had hem natuurlijk snel weer recht maar is dat overhangen omdat het de piloot ineens over komt? Had hij het vliegtuig even niey meer onder controle? De turbulentie? Of waardoor ging hij opeens helemaal overhangen?

Weet niet of ik het duidelijk opgeschreven heb?

Voor mijn angst was hey jammer dat het gebeurde. Het ging namelijk zo goed en de vlucht was zo mooi. Nu heeft dit toch weer een kleine stempel op de terug vlucht gelegd. Was wel veel rustiger hoor moet ik zeggen. Misschien kun je me gerust stellen over wat op eens het overhangen.

Alvast bedankt.... nu even 15 dagen genieten
NovaMack: ik was er natuurlijk niet bij, maar dat ‘overhellen’ klinkt eigenlijk gewoon als het maken van een bocht, misschien juist wel om die stapelwolken weer uit te vliegen, want we proberen ook de vlucht zo comfortabel mogelijk te maken. Waarvan jij dacht dat het bijna fout ging was dus in feite iets heel normaals. En ja, turbulentie is misschien onconfortabel, maar alleen gevaarlijk als jij je stoeleiem niet vast hebt. Er zijn ook mensen die het leuk vinden!
Stop toch met het ergste te bedenken, het is zo zinloos en kost zoveel energie.
Dat soort wat scherpere bochten heb je toch heel vaak juist bij de landing? Niet elk vliegveld heeft zoveel banen dat je kunt landen onder de hoek waarin je aanvliegt. Bij goed weer levert het (mits je aan de lage kant zit) juist geweldig uitzicht op.
Volgens mij zijn dat hele normale bochten Novamack. Een vliegtuig heeft nu eenmaal 3 assen waar hij om draait, en dus helt hij over als hij een bocht maakt, dat is het meest efficiënt. Denk maar aan een bocht in de auto, die gaat ook het fijnst als de weg een beetje schuin ligt.

Ik heb van de week trouwens een superleuke vlucht mogen maken in een blackshape toestel. (Daarin kun je trouwens hele leuke bochten maken ;-D )En nu ik ben jaloers op mijn man. Ik wil ook vlieger worden...heb hier alleen geen ton liggen....bummer... :cry:
Bedankt voor jullie antwoorden.

Cygnus ik was dit keer al echt een stuk rustiger als normaal hoor. En het zou indd een bocht kunnen zijn. Misschien was het een samenloop van omstandigheden. Een bocht tijdens het schudden. Vandaar dat het misschien wat raar voelde.

Dank jullie wel

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven