'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16
zondag 12 augustus 2018 om 11:44
Het is ook een mooi toestel. We hebben er nog 2 in Nederland in vliegwaardige toestand.
Fate is just the weight of circumstances
zondag 12 augustus 2018 om 12:23
Ik wist dat er in ieder geval nog 1 was.
Interessant ook om de historie van dat toestel te lezen, van D-Day, operatie Market Garden, regeringsvliegtuig en wat er allemaal daarna mee is gebeurd.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
woensdag 15 augustus 2018 om 23:37
Nou, het er gaat er niet zozeer om hoe ik dat persoonlijk ervaar, maar hoe het vliegerkorps dat ervaart. Sinds de vorige cao werk ik gemiddeld 3 dagen per maand meer, dat merk je wel ja. Vooral sociaal gezien trekt dat soms een aardige wissel. Komt bij dat door een structureel vliegertekort we regelmatig worden gevraagd in vrije tijd te gaan werken. Als dat incidenteel gebeurt niet zo erg, maar dit speelt al een aantal jaar op structureel niveau. Daar zit hem de angel, niet zozeer in de vermoeidheid, want bij vermoeidheid zijn vliegers bij wet verplicht zich ‘not-fit-to-fly’ te melden.dagdromer1986 schreef: ↑14-08-2018 21:21Omdat piloten van KLM stakingen aankondigen als de werkdruk niet verlaagd wordt... hoe ervaar jij persoonlijk de werkdruk? Als ik lees over piloten die ziek of oververmoeid in de cockpit zitten, vind ik dat wel zorgwekkend eigenlijk.
donderdag 16 augustus 2018 om 17:18
Alweer 1,5 week slapeloze nachten. Aanstaande maandag mag ik 10 uren in een Boeing 787 doorbrengen. Ik weet dat vliegen de meest veilige manier van vervoer is, maar toch denk ik: wat als er een idioot in het vliegtuig zit die besluit om iemand aan te vallen. Of stel dat er brand uitbreekt in het ruim. Of een motorstoring. Of.....
Nu vlieg ik ook voor het eerst zonder man en kind, dat geeft ook extra spanning.
Misschien heb je een paar geruststellende woorden voor mij?
Nu vlieg ik ook voor het eerst zonder man en kind, dat geeft ook extra spanning.
donderdag 16 augustus 2018 om 23:35
Boeing 787 is de Dreamliner, die is relatief stil en een van de modernste toestellen. Dus als je dan toch ergens mee moet vliegen zit je daarmee hartstikke comfortabel.Rupsje schreef: ↑16-08-2018 17:18Alweer 1,5 week slapeloze nachten. Aanstaande maandag mag ik 10 uren in een Boeing 787 doorbrengen. Ik weet dat vliegen de meest veilige manier van vervoer is, maar toch denk ik: wat als er een idioot in het vliegtuig zit die besluit om iemand aan te vallen. Of stel dat er brand uitbreekt in het ruim. Of een motorstoring. Of.....
Cabinepersoneel heeft genoeg training om in geval van een agressieve passagier in te grijpen. In veel gevallen zitten er ook professionele politiemensen/beveiligers/militairen aan boord. Ofwel omdat ze zelf vrij zijn en reizen, ofwel omdat ze als air-marshall mee gaan. Dus die kunnen altijd assisteren.
Brand kan prima geblust worden en de bagage is gescreend zodat er geen brandbare spullen in zitten. Bovendien is het bagageruim vrij fris, dus het is niet dat iets opeens heel warm wordt ofzo waardoor een koffer vlam vat.
En een motorstoring: dan heeft een 787 er nog een, daarmee komt hij prima bij de eerstvolgende luchthaven. En zelfs zonder motorvermogen zijn die vliegtuigen een soort zweefvliegtuigen die nog een enorm stuk door kunnen vliegen in zweefvlucht en daar ook prima mee kunnen landen.
Maar ja: rationeel denken en je gevoel zijn helaas vaak twee verschillende dingen. Ik wens je het liefste veel plezier, maar vrees dat ik je vooral veel sterkte moet wensen.
zaterdag 18 augustus 2018 om 01:45
Rupsje, wat Stampertje zegt. En: ophouden met ‘wat-als’ denken over dingen die toch niet gebeuren. Ga lekker film kijken of een boek lezen. En drink geen koffie of cola, caffeïne maakt je alleen maar zenuwachtiger.
cygnus wijzigde dit bericht op 18-08-2018 17:35
0.46% gewijzigd

zaterdag 18 augustus 2018 om 03:33
zaterdag 18 augustus 2018 om 18:55
Graag gedaan, maar nogmaals, het heeft totaal geen zin om je druk te maken over die vlucht. De autorit of treinreis naar Schiphol heeft statistisch gezien veel meer risico’s. Waarom lig je daar dan niet wakker van? Het is niet logisch... Is het puur omdat je niet alles begrijpt wat er tijdens de vlucht gebeurt? Dat hoeft ook niet, daar is de bemanning voor, dat zijn - zowel in de cabine als in de cockpit - getrainde mensen die weten wat ze doen. Hun eerste zorg - en dat is echt niet gelogen - is om jou zo veilig, op tijd en comfortabel (ook in die prioriteitsvolgorde) naar jouw bestemming te brengen. Cabinebemanning krijgt echt veel meer training dan alleen jouw wijntje te brengen. Sterker nog: dat is bijzaak. Hoe om te gaan met agressie aan boord, daar wordt veel meer trainingstijd aan besteed.
Je bent in handen van professionals, zowel in de cabine als in de cockpit. Laat het ‘wat-als’ denken aan hen over, daar zijn ze voor opgeleid.
Vandaag ook weer een geval: cabinebemanning hoorde een raar geluid voor vertrek, bleek gewoon de airco te zijn die werkte. Ze melden dat aan mij, want ze willen ook veilig naar huis. Niets aan de hand, volkomen normaal. Dan hoef jij je er toch niet ook zorgen over te maken?
Geniet gewoon van de vlucht, je bent de klant, de gast, we zorgen echt wel goed voor je!
zaterdag 18 augustus 2018 om 20:19
Cygnus, wat ontzettend fijn dat je de tijd neemt om mij (en alle anderen) zo uitgebreid antwoord te geven. Natuurlijk heb je gelijk! Ik denk dat het komt omdat ik zo’n enorme controlefreak ben. Ik weet dat vliegen immers de meest veilige manier van vervoer is. Maar ineens denk ik dan aan de piloot van Germanwings, hij besloot om 150 mensen mee te nemen in zijn zelfdmoordactie. En dan MH17, die mensen dachten ook dat ze in het meest veilige vervoersmiddel zaten. Gelukkig zijn deze gevallen hoge uitzondering. Ik zal dus mijn best doen om tijdens de vliegreis aan jullie posts te denken. Nogmaals heel erg bedankt!
zaterdag 18 augustus 2018 om 20:39
Graag gedaan Rupsje. Maar ik begrijp het wel hoor, waar jouw emotie vandaan komt. Ik heb zelf een tandartsfobie. En die is ook niet rationeel. Maar probeer het anders te zien: er komen jaarlijks in Nederland alleen veel meee mensen om het leven dan wereldwijd in de luchtvaart. Sterker nog, de kans dat je thuis een fataal ongeluk krijgt is hoger dan met een vliegtuig. Dat komt mede omdat veiligheid bij het vliegen op nr. 1 staat. Geloof me, het is zelfs commercieel gezien een speerpunt, want wie wil er nou vliegen met een onveilige luchtvaartmaatschappij? Een gevleugelde luchtvaartspreuk is: “If you think flight safety is expensive, try an accident”.Rupsje schreef: ↑18-08-2018 20:19Cygnus, wat ontzettend fijn dat je de tijd neemt om mij (en alle anderen) zo uitgebreid antwoord te geven. Natuurlijk heb je gelijk! Ik denk dat het komt omdat ik zo’n enorme controlefreak ben. Ik weet dat vliegen immers de meest veilige manier van vervoer is. Maar ineens denk ik dan aan de piloot van Germanwings, hij besloot om 150 mensen mee te nemen in zijn zelfdmoordactie. En dan MH17, die mensen dachten ook dat ze in het meest veilige vervoersmiddel zaten. Gelukkig zijn deze gevallen hoge uitzondering. Ik zal dus mijn best doen om tijdens de vliegreis aan jullie posts te denken. Nogmaals heel erg bedankt!
Maar ik begrijp dat het weggeven van controle over jouw eigen veiligheid je een naar gevoel kan geven. Maar dat doe je in de trein, bus, of auto als je niet zelf rijdt ook. Risico’s horen bij het leven, maar het is wel goed om te weten waar die risico’s het hoogst zijn, en het vliegtuig is nou juist één waar die het minste zijn. Het is de paradox voor mensen met vliegangst: ze zijn het meest bang voor het veiligste deel van hun reis: de vlucht. Het haalt jouw gevoel niet weg, maar het is wel de realiteit! Nou, probeer met de gedachte gewoon lekker te gaan slapen, dat doe ik ook, ook als ik als passagier vlieg, en dan weet ik nog precies wat er allemaal gebeurt. Waarom zou jij er dan wel wakker van moeten liggen?
zaterdag 18 augustus 2018 om 20:57
Rupsje, de Dreamliner is echt een fantastisch en comfortabel toestel! Je kunt het ook melden bij het cabinepersoneel dat je het spannend vind. Verder misschien een drankje ter ontspanning, een leuk boek of leuke film kijken. Relax. En de comments hier nog eens lezen van Cygnus en Stampertje. Komt goed

zaterdag 18 augustus 2018 om 21:08
Tijdens mijn laatste vakantie werd 1 keer een landing afgebroken.
Ik denk dat we nog een minuut of 5 van de landingsbaan waren, dus het was niet spannend.
De piloot zei later dat de de landing "aborted" was.
De reden was dat nog een vliegtuig op de baan was.
Ik neem aan dat hij dat van de verkeersleiding gehoord had (of hij heeft gewoon heel goede ogen).
Moet dit als incident bij de luchtvaartautoriteiten gemeld worden?
(het was op een Portugees vliegveld, en een Portugese maatschappij.)
Ik denk dat we nog een minuut of 5 van de landingsbaan waren, dus het was niet spannend.
Ik neem aan dat hij dat van de verkeersleiding gehoord had (of hij heeft gewoon heel goede ogen).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zaterdag 18 augustus 2018 om 21:29
Ja Haarklover, dat gebeurt wel eens. Het is de meest voorkomende reden voor een afgebroken landing, in luchtvaartjargon een ‘go-around’. Dat kan door de verkeersleiding geïnitieerd worden, maar ook door de vliegers. Regel: je kunt niet op een baan landen waar nog een vliegtuig op staat, veiligheisdingetje.haarklover schreef: ↑18-08-2018 21:08Tijdens mijn laatste vakantie werd 1 keer een landing afgebroken.
Het voelt voor de passagiers spectaculair, maar het is een normale vliegmanoeuvre en hoeft ook niet specifiek gemeld te worden.
woensdag 22 augustus 2018 om 11:48
Dan heb je het over 1 vliegtuig per jaar waar iets mee is gebeurd. Per dag (ja per dag, niet per jaar) zijn er meer dan 100.000 vluchten! Dus in een jaar meer dan 35 miljoen vluchten!Rupsje schreef: ↑18-08-2018 20:19Cygnus, wat ontzettend fijn dat je de tijd neemt om mij (en alle anderen) zo uitgebreid antwoord te geven. Natuurlijk heb je gelijk! Ik denk dat het komt omdat ik zo’n enorme controlefreak ben. Ik weet dat vliegen immers de meest veilige manier van vervoer is. Maar ineens denk ik dan aan de piloot van Germanwings, hij besloot om 150 mensen mee te nemen in zijn zelfdmoordactie. En dan MH17, die mensen dachten ook dat ze in het meest veilige vervoersmiddel zaten. Gelukkig zijn deze gevallen hoge uitzondering. Ik zal dus mijn best doen om tijdens de vliegreis aan jullie posts te denken. Nogmaals heel erg bedankt!
In Nederland (dus niet de wereld, maar één land) zijn er per jaar meer dan 25.000 auto-ongelukken die dermate ernstig zijn dat de auto niet meer verder kan. Daarbij raken zo'n 10.000 mensen ernstig gewond of overlijden (200 doden in de auto per jaar). Met 10.000 ernstig gewonden heb je het dus over de inhoud van 50 vliegtuigen, ofwel: ieder jaar komt er één heel vliegtuig aan mensen in Nederland om het leven in de auto. Of als je heel grof een gemiddelde neemt van de laatste jaren: er komen in Nederland zo'n drie keer zoveel mensen om in het verkeer (auto en fiets) als in de wereldwijde luchtvaart!
Nadeel is dat we die 10.000 ernstig gewonden en 600 verkeersdoden per jaar in NL alleen terugzien op het nieuws als er een lange file door stond. En bij zo'n vliegramp staat de media er wekenlang vol mee. En dan nog een groot verschil: Een auto bestuur je in je eentje zonder controle, je rijdt veel dichter op elkaar, bij ongelukken wordt er niets aan de verkeersregels veranderd, onderzoek naar oorzaak van ongeluk is minimaal en je mag bijna 60 jaar een auto besturen zonder dat je ooit terug hoeft voor een nieuwe rijtest of keuring. Daarna hoef je ook alleen maar een lichamelijke keuring te ondergaan.
Ga dat eens vergelijken met het werk van een piloot die bovendien een groot deel uit handen kan geven aan een computer!
woensdag 22 augustus 2018 om 14:20
Ik ben dit jaar een aantal keer op Schiphol teruggekomen (intercontinentaal en vanuit Europa), en een paar van die keren werd het vliegtuig op een soort parkeerplaats aan de andere kant van de A4 geparkeerd en werd je na het uitstappen met een bus naar Schiphol gebracht. Waarom is dit?
Uitstappen bij de slurf vind ik 100x prettiger. Kan me voorstellen dat dit een goedkopere optie is voor de prijsvechters, maar ik had het bv. ook met KLM/KLC vluchten
Uitstappen bij de slurf vind ik 100x prettiger. Kan me voorstellen dat dit een goedkopere optie is voor de prijsvechters, maar ik had het bv. ook met KLM/KLC vluchten

I would rather shit in my hands and clap
woensdag 22 augustus 2018 om 14:47
Als je de laatste vlucht van het toestel van de dag hebt is dit per vaak het geval. Het is veel sneller en efficiënter om passagiers bij de slurf uit te laten stappen. Dus voor de snelle turnaround van een toestel is bij de slurf het beste: dan is hij zo weer weg.tialtngo schreef: ↑22-08-2018 14:20Ik ben dit jaar een aantal keer op Schiphol teruggekomen (intercontinentaal en vanuit Europa), en een paar van die keren werd het vliegtuig op een soort parkeerplaats aan de andere kant van de A4 geparkeerd en werd je na het uitstappen met een bus naar Schiphol gebracht. Waarom is dit?
Uitstappen bij de slurf vind ik 100x prettiger. Kan me voorstellen dat dit een goedkopere optie is voor de prijsvechters, maar ik had het bv. ook met KLM/KLC vluchten![]()
Maar een plek aan de slurf is ook duur voor een maatschappij, dus als je het toestel voorlopig niet gaat gebruiken dan is het zonde hem daar te laten staan. Eerst vliegtuig neerzetten, dan weer wegrijden naar parkeerplaats is natuurlijk ook in-efficiënt: dan liever de bus.
woensdag 22 augustus 2018 om 15:37
De capaciteit op Schiphol is op dit moment met name gelimiteerd vanwege de parkeerposities: er zijn er eenvoudigweg niet genoeg. Daarom wordt regelmatig uitgestapt op zgn. ‘hard stands’.tialtngo schreef: ↑22-08-2018 14:20Ik ben dit jaar een aantal keer op Schiphol teruggekomen (intercontinentaal en vanuit Europa), en een paar van die keren werd het vliegtuig op een soort parkeerplaats aan de andere kant van de A4 geparkeerd en werd je na het uitstappen met een bus naar Schiphol gebracht. Waarom is dit?
Uitstappen bij de slurf vind ik 100x prettiger. Kan me voorstellen dat dit een goedkopere optie is voor de prijsvechters, maar ik had het bv. ook met KLM/KLC vluchten![]()
Misschien denk je dan, al rijdend met de bus, “maar er zijn er nog genoeg vrij”. Dat kan een kwartier later heel anders zijn. De gateposities worden ruim vantevoren ingedeeld, en flexibiliteit daarin is er nauwelijks. Dat is ook wel logisch als je bedenkt dat dan al het afhandelingspersoneel ook moet omschakelen naar een andere gate. Logistiek gezien is dat een heel karwei.

vrijdag 31 augustus 2018 om 23:47
Nou, over een week stap ik in het vliegtuig en vandaag kreeg ik het boek binnen van dr. Lucas van Gerwen. Ik hoop na het boek wat gerustgestelder het vliegtuig in te stappen!
Ik merk wel dat ik spanning aan het opbouwen ben! En dat terwijl ik vandaag 220km p/u reed op de snelweg. Onbegrijpelijk dat ik dan niet bang ben gezien de statistieken. Controle-dingetje!
Ik ga deze week het boek lezen en ik neem het mee in de handbagage zodat ik de oefeningen kan doen tijdens de vlucht.
Cygnus, Stampertje en de andere piloten; bedankt voor al jullie geduldige en heldere uitleg over de uiteenlopende onderwerpen en vragen. Jullie zijn geweldig!! Ik ga nog even lezen
Ik merk wel dat ik spanning aan het opbouwen ben! En dat terwijl ik vandaag 220km p/u reed op de snelweg. Onbegrijpelijk dat ik dan niet bang ben gezien de statistieken. Controle-dingetje!
Ik ga deze week het boek lezen en ik neem het mee in de handbagage zodat ik de oefeningen kan doen tijdens de vlucht.
Cygnus, Stampertje en de andere piloten; bedankt voor al jullie geduldige en heldere uitleg over de uiteenlopende onderwerpen en vragen. Jullie zijn geweldig!! Ik ga nog even lezen

zaterdag 1 september 2018 om 08:03
Ik ging op mijn vakantie naar Boa Vista een tussenstop maken op Sal. We gingen weer naar Amsterdam terug. Dit is serieus maar 11 minuten vliegen van het ene eiland naar het andere, is dit niet vermoeiend?
& verder, het cabine personeel werd toen veranderd op Sal. Vliegen die dan al vanaf Amsterdam mee? Naar boa Vista en Sal en wisselen ze daar om om verbleven die daar? & verder wanneer mag je op plaats van bestemming blijven? Bij hoeveel vlieguren?
& verder, het cabine personeel werd toen veranderd op Sal. Vliegen die dan al vanaf Amsterdam mee? Naar boa Vista en Sal en wisselen ze daar om om verbleven die daar? & verder wanneer mag je op plaats van bestemming blijven? Bij hoeveel vlieguren?
zaterdag 1 september 2018 om 10:40
Marthe, herkenbaar die toenemende stress.
Ik vlieg over 1,5 week en hier ook meer stress.
Wat ik wel merk: als ik moe ben is de angst voor het vliegen een stuk sterker. ' s Avonds bedenk ik de meest negatieve scenario's (tenminste: die neiging heb ik, probeer het te onderdrukken). Als ik dan wakker word na een goede nachtrust heb ik vooral zin in de reis en een stuk minder spanning voor het vliegen.
Weet niet of je dat herkent?
Ik vlieg over 1,5 week en hier ook meer stress.
Wat ik wel merk: als ik moe ben is de angst voor het vliegen een stuk sterker. ' s Avonds bedenk ik de meest negatieve scenario's (tenminste: die neiging heb ik, probeer het te onderdrukken). Als ik dan wakker word na een goede nachtrust heb ik vooral zin in de reis en een stuk minder spanning voor het vliegen.
Weet niet of je dat herkent?