Backpack route Maleisië?
donderdag 15 juni 2017 om 21:35
Goedenavond!
We mogen weer bijna op vakantie! We gaan voor de 3e keer op een rij backpacken.
Dit jaar bezoeken we voor precies 3 weken Maleisië. Een redelijk onbekend land voor ons, de tickets zijn redelijk last minute geboekt, het was in ieder geval niet gepland.
Dit land heeft volgens mij zoveel hoogtepunten, dat we helaas een aantal punten van het lijstje moeten schrappen. Op dit moment staan er nog 6 op... en ik heb het gevoel dat we er nog minimaal 1 moeten schrappen.
De plannen zijn als volgt:
- Aankomst 23 juli 23:00 KL, 24 juli rustig dagje KL
- 25 t/m 28 juli Vliegen naar Kuching (2 uurtjes) waar we en aantal dagen het Bako NP zullen bezoeken (4 nachten)
- 29 juli reisdag- van Kuching vliegen we naar Khota Bharu
- 30 t/m 1 augustus voor een paar dagen op de Perhentian eilanden (4 nachten, 3 dagen)
- 2 augustus een reisdag naar Taman Negra, waar we hopelijk diezelfde avond nog aankomen
- 3 en 4 augustus 2 daagse tour met gids (1 nacht) door Taman Negra
- 5 en 6 augustus Vandaar vertrekken we naar de Cameron Highlands, 2 dagen
- 7 t/m 10 augustus Langkawi (4 dagen, 3 nachten)
- 10 augustus vliegen we vroeg naar KL
- 10 en 11 augustus besteden we in KL
- 12 vliegen we helaas weer naar huis
Is bovenstaande een beetje haalbaar denken jullie? Wat zouden jullie eventueel uit dit lijstje schrappen?
Bedankt voor de input!
We mogen weer bijna op vakantie! We gaan voor de 3e keer op een rij backpacken.
Dit jaar bezoeken we voor precies 3 weken Maleisië. Een redelijk onbekend land voor ons, de tickets zijn redelijk last minute geboekt, het was in ieder geval niet gepland.
Dit land heeft volgens mij zoveel hoogtepunten, dat we helaas een aantal punten van het lijstje moeten schrappen. Op dit moment staan er nog 6 op... en ik heb het gevoel dat we er nog minimaal 1 moeten schrappen.
De plannen zijn als volgt:
- Aankomst 23 juli 23:00 KL, 24 juli rustig dagje KL
- 25 t/m 28 juli Vliegen naar Kuching (2 uurtjes) waar we en aantal dagen het Bako NP zullen bezoeken (4 nachten)
- 29 juli reisdag- van Kuching vliegen we naar Khota Bharu
- 30 t/m 1 augustus voor een paar dagen op de Perhentian eilanden (4 nachten, 3 dagen)
- 2 augustus een reisdag naar Taman Negra, waar we hopelijk diezelfde avond nog aankomen
- 3 en 4 augustus 2 daagse tour met gids (1 nacht) door Taman Negra
- 5 en 6 augustus Vandaar vertrekken we naar de Cameron Highlands, 2 dagen
- 7 t/m 10 augustus Langkawi (4 dagen, 3 nachten)
- 10 augustus vliegen we vroeg naar KL
- 10 en 11 augustus besteden we in KL
- 12 vliegen we helaas weer naar huis
Is bovenstaande een beetje haalbaar denken jullie? Wat zouden jullie eventueel uit dit lijstje schrappen?
Bedankt voor de input!
Everybody need some lunacy!
donderdag 15 juni 2017 om 22:16
Ik vind het op zich best een aardige planning eigenlijk. Wil je echt twee keer strand? Je zou Langkawi nog kunnen ruilen voor Penang, Georgetown is echt heel erg de moeite waard en dat stukje cultuur hoort wat mij betreft zeker bij Maleisië.
Voetnoot: is het idee van backpacken niet juist 'go with the flow'? Geen planning en we zien wel waar we uitkomen enzo?
Voetnoot: is het idee van backpacken niet juist 'go with the flow'? Geen planning en we zien wel waar we uitkomen enzo?
donderdag 15 juni 2017 om 22:51
Ik zou penang ook bezoeken en de plaats Georgetown. Erg mooi en leuk daar.
Ik vond in Melakka de sfeer heel fijn, leuke straatjes, lekker eten, leuke winkeltjes. Ik heb daar tour een fiets tour gedaan in de omgeving van Melakka. Erg mooi en zeer de moeite waard.
Ik zou persoonlijk voor een x jungle kiezen en dan denk ik dat kuching mooier is dan taman negara, maar dat is ook een persoonlijke keus.u
Ik vond in Melakka de sfeer heel fijn, leuke straatjes, lekker eten, leuke winkeltjes. Ik heb daar tour een fiets tour gedaan in de omgeving van Melakka. Erg mooi en zeer de moeite waard.
Ik zou persoonlijk voor een x jungle kiezen en dan denk ik dat kuching mooier is dan taman negara, maar dat is ook een persoonlijke keus.u
vrijdag 16 juni 2017 om 07:26
Je reisschema is veel te krap. Meest gegeven tip: neem de tijd!
Je hoopt in 1 reisdag Taman Negara te bereiken, wat best ambitieus is. En dan maar 2 dagen Taman Negara. Lukt het dus niet in die ene reisdag, dan blijft er maar 1 dag over.
Je hebt al een National Park gezien, schrap Taman Negara dan.
Zelfde met Perhentian en Langkawi - 2x tropische eilandjes. Ik ben het eens met de anderen, vond Penang/Georgetown erg leuk.
Verder schrijf je dat je 2 dagen Cameron Highlands hebt. Dit is er maar 1, want de eerste dag is een reisdag. Sla dan of de Cameron Highlands over of besteed er ten minste 2 echte dagen. Het is er erg toeristisch, ik vond het er prachtig. Heb bij ons hotel (een prachtig Engels landhuis) een aantal dagtochten geboekt.
In KL kun je heerlijk eten in een ronddraaiend restaurant in de KL tower - erg romantisch. En de hop on hop
off bus is handig en leuk om te nemen.
Staan de Batu caves ook op je lijst? Erg leuk.
Melakka vond ik zelf wel leuk om te zien, wel erg toeristisch.
Je hoopt in 1 reisdag Taman Negara te bereiken, wat best ambitieus is. En dan maar 2 dagen Taman Negara. Lukt het dus niet in die ene reisdag, dan blijft er maar 1 dag over.
Je hebt al een National Park gezien, schrap Taman Negara dan.
Zelfde met Perhentian en Langkawi - 2x tropische eilandjes. Ik ben het eens met de anderen, vond Penang/Georgetown erg leuk.
Verder schrijf je dat je 2 dagen Cameron Highlands hebt. Dit is er maar 1, want de eerste dag is een reisdag. Sla dan of de Cameron Highlands over of besteed er ten minste 2 echte dagen. Het is er erg toeristisch, ik vond het er prachtig. Heb bij ons hotel (een prachtig Engels landhuis) een aantal dagtochten geboekt.
In KL kun je heerlijk eten in een ronddraaiend restaurant in de KL tower - erg romantisch. En de hop on hop
off bus is handig en leuk om te nemen.
Staan de Batu caves ook op je lijst? Erg leuk.
Melakka vond ik zelf wel leuk om te zien, wel erg toeristisch.
vrijdag 16 juni 2017 om 11:56
Bedankt voor de reacties! Wij gaan helaas in het hoogseizoen, kan niet anders. Ik lees overal dat we veel van te voren moeten boeken. Zo zag ik bijvoorbeeld dat bijna alles in Bako NP al is geboekt...
We moeten dus helaas wel het een en ander plannen. We zijn echte natuurliefhebbers, vandaar dat er ook twee parken in staan. Ik heb het gevoel dat TM toch een heel ander park is, groter, grotere/oudere bomen? Bako is vooral voor de dieren.
We zijn aan het overwegen om de Cameron Highlands van het lijstje te schrappen, alhoewel het wel weer totaal iets anders is natuurlijk...
We moeten dus helaas wel het een en ander plannen. We zijn echte natuurliefhebbers, vandaar dat er ook twee parken in staan. Ik heb het gevoel dat TM toch een heel ander park is, groter, grotere/oudere bomen? Bako is vooral voor de dieren.
We zijn aan het overwegen om de Cameron Highlands van het lijstje te schrappen, alhoewel het wel weer totaal iets anders is natuurlijk...
vrijdag 16 juni 2017 om 12:14
Wat betreft het plannen begrijp ik je helemaal! De prijzen stijgen enorm in het hoogseizoen en dan heb je kans dat je veel duurder uitkomt. De middenklasse hotels vind ik over het algemeen vrij smerig in Maleisië, vooral in Langkawi. Dan kun je daar beter een wat duurder hotel pakken met strand en/of zwembad. Ik vond Langkawi overigens een erg leuk eiland, je kunt er een scootertje huren en lekker gaan touren. Wij zijn er 3 nachten gebleven en zijn toen over gevaren naar Koh Lipe (Thailand). Dat vind ik het mooiste eiland dat ik tot nu toe heb bezocht. Prachtig om daar te snorkelen, parelwitte stranden en een hele relaxte sfeer. Daar zijn we 4 nachten geweest en zelfs dat vond ik te kort haha!
Wat betreft Cameron Highlands.. dat vond ik een bijzondere ervaring. De weg er naartoe hebben wij met een huurauto gedaan vanuit Kuala Lumpur. Het laatste gedeelte slinger je door de bergen en de mensen rijden daar echt hard. Ik vond het wel spannend hoor!
Verder vond ik het mooi om de theeplantages te zien. Maar het is erg toeristisch. Nu waren wij er toen het kei en keihard regende, dus een wandeltocht was geen optie. Kan me wel voorstellen dat het gaaf is om te doen. Al had ik t wel snel gezien daar, ook vanwege het weer en de vele toeristen. Wij zijn na 1 overnachting weer terug gereden en dat was ruim voldoende.
Perhentian Islands ben ik niet geweest, maar ik wil zeker terug naar Maleisië om dat gedeelte te bezoeken! Juli en augustus zijn daar de beste maanden voor toch?
Wij zijn ook nog in Borneo geweest, Kota Kinabalu en Sepilok (de orang oetans). Vooral de orang oetans vond ik erg gaaf en alle andere 'wilde' dieren. Want echt wild zijn ze niet, ze leven in een reservaat. Maar het is wel erg bijzonder om ze zo dichtbij te zien.
Kota Kinabalu vond ik weinig aan, maar dat kwam omdat het hard waaide en we daardoor geen boot trip konden doen. Want je schijnt daar echt mooi te kunnen snorkelen en eiland hoppen.
In ieder geval een hele fijne en mooie reis gewenst
Wat betreft Cameron Highlands.. dat vond ik een bijzondere ervaring. De weg er naartoe hebben wij met een huurauto gedaan vanuit Kuala Lumpur. Het laatste gedeelte slinger je door de bergen en de mensen rijden daar echt hard. Ik vond het wel spannend hoor!
Verder vond ik het mooi om de theeplantages te zien. Maar het is erg toeristisch. Nu waren wij er toen het kei en keihard regende, dus een wandeltocht was geen optie. Kan me wel voorstellen dat het gaaf is om te doen. Al had ik t wel snel gezien daar, ook vanwege het weer en de vele toeristen. Wij zijn na 1 overnachting weer terug gereden en dat was ruim voldoende.
Perhentian Islands ben ik niet geweest, maar ik wil zeker terug naar Maleisië om dat gedeelte te bezoeken! Juli en augustus zijn daar de beste maanden voor toch?
Wij zijn ook nog in Borneo geweest, Kota Kinabalu en Sepilok (de orang oetans). Vooral de orang oetans vond ik erg gaaf en alle andere 'wilde' dieren. Want echt wild zijn ze niet, ze leven in een reservaat. Maar het is wel erg bijzonder om ze zo dichtbij te zien.
Kota Kinabalu vond ik weinig aan, maar dat kwam omdat het hard waaide en we daardoor geen boot trip konden doen. Want je schijnt daar echt mooi te kunnen snorkelen en eiland hoppen.
In ieder geval een hele fijne en mooie reis gewenst
zaterdag 17 juni 2017 om 18:42
Ik zou doodmoe van vakantie terugkomen denk ik.
Vergis je niet het is daar bloedheet en alles gaat daar even 3 keer zo traag.
Nou ja behalve de CH das lekker koel.
Wij zijn in maart 3 weken geweest inaar combinatie met Singapore en wij hebben alleen de westkant van Maleisië gedaan. Ik vond het meer dan zat.
Maar wij hebben bewust gekozen voor een flexibele planning en daardoor konden we bijvoorbeeld wat langer in het geweldige Georgetown blijven.
Vergis je niet het is daar bloedheet en alles gaat daar even 3 keer zo traag.
Nou ja behalve de CH das lekker koel.
Wij zijn in maart 3 weken geweest inaar combinatie met Singapore en wij hebben alleen de westkant van Maleisië gedaan. Ik vond het meer dan zat.
Maar wij hebben bewust gekozen voor een flexibele planning en daardoor konden we bijvoorbeeld wat langer in het geweldige Georgetown blijven.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
zaterdag 17 juni 2017 om 18:46
Wij wilden in eerste instantie de CH schrappen maar wat ben ik blij dat we gegaan zijn.
Vond vooral de temperatuur lekker na anderhalve weer een dikke 30 graden.
Maar ook de theeplantages en de jungle tochten had ik niet willen missen.
Waar willen jullie slapen tijdens je verblijf?
Hotels of guesthouses en hotels?
Wij hadden van te voren echt niets geboekt. Een heen en een terugvlucht
En daar met hulp van locals, en het internet echt hele gave super goedkoper guesthouses kunnen vinden.
Wij vondenkbaar een guesthouse prima. Het enige wat je nodig hebt is een bed en een douche. Verder ben je toch buiten. Althans dat hadden wij.
Vond vooral de temperatuur lekker na anderhalve weer een dikke 30 graden.
Maar ook de theeplantages en de jungle tochten had ik niet willen missen.
Waar willen jullie slapen tijdens je verblijf?
Hotels of guesthouses en hotels?
Wij hadden van te voren echt niets geboekt. Een heen en een terugvlucht
En daar met hulp van locals, en het internet echt hele gave super goedkoper guesthouses kunnen vinden.
Wij vondenkbaar een guesthouse prima. Het enige wat je nodig hebt is een bed en een douche. Verder ben je toch buiten. Althans dat hadden wij.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
maandag 3 juli 2017 om 12:23
Bedankt voor alle reacties!
We zijn het gelukkig redelijk gewend, we hebben een soortgelijke trip door Thailand gemaakt. We zijn geen mensen die dagen op een strand doorbrengen. Daar worden wij dan juist weer moe van... Daarnaast zijn we niet zo op luxe gesteld. Schoon is een voorwaarde. Verder maakt het niet heel veel uit. In Thailand zelfs kamers gehad waar ze geen warm water hadden...
De eilanden zijn inderdaad in juli het beste te bezoeken, vanwege het weer. Wel de drukste maand in Maleisië. We plannen het nu tot de eilanden in. Dan hebben we, voor ons, de belangrijkste hoogtepunten gehad. Inmiddels hebben we 2 keer een binnenlandse vlucht geboekt, scheelt ontzettend in de tijd. Ook niet duur trouwens.
Vanaf de Perhentians kan je rechtstreeks naar TM, wel wat duurder, maar opnieuw bespaar je hier ontzettend veel tijd mee. Daarna kijken we wel wat we doen. Langkawi, CH, misschien wel Malakka. We houden de opties open. Zo hebben we het vorig jaar ook gedaan, de hoogtepunten plannen en dan kan je natuurlijk altijd nog van het oorspronkelijke plan afwijken
We zijn het gelukkig redelijk gewend, we hebben een soortgelijke trip door Thailand gemaakt. We zijn geen mensen die dagen op een strand doorbrengen. Daar worden wij dan juist weer moe van... Daarnaast zijn we niet zo op luxe gesteld. Schoon is een voorwaarde. Verder maakt het niet heel veel uit. In Thailand zelfs kamers gehad waar ze geen warm water hadden...
De eilanden zijn inderdaad in juli het beste te bezoeken, vanwege het weer. Wel de drukste maand in Maleisië. We plannen het nu tot de eilanden in. Dan hebben we, voor ons, de belangrijkste hoogtepunten gehad. Inmiddels hebben we 2 keer een binnenlandse vlucht geboekt, scheelt ontzettend in de tijd. Ook niet duur trouwens.
Vanaf de Perhentians kan je rechtstreeks naar TM, wel wat duurder, maar opnieuw bespaar je hier ontzettend veel tijd mee. Daarna kijken we wel wat we doen. Langkawi, CH, misschien wel Malakka. We houden de opties open. Zo hebben we het vorig jaar ook gedaan, de hoogtepunten plannen en dan kan je natuurlijk altijd nog van het oorspronkelijke plan afwijken
dinsdag 18 juli 2017 om 18:44
Jammer dat ik je topic nu pas zie. Van Kuala Besut naar Taman Negara in 1 dag is prima te doen. Het is een uurtje of 5 per minibus naar Jerantut en dan nog een uur met een ander busje. Ik kan je Kang Travel aanraden. Die brengen je van KB naar TN en daarna naar de Cameron Highlands. Allemaal prima te doen. Vanuit TN (kuala tahan) een boot boeken, 3 uur door de jungle, prachtig, naar een plek ergens tussen kuala lipis en gua musa in en daar wordt je dan opgepikt om naar CH te gaan (ongeveer 3 uur rijden). Vanuit CH kun je dan of OV naar Penang nemen, of weer verder met Kang travel. Ik zou ook eerder naar Penang gaan dan Langkawi. Het is daar prima hoor, daar niet van, maar Penang is gewoon meer te beleven (en ik vind het er na 6 jaar nog steeds heerlijk!). Daarbij is het in juli maar afeachten wat voor weer het is op Langkawi aangezien het midden in de moessontijd is.
Veel plezier!
Veel plezier!