Backpacken 3 weken in Azië

20-08-2010 22:55 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben van plan in januari 3 weken naar 'ergens' in Azië te gaan.

Maar mensenlief, wat is er een hoop informatie overal te vinden! Zoveel, dat ik door de bomen het bos niet meer zie

Ik ben naar Maleisië geweest (groepsreis) en daar heb ik het vreselijk naar mijn zin gehad. Prachtige natuur, vriendelijke mensen, lekker eten etc. Ik merkte alleen wel dat ik niet zo'n groepsmens ben en heb uiteindelijk veel alleen of met een medereiziger ondernomen en dat beviel mij veel beter.

Nu is 3 weken niet echt heel lang, maar meer kan ik niet vrij nemen achter elkaar. Dus ja, moet het er maar mee doen.

Wie heeft er een tip? Ik zat te denken aan Thailand, Cambodja of combi Bali-Lombok-Gili.

Budget excl ticket is +- ¤800 en ik hoef echt geen enorme luxe, maar een kamer in hostel met eigen badkamer zou wel fijn zijn.

Is dit realistisch? En wat zijn aanraders?

Dan kan ik aan de hand van jullie tips mij weer wat meer gaan verdiepen en kijken wat het gaat worden.
Drie weken is voor een groepsreis makkelijker dan als je zelf op pad gaat. Dan komt de organisatie voor vervoer en accommodatie op je eigen schouders terecht en die tijd ben je dus eigenlijk "kwijt". Reis je met openbaar vervoer heb je ook minder mogelijkheden onderweg te stoppen, net even anders dan met die groepsreis. Wil je van te voren veel regelen of wordt het een trip op de bonnefooi?

Je zou bijvoorbeeld Thailand met Laos kunnen combineren of Thailand en Cambodja. Bali en Lombok is ook mooi en beter te behappen in maar 3 weken.
Ik weet dat het echt anders is, maar ik wil het gewoon graag eens ervaren. En als ik het nu niet doe, doe ik het nooit meer. Groepsreis vond ik ook te commercieel, heb zelf het 'echte' Maleisië opgezocht, omdat ik dat anders echt niet zou zien.

Het vinden van vervoer en accommodatie vind ik wel wat spannend, daarom wil ik mij wel een beetje inlezen en tips horen. Mijn idee is op de bonnefooi te gaan, wel met een beetje een route in gedachten natuurlijk, maar niet heel veel van tevoren boeken. Wellicht wel wat excursies/ trekkingen/ treinreis, maar meer niet.

Een donker groentje dus
Om een bestemming te kiezen zou je ook op een rijtje kunnen zetten wat je leuk vind. Natuur, cultuur of een mix. Heb je Nepal wel eens overwogen? Best fris in januari maar voor 3 weken een leuke bestemming. Zeer makkelijk zelfstandig rondreizen en een hoop te zien en te doen.

Of Rajasthan? Aanvliegen op Delhi en dan een rondje via Udaipur en jaiselmer ofzo? Pushkar, Agra voor de Taj. Is wel pittig als je niet eerder alleen hebt gereisd.
Als je je ergens niet druk om hoeft te maken is het het vinden van vervoer in Thailand. Vorig jaar ben ik ook voor het eerst alleen op vakantie gegaan naar Thailand. Peace of cake! Gaan met die banaan, geniet ervan! Vooral Chiangai en Pai vond ik geweldig. Heerlijk sfeertje. In het begin is het even schakelen om alleen te zijn maar gaat erg makkelijk om conract te leggen.
Als je Maleisië al te commercioeel vindt ga dan zeker niet naar Thailand, dat is supertoeristisch.

- Kies bijvoorbeeld voor een combi van Vietnam, Laos of Cambodja.

- Nepal is verder ook prachtig en goed te doen.

- En vergeet vooral ook Sri Lanka niet.
Wij zijn vorig jaar naar Bangkok - Cambodja en Vietnam geweest. Cambodja alleen Angkor Wat en Phnom Penh. In Vietnam hebben we van het zuiden naar het noorden gereisd, voornamelijk met de trein, maar af en toe de bus en een binnenlands vlucht. We zijn alleen wel 4 week weggeweest. Maar was een super mooie reis, erg afwisselend en ook prima te doen met het openbaar vervoer.

Succes met kiezen, het is echt moeilijk he ? Voor onze reis dit jaar hebben we ook veel gepuzzeld, maar na veel lezen toch een keus kunnen maken.
In Vietnam had je 8 jaar geleden van die bustickets van noord naar zuid of andersom met 5 etappes. De dag vantevoren even reserveren bij het plaatselijke cafe/opstapplaats en dan kon je weer een stad verder. Kostte toen iets van 20 dollar geloof ik. Bovendien erg gezellig, je reist op jezelf, maar komt wel steeds dezelfde mensen tegen.
Ik vond Vietnam trouwens ook erg leuk en mooi. En super aardige mensen!
Ik denk trouwens dat je het voor dat budget niet gaat redden. Je bent zeker wel 600 euro kwijt aan een ticket en dan zou je nog maar 200 euro over hebben om daar van te leven. Ik zou het wel net zoals jou aanpakken, lekker zelf alles regelen. Is óók onderdeel van de vakantie, vind ik. Hell, de treinreis naar Schiphol vind ik al vakantie!
@SSF

Het budget is excl. ticket, zoals ik in de de opening schrijf hahaha.

Vietnam is inderdaad ook nog een mooie optie! *gaat meteen even snuffelen*
quote:Bijenkoningin schreef op 21 augustus 2010 @ 19:39:

@SSF

Het budget is excl. ticket, zoals ik in de de opening schrijf hahaha.

AAAAAHHHH... Dan is 800 euro heel mooi!
Als je 3 weken hebt zou ik Viet Nam doen. Het is supermakkelijk reizen daar. Geen groepsreis voor nodig.
Ik ben alleen in Vietnam geweest, maar 3 weken is prima te doen, vervoer regelen super makkelijk, voor dat budget red je het ook zonder problemen (wij hebben voor minder met 2 personen gereisd en gegeten en trips gedaan en hadden heerlijke kamers met airco en prima te eten). En Vietnam is mooi en leuk!
Thanks allemaal! Ook fijn om te horen dat mijn budget ook prima te doen is, want dat is natuurlijk ook wel zo handig.

Ik ben wat meer over Vietnam gaan lezen en dat klinkt ook wel erg aangenaam allemaal. Ik bekijk het allemaal nog even goed en dan deze maand in ieder geval een ticket boeken, gezien het in januari hoogseizoen is daar en ik echt niet naast de pot wil piesen.
Ik ben in januari 2008 in vietnam geweest met nog iemand anders.

Toen van Saigon naar Hanoi gereisd in ong. 3 weken

In Saigon busticket geboekt bij Hanh cafe voor volgens mij 53 usdollar. Met deze ticket konden we stoppen bij Mui ne, Da lat, Nha trang, Hoi An, Hue en dan Hanoi. Waren prima bussen.

Vietnam is een erg mooi land en erg afwisselend.

Zeker de moeite waard!
Als je 3 weken door Thailand gaat backpacken en gewoon 'normale' guesthouses en hotels bezoekt (dus hoeft niet eens heel low budget) dan red je het makkelijk met 800 euro.
Zijn er hier mensen die in Cambodja en Myanmar zijn geweest? Ik ben me ook aan het oriënteren.
Thanks voor alle tips!

Plannen zijn inmiddels om een maand weg te gaan (vakantiedagen genoeg) en neig nu naar Thailand & Cambodja.

Voornamelijk Thailand omdat het mijn eerste keer alleen met rugzak vakantie word. Niet de eerste keer Azië dus denk dat dat wel goed komt.

Deze week ticket boeken, want zie dat er al veel niet meer te verkrijgen is. En vanuit Thailand naar Cambodja, zijn meerdere mogelijkheden heb ik al gezien :-).
klinkt als een heerlijke vakantie!

hou wel rekening met de afstanden! ben zelf afgelopen januari naar Thailand geweest voor 4 weken. Heb eigenlijk alleen het noorden gezien en Koh Chang. Nachttrein in een goede optie voor lange afstanden, reserveer wel op tijd. Heb meerdere mensen in Chiang Mai, die geen kaartjes meer konden krijgen. Wij hadden zelf een week van te voren kaartjes gereserveerd en konden toen alleen nog maar bovenbedden krijgen, wat goed te doen is trouwens. OV is super makkelijk. Als je nog tips wil over bepaalde lokaties dan hoor ik het graag!
quote:Zamirah schreef op 01 september 2010 @ 18:47:

Zijn er hier mensen die in Cambodja en Myanmar zijn geweest? Ik ben me ook aan het oriënteren.Ik ben in Myanmar geweest en vond 't een pracht land! Overigens wel met 'n georganiseerde rondreis (Summum)
En hoe zit het met de dictatuur? Merk je daar iets van?
Niet in negatieve zin. Mensen zijn er super gemotiveerd om zich daar aan te onttrekken en snakken naar elk positief contact met westerlingen. Illegale films worden gewoon verkocht en oom agent knijpt 'n oogje dicht omdat hem wat toegestopt wordt, in de spaarzame internetcafeetjes lopen wizzkids rond die de door de overheid ingestelde blokkades weten te omzeilen zodat je toch op je gmail kunt.

Ik had via virtualtourist.com al voor vertrek contact met 'n meisje uit Yangon. Toen we daar waren zijn we 2 dagen samen op pad geweest en zij vertelde ook hoe 't er in de praktijk aan toe ging. Het meeste last ondervinden ze daar nog door westerse boycots. Een bepaalde hoeveelheid kleding die normaal voor 10 dollar door de USA werd gekocht, moesten ze vanaf de boycot voor 1 dollar aan China verkopen die het op hun beurt weer voor 10 dollar aan de Amerikanen doorverkochten. Hierdoor veel Birmese werknemers werkeloos. Mannen noodgedwongen 't leger in en vrouwen in de prostitutie.

Je kunt er je mobiele telefoon nergens gebruiken en wifi is er ook niet. Je bent aangewezen op de primtieve computers met haperend internet die je op enkele plaatsen aantreft, mocht je contact met de buitenwereld willen hebben.
Ik ben dus uiteindelijk in januari 4 weken in Thailand geweest, het midden (Bangkok, Ayuthaya, Kanchanaburi), de eilanden aan de oostkant (Ko Tao en Ko Phangan) en Khao Sok. Ik wilde liever de tijd nemen om een stukje te zien, dan racen tegen de klok.

Ik heb het heerlijk naar mijn zin gehad, oa leuk een contact met een Thais meisje dat bij een hostel werkte waar ik verbleef. Dagje samen over het eiland gecruised en haar nog in Bangkok ontmoet toen ik terugging (zij was op familie bezoek) en leuk gepraat over van alles en nog wat. Erg leuk en een stukje 'echt' Thailand gezien.

Kao Sok vond ik onwijs leuk, genoten van de natuur en flinke wandelingen gemaakt. Eilanden ook erg mooi, vooral de noord oost kant van Ko Phangan. EN natuurlijk nog veel meer.

En het eten.... Heerlijk!

Ik ben nu weer voor januari aan het kijken om een maandje weg te gaan en zit nu te twijfelen tussen Laos/Cambodja (veel leuke/goede verhalen over gehoord tijdens verblijf in Thailand) of toch het Noorden van Thailand in combi met de westkust...

Of toch Java/Bali haha.

Ik heb 4 weken, niet enorm veel, maar lang genoeg om wel wat te zien en de tijd te nemen.

Iemand nog een tip? Of must sees?
Klinkt goed hoor! Hoe bevielen Koh Tao en Koh Phangan? Ik ben nl ook van plan daar heen te gaan. Ik ga in november/december ook naar Laos en Cambodja, dus daar kan ik je tegen die tijd meer over vertellen. Heb Java, Bali & Lombok al meerdere malen bezocht, maar ik Indonesië! (Sulawesi staat op het verlanglijstje!) Ik denk dat 4 weken voor de combi Laos en Cambodja misschien wel wat weinig is, omdat reizen in Laos nog erg langzaam schijnt te gaan. Maar daar zal ik je dus later meer over kunnen vertellen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven