berlijn, OV ?
donderdag 22 maart 2012 om 08:14
Ik ga redelijk onverwacht en snel naar Berlijn. Ik ga daar heen met de auto en zit in een hotel in het centrum
Hoe is het daar geregeld met het OV ? Ik heb al googlend begrepen dat de Metro het vervoersmiddel is.. Maar heb je daar ook meerdaagse kaarten ? Is alles goed te bereiken met de Metro ?
Verder dacht ik naar de dierentuin te gaan, tiergarten om te wandelen, de muur natuurlijk, checkpoint charlie, joods museum, stasi museum, KF dam om te shoppen... uhh.. wat nog meer echt niet te missen ? Ik ga 4 dagen (maandag-donderdag)..
Hoe is het daar geregeld met het OV ? Ik heb al googlend begrepen dat de Metro het vervoersmiddel is.. Maar heb je daar ook meerdaagse kaarten ? Is alles goed te bereiken met de Metro ?
Verder dacht ik naar de dierentuin te gaan, tiergarten om te wandelen, de muur natuurlijk, checkpoint charlie, joods museum, stasi museum, KF dam om te shoppen... uhh.. wat nog meer echt niet te missen ? Ik ga 4 dagen (maandag-donderdag)..
donderdag 22 maart 2012 om 11:42
Natasja, als je drie dagen meer dan genoeg vond heb je veel gemist, vermoed ik. Jammer! Misschien nog een keer gaan en dan in een ander deel van de stad gaan zitten? Het voormalige oosten bijvoorbeeld, dat zo interessant door de geschiedenis en de mix van Oostblok en moderne architectuur.
Er wordt hier gezegd dat de metro en de s-bahnen zo ingewikkeld zijn, ik vind dat niet. De s-bahn is ideaal als je snel van oost naar west wilt en vice versa. De u-bahn een mooie aanvulling. Neem je een keer de verkeerde kan je zo weer een andere pakken. Niet te bang zijn, gewoon goed opletten en gaan.
Er wordt hier gezegd dat de metro en de s-bahnen zo ingewikkeld zijn, ik vind dat niet. De s-bahn is ideaal als je snel van oost naar west wilt en vice versa. De u-bahn een mooie aanvulling. Neem je een keer de verkeerde kan je zo weer een andere pakken. Niet te bang zijn, gewoon goed opletten en gaan.
donderdag 22 maart 2012 om 12:21
donderdag 22 maart 2012 om 14:56
http://www.parkplaza.com/ ... erbrart/webextra_specials
hier zit ik...
Dus fietsen kan daar ook prima.. Ga ik daar eens even naar kijken..
ANWB gids: check.. ga ik morgen even langs.
En ik rijd niet met eigen auto maar met iemand mee.. die heeft al eea sticker erop zitten..
Ik ga dus maandag tot donderdag (in de loop van donderdag weer naar huis)..
Wat een leuke tips allemaal.. Ik heb alles gekopieerd en zal het bewaren.. LEuk ! heb er al helemala zin in.
hier zit ik...
Dus fietsen kan daar ook prima.. Ga ik daar eens even naar kijken..
ANWB gids: check.. ga ik morgen even langs.
En ik rijd niet met eigen auto maar met iemand mee.. die heeft al eea sticker erop zitten..
Ik ga dus maandag tot donderdag (in de loop van donderdag weer naar huis)..
Wat een leuke tips allemaal.. Ik heb alles gekopieerd en zal het bewaren.. LEuk ! heb er al helemala zin in.
donderdag 22 maart 2012 om 15:53
Dat is dus het centrum van het voormalige westen, waar je zit. Bij de S-Bahn Savignyplatz kan je opstappen om bijvoorbeeld naar het oosten te gaan, eigenlijk is via die lijn alles heel goed te bereiken. Vanuit de trein heb je een prachtig uitzicht over de stad, zeker als de zon net aan het ondergaan is. Bij Bahnhof Zoölogischer Garten (ook wel Bahnhof Zoo) is de dierentuin. Misschien heb je het boek Christiane F. gelezen? Dat speelde zich voornamelijk daar en in de Ku'damm af. Reis je verder kom je met een grote bocht langs de Siegessaüle (de gouden engel op de sokkel) die schitterend blinkt als de zon schijnt. Bij Hauptbahnhof kan je uitstappen voor de Reichstag en de Brandenburger Tor. Op de Pariser Plats voor de Brandenburger Tor zit een Starbucks met mooi uitzicht! Op dat plein zit ook Hotel Adlon, waar Michael Jackson zijn kind uit het raam hing. Vanaf daar is het kort lopen naar het Sony Center. Je kan ook via de Unter den Linden lopen naar de Friedrichstraße en Checkpoint Charlie. (Of je neemt vanaf Hauptbahnhof de S-bahn een halte verder naar Friedrichstraße.) Mooi meegenomen dat het ook een mooie winkelstraat is. Vanaf daar zit je alweer vlakbij het Museuminsel, de Hackescher Markt/Hackescher Hofe en de Alexanderplatz. (Beiden ook S-bahnstations.)
Wil je een stuk muur zien beschilderd door kunstenaars, moet je naar S-bahnstation Ostbahnhof, daar loopt de East Side Gallery. Persoonlijk kan ik je ook de Bernauerstraße aanraden (daarvoor moet je wel met een U-bahn), omdat daar een stuk muur staat inclusief het niemandsland. Er zit ook een klein museum bij. In die straat liep vroeger de muur gewoon dwars door huizen heen, bizar. Ramen zijn dichtgemetseld omdat je niet van de ene naar de andere kant mocht kijken.
Het Treptower park is nog niet genoemd, maar ook zeer de moeite waard. Het is een gedenkplek voor de gevallen soldaten uit de voormalige Sovjet-Unie en doet daarom erg 'Oostblok' aan.
Voor de gevangenis Hohenschönhausen moet je trouwens met de tram, of een heel stuk lopen vanaf S-bahn station Landsberger Allee.
Wil je een stuk muur zien beschilderd door kunstenaars, moet je naar S-bahnstation Ostbahnhof, daar loopt de East Side Gallery. Persoonlijk kan ik je ook de Bernauerstraße aanraden (daarvoor moet je wel met een U-bahn), omdat daar een stuk muur staat inclusief het niemandsland. Er zit ook een klein museum bij. In die straat liep vroeger de muur gewoon dwars door huizen heen, bizar. Ramen zijn dichtgemetseld omdat je niet van de ene naar de andere kant mocht kijken.
Het Treptower park is nog niet genoemd, maar ook zeer de moeite waard. Het is een gedenkplek voor de gevallen soldaten uit de voormalige Sovjet-Unie en doet daarom erg 'Oostblok' aan.
Voor de gevangenis Hohenschönhausen moet je trouwens met de tram, of een heel stuk lopen vanaf S-bahn station Landsberger Allee.
vrijdag 23 maart 2012 om 21:58
Ik lees (volgens mij) nog niets over de Oraniënburgerstrasse. Dat vond ik persoonlijk het mooiste gedeelte van Berlijn. Het ligt in Oost Berlijn, een lange straat vol met alternatieve kunstgaleries (waar je vrij in en uit kunt lopen), en veel danstenten. Zo'n 11 jaar geleden was ik daar, en heb ik daar een hele nacht geweldig gedanst met allemaal ossies op o.a. Moby. Ik wist niet wie het was (daar gevraagd aan de dj) maar vond de muziek meteen geweldig. Terug in Nederland meteen op zoek gegaan naar een CD van Moby, niemand hier wist nog wie dat was, een half jaar later werd hij hier pas bekend.. Duitsland/ Berlijn is een erg moderne en vooruitstrevende stad, erg leuk! Maar ook heel indrukwekkend, uiteraard vanwege de geschiedenis, maar ook vanwege de ene architectonische hoogstand tegen de andere die in het huidige Berlijn is verschenen of verschijnt.
vrijdag 23 maart 2012 om 22:06
Leuke tip Stevie! Zoiets heb ik eens gehad met Gigi d'Agostino in Italië. L'Amour Toujours was daar een dikke zomerhit en Gigi draaide in elke hippe discotheek. Pas een jaar later werd hij in NL uitgebracht.
Jumper, via deze website heb ik de sticker besteld: http://www.tuv-nord.nl/mi ... icker-duitsland/aanvragen
Jumper, via deze website heb ik de sticker besteld: http://www.tuv-nord.nl/mi ... icker-duitsland/aanvragen
vrijdag 23 maart 2012 om 22:46
In Berlijn is alles prima te doen met het OV. Ik vond het niet moeilijker om er mee te reizen dan in Parijs, Londen of Amsterdam.
Ook lopend is er veel makkelijk te bereiken gezien de ligging van je hotel, en de fietsen zijn ook al genoemd.
Ik zat er een week, en had ook een meerdaagse OV kaart, maar hoe dat precies ook alweer zat weet ik niet meer, is alweer een jaar of 6 geleden.
Als je een beetje een erfgoedliefhebber bent kan ik je de Dom erg aanraden. Voor een zeer klein prijsje kon je helemaal naar de koepel waar je een prachtig uitzicht hebt over de hele stad. Bij de Fernsehturm betaal je goud geld voor bijna hetzelfde. Ook het interrieur daar is prachtig, en de kelder (waar een klein museum achtig iets is) is zeer indrukwekkend.
Op het zelfde stuk grond waar de Dom staat bevinden zich ook nog het Altesmuseum, Pergamon museum, Bodemuseum, Alte National Gallery en het Agyptisches museum. Als je er van houd is dat ook zeer de moeite waard. (Museum Insel heet het geloof ik)
In de Gemalde Gallerie (Matthaikirchplatz, redelijk in de buurt van Mitte)ben ik een hele tijd zoet geweest, dat is zo ongelooflijk groot, en er is zoveel te zien.
Het Judisches Museum (Lindenstrasse) is zeer indrukwekkend. Ik ben er helemaal stil van geweest. Ook een aanrader. Hetzelfde geld trouwens voor het Holocaust Mahnmal (Hannah Arendt Strasse)
Checkpoint Charlie vond ik dan weer geen bal aan.
Ook lopend is er veel makkelijk te bereiken gezien de ligging van je hotel, en de fietsen zijn ook al genoemd.
Ik zat er een week, en had ook een meerdaagse OV kaart, maar hoe dat precies ook alweer zat weet ik niet meer, is alweer een jaar of 6 geleden.
Als je een beetje een erfgoedliefhebber bent kan ik je de Dom erg aanraden. Voor een zeer klein prijsje kon je helemaal naar de koepel waar je een prachtig uitzicht hebt over de hele stad. Bij de Fernsehturm betaal je goud geld voor bijna hetzelfde. Ook het interrieur daar is prachtig, en de kelder (waar een klein museum achtig iets is) is zeer indrukwekkend.
Op het zelfde stuk grond waar de Dom staat bevinden zich ook nog het Altesmuseum, Pergamon museum, Bodemuseum, Alte National Gallery en het Agyptisches museum. Als je er van houd is dat ook zeer de moeite waard. (Museum Insel heet het geloof ik)
In de Gemalde Gallerie (Matthaikirchplatz, redelijk in de buurt van Mitte)ben ik een hele tijd zoet geweest, dat is zo ongelooflijk groot, en er is zoveel te zien.
Het Judisches Museum (Lindenstrasse) is zeer indrukwekkend. Ik ben er helemaal stil van geweest. Ook een aanrader. Hetzelfde geld trouwens voor het Holocaust Mahnmal (Hannah Arendt Strasse)
Checkpoint Charlie vond ik dan weer geen bal aan.
maandag 26 maart 2012 om 11:39
Ik vind Berlijn super. Het OV is goed geregeld in de stad. Je bent overal zo met de metro. Wij vonden het leuk om bij de Potsdammerplatz uit te stappen, vanaf daar via het holocaust memorial naar de Brandenburger Tor te lopen. Unter den linden op te gaan(vergaap je vooral aan de decadentie van de Russische ambassade) en dan naar checkpoint Charlie. Als je de Bundsdag wilt bezoeken, vergeet dan niet vooraf te reserveren.
I choose happy!
woensdag 28 maart 2012 om 22:55
Ov is supergoed. Ben er al 3x geweest. Ook s'nachts is het goed. Elk half uur rijdt er wel wat. helaas stemt niet alles op elkaar in de nacht. Taxi's zijn ook niet zo duur.
Hier een leuke folder
http://bookboon.com/nl/reisgidsen/europa/berlijn kun je even lezen. eventueel op je reader of tab zetten.
gewoon email adres geen@geen.nl invullen.
hier nog een gratis gidsje
http://www.citygidsen.be/berlijn/bestemming-9.aspx
http://www.cityzapper.nl/Berlijn/introductie
Bij de laatste link kun je zelf een gidsje samenstellen. Wel je email adres is noodzakelijk daar krijg je een link gestuurd met het gidsje.
Kijk ook voor gratis apps op je telefoon. Zijn ook leuke gidsjes te vinden.
Scheelt ook nog gewicht en ruimte.
Je kunt altijd een ov kaart kopen voor een paar dagen.
Kost iets van 6 euro per dag. Neem een dagkaart dan ben je altij goedkoper uit
http://berlijn-blog.nl/openbaar-vervoer/
oja en zoeken hoe je naar je hotel kunt reizen. Ga naar Google maps dan naar Routebeschrijving en dan vul je de namen in waar je start en waar je eindigd. Klik op het busje en je ziet precies hoe je moet reizen.
En als je toeristische route wil reizen neem bus 100 of 200 dan kom je langs bijna alle toeristische gedeeltes. Gewoon met je Ov kaartje. Scheelt je weer geld
Hier een leuke folder
http://bookboon.com/nl/reisgidsen/europa/berlijn kun je even lezen. eventueel op je reader of tab zetten.
gewoon email adres geen@geen.nl invullen.
hier nog een gratis gidsje
http://www.citygidsen.be/berlijn/bestemming-9.aspx
http://www.cityzapper.nl/Berlijn/introductie
Bij de laatste link kun je zelf een gidsje samenstellen. Wel je email adres is noodzakelijk daar krijg je een link gestuurd met het gidsje.
Kijk ook voor gratis apps op je telefoon. Zijn ook leuke gidsjes te vinden.
Scheelt ook nog gewicht en ruimte.
Je kunt altijd een ov kaart kopen voor een paar dagen.
Kost iets van 6 euro per dag. Neem een dagkaart dan ben je altij goedkoper uit
http://berlijn-blog.nl/openbaar-vervoer/
oja en zoeken hoe je naar je hotel kunt reizen. Ga naar Google maps dan naar Routebeschrijving en dan vul je de namen in waar je start en waar je eindigd. Klik op het busje en je ziet precies hoe je moet reizen.
En als je toeristische route wil reizen neem bus 100 of 200 dan kom je langs bijna alle toeristische gedeeltes. Gewoon met je Ov kaartje. Scheelt je weer geld
maandag 2 april 2012 om 16:02
Ik ben intussen weer terug.. ik heb het enorm naar mijn zin gehad en heeeel veel gezien.. Alles wat hier boven genoemd wordt heb ik wel gezien
..
OV is daar idd super geregeld.. Voor de meestel dingen kan je toe met een A B zone kaart voor 6,30 euro.. Meerdaagse kaarten zijn goedkoper.. Je hebt ook nog combi kaarten met musea etc.. die heb ik niet gebruikt..
Ik heb vooral veel gewandeld.. dan zie je het meest!
OV is daar idd super geregeld.. Voor de meestel dingen kan je toe met een A B zone kaart voor 6,30 euro.. Meerdaagse kaarten zijn goedkoper.. Je hebt ook nog combi kaarten met musea etc.. die heb ik niet gebruikt..
Ik heb vooral veel gewandeld.. dan zie je het meest!