berlijn, OV ?
donderdag 22 maart 2012 om 08:14
Ik ga redelijk onverwacht en snel naar Berlijn. Ik ga daar heen met de auto en zit in een hotel in het centrum
Hoe is het daar geregeld met het OV ? Ik heb al googlend begrepen dat de Metro het vervoersmiddel is.. Maar heb je daar ook meerdaagse kaarten ? Is alles goed te bereiken met de Metro ?
Verder dacht ik naar de dierentuin te gaan, tiergarten om te wandelen, de muur natuurlijk, checkpoint charlie, joods museum, stasi museum, KF dam om te shoppen... uhh.. wat nog meer echt niet te missen ? Ik ga 4 dagen (maandag-donderdag)..
Hoe is het daar geregeld met het OV ? Ik heb al googlend begrepen dat de Metro het vervoersmiddel is.. Maar heb je daar ook meerdaagse kaarten ? Is alles goed te bereiken met de Metro ?
Verder dacht ik naar de dierentuin te gaan, tiergarten om te wandelen, de muur natuurlijk, checkpoint charlie, joods museum, stasi museum, KF dam om te shoppen... uhh.. wat nog meer echt niet te missen ? Ik ga 4 dagen (maandag-donderdag)..
donderdag 22 maart 2012 om 08:43
donderdag 22 maart 2012 om 08:45
quote:chartreuse schreef op 22 maart 2012 @ 08:43:
Mag ik je topic even kapen TO?
Vlak na de wende ben ik met school in Berlijn geweest. Ook naar 'n museum geweest waar heel veel te zien was van/over het oude Egypte. Weet iemand de naam van dat museum? Heeft toen veel indruk op me gemaakt en zou er graag nog eens naar terug gaan.Een wilde gok.....
Vlak na de wende ben ik met school in Berlijn geweest. Ook naar 'n museum geweest waar heel veel te zien was van/over het oude Egypte. Weet iemand de naam van dat museum? Heeft toen veel indruk op me gemaakt en zou er graag nog eens naar terug gaan.Een wilde gok.....
donderdag 22 maart 2012 om 08:45
quote:chartreuse schreef op 22 maart 2012 @ 08:43:
Vlak na de wende ben ik met school in Berlijn geweest. Ook naar 'n museum geweest waar heel veel te zien was van/over het oude Egypte. Weet iemand de naam van dat museum? Heeft toen veel indruk op me gemaakt en zou er graag nog eens naar terug gaan.Pergamonmuseum
Vlak na de wende ben ik met school in Berlijn geweest. Ook naar 'n museum geweest waar heel veel te zien was van/over het oude Egypte. Weet iemand de naam van dat museum? Heeft toen veel indruk op me gemaakt en zou er graag nog eens naar terug gaan.Pergamonmuseum
donderdag 22 maart 2012 om 08:49
OV is er vergelijkbaar met Nederland. Alles is idd goed te bereiken, en in het centrum kun je praktisch alles lopen. Ik vind Berlijn altijd heel relaxed en dat zie ik, op de een of andere manier, ook terug in de mensen. Er is altijd iemand bereid om je uit te leggen waar je heen moet en hoe je daar kunt komen.
Veel plezier!
Veel plezier!
donderdag 22 maart 2012 om 08:53
Het OV daar is fantastisch. Met de S-Bahn kom je snel van oost naar west en vice-versa. Mooi uitzicht, want je rijdt boven de grond op een verhoogde treinrails! Dan heb je ook nog de U-Bahn. Ondergronds en zeer uitgebreid.
Er is geen echt centrum trouwens. Waar verblijf je? Mitte?
Ku'damm zou ik niet zo snel doen trouwens. Wel even kijken want je komt er toch langs als je naar de dierentuin gaat. Maar verder is het ontzettende vergane glorie en vooral troosteloos. Pak dan liever de Friedrichstrasse en de Hakescher Markt/Hackescher Hofe. Veel interessanter.
Ik mis nog de voormalige stasigevangenis Hohenschönhausen in je rijtje. Zeer indrukwekkend en beklemmend.
Het Sonycenter is mooi om te bezoeken in het donker trouwens.
Geniet ervan. Ik ben er tien keer geweest en het is zo'n geweldige stad dat ik er blijf terugkomen.
Ku'damm zou ik niet zo snel doen trouwens. Wel even kijken want je komt er toch langs als je naar de dierentuin gaat. Maar verder is het ontzettende vergane glorie en vooral troosteloos. Pak dan liever de Friedrichstrasse en de Hakescher Markt/Hackescher Hofe. Veel interessanter.
Ik mis nog de voormalige stasigevangenis Hohenschönhausen in je rijtje. Zeer indrukwekkend en beklemmend.
Het Sonycenter is mooi om te bezoeken in het donker trouwens.
Geniet ervan. Ik ben er tien keer geweest en het is zo'n geweldige stad dat ik er blijf terugkomen.
donderdag 22 maart 2012 om 09:03
quote:liubi schreef op 22 maart 2012 @ 08:45:
[...]
Pergamonmuseum
Ja, dat is 'm! Dank je wel!
@Septembergirl: fijn dat je die opmerking weghaalde, ik vond 'm echt niet leuk (heb 'm wel gezien dus). Als ik dergelijke vragen nou om de haverklap stel vind ik het nog anders, maar ik stel dit soort vragen maar zelden. En precies de inhoud van je link (musea die samengevoegd zijn, collecties die gescheiden waren, renovaties) maakt dat ik niet kon vinden om welk museum het gaat.
[...]
Pergamonmuseum
@Septembergirl: fijn dat je die opmerking weghaalde, ik vond 'm echt niet leuk (heb 'm wel gezien dus). Als ik dergelijke vragen nou om de haverklap stel vind ik het nog anders, maar ik stel dit soort vragen maar zelden. En precies de inhoud van je link (musea die samengevoegd zijn, collecties die gescheiden waren, renovaties) maakt dat ik niet kon vinden om welk museum het gaat.
donderdag 22 maart 2012 om 09:03
Je kunt er ook kaarten kopen voor meerdere dagen. Het is wel handig om even te kijken of dit voor jou voordelig uitpakt.
Verder is het niet aan te raden om zwart te rijden Ze controleren in burger, dus gespannen uit het raampje kijken naar mannen in uniform werkt daar niet
Ik vind zelf de karaoke bij het Mauerpark op zondag erg leuk. Iedere zanger/ zangeres krijgt een daverend applaus, hoe slecht hij/ zij ook zingt!
Veel plezier!
Verder is het niet aan te raden om zwart te rijden Ze controleren in burger, dus gespannen uit het raampje kijken naar mannen in uniform werkt daar niet
Ik vind zelf de karaoke bij het Mauerpark op zondag erg leuk. Iedere zanger/ zangeres krijgt een daverend applaus, hoe slecht hij/ zij ook zingt!
Veel plezier!
donderdag 22 maart 2012 om 09:06
quote:chartreuse schreef op 22 maart 2012 @ 09:03:
[...]
[...]
donderdag 22 maart 2012 om 09:12
In de stad hangen bij de stations overal OV plattegronden. Zo moeilijk is het niet. En anders koop je een Lonely Planet kaart, daar staat het OV ook op.
Wij sliepen meestal in een hotel waar een gratis OV-kaart bij zat. Ideaal. Daardoor weet ik alleen niet de prijs, wel hoe uitgebreid het net is en hoe makkelijk.
Wij sliepen meestal in een hotel waar een gratis OV-kaart bij zat. Ideaal. Daardoor weet ik alleen niet de prijs, wel hoe uitgebreid het net is en hoe makkelijk.
donderdag 22 maart 2012 om 09:42
OV!! zeer relaxed en alles rijdt om de paar minuten! volgens mij is een 3 dagen kaart 16 euro
(als je heel sneaky bent dan stempel je je kaartje niet af op datum en dan kan je hem meer dagen gebruiken. als je dan gecontrolleerd word, dan zeg je dat je niet weet hoe het werkt.)
maar dat laatste deden wij toen we 16 waren, dus als volwassene misschien niet aan te raden
(als je heel sneaky bent dan stempel je je kaartje niet af op datum en dan kan je hem meer dagen gebruiken. als je dan gecontrolleerd word, dan zeg je dat je niet weet hoe het werkt.)
maar dat laatste deden wij toen we 16 waren, dus als volwassene misschien niet aan te raden
donderdag 22 maart 2012 om 09:47
quote:giuliettacapuletti schreef op 22 maart 2012 @ 08:53:
Eens met beide opmerkingen. Ik ben naar KaDeWe gefietst en vond er niets aan, de Ku'dam is net de Kalverstraat. Maar als je van shoppen houdt zal het er ongetwijfeld wel aardig zijn.
Ik was ook van plan om van het OV gebruik te maken, maar vond het veel te veel gedoe met lijnen zoeken en weer overstappen en vervolgens alsnog lopen naar mijn bestemming, dus heb een fiets gehuurd en heb 4 dagen gefietst. En dat gaat daar prima: zelfs op de brede stoep fietsen wordt getolereerd
Je kunt afstappen waar je wilt (leuke plekjes) en fietsen naar weer een andere plek, zonder het gedoe van OV-lijnen.
De eerste dag heb ik een fietstocht gedaan met Fat Tire Dat vond ik een erg leuke eerste kennismaking met de stad, je stopt om de paar honderd meter en krijgt daar weer een verhaal te horen over de geschiedenis etc. Naar sommige plekken ben ik later nog terug gegaan, andere plekken 'had ik wel gezien' en daar hoefde ik niet meer naar terug.
Ik had het ANWB-boekje van Berlijn (8 euro volgens mij), daar staan ook leuke wandeltochten in (die je ook op de fiets kunt doen) en daar zit ook een grote plattegrond in en een kaart met de OV-lijnen. Ik maak dan meestal een paar (deel)kopietjes, waarvan ik er 1 in mijn zak steek, zodat ik niet steeds die grote(re) kaart hoef te pakken.
Het DDR-museum vond ik ook erg de moeite waard, interactief.
Eens met beide opmerkingen. Ik ben naar KaDeWe gefietst en vond er niets aan, de Ku'dam is net de Kalverstraat. Maar als je van shoppen houdt zal het er ongetwijfeld wel aardig zijn.
Ik was ook van plan om van het OV gebruik te maken, maar vond het veel te veel gedoe met lijnen zoeken en weer overstappen en vervolgens alsnog lopen naar mijn bestemming, dus heb een fiets gehuurd en heb 4 dagen gefietst. En dat gaat daar prima: zelfs op de brede stoep fietsen wordt getolereerd
Je kunt afstappen waar je wilt (leuke plekjes) en fietsen naar weer een andere plek, zonder het gedoe van OV-lijnen.
De eerste dag heb ik een fietstocht gedaan met Fat Tire Dat vond ik een erg leuke eerste kennismaking met de stad, je stopt om de paar honderd meter en krijgt daar weer een verhaal te horen over de geschiedenis etc. Naar sommige plekken ben ik later nog terug gegaan, andere plekken 'had ik wel gezien' en daar hoefde ik niet meer naar terug.
Ik had het ANWB-boekje van Berlijn (8 euro volgens mij), daar staan ook leuke wandeltochten in (die je ook op de fiets kunt doen) en daar zit ook een grote plattegrond in en een kaart met de OV-lijnen. Ik maak dan meestal een paar (deel)kopietjes, waarvan ik er 1 in mijn zak steek, zodat ik niet steeds die grote(re) kaart hoef te pakken.
Het DDR-museum vond ik ook erg de moeite waard, interactief.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
donderdag 22 maart 2012 om 09:56
quote:SeptemberGirl schreef op 22 maart 2012 @ 09:49:
Ik vond KaDeWe geweldig! En het park is prachtig, dierentuin ook niet geweest, daar doe ik niet aan.
Je moet van warenhuizen houden... ik vind de Bijenkorf ook niet zoveel en in Londen doe je mij ook geen plezier met bijv Selfridges.
Je kan inderdaad beter rond hackische höfe gaan shoppen...
Ik vond KaDeWe geweldig! En het park is prachtig, dierentuin ook niet geweest, daar doe ik niet aan.
Je moet van warenhuizen houden... ik vind de Bijenkorf ook niet zoveel en in Londen doe je mij ook geen plezier met bijv Selfridges.
Je kan inderdaad beter rond hackische höfe gaan shoppen...
donderdag 22 maart 2012 om 10:07
KaDeWe vond ik dan wel weer leuk, maar de rest van de Ku'damm echt niet.
Dierentuin is erg leuk trouwens (maar meer iets voor een zondag als alles dicht is), er zit een echte panda. Ik heb Knut ook een paar keer gezien, helaas is hij er niet meer.
Op de hoogste etage van Galeria Kaufhof (soort Bijenkorf) Alexanderplatz zit trouwens een restaurant. Vanaf daar kan je erg leuk over de Alexanderplatz heen kijken. Al drink he er maar een biertje...
Dierentuin is erg leuk trouwens (maar meer iets voor een zondag als alles dicht is), er zit een echte panda. Ik heb Knut ook een paar keer gezien, helaas is hij er niet meer.
Op de hoogste etage van Galeria Kaufhof (soort Bijenkorf) Alexanderplatz zit trouwens een restaurant. Vanaf daar kan je erg leuk over de Alexanderplatz heen kijken. Al drink he er maar een biertje...
donderdag 22 maart 2012 om 10:09
Als het weer het toelaat zou ik een fiets huren, dat doe ik altijd als ik in Berlijn ben (zo'n 2x per jaar). Je proeft dan veel meer van de sfeer van de stad dan dat je in een metro zit. De meeste leuke plaatsen zijn wel genoemd, ik vind zelf de meren in de buitenwijken mooi (Slachtensee etc.) en om gewoon doelloos rond te fietsen en zien waar ik uitkom in voormalig oost-berlijn. Maar dat is misschien niet zo leuk als je er maar 4 dagen bent. Mocht je nog echt willen shoppen kun je ook prima voor een keer met de auto door de stad rijden, ik vind het verkeer daar buitengewoon relaxed en er zijn volop parkeergarages en -plaatsen.
donderdag 22 maart 2012 om 11:22
Hoi ik ben net terug uit Berlijn.
Je kan vanaf de kufurstendamm ook de hop on hop of nemen.
Voor 22 euro mag je twee dagen meereizen.
En dan kom je automatischs bij de meeste bezienswaardigheden.
Met de u bahn hebben we ook gereist maar dat is best ingewikkeld.
Een enkeltje is Drie euro voor een uurtje.
Een dagkaart zes euro.
Op het station staan net als hier bij de metro automaten waarmee je je kaartje kan kopen
met cash en pin.
Heb ze niet gezien voor meerdere dagen maar je kan een welcome Berlin kaart kopen voor 17
euro en daarmee krijg je dan ook korting op museums etc.
De dierentuin was ook best leuk maar het aquarium vondt ik minder.
Ons hotel zat op de kurfustendamm.
En ik vondt het daar juist wel leuk.
Leuke restaurantjes die niet duur zijn.
Lekker winkelen maar uit de Kadewe ben ik snel weggelopen.
Net een grote bijenkorf.
Neem je hop on hop of dan kan je daar ook een combinatie met dierentuin nemen.
De entree was best prijzig dus dit is zeker interresant.
Wij waren er vijf dagen waarvan drie volle dagen en dit vondt ik meer dan genoeg.
Het enige vervelende is met flesjes en blikjes drinken kopen in de winkeltjes dat je statiegeld
moet betalen maar vaak nemen ze de flesjes niet terug in de winkel.
Veel plezier in Berlijn.
Je kan vanaf de kufurstendamm ook de hop on hop of nemen.
Voor 22 euro mag je twee dagen meereizen.
En dan kom je automatischs bij de meeste bezienswaardigheden.
Met de u bahn hebben we ook gereist maar dat is best ingewikkeld.
Een enkeltje is Drie euro voor een uurtje.
Een dagkaart zes euro.
Op het station staan net als hier bij de metro automaten waarmee je je kaartje kan kopen
met cash en pin.
Heb ze niet gezien voor meerdere dagen maar je kan een welcome Berlin kaart kopen voor 17
euro en daarmee krijg je dan ook korting op museums etc.
De dierentuin was ook best leuk maar het aquarium vondt ik minder.
Ons hotel zat op de kurfustendamm.
En ik vondt het daar juist wel leuk.
Leuke restaurantjes die niet duur zijn.
Lekker winkelen maar uit de Kadewe ben ik snel weggelopen.
Net een grote bijenkorf.
Neem je hop on hop of dan kan je daar ook een combinatie met dierentuin nemen.
De entree was best prijzig dus dit is zeker interresant.
Wij waren er vijf dagen waarvan drie volle dagen en dit vondt ik meer dan genoeg.
Het enige vervelende is met flesjes en blikjes drinken kopen in de winkeltjes dat je statiegeld
moet betalen maar vaak nemen ze de flesjes niet terug in de winkel.
Veel plezier in Berlijn.