Bonaire/Curacao

12-01-2020 12:21 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Mijn vriend en ik gaan in juni trouwen en zijn van plan om op huwelijksreis te gaan naar Bonaire voor ongeveer 8 dagen. We hebben allebei ons duikbrevet en het lijkt ons prachtig duiken op Bonaire! Daarnaast zouden we ook wel wat willen ondernemen zoals het eiland rondrijden, kajakken, zeilen etc. maar dan zitten we volgens mij ook wel goed :). We twijfelen wel nog een klein beetje tussen Curacao en Bonaire, omdat op Curacao meer te beleven zou zijn, ook mooi duiken, zwemmen met dolfijnen etc.

Vandaar een paar vraagjes:

- Hoe zouden jullie het verschil tussen Curacao en Bonaire beschrijven en waar gaat jullie voorkeur naar uit en waarom? Ik heb vooral gelezen dat Bonaire een stuk rustiger is, minder bedrijvigheid, maar zijn er wel leuke restaurantjes en strandtentjes etc.?

- Is het duiken op Bonaire echt zo veel mooier dan op Curacao? We hebben gehoord dat op Curacao veel koraal is aangetast door schepen die voor anker gaan, en dat het duiken erg duur kan zijn?

- Hebben jullie ervaring met het reizen van Bonaire naar Curacao? Ik zag dat dit een 30 minuten vluchtje is, dus we zouden kunnen overwegen om 1 dag naar Curacao te gaan ('s ochtends heen en 's avonds terug) om de sfeer van het eiland te proeven, Willemstad te bekijken en eventueel met dolfijnen te zwemmen. Reis je makkelijk over het eiland met een taxi/bus?

- Hoe is het zeilen op Bonaire? Is het ook mogelijk om zelf een bootje te huren of met instructeur? Of zijn het vooral kajuitzeilboten?

- Qua resort op Bonaire overwegen we het Van der Valk Plaza Resort of het Delfin resort. Wat zouden jullie aanraden?

- Andere tips zijn uiteraard ook welkom voor leuke activiteiten op het eiland etc.

Mochten jullie antwoord hebben op 1 of meerdere vragen dan horen we het heel graag :) Bedankt alvast!!
Ik zou de eilanden combineren. Dus 1 week op het ene en de andere week op het andere eiland.
Sowieso niet zwemmen met dolfijnen. Dat mensen dat tegenwoordig nog doen begrijp ik niet...
vivapimpelmees schreef:
12-01-2020 12:31
Sowieso niet zwemmen met dolfijnen. Dat mensen dat tegenwoordig nog doen begrijp ik niet...
Dit
In Curaçao heb je mooie duikstekken en op Bonaire ook. Koraal vond ik niet significant mooier maar je moet in Curaçao wel op de juiste plekken duiken.
Mushroomforrest, Playa kalki zijn persoonlijke favorieten in Curaçao en op Bonaire 1000 steps.
Bonaire is klein/ weinig te doen, dat heb je met een week wel gezien.
Bonaire is een heerlijk eiland maar rustig. Verder zijn er weinig strandjes. Als je voor de rust komt en wat duiken is Bonaire heerlijk. Als je wat meer reuring zoekt dan curacao of lekker combineren.

Ik vond Bonaire altijd leuk voor een paar dagen. Duiken kan op beide eilanden goed, ik vind het verschil niet zo groot.
Ik ben op beide eilanden geweest, maar heb alleen op Curaçao gedoken, op Bonaire heb ik gesnorkeld (ik kon toen helaas niet duiken). Hoewel ze dicht bij elkaar liggen, vind ik het behoorlijk verschillende eilanden. Welke het beste bij jullie past zal uiteindelijk een persoonlijke voorkeur zijn.

Het duiken op Curaçao vond ik mooi. Je kunt vanaf de kust duiken maar je kan ook een bootduik doen. Het snorkelen in Bonaire vond ik ook mooi en ook in Bonaire kun je vanaf de kant duiken / snorkelen. Het zal per duikstek verschillen (maar daar kun je je in verdiepen) maar op beide eilanden kun je volgens mij prima duiken.

Voor Curaçao zou ik zeker een huurauto aanraden als je wat van het eiland wilt zien. Ook voor een bezoek van een dagje. Taxi's zijn duur en bussen rijden er niet echt volgens een dienstregeling. Misschien kan een taxi wel uit als je alleen naar Willemstad gaat en daar gaat rondlopen, maar er zijn mooiere plekjes op het eiland :)

Op Bonaire is er inderdaad minder bedrijvigheid, hoewel er zeker wel restaurantjes zijn (sowieso in Kralendijk). Je hoeft niet bang te zijn te verhongeren :) .

Strandtenten zijn er meer op Curaçao dan op Bonaire en volgens mij was het ook kleinschaliger op Bonaire.
Als je tot in de nacht door wil gaan, zit je beter op Curaçao dan op Bonaire, daar vond ik het 's avonds erg rustig.

Bonaire vond ik een erg relaxed eiland. Ik heb me niet verveeld, maar het is kleiner en er is minder te doen dan op Curaçao.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-01-2020 14:07
Reden: quote OP verwijderd
99.86% gewijzigd
vivapimpelmees schreef:

Dat is ook wel een beetje afhankelijk van de opzet. Ik heb jaren geleden met dolfijnen gezwommen op Cuba, en daar ging het om “wilde” dolfijnen. Natuurlijk werden ze extra gevoerd en getraind in kunstjes, maar ze waren niet opgesloten en konden vrij in en uit de baai zwemmen waarin het meezwemmen werd georganiseerd. Het was dus ook nooit zeker of, en zo ja hoeveel en welke, dolfijnen zich zouden melden voor het zwemmen met toeristen. Maar er kwamen er eigenlijk altijd wel een paar omdat ze het gewoon leuk vonden.
vivapimpelmees schreef:
Inderdaad. Hoe begaan de trainers ook zouden zijn met hun dieren, zwemmen met dolfijnen kan in de 21e eeuw echt niet meer.
8 dagen is wel kort om die kant op te gaan ivm reisduur en jetlag, voor je huwelijksreis al helemaal. Kan je de eilanden niet combineren en minstens 2 a 3 weken gaan? Het is ook makkelijk te combineren met Miami, als dat je iets lijkt.
Een dagje Bonaire doen vanaf Curaçao, daar duiken en dan dezelfde dag weer terugvliegen zou ik uiteraard niet doen :)
I'm not lazy
Tip: als je een auto huurt op een van beide eilanden. Haal als je hem parkeert alles eruit en laat de deuren open. Dan zijn de ramen nog heel als je terugkomt.
Op beide eilanden moet je niet uitstralen dat er iets bij je te halen valt. Dus geen dure horloges om, mooie sieraden, je I-phone half uit je kontzak, een dure tas/bril etc. Je wordt vaak vanaf het vliegveld al gescand daarop. Ik heb ook nare verhalen gehoord over prijsafspraken, check dus goed wat inbegrepen is als je een dag gaat varen/duiken/iets bezoeken/autohuur etc. Persoonlijk zou ik er nooit meer naartoe gaan, dan liever Aruba of een ander Caribisch eiland.
sweetfirefly wijzigde dit bericht op 13-01-2020 11:29
59.70% gewijzigd
Egels kunnen momenteel moeilijk aan water komen. Help ze door een schoteltje met water op een beschut plekje neer te zetten, liefst met wat speciaal egelvoer (te koop in dierenwinkels). Voor insecten op een hogere plek een schoteltje water met steentjes.
Ik vond het duiken op Curacao echt zwaar tegenvallen.
Op Bonaire daarentegen wel erg mooi.

Ik ben sowieso niet zo'n fan van Curacao. Er zijn een aantal mooie stranden maar verder... Bonaire is inderdaad wat kleiner, maar de sfeer vond ik veel prettiger. Zorg dat je of goed uitzoekt waar je kunt duiken (er is veel verschil tussen de duik steks). Je hebt ook het Slagbaai National Park wat de moeite waard is. En er zijn genoeg restaurants, terrasjes, cafe's etcetera om je 's avonds te vermaken.

Ik vind het Sorobon Beach Resort erg fijn. En verblijf dan in zo'n huisje op het strand, dan loop je zo de zee in.
Curaçao is de laatste jaren steeds crimineler aan het worden.
Berovingen en schietpartijen zijn aan de orde van de dag. En kijk goed uit als je met je huurauto per ongeluk een verkeerde wijk inrijdt.

Wij hebben daarom gekozen voor Aruba ipv Curaçao. Op Aruba is genoeg te beleven, en is het een stuk veiliger.
Wij hebben op Aruba gesnorkeld.
Wij verbleven in hotel Tamarijn, we deden de schuifdeur van onze hotelkamer open en we waren op het strand. Prachtige vakantie gehad.

Ik weet niet of je kunt duiken op Aruba, maar wellicht kun je vanuit Aruba 2 dagen naar Bonaire.
Overigens...8 dagen zou ik persoonlijk te kort vinden, ik zou minstens 10 dagen gaan.
Je moet goed weten wat je doet op curacao idd. Je gedragen zoals je je in een mindere wijk in een grote stad in nederland zou gedragen. Maar berovibgen en schietpartijen zijn aan de orde van de dag is wel heel cruw gesteld. Zo zou ik niet durven gaan als toerist. En ik woon er al 5 jaar, zonder kleerscheuren;).

Aruba vind ik persoonlijk weer niet leuk. Heel ander eiland dan bonaire of curacao. Veel amerikanen, grote hotels.
Ik ben in die regio alleen op St. Maarten geweest en vond dat een keileuk eiland. Ze noemen het de culinaire hoofdstad van de Antillen en daar kan ik me wel in vinden. Erg goed kunnen eten daar. Verder ook heerlijk Antilliaanse relaxte sfeer. Prachtige snorkeluitstap gemaakt ook.
Wordt je er al wat wijzer van TO? :P

Kajakken kun je op Bonaire heel mooi in de mangrove. Voor Bonaire raad ik je verder aan naar het Slagbaai Nationaal Park te gaan, dat is ook erg mooi!

Ben je trouwens gebonden aan die 8 dagen? Als je iets langer zou kunnen gaan, bijvoorbeeld 12 dagen, dan zou je beide eilanden ook goed kunnen combineren en op beide kunnen duiken.
malibu82 wijzigde dit bericht op 12-01-2020 14:26
Reden: Autocorrect...
0.80% gewijzigd
I'm not lazy
Femke93 schreef:
12-01-2020 12:21
Hoi allemaal!

Mijn vriend en ik gaan in juni trouwen en zijn van plan om op huwelijksreis te gaan naar Bonaire voor ongeveer 8 dagen. We hebben allebei ons duikbrevet en het lijkt ons prachtig duiken op Bonaire! Daarnaast zouden we ook wel wat willen ondernemen zoals het eiland rondrijden, kajakken, zeilen etc. maar dan zitten we volgens mij ook wel goed :). We twijfelen wel nog een klein beetje tussen Curacao en Bonaire, omdat op Curacao meer te beleven zou zijn, ook mooi duiken, zwemmen met dolfijnen etc.

Vandaar een paar vraagjes:

- Hoe zouden jullie het verschil tussen Curacao en Bonaire beschrijven en waar gaat jullie voorkeur naar uit en waarom? Ik heb vooral gelezen dat Bonaire een stuk rustiger is, minder bedrijvigheid, maar zijn er wel leuke restaurantjes en strandtentjes etc.?

Er is idd op Curacao meer te beleven kwa eettentjes, uitgaan en winkelen, Het is er absoluut wel! Bonaire is op dat gebied veel kleiner. Het eiland Bonaire bestaat voor de helft uit een prachtig natuurpark (waar je bijzonder mooi kan snorkelen btw) waardoor het een totaal ander eiland is.

- Is het duiken op Bonaire echt zo veel mooier dan op Curacao? We hebben gehoord dat op Curacao veel koraal is aangetast door schepen die voor anker gaan, en dat het duiken erg duur kan zijn?

Bonaire is perfect voor de watersporten! Het koraal is in Curacao idd enorm aangetast en minder mooi geworden helaas.
Ik zou om deze reden dan ook echt voor Bonaire kiezen, je gaat immers ook 8 dagen. Als je langer zou gaan zou ik twijfelen.

- Hebben jullie ervaring met het reizen van Bonaire naar Curacao? Ik zag dat dit een 30 minuten vluchtje is, dus we zouden kunnen overwegen om 1 dag naar Curacao te gaan ('s ochtends heen en 's avonds terug) om de sfeer van het eiland te proeven, Willemstad te bekijken en eventueel met dolfijnen te zwemmen. Reis je makkelijk over het eiland met een taxi/bus?

Je kunt idd met de ALM (altijd langzame maatschappij (vertragingen!) een tripje maken naar Curacao, al denk ik dat je dan op 1 dag niet beiden kan doen. Huur wel een autootje op de luchthaven. Het openbaar vervoer raad ik je niet aan, het is en blijft een Antilliaans land waar men geen stress kent en zomaar een bus eruit kunnen gooien :facepalm: En dan sta je daar...

- Hoe is het zeilen op Bonaire? Is het ook mogelijk om zelf een bootje te huren of met instructeur? Of zijn het vooral kajuitzeilboten?

Dit zou ik niet weten, niet mee bekend eigenlijk

- Qua resort op Bonaire overwegen we het Van der Valk Plaza Resort of het Delfin resort. Wat zouden jullie aanraden?

Wij kijken altijd op de app van Tripadvisor, daar lees je eerlijke beoordelingen.

- Andere tips zijn uiteraard ook welkom voor leuke activiteiten op het eiland etc.
Ook hiervoor tripadvisor

Mochten jullie antwoord hebben op 1 of meerdere vragen dan horen we het heel graag :) Bedankt alvast!!
Alvast gefeliciteerd met jullie huwelijk!! :flirting:
Nummer*Zoveel schreef:
12-01-2020 13:33
Dat is ook wel een beetje afhankelijk van de opzet. Ik heb jaren geleden met dolfijnen gezwommen op Cuba, en daar ging het om “wilde” dolfijnen. Natuurlijk werden ze extra gevoerd en getraind in kunstjes, maar ze waren niet opgesloten en konden vrij in en uit de baai zwemmen waarin het meezwemmen werd georganiseerd. Het was dus ook nooit zeker of, en zo ja hoeveel en welke, dolfijnen zich zouden melden voor het zwemmen met toeristen. Maar er kwamen er eigenlijk altijd wel een paar omdat ze het gewoon leuk vonden.
Zo is het op Curacao niet.
Ze hebben een zee-aquarium, dat ziet eruit als een afgeragd Dolfinarium Harderwijk, en daar worden shows gegeven met dolfijnen. Je kunt daar ook boeken voor een dolfijnenkus, zwemmen met de dolfijnen en weet ik wat allemaal. Er wordt ook therapie gegeven met dolfijnen aan mensen met autisme. Daar gebruiken ze het geld voor dat ze verdienen aan de dolfijnen encounters. Maar hoe je het ook wendt of keert, het blijft zwemmen met gevangen dolfijnen die kunstjes doen, als je daar als toerist iets boekt.
Wat eten we vanavond?
De abc eilanden zijn alle 3 totaal verschillend.
Voor de dingen die je in je 1e alinea beschrijft zit je op Bonaire goed.

Je vragen;

Het is inderdaad rustiger, maar er zijn zeker voldoende restaurants en tentjes om een week vol te maken.

Bonaire is volledig ingericht op duiken. Alle faciliteiten zijn er op aangepast. Er zijn tig duikplekken die je zelf kan bezoeken, wat het heel gemakkelijk maakt. Ik weet niet hoe het duiken op Curaçao is.

Een dag op en neer vliegen is kwa tijd wel te doen, maar tickets kosten min 150 dollar retour pp. Dan nog een auto erbij (die je op beide eilanden wel nodig hebt). Zo kunnen de kosten voor 1 dagje eilandhoppen behoorlijk oplopen.

Je kunt een sloep, klein moterbootje of cat zeilbootje huren. Daarnaast is het ook mogelijk om met een kajuitzeiljacht mee te varen.

Ik zou zelf voor Delfins gaan (of Bonaire resort aan die kant van het eiland) Plaza ligt wel veel centraler, maar er is een grote verbouwing gaande die nog wel een poos gaat duren.

Een pick up huren, kayakken en snorkelen in de mangrove, naar Washington slagbaai gaan, hiken of trailbiken, tijdens de ostracod gaan duiken ( is aantal dagen na volle maan), bij sorobon een windsurferles volgen of daar gaan lunchen en van het mooie uitzicht genieten

Succes met je keuze, een mooie trouwdag en honeymoon gewenst!
Super bedankt voor alle reacties! Daar hebben we wat aan :)
En dat allemaal in een paar dagen?
2 dagen reizen, 2 dagen bij komen van de reis dan houd je er 4 over.
Zou maar lekker op 1 eiland blijven als ik jullie was.
Ik zou in elk geval de reis verlengen naar minimaal 2 weken. Dan bespaar je maar op het trouwfeest/kleding als het er anders niet vanaf kan.
burgos schreef:
13-01-2020 09:13
En dat allemaal in een paar dagen?
2 dagen reizen, 2 dagen bij komen van de reis dan houd je er 4 over.
Zou maar lekker op 1 eiland blijven als ik jullie was.

Dat valt best mee. Het tijdsverschil is 5 uur en het is 10 uur vliegen. Veel vluchten hebben heen of terug een tussenstop op een van de andere eilanden, die probeer ik zelf altijd te ontlopen. Directe vluchten zijn fijner.

Veel mensen hebben meer last van een jetlag als ze naar het oosten vliegen. Als dat bij TO ook het geval is, dan zal ze op het eiland zelf weinig last hebben van een jetlag. Doe de eerste dag gewoon wat rustiger aan en je zit zo in het ritme.

Zelf zou ik ook niet zo snel voor een dagje op en neer naar een ander eiland gaan, maar ik ben al op alle drie geweest en het zou voor mij teveel gedoe zijn. Duiken kun je dan niet, na een enkele duik moet je 12 uur wachten om weer te mogen vliegen, na 2 duiken nog langer. Je moet naar het vliegveld, je zult minstens een uur van tevoren moeten inchecken en het kost vaak ook wel wat tijd voor je de huurauto hebt. Voor een paar dagen is dat prima te doen, voor een dag zou het mijn voorkeur niet hebben.
I'm not lazy

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven