China

23-01-2011 16:41 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
In september ga ik naar China:

We doen de volgende plaatsen aan:

Beijing

Zhengzhou

Luoyang

Xi’an

Guilin

Yangshuo

Canton

Wat voor kleding kun je het beste meenemen in september?

Hoe zit het met eten in China, is het echt zo erg als de meeste verhalen die je hoort?

Wat zijn echte do's en dont's
De wc's in de treinen zijn wel te doen, maar er is wel een kans op vieze wc's. Het zijn sowieso altijd hurktoiletten, dus uitgebreid naar toilet vraagt wat oefening

Qua eten neem ik altijd een berg eten en drinken mee, want ben niet zo gek op de dingen die in de trein verkocht worden.

De toiletten worden wel schoongemaakt maar niet met een uitgebreid cifje of jifje, maar gewoon met een bezem en een emmer water, dus echt schoon wordt het niet. En soms poept er iemand naast de toilet, das ook niet zo fijn. Maar als je 's avonds in de trein stapt en er dan 's ochtends rond een uur of 7 er weer uitrolt, dan hoef je ook niet heel vaak naar het toilet denk ik ('s nachts minder dan overdag meestal hehe).
Inderdaad met shoestring rogue_22!! Wil je ook 22 juli gaan? Ben vooralsnog de enige boeker, dus kom er maar bij! :-)

De wc's maak ik me ook niet zo druk om. Vorig jaar naar India geweest en door het warme weer moest ik sowieso bijna niet naar de wc. En als je dan toch moet, adem inhouden, niet zeuren en snel zorgen dat je het kwijt bent...
Precies. Ik maak altijd een soort plan, zo van: toiletpapier check, broekspijpen omhoog check, geen op de grond hangende veters check. En dan gaan met die banaan.
quote:kipkerrie schreef op 24 januari 2011 @ 16:18:

Inderdaad met shoestring rogue_22!! Wil je ook 22 juli gaan? Ben vooralsnog de enige boeker, dus kom er maar bij! :-)

De wc's maak ik me ook niet zo druk om. Vorig jaar naar India geweest en door het warme weer moest ik sowieso bijna niet naar de wc. En als je dan toch moet, adem inhouden, niet zeuren en snel zorgen dat je het kwijt bent...

Nou helaas heb ik er geen geld voor, maar een tijdje geleden wel. Maar wie weet als ik weer wat geld heb volgend jaar, maak ik de reis alsnog. Maar lijkt me leuk als je na afloop verteld hoe de reis was, of het zwaar was enzo. Die wc's daar ben ik wel een beetje bang voor, ik ben moeilijk met naar de wc gaan, heb sowieso moeite met plassen als ik denk dat mensen me kunnen horen, en van echt vieze wc's ga ik over mijn nek.

India is het idd ook vies heb ik gehoord, maar hoef daar toch niet heen. Trekt me niet.
Ik vond de nachttrein ook niet erg en helemaal niet zoveel herrie of veel stops. Ligt denk ik aan het traject. Het enige nadeel is dat het cabines zijn van 4 bedden en je dus eventueel een cabine deelt met vreemden.

In de nachttrein heb je trouwens aan 1 kant van het treinstel een westers toilet en aan de ander een hurk. Tenminste bij de 2 nachttreinen die ik heb gehad was dat zo. Ging vaker gewoon naar de hurk wc want op die westerse ga je vaak ook niet zitten.

Bij veel bezienswaardigheden hebben ze ook wel westerse wc's maar vaak worden die als opbergruimte gebruikt.

Het ergste was nog het public toilet. 5 hurk toiletten naast elkaar en geen schotjes of iets dergelijks. Had 1x hoge nood en gelukkig was er niemand en kwam er ook niemand aan.. het idee alleen al.. brrr
Haha inderdaad nomad!

Ik zal eraan proberen te denken verslag uit te brengen (duurt nog even voordat ik ga, dus hoop dat ik het niet vergeet!)
Oh, krijg weer helemaal zin om te gaan als ik dit allemaal lees.

Wij (mijn Chinese man en ik) zijn in oktober 2007 geweest met diezelfde Shoestring reis. Was echt helemaal geweldig!!!

Ik had ook verwacht dat het supervies zou zijn. China trok me nooit zo, maar met een Chinese man moest ik toch eens gaan. haha..

Helemaal geweldig. Eten is super, maar dat kende ik al van mijn schoonfamilie. Vooral de Peking eend en de dumplings (deegtasjes met vlees/groente) zijn heerlijk!! Maar ik had het makkelijk omdat man precies wist wat lekker was.

Maar de treinreizen vond ik super. Met Shoestring kregen we allemaal coupés naast elkaar. Dus je zit gewoon met je eigen groepje en dus bijna niet tussen de Chinezen.

Slapen kon ik goed in de trein en zelfs de reis van 15 uur was nog te doen. Toiletten vond ik heel vies. Ook in de trein. Maar de hotels hadden gewoon schone westerse toiletten. Gelukkig!

Voor de hurktoiletten (op het platteland is dat vaak zelfs een hutje waar een gootje is waar je boven moet hurken) had ik een mega hoeveelheid plasgootjes gekocht. Kan je via internet bestellen. Moet je maar even googlen. Ik kan dus niet gehurkt plassen zonder mijn hele broek onder te plassen.

Maar dit was de oplossing en dan kan je gewoon heel simpel staand plassen. Ideaal!
Leuk chi caatje!! Ik denk dan dat ik ook met mijn groepsgenoten een coupe zal delen.

Ik heb juist altijd problemen met die plastuitjes. De laatste keer plaste ik daarmee mijn halve broek onder. Gehurkt vind ik dus veel makkelijker.
Bedankt voor alle tips
Bedankt voor alle tips
Ik vond de nachttreinen prima te doen. Lekker 's avonds instappen, prima slapen en dan de volgende ochtend ben je op de plaats van bestemming. Qua tijdsverlies lijkt me dat de beste optie.

Onze treinen stopten vrijwel niet tussendoor. Zaten wel tussen de Chinezen, maar die lagen allemaal stil te slapen. Alleen als ze eten klaar gaan maken, dan komen ze met die potnoodles aanzetten of dat gedroogde vlees en dat kan nog wel eens apart ruiken.

Onderste bedden bevielen mij het beste omdat je daar de meeste ruimte hebt.

In het bovenbed moest ik me echt opvouwen om me om te draaien (hoofd naar voeten einde en v.v.) en was het erg koud direct onder de airco.

Wij hadden 6 bedden per "cabine" (meestal was het niet meer dan een schot met aan weerszijde 3 bedden).

Toiletten heb ik daar vermeden, maar die schenen inderdaad vrij smerig te zijn volgens mijn man.

Helaas waren op 1 van onze ritten alle bedden uitverkocht, toen hebben we 10 uur in een soft seater gezeten. Maar daar wordt je echt niet vrolijk van!!! Dan kun je veel beter een hard sleeper hebben.

Moet ik wel bij zeggen dat wij niet met een georganiseerde reis zijn gegaan, maar gewoon alles ter plekke zelf hebben geregeld (met wat hulp van de dochter van een bevriend stel van een bevriende collega van m'n man. Zij wilde wel wat bijverdienen na haar afstuderen en haar Engels oefenen dus ze heeft 2 weken meegereisd als gids/tolk).
waarschijnlijk gaan ik en mijn vriend ook naar China dit jaar. Eerst wilden we kijekn om het met bouwstenen te doen, maar dat werd nog een behoorlijk duur grapje. Helaas vonden we ook geen bouwstenen naar het Gele Gebergte. Zijn er hier toevallig mensen die hier naartoe zijn geweest en hoe hebben jullie dat geregeld?

Waarschijnlijk wordt het uiteindelijk ook een groepsreis met shoestring (populair hier zo te lezen -_^)

Vast veel reisplezier he!
Ook wij hebben plannen om deze zomer naar China te gaan. Nog wel even getwijfeld of we beter in mei konden gaan, maar dan wordt het allemaal wel erg haasten. Wij zijn nu wel bezig met samenstallen van een reis dmv bouwstenen. We zijn namelijk geen groepsreismensen.

Ons plan is nu als volgt:

Chengdu

Juizhaiguo

Lijiang

Dali

Kunming

Yanghsuo

ping'an

En dan weer naar huis.

Nu nog even afwachten wat de prijs gaat worden... Vooral de vluchten maken het wel erg prijzig.

Heb er wel super veel zin in, zit al weken achter internet alle reisorganisaties af te zoeken naar leuke ideeën. We houden vooral van natuur en minder van cultuur, dus hebben nu na lang peinzen en diverse reisplannen toch besloten om Beijing erruit te halen, dan missen we wel de muur, maar het kostte te veel tijd/geld...

Wij hebben trouwens helemaal geen treinreizen nu in het plan, ben ook wel huiverig voor de toiletten, dus dat wordt ook maar eens even plastuiten uitproberen... :-)
quote:ucchan schreef op 31 januari 2011 @ 18:14:

waarschijnlijk gaan ik en mijn vriend ook naar China dit jaar. Eerst wilden we kijekn om het met bouwstenen te doen, maar dat werd nog een behoorlijk duur grapje. Helaas vonden we ook geen bouwstenen naar het Gele Gebergte. Zijn er hier toevallig mensen die hier naartoe zijn geweest en hoe hebben jullie dat geregeld?

Waarschijnlijk wordt het uiteindelijk ook een groepsreis met shoestring (populair hier zo te lezen -_^)

Vast veel reisplezier he!

Leuk! Je kunt ook zelf naar het Gele Gebergte (Huangshan bedoel je toch?). Als je een beetje zelfstandig en een klein beetje van avontuur houdt, dan kun je deze trip ook zelf regelen. Je kunt vanaf Hefei gaan, maar die stad is verder weinig toeristich, wel mooi maar niet enorm bezienswaardig, dus als je weinig tijd hebt, is het beter om vanuit Shanghai naar de Gele Bergen te gaan. Vanaf Shanghai kun je een bus of vliegtuig nemen naar Huangshan. Het is ongeveer een uurtje vliegen (ticket kun je online boeken, google op elong... weet niet of ik dit mag schrijven? reclame?). De bus duurt ong. 5 uur en komt aan in Tangkou, dit is aan de voet van de berg. Er is geloof ik ook een nachttrein vanaf Shanghai naar Huang Shan City.

Ik zou wel zorgen dat je overnacht in de Gele Bergen. De zonsopgang en ondergang zijn (als het weer meezit) enorm mooi. Je kunt slapen op de top van de berg. Het is geen aanrader om in de Chinese vakanties naar deze bergen te reizen, maar buiten die tijd om moet het geen probleem zijn om een bed/kamer op de berg te bemachtigen.

Veel plezier!!!
quote:iami schreef op 31 januari 2011 @ 20:42:

Ook wij hebben plannen om deze zomer naar China te gaan. Nog wel even getwijfeld of we beter in mei konden gaan, maar dan wordt het allemaal wel erg haasten. Wij zijn nu wel bezig met samenstallen van een reis dmv bouwstenen. We zijn namelijk geen groepsreismensen.

Ons plan is nu als volgt:

Chengdu

Juizhaiguo

Lijiang

Dali

Kunming

Yanghsuo

ping'an

En dan weer naar huis.

Nu nog even afwachten wat de prijs gaat worden... Vooral de vluchten maken het wel erg prijzig.

Heb er wel super veel zin in, zit al weken achter internet alle reisorganisaties af te zoeken naar leuke ideeën. We houden vooral van natuur en minder van cultuur, dus hebben nu na lang peinzen en diverse reisplannen toch besloten om Beijing erruit te halen, dan missen we wel de muur, maar het kostte te veel tijd/geld...

Wij hebben trouwens helemaal geen treinreizen nu in het plan, ben ook wel huiverig voor de toiletten, dus dat wordt ook maar eens even plastuiten uitproberen... :-)Mooie route! Misschien in plaats van Dali, zou ik misschien naar ten noorden van Lijiang reizen (wat ik ook al zei in het andere topic) maar deze route is zeker de moeite waard!
Ondertussen is de planning alweer gewijzigd... En dat vooral vanwege de vluchtprijzen. Als we naar Chengdu vliegen en terug vanaf Canton, dan kost dat ruim 400 euro meer dan heen en terug vanaf Beijing. Voor die 400 euro willen we dan wel naar Beijing :-D

Het wordt nu dus Beijing (en dus ook de muur)

Chengdu

Juizhaigou

Lijiang (met 2daagse trekking Tiger Leaping Gorge)

Dali (want dan gaan we ook een keer met de bus ipv alleen maar vliegen en zien we al verplaatsend nog eens wat)

Kunming

Yangshuo

Ping'an

Beijing

(zo zien we voor bijna hetzelfde bedrag meer van het land)

Hoewel we eerst een dag of 19 weg wilde, werd het daarna een dag of 22 en zitten we nu aan de 25 dagen. Ik weet bijna zeker dat dit hem ook echt gaat worden.

Ik vind het ook wel lekker dat er een paar dingen tussenzitten waar je wat minder 'moet', zodat er ook tijd overblijft om te relaxen.
quote:Nomad schreef op 03 februari 2011 @ 17:56:

[...]

Leuk! Je kunt ook zelf naar het Gele Gebergte (Huangshan bedoel je toch?). Als je een beetje zelfstandig en een klein beetje van avontuur houdt, dan kun je deze trip ook zelf regelen. Je kunt vanaf Hefei gaan, maar die stad is verder weinig toeristich, wel mooi maar niet enorm bezienswaardig, dus als je weinig tijd hebt, is het beter om vanuit Shanghai naar de Gele Bergen te gaan. Vanaf Shanghai kun je een bus of vliegtuig nemen naar Huangshan. Het is ongeveer een uurtje vliegen (ticket kun je online boeken, google op elong... weet niet of ik dit mag schrijven? reclame?). De bus duurt ong. 5 uur en komt aan in Tangkou, dit is aan de voet van de berg. Er is geloof ik ook een nachttrein vanaf Shanghai naar Huang Shan City.

Ik zou wel zorgen dat je overnacht in de Gele Bergen. De zonsopgang en ondergang zijn (als het weer meezit) enorm mooi. Je kunt slapen op de top van de berg. Het is geen aanrader om in de Chinese vakanties naar deze bergen te reizen, maar buiten die tijd om moet het geen probleem zijn om een bed/kamer op de berg te bemachtigen.

Veel plezier!!!Bedankt voor de tip! Ik ga eens even kijken naar de reis vanuit Shanghai
In geval iemand binnenkort naar Shanghai gaat, ik heb toevallig net wat tips doorgestuurd naar vrienden van mij, dus ik dacht, ik post ze ook even hier, misschien heeft iemand er wat aan bij het plannen van een paar dagen Shanghai.

Shanghai

Very useful website for everything Shanghai: www.smartshanghai.com

For sightseeing: http://www.smartshanghai. ... lsightseeing/sightseeing/

Yu yuan shangcheng (Yu Gardens Bazaar), this is in the Old Town, place for shopping, market

Information: http://www.smartshanghai.com/venue/1978 ... n_shanghai

How to get there: http://www.smartshanghai.com/taxi/1978

Oriental Pearl Tower (in Pudong)

Information: http://www.smartshanghai. ... l_Pearl_TV_Tower_shanghai

How to get there: http://www.smartshanghai.com/taxi/1989

The tower has a restaurant and a bar, probably expensive, read info above to be sure.

The coolest club/restaurant/bar in Shanghai is called M1nt. Used to be for members only, but has recently opened it doors for non-members.

Information: http://www.smartshanghai.com/venue/4016/M1NT_shanghai

How to get there: http://www.smartshanghai.com/taxi/4016

Good teppanyaki restaurant (Japanese) is Tairyo

Information: http://www.smartshanghai. ... _/_Dongping_Road_shanghai

How to get there: http://www.smartshanghai.com/taxi/272

For cheap shopping, visit the Qipulu market

Information: http://www.smartshanghai. ... Wholesale_Market_shanghai

How to get there: http://www.smartshanghai.com/taxi/2933

More markets at http://www.smartshanghai.com/listings/shopping/markets/

More shopping at http://www.smartshanghai.com/shopping/

Nanjing Lu is also good for shopping. This street has the regular chains such as Sara and Mango.

And oh, my friend especially recommended these places:

The area around Taikang lu (泰康路) and Sinan lu (思南路) (both are street names). Many restaurants and small shops.

Xintiandi is a popular area. Street name is Xintiandi Beilu. Brown Sugar is a popular club in this area.

Information Brown Sugar: http://www.smartshanghai.com/venue/4161 ... r_shanghai

How to get there: http://www.smartshanghai.com/venue/4161 ... r_shanghai

There are many restaurants close to the river and the Bund.

Boat tour on the river is not recommended if you have limited time.

Here is a convenient map that provides a good overview of the different areas in the city: http://www.smartshanghai.com/maps/

You should avoid something that is called the Bund Tourist Tunnel and also avoid the zoo in Shanghai.
Ik vertrek morgen! Zin in!!! En ik kom over 3 weken wel even verslag uitbrengen :-)
Wow kipkerrie, als het goed is ben je nu onderweg.

Kwam dit topic tegen en aangezien ik over 6 weken een soort gelijke reis ga maken, moest ik natuurlijk lezen!

Ben benieuwd hoe je het gaat vinden.

Voor mij begint de voorpret ook al langzaam, lekker in de reisgids bladeren. Dingen opschrijven die meemoeten, zoals in dit topic een aantal tips.

Bedankt mensen.

Ik verheug me nog even verder...
Ik word over een half uur opgehaald om naar Schiphol te gaan.

Leuk hè, die voorpret!!
Ga jij ook via shoestring flatscreen?
Veel plezier kipkerrie! Ik ga zelf ook over een paar maanden naar China en Hong Kong, kan niet wachten!
Tot nu toe is het echt fantastisch! Gisteren bij de muur en het zomerpaleis geweest. We zouden nu naar xi'an vertrekken maar er is iets met de trein waardoor we 3 uur later met een andere trein gaan. Maar die zou er ook weer 2 uur korter over doen...

Het weer wordt iets beter. Toen ik hier aankwam was het mistig, later regenachtig, maar nu schijnt de zon volop. Heb het enorm naar mijn zin!!
Hoi,

Zie het berichtje nu pas. Nee ga niet met shoestring, andere organisatie.

Hopelijk kom je wel in xi"an voor het terracotta leger te bekijken!

Die treinreizen zijn spannend, ik heb er dan ook 4 voor de boeg.

Geniet van al het moois en leuk dat je tussendoor post.

Heb je laptop bij je of in de hotels?

Is het wel kortenbroeken weer of is het er koud met de regen/mist??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven