Colombia: do's & dont's

18-09-2011 19:49 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Ik ga binnenkort naar Colombia, voor vier weken. Ben me nu een beetje aan het inlezen, ga in mijn eentje en volgens mij is het niet de beste plek om helemaal onvoorbereid aan te komen. Heb er heel veel zin in, maar word ook een beetje zenuwachtig nu het er bijna aankomt! Dus als jullie er zijn geweest en tips hebben: hoor het heel graag. Wie weet welke steden zijn de moeite waard zijn, welke hostels goed zijn om medereizigers te ontmoeten, wat zijn de afraders en zijn er plekken waar hebben jullie je (evt) onveilig hebben gevoeld?

Dank alvast!

x

roover
Ik vind de negatieve reacties nogal overtrokken. Colombia is steeds meer in trek als vakantieland. Ook reisorganisaties gaan erheen http://www.vamonos.nl/p/10/2695/-/3s778%7C/colombia. Roover heeft aardig wat reiservaring; ze is geen naïeve toerist.

Succes met je beslissing Roover!
Deze pagina is ook handig (zie kopje over de veiligheid)

http://www.vamonos.nl/p/2 ... mc92/veel-gestelde-vragen
[quote]americagirl schreef op 21 september 2011 @ 15:48:

Wat me verbaasd id dat Cambodja ook een 4 krijgt qua reisadvies. Hetzelfde cijfer dus als Colombia??

Dit ivm gevechten eerder dit jaar tussen rebellen bij de grens of zo?

Zo ook bij india, door de bomaanslag in Mumbay. Ook een 4.

En zit daar volgende maand.
quote:americagirl schreef op 21 september 2011 @ 15:48:

Wat me verbaasd id dat Cambodja ook een 4 krijgt qua reisadvies. Hetzelfde cijfer dus als Colombia??

Dit ivm gevechten eerder dit jaar tussen rebellen bij de grens of zo?

Maar over Cambodja lees ik niets anders dan hoe vriendelijk de mensen wel niet zijn en hoe veilig het is om daar te reizen.

Als ik dat vergelijk met verhalen over Colombia en hoe gevaarlijk het daar is, snap ik niet dat deze twee landen dezelfde kwalificatie krijgen

Zo'n cijfer zegt dus volgens mij ook precies niks

Cambodja's advies gaat inderdaad over de grens Thailand-Cambodja. In Cambodja zelf heb ik nooit iets gemerkt van agressie of onveilige situaties. Ook niet op de grens, hoewel ik daar maar kort ben geweest op doorreis dus misschien te kort om echt een mening over te kunnen hebben. Ze zijn daar vaak erg blij met toeristen, vooral als je oprechte interesse toont in de heftige geschiedenis van het land en de mensen.

@annie2: Kan me voorstellen dat dat niet fijn is om te horen net voordat je gaat, zou ik ook niet heel fijn vinden. ga je naar Mumbay voor vakantie of werk? En blijf je daar of ga je rondreizen?
quote:namibenzo schreef op 21 september 2011 @ 20:25:

Ik vind de negatieve reacties nogal overtrokken. Colombia is steeds meer in trek als vakantieland. Ook reisorganisaties gaan erheen http://www.vamonos.nl/p/10/2695/-/3s778%7C/colombia. Roover heeft aardig wat reiservaring; ze is geen naïeve toerist.

Succes met je beslissing Roover!Bedankt namibenzo! Ik heb even zitten zoeken en zie dat ook Baobab, Koning Aap en Sawadee op het moment reizen aanbieden naar Colombia. Weet niet of het echt wat zegt over de veiligheid, want misschien zijn die reizen zo opgezet dat je de bus niet uit mag, maar toch goed om te weten.
@llama: bedankt, en fijn om te horen!

Ben wel benieuwd of je naar de Caribische kust of Pacific gegaan? En zijn er kustplaatsen die je kan aanraden?

En in Medellín, was je hostel ook onprettig of de stad zelf niet fijn? Ook dat soort info hoor ik graag!
De afgelopen dagen weer veel reizigers voorbij zien komen (woon in ander Z-.A land) en speciaal voor jou nog even naar ervaringen van Colombia gevraagd Roover. Wederom alleen maar positieve ervaringen (en dat zijn dus ervaringen van mensen die er zelf zijn geweest en geen broodjeaap of viavia verhalen), echt! De negatieve verhalen altijd alleen maar van mensen die er zelf niet zijn geweest. Ik hoor overigens heel regelmatig dat mensen zich in Colombia stukken veiliger voelen dan in Ecuador (!!)

Ik vond Medellin als stad geen prettige stad, ik voelde me er niet op mijn gemak. Er waren veel daklozen en bedelaars zichtbaar aanwezig terwijl me dat op andere plekken niet is opgevallen. Het is echt de enige keer tijdens mijn vijf weken in Colombia dat ik me niet op mijn gemak voelde.

Zelf ben ik naar Caraibische kust geweest: Santa Marta, Cartagena, Taganga en Parque Nacional Tayrona. Vooral Cartagena en het nationale park waren érg mooi! Je kunt daar op verschillende plekken in hangmatten slapen. Vanuit Cartagena kun je ook een tripje maken naar moddervulkaan, dat is vooral erg grappig.
Ik ben er idd niet zelf geweest, maar dat mijn vroegere buurjongen in 'n bodybag terugkwam van Colombia is zeker geen broodje aap.

Hij was er overigens ook te gast bij locals, dus stond er niet alleen voor, maar is toch vermoord.
@ roover

ja vlieg op mumbay en ga een maand rondreizen.

Moet eerlijk zeggen dat ik me er niet zoveel zorgen over maak.

En als ik het zo bekijk op minbuza ben ik al eerder in cat. 4 landen geweest.

maar blijkbaar is colombia erger, weer er eerlijk gezegd niet zoveel van daar.

Heb je al besloten te gaan of niet?

Misschien een tip.

Je kan afspreken bij de ambassade dat je om de paar dagen even daarheen bel dan kunnen hun in de gaten houden waar je ben.

Just in case.

Weet trouwens niet of dat bij alle ambassades zo werkt.
Hoi!

Ik kom net zo'n beetje terug uit Colombia van een reisje van een kleine maand en ik kan je zeggen, het is er een fantastisch mooi land in opkomst. Ik vind dat er een groot verschil is tussen landen waar het onrustig is en steeds mindeonrustig aan het worden is. Als je door colombia wandelt zie je dat alle mensen opgewekt zijn. Links en rechs worden huizen gerenoveerd. Het openbaar vervoer is enorm aan het vernieuwen. Ik wou dat ze in ons land zo effectief te werk gingen met het maken van Metro's! Over veilig gesproken : Er staat gewoon een soldaat bij elke ingang van de metro. Staat er gewoon een beetje naar het plaform te staren, maar het werkt bijzonder goed : geen sloebers in de metro. Qua toerisme is het er erg prachtig, relatief weinig toeristen en wel heel veel mooie dingen om te zien.

Natuurlijk heerst er ook onrust, zo kwamen we langs een dorpje die nogal boos waren omdat ze geen gas en water hadden gekregen van de regering ondanks dat het beloofd was, en dus gingen ze maar even de enige doorgaande weg over een brug blokeren.... Maarja, we stonden nog geen uur stil of het leger scheurde voorbij en de weg was weer vrij.

De oorlog van de Farc lijkt bijna ten einde te zijn, in grote gebieden. Toch is het inderdaad in sommige plekken nog onrustig. Nu heerst er nog onrust omdat sommige mensen het niet eens zijn, dat vruchtbare landbouw gebieden nu allemaal in handen zijn gekomen van grote bedrijven zoals coca-cola (en dat gaat om enorme stukken grond).

Toch zijn er ook onveilige momenten geweest, iemand van de groep werd in het midden van de nacht bijna beroofd van zijn camera. Grappig genoeg kwamen toen van alle kanten colombianen aangerend om de dader weg te jagen. De bevolking zelf is dus niet langer bang van misdadigers en verzet zich er actief tegen : een goede basis voor nog meer rust in dit land.

Op een aantal toeristische plekken (vooral de badplaatsen) is er niets meer te zien van geweld. Je waant je gewoon in een modern land.

Ga je in je eentje reizen, dan zou ik wel zo veel mogelijk overdag reizen, s avonds door de stad wandelen en snachts binnen zijn.

KOrtom een schitterend land.. en gewoon doen!!

ons reisverslag is door iemand online gezet btw, op

reisverslag
@anotherone, thanks! Heb het filmpje gezien, en voor als anderen zich dat nog afvragen: dat is precies de reden waarom ik dit land graag wil zien! Mooie natuur, oude steden, mooi strand, wat actiesporten en zonder hordes toeristen.

Ik heb ondertussen besloten dat ik wel op het vliegtuig ga stappen over een paar weken. Voor mij weegt het zwaarder dat de mensen die er onlangs geweest zijn, het een mooie en interessante reis hebben gevonden. Ik ga me erg goed voorbereiden en alle reisadviezen ter harte nemen, dank hiervoor! Als iemand nog iets weet wat ik echt niet moet missen: hoor het graag!
Hoi Roover,

Wat leuk dat je naar Colombia gaat! Ik heb zelf 3 jaar in Colombia gewoond en gewerkt en ben getrouwd met een Colombiaanse man, dus ik kan je denk ik wel wat tips geven.

Allereerst is Colombia natuurlijk niet het veiligste land ter wereld om rond te gaan reizen maar in tegenstelling tot wat er hier door sommigen beweerd wordt ook niet het onveiligste. Inderdaad heeft Venezuela nu die eer. Over het algemeen is mijn ervaring dat buitenlanders door de gemiddelde Colombiaan zeer positief ontvangen worden. Dit omdat ze zich bewust zijn van de negatieve reputatie die ze hebben en ze dit graag willen rechtzetten. Ik heb me in die drie jaar dat ik er gewoond heb nooit onveilig gevoeld en ben ook nooit negatief benaderd. Mijn ervaring is dat je in Colombia prima kunt wonen en verblijven, zolang je je maar niet met drugs, politiek, of andermans vrouw inlaat.

Het risico op ontvoering lijkt me op dit moment bijzonder klein. Waarom? Voor het geld hoeft de Farc je echt niet te ontvoeren, want ze verdienen genoeg met de drugshandel. Politiek gezien is het ook niet echt handig, want de Farc wil graag politieke steun verwerven in Europa, en dat gaan ze zeker niet bereiken door een Nederlandse te ontvoeren.

Blijft over gewone criminaliteit. Ik denk dat je als buitenlander een lager risico hebt op een beroving, simpelweg omdat de overheid sterk inzet op toerisme en het verbeteren van de reputatie van Colombia. Dit betekend dat als je beroofd wordt de crimineel in kwestie nog niet jarig is, die krijgt gegarandeerd flinke problemen met de politie (die overigens in grote getalen overal aanwezig is) of als je in de buurt van de caribische kust bent de lokale bevolking zelf. Dit betekend uiteraard niet dat je niet op je hoede moet zijn.

Concrete do's en dont's:

1. Als je nog geen spaans spreekt, probeer dan zoveel mogelijk te leren voor vertrek. Weinig mensen spreken Engels en het is een stuk leuker als je met de locals kunt praten.

2. Luister naar de lokale bevolking. Zij hebben vaak de beste reistips en kunnen je ook vertellen waar je maar beter niet heen kunt gaan.

3. Koop de Lonely Planet Colombia. Ook al is deze geloof ik grotendeels geschreven door iemand die zelf niet door Colombia heeft gereisd, de tips en informatie mbt vervoer en verblijf zijn bijzonder goed.

Bezoektips

1. Met stip op nummer 1: Parque Tayrona. Gewoon heel erg mooi.

2. Cartagena: toeristisch, maar zeker de moeite waard om te verkennen.

3. Als je kunt, ga dan een gedeelte van je reis in December naar Cali. Het is dan feestmaand en je kunt naar de salsafeesten en de bijzondere kerstverlichting.

4. Termen Santa Rosa. Natuurlijke warme bronnen in de koffiestreek.

5. Nevado del Ruiz, dichtbij de termen.

6. Penol Medellin

7. Amazonias -Laeticia

8. Bogota - Zoutkathedraal

9. San Andres

Nouja, teveel om op te noemen.

Alvast veel Plezier!

PS: de slogan van de pro toerisme campagne is overigens:

Colombia: the only risk is wanting to stay
Ja, het dansen ( salsa en merengue) schijnt in Colombia heel bijzonder te zijn.
@ Keranet: ja die slogan is zo goed! Zie hier ook dagelijks promotiefilmpjes voorbijkomen op tv om Colombia aan te prijzen.

Roover: fijn dat je een beslissing hebt kunnen nemen, je gaat vast een mooie tijd tegemoet!

Als iemand me een ticket zou aanbieden vandaag, zou ik geen moment twijfelen en zó weer gaan.
Veel plezier alvast, kijk uit, en laat weten hoe het was.
Hoi Roover,

Ik heb vorig jaar zomer samen met mijn man en 2,5 jarig zoontje 2 weken doorgebracht in Cartagena.

Wij hadden via homelidays een appartement geboekt in het "toeristische" gedeelte van de stad (Bocagrande), waar veel goede hotels zijn.

Wat ons vooral op viel was dat we 's avonds gewoon over straat konden in deze wijk en in het historische centrum. Er was overal bewaking en wij hebben de sfeer geen moment bedreigend gevonden. Ook wij vielen daar op als blond gezinnetje, maar dit werkte vooral in ons voordeel: mensen waren erg nieuwsgierig en vriendelijk, wilden ons graag tips geven wat betreft leuke uitstapjes, veiligheid etc. Men is erg bezig met het imago op te poetsen van het land.

Wel is het een enorm voordeel om dus Spaans te kunnen verstaan (ik spreek het goed) om situaties makkelijker in te kunnen schatten en om informatie te krijgen.

Bij de hotels en hostels zijn altijd wel mensen aanwezig die Engels spreken en die je goede informatie kunnen geven.

Leuk in (de omgeving van) Cartagena:

Chiva bustour, Fort San Felipe, Bootocht naar Playa Blanca en de Islas del Rosario (zou wel met speedbootjes gaan = veel sneller dan de gewone boten), Bezoek het prachtige ommuurde historische centrum, goudmuseum. Goede restaurants!

Taxi's zijn goed en er gelden standaard prijzen.

Ga niet naar Cartagena voor een strandvakantie, je wordt overspoeld door zeer vasthoudende strandverkopers (een "local" vriend telde er 47 in een uur). Onze local vrienden waarschuwden er ook voor dat in het uitgaansleven (bars, salsatheken) er drugs in drankje kan worden gedaan en dat je daar dus heel alert op moet zijn.

De stad kent enorm veel armoede als gevolg van vluchtelingen van het platteland. Hou hier rekening mee. In het "toeristische" gedeelte worden deze mensen wel een beetje geweerd.

Zelf hebben wij per auto de tocht van Cartagena naar Barranquilla gemaakt (geen interessante stad) om vrienden te bezoeken. Deze route was "safe" sinds enkele jaren.

Hou je aan de bekende veiligheidsregels en je komt een heel eind. Veel plezier en een veilige reis!
Sorry voor mijn late reactie, heb even geen toegang tot internet gehad.

Cathalina, Llama, Keranet, Schwipschwap, Dropdrop, Anotherone, thanks voor de tips!

En alle anderen (ook zeker de minder positieven) dank voor jullie meningen. Ik ga goed oppassen en laat weten hoe het is/is geweest!

Adios!

veel plezier! Iedereen die ik over colombia spreek die er is geweest, is echt laaiend enthousiast. zij hebben wel allemaal die farc risico gebieden vermeden, zij geven aan dat in de grote steden wel een aantal gevaarlijke wijken zijn, maar niet onveiliger dan een gem. Zuid amerikaans land.
San Augustín vond ik te gek! Paardrijden langs de opgravingen. Check wel de recente veiligheidsinfo want ik was er alweer bijna 10 jaar geleden.

En anderen schreven het ook al: de mensen zijn daar zó vriendelijk en vinden het echt leuk dat er toeristen komen.

Veel plezier!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven