Colombia: do's & dont's

18-09-2011 19:49 69 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Ik ga binnenkort naar Colombia, voor vier weken. Ben me nu een beetje aan het inlezen, ga in mijn eentje en volgens mij is het niet de beste plek om helemaal onvoorbereid aan te komen. Heb er heel veel zin in, maar word ook een beetje zenuwachtig nu het er bijna aankomt! Dus als jullie er zijn geweest en tips hebben: hoor het heel graag. Wie weet welke steden zijn de moeite waard zijn, welke hostels goed zijn om medereizigers te ontmoeten, wat zijn de afraders en zijn er plekken waar hebben jullie je (evt) onveilig hebben gevoeld?

Dank alvast!

x

roover
Oef, vind je dat nu wel zo verstandig? Dat land is echt heel onveilig! Een kennis van mij is Colombiaanse. Zij is 1x terug geweest, naar familie nota bene, en heeft echt (letterlijk) doodsangsten uitgestaan. En dan heb ik het bijvoorbeeld over gebarricadeerde hotelkamers met gewapende beveiliging waar je 3 dagen niet uit kunt e.d.
Bijzondere keuze. Ik weet alleen dat Colombia het hoogste aantal moorden kent van heel zuidelijk Amerika en dat 'n voormalige buurjongen van mij er is vermoord. 'k Zou zeggen, pas op je spullen maar vooral op jezelf!
Do

Vooral je koffers vullen met coke, duurt je vakantie véél langer........

Don't

IN JE EENTJE GAAN!!!!!!!!!

Neem iemand mee, voor je eigen veiligheid. En is er geen ander zuidamerikaans land wat je wilt zien? Brazilie is óók heel mooi en toch nét even wat veiliger.
Een forumvriendin van mij heeft jaren in Colombia gewoond. Ze is er weg gegaan omdat ze in NL een goede baan kon krijgen. Ik zal eens kijken of ze wat tips voor je heeft.
Iedereeen die ik heb gesproken vond het een fantastisch land. Neem aan dat je niet naar de jungle in het oosten gaat maar vooral in het weten en langs de kust blijft? Dan lijkt het me prachtig. Ter voorbereiding zou ik even op het torn three forum van lonelyplanet kijken. (Iets minder moord en doodslag adviezen )
Hou in elk geval goed het nieuws in de gaten met waar de guerilla's zitten en blijf daar ver uit de buurt ivm ontvoeringsgevaar. Reis zoveel mogelijk in groepen en niet alleen. En zorg dat je per bestemming weet welke wijken relatief veilig zijn en welke wijken je kost wat kost moet vermijden. Draag geen kostbaarheden bij je (sieraden, merkbrillen, iphone, camera's, etc) en haal desnoods wat goedkoop spul voor gebruik tijdens deze vakantie. Als je contant geld hebt, verdeel dat dan over tassen, zakken, sokken, BH's e.d. en zorg ervoor dat men tijdens het betalen nooit kan zien dat je nog meer cash hebt. (Haal het bijv op de wc uit je sokken en dan net genoeg om je drankje af te rekenen).
m'n familie zit er nu en balen als een stekker dat ze daar heen zijn gegaan. Ze zitten in een grote stad die volgens de ambassade 'veilig' is, maar je wordt nagekeken op straat, kunt geen NL spreken op openbare plekken ivm ontvoeringsgevaar, kunt eigenlijk nergens zonder begeleiding heen...

En zij zijn nota bene onder begeleiding van een voltallige colombiaanse familie!

Ik zou er zéker niet alleen heen gaan.
life ain't a perfect story, write it while you live it
quote:nummerzoveel schreef op 18 september 2011 @ 20:03:

Hou in elk geval goed het nieuws in de gaten met waar de guerilla's zitten en blijf daar ver uit de buurt ivm ontvoeringsgevaar. Reis zoveel mogelijk in groepen en niet alleen. En zorg dat je per bestemming weet welke wijken relatief veilig zijn en welke wijken je kost wat kost moet vermijden. .Goede! Denk eraan dat je met je nederlandse bril niet altijd kunt inschatten wat goede of slechte wijken zijn en wat een gevaarlijke situatie is, dus vragen en bij twijfel: goed uitkijken! Ik voel me in LA altijd heel veilig (en ben echt op hele onveilige plekken geweest), maar dat komt vooral doordat ik deze regel heel goed in acht neem.
quote:designed schreef op 18 september 2011 @ 20:04:

maar je wordt nagekeken op straat, kunt geen NL spreken op openbare plekken ivm ontvoeringsgevaar, kunt eigenlijk nergens zonder begeleiding heen...

.

Ik hoop maar dat je vloeiend Spaans spreekt en er een beetje Zuid Amerikaans uit ziet want anders wordt het volgens mij echt een drama in je eentje!

Ik begrijp het ook niet, de wereld is vol met geweldige veilige landen waar je prima in je eentje kunt reizen, waarom dan Colombia wat dat echt niet is?
Wauw wat veel reacties zo snel al, fijn!

Ik weet dat het gevaarlijk kan zijn, daarom probeer ik ook zo veel mogelijk ervaringen van anderen in te winnen om een zo goed mogelijke afweging te maken of ik dit echt ga doen. Het ticket heb ik tijden geleden al geboekt, in het ergste geval ben ik dat geld kwijt als ik besluit dat ik het risico te groot vind. Maar veiligheid is het belangrijkste natuurlijk.

Chardonnay: heel fijn als je wat extra tips aan je vriendin kan vragen!

Ik vind het wel lastig de gevaren in te schatten, andere landen die in heb bezocht die ook niet veilig waren vielen uiteindelijk altijd mee, juist omdat je ook heel erg op je hoede bent. Maar ik wil mezelf geen bord voor m'n kop houden natuurlijk en echt zeker weten waar ik aan begin.

Webs en nummerzoveel: ik ben inderdaad zeker niet van plan naar het oosten te gaan. Dacht zelf aan Bogota, koffiegebieden, Medellin, Cartagena, Santa Marta en Tayrona. Reizen wil ik om veiligheidsredenen in ieder geval overdag doen, en het is inderdaad zeker slim om geld te verdelen....

Twijfel echt even op het moment, van de mensen die er zijn geweest hoor ik positieve verhalen, maar als ik reisfora opduik komen de grootste horrorverhalen naar boven.

In ieder geval dank voor de reacties, ik neem het mee in mn afwegingen die nog alle kanten op gaan op het moment
Roover, kun je je ticket niet omboeken naar een andere bestemming? Het is daar echt niet veilig en zeker niet als je alleen reist. Die horrorverhalen die je op internet leest, dat zijn geen thrillers maar waargebeurde verhalen. Ik ken, los van de vrouw waar ik het eerder over had, ook een man die er geweest is. Een zeer bereisd iemand die echt niet bang is uitgevallen. Hij is lichtgetint en spreekt de taal. Een vent van eind 30. Heeft dus alles mee om daar niet uit de toon te vallen. En ook hij zei 'eens maar nooit weer'.
Lees eens het reisdagboek van een Nlands gezin dat dit jaar in Colombia was: Colombiametkids.reismee.nl

Colombia is volgens mij prachtig! Wel goed voorbereid op reis gaan, maar zo te lezen doe je dat zeker. Heel veel reisplezier!
@Namibenzo: heel erg bedankt voor de tip! Wat een andere verhalen op deze site weer, de ervaringen van verschillende mensen liggen echt mijlenver uit elkaar. Dat deze mensen het zelfs met kleine kinderen aandurven en het geweldig hebben gehad, geeft me weer een beetje moed!
Ik ben een paar jaar geleden naar Colombia geweest. We gingen voor een bruiloft en daarvoor en daarna door het land gereisd. Ik was met een groepje mensen uit Europa (die ook naar die bruiloft gingen). We zijn begonnen in Bogota en we zijn doorgereisd naar Santa Martha via Bucaramanga waar de bruiloft was. We hadden het eerste deel van de reis lokale mensen bij ons en het laatste deel van de reis niet. Dat was in Santa Martha wat gewoon super toeristisch is.

Colombia is gemiddeld gezien misschien wel gevaarlijker dan veel andere landen. Echter bedenk ook goed dat het een heel groot land is. Lang niet alle gebieden zijn gevaarlijk.

Waar de Farc zitten bijvoorbeeld is vooral in het amazonia gebied en dan met name richting de grens met Venezuela. Daar kan je inderdaad beter niet heen gaan.

Bogota is een grote stad met bijbehorende criminaliteit. Je hebt slechte en goede buurten. Natuurlijk moet je oppassen maar het is ook weer niet alsof er op elke straat hoek gevaarlijke criminelen met messen klaar staan om hulpeloze toeristen te vermoorden.

Ik vind het een fantastisch land, heel mooi, heel veel te zien en te doen. Ik heb er een hele plezierige tijd gehad.
Wat gaaf!!! Ik zou zo graag een keer naar Colombia gaan. iedereen die ik ken die er geweest is, is er suepr enthousiast over. Dit zijn ook veel meiden die alleen reizen en er totaal niet zuid amerikaans uitzien, maar wel vloeiend spaans spreken. Dat helpt volgens mij wel als ik hun verhalen hoor. Ik ben alleen een keer 4 dagen in Bogota geweest, alleen. Vond het super en zou graag een keer gaan rondreizen. Wel goed opletten, niet met iemand mee gaan die je niet kent. Heb je al veel gereisd op andere plaatsen? Spreek je spaans? Veel succes in ieder geval, en ik zou zeker niet gaan cancellen door griezel verhalen, maar mensen zoeken die er zelf geweest zijn en hun ervaringen vragen, en niet alleen van mensen die het slechte nieuws hebben van horen zeggen. Succes!
Hoi Roover,

ik ben drie keer in Colombia geweest en gelukkig niks vervelends meegemaakt. Ik heb het er erg naar mijn zin gehad en er hele leuke, aardige, behulpzame mensen leren kennen.

Ik heb ook rondgereisd, maar wel met Colombianen. Het is een prachtig land. Ben o.a hier geweest: Bogota, Cali, Villavizencio, Cartagena, St. Andres & La Providencia (eilandjes), Parque del Cafe´, Villa de Leyva.

Het is een prachtig land met waanzinnig mooie natuur. Onveilig heb ik me gevoeld in taxi's in Bogota en niet vanwege de evt. onbetrouwbare taxichaffeur, maar vanwege de enorme heksenketel die het verkeer daar is! Daar geldt echt het recht van de sterkste en niemand houdt zich aan verkeersregels. Heb regelmatig mijn ogen dichtgeknepen van angst, omdat ik zeker wist dat het mis zou gaan, maar het ging gelukkig allemaal goed.

Wat je zou kunnen doen, is bij de VVV in Bogota kijken of je misschien een busreis kunt boeken naar verschillende bezienswaardigheden rond Bogota. Wij hebben een paar dagen een auto gehuurd en zijn o.a naar Villa de Leyva (heel mooi dorpje), el catadral de sal (kathedraal van zout in een enorme zoutmijn) en Guatavita (het meer uit de legende van El Dorado) geweest.

Ik zal morgen nog even terug komen om wat meer te schrijven!
Ik ben een paar jaar geleden in colombia geweest en ik zou er niet weer heen gaan voordat de farc weg is. Ook al zijn de gebieden die je wil bezoeken wel de veilige gebieden.

Ik was op bezoek bij (aangetrouwde) familie en ze waren ontzettend vaak bang voor onze veiligheid. Ik heb niks meegemaakt, maar de verhalen van wat ze hadden meegemaakt op de vorige reizen waren niet voor de poes. Je ziet vanuit Nederland ook nooit de berichten dat daar nog dagelijks gevochten wordt. Ook in de buurt van de 'veilige' steden. De Farc zit echt niet alleen maar in het oosten.

Wij wilden graag over land reizen, maar na lang beraad wilden ze ons dat niet laten doen. Terwijl we zelfs door een familielid gebracht zouden worden (met de auto van cali naar bogota). Het is jammer. Colombia is prachtig en er zijn nog veel dingen die ik had willen zien. De mensen die ik ontmoet heb waren ongelooflijk lief en gastvrij.

Tips:

- ga vliegen, voor een paar tientjes heb je een binnenlandse vlucht

- praat nooit over politiek (er zitten werkelijk waar spionnen onder de gewone mensen, te bizar voor woorden. Een van mijn reisgenoten was op een eerdere reis net ontkomen)

Afraders:

- alles waarbij je in afgelegen gebieden komt, dus ook tussen steden en toeristische gebieden
Colombia?? het gewelddadigste land ter wereld? Waarom zou je daar vrijwillig heen willen?
Als je ook maar een beetje lijkt op je avatar, dan scheelt dat al een beetje.

Ik ben er nooit geweest, weet wel dat mijn vorige baas ontvoerd is geweest toen in een taxi stapte (die door het hotel was geboekt!). Hij en zijn vrouw zijn er goed vanaf gekomen, hij kan het navertellen en hoeft alleen te leven met de herinnering aan een pistool tegen zijn hoofd.....

Kortom: ik zou het alleen doen als je heeeeeel goed weet wat je doet!
tja, je hebt altijd thrillseekers die steeds 'n beetje meer risico's aan hun reizen toe willen voegen, het zou mijn bestemming niet zijn
waarom wil je naar Colombia? als het niet uit een drang tot zelfvernietiging is, zijn er genoeg landen die mooier, interessanter en veiliger zijn
Waarom ik er heen wil? Ik vind het heerlijk als landen nog niet overspoeld zijn met toeristen en ga graag zelf op ontdekkingsreis in plaats van met voorgekauwde tours mee. Mits verantwoord natuurlijk, ik ga niet op vakantie om bewust problemen op te zoeken (hoewel ik dat vast wel doe volgens sommigen). Colombia lijkt me prachtig, en een mooie combinatie van natuur, oude cultuur en steden. Daarnaast wil ik mijn Spaans graag verbeteren omdat er een grote kans is dat ik in Zuid-Amerika ga werken in de nabije toekomst. Maar dat is voor nu eigenlijk bijzaak, deze trip is voornamelijk bedoeld voor het plezier....
je wilt geen toerisme daar zijn ook genoeg andere landen te vinden die je dat kunnen bieden. In Colombia kan je echt als vrouw alleen niet lekker relaxed rondneuzen
Ik heb gisteren iemand ontmoet die net terug was van trekking in Groenland. Nou, als er iets niet toeristisch is, dan is dat 't wel. Zou ook mijn type reis niet zijn, met 'n tentje een trekking door zo'n onherbergzaam land zonder enige vorm van faciliteiten laat staan comfort, maar het is er in elk geval niet gevaarlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven