Commentaar op kamperen

19-07-2019 08:55 155 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een “leuke” discussie gehad met mijn schoonmoeder die er compleet tegen is dat we met de kinderen met de tent gaan camperen. Ze vindt dat ongehoord, gevaarlijk en onhygiënisch. De discussie (niet echt discussie hoor maar eerder geanimeerd gesprek waarbij ik me met een glimlach niet liet doen) kwam omdat ik zei dat we waarschijnlijk een nieuwe tent gaan kopen. En toen zei ze dat we gek waren, dat met dat geld (400€) je beter naar een bungalow kan gaan dan tentkamperen. Ik haar er van op de hoogte gesteld dat je echt niet voor 400€ een huisje of stacaravan kan huren in augustus maar haar antwoord was “dan blijf je toch beter thuis”. Want volgens haar gaan we gewoon kamperen omdat we iets anders niet kunnen betalen, hahaha.
Nou, ik ben geen fanatiekeling en ben echt geen back-to-basics type maar als iemand mijn manier van vakantie afbreekt zonder te weten wat het is (want ja, ze is 1x gaan kamperen 30 jaar geledenop een veldje en daardoor expert) tegenwoordig. Volgens haar is camperen: in de rij gaan staan voor het toilet, in de rij gaan staan voor de douche, kreupel uit je tent komen ’s ochtends van de rugpijn, voortdurend je kinderen in het oog houden want ze mogen zich niet vuilmaken (ja echt, ze mogen niet op de grond zitten of met stoffige shirtjes rondlopen, dat hoort niet blijkbaar en is onhygiënisch), etc. Mijn schoonmoeder is een lief mens waar ik veel van hou maar kan absoluut nooit toegeven dat de mening van een ander ook wel eens goed kan zijn.
Hetzelfde gesprek heb ik onlangs met een collega gehouden. Ze dacht dat we gingen kamperen omdat iets anders te duur was. Ik ga graag naar de camping voor de sfeer. Het relaxte, het alles 3x langzamer doen. ’s Morgens in mijn pyjama kunnen ontbijten. In de hangmat voor de tent een boek lezen. Maar tegelijkertijd is de camping ook een goede uitvalsbasis voor de streek te verkennen. Meestal kiezen we in de zomer voor grote campings aan het strand. Deze hebben alles wat een hotel heeft: verschillende zwembaden, restaurants, bars, winkels, privé toegang tot het strand, sport, animatie, etc. Ideaal voor de kinderen en altijd wat te beleven. In de winter gaan we naar kleine campings in de bergen.
Waarom denken mensen dat kamperen een goedkoop alternatief is voor een vakantie? Of dat het primitief moet zijn? Tegenwoordig heb je campings met percelen met een eigen badkamer met toilet, douche, wastafel als dat is wat je zoekt. Maar even 50m naar het toiletgebouw lopen (brandschoon) is toch ook niet zo erg? En ’s nachts als je dat niet wil doen bestaan er plasemmers of porta pottis.
Ik bedoel maar, hoe komt het dat mensen die niet graag kamperen (omdat ze een slechte ervaring hebben of uit onwetendheid) vaak erg negatieve meningen uiten over kamperen terwijl als je zegt dat je op hotel naar Rome gaat je de kampeerders niet vaak zult horen zeggen “Jakkes, op hotel, wat erg”.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel maar, hoe komt het dat mensen die niet graag kamperen (omdat ze een slechte ervaring hebben of uit onwetendheid) vaak erg negatieve meningen uiten over kamperen terwijl als je zegt dat je op hotel naar Rome gaat je de kampeerders niet vaak zult horen zeggen “Jakkes, op hotel, wat erg”.
Oh, dat doen mensen nu eenmaal. Ze schrijven over alles hun mening op het internet en dan vergeten ze dat je dat minder anoniem, niet moet doen. Misschien zou men zich moeten realiseren dat dit voor de ander niet leuk is. Ik zou dus gewoon antwoorden dat jij kamperen wel hartstikke leuk vindt en dat mensen daarin kennelijk erg verschillen. Dat jij daar ontzettend van geniet.

Wil je toch dat ze haar kop houdt dan zeg je dat. Met een grapje liefst.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Zo'n schoonmoeder kon van mij de boom in.
Wat nou je moet dit wel en dat niet en als je niet doet wat ik wil moet je thuisblijven.

Ik zou vanaf nu op alles wat zij doet commentaar leveren.
Als je bij ze barbecued: zou je dat wel doen, die kipsate? *steekt verhaal af over salmonella en bio-industrie.
Als ze een nieuwe trui heeft gekocht, vertel je over sweatshops in Bangladesh.
Als ze op vliegvakantie gaat, shame je haar voor zoveel overbodige co2 uitstoot etc.
Alle reacties Link kopieren
Je schoonmoeder klinkt vrij hysterisch. Ik zou het gesprek afkappen en me er niks van aantrekken. Ik denk niet dat ze erg veel medestanders zal vinden.

De mening van die collega zou ik al helemaal aan mijn laars lappen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Overigens is er ook niks mis met fanatiek kampeerder zijn.
Ik geniet ook erg van een verlaten natuurterrein met enkel een toiletgebouw en een kraan koud water.
Ieder zijn ding. Ik hou zelf helemaal niet van kamperen en vind het dus wel een probleem om naar een toiletgebouw te moeten lopen om mijn behoefte te doen. Thuis heb ik alles en op vakantie wil ik het nog luxer hebben dan thuis. Jullie vinden kamperen wel fijn dus dan moet je dat lekker doen en laat je schoonmoeder maar lullen.
Alle reacties Link kopieren
Laat je niet kisten joh, jij (en ik :-) ) weet wel beter toch? Sommige mensen zijn nou eenmaal nogal normerend, vermoeiend vind ik dat. Lijkt me meer haar probleem dan het jouwe.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-07-2019 09:25
Hier kampeert iedereen juist. Wij worden met de nek aangekeken omdat we geld over de balk smijten met huisje of chalet.
Maar net wie je spreekt dus.
Ja, niet-kampeerders zijn luxepoesjes die niet weten wat het echte, pure leven is.

Nu is kamperen in een grote tent, of nog erger een caravan, op zo’n groot luxeterrein aan zee met van die verlichte asfaltpaden en een animatieteam natuurlijk ook een beetje nepkamperen.
Alle reacties Link kopieren
Tja, inderdaad ik moet me er minder van aantrekken. Maar is niet makkelijk, zeker niet met schoonmoeder, want gewoon de opmerking dat we een nieuwe tent gaan kopen lokt bij haar een een tirade uit van dat we ongehoord onverantwoordelijk zijn etc. Dat kamperen voor mensen zonder centen en van een bepaalde "klasse" is... etc. Echt nit normaal. Heb dan ook voor de lieve vrede gewoon gezegd dat wij dat wel leuk vinden, de kinderen ook en verder niet proberen op in te gaan maar dat is wel moeilijk als de persoon voor je net verder draaft. "Waarom blijf je niet gewoon thuis?", "Je zou beter je geld steken in een echte vakantie", "Voor de kinderen is dat toch gevaarlijk zo een tent, stel dat het stormt of regent". etc. etc. etc.

Mijn opmerking over dat relaxte... tja dat kwam omdat ik vaak te horen krijg dat campings staan voor stress, veel werken (koken, afwassen;...). Vandaar. Ik wil gewoon maar zeggen dat ik het niet meer leuk vindt dat bijna iedereen in mijn omgeving telkens grote ogen opzet en met commentaar komt als ik hen zeg dat we op camping gaan (meestal als antwoord op de vraag: “En, waar gaan jullie heen deze vakantie?”).
Maar vindt het wel opmerkelijk dat dan vaak komt van mensen die geen kampeerervaring hebben (familie en vrienden). Een collega van me gaat bergen beklimmen in Oostenrijk deze vakantie (bivak) en een andere gaat voor 3 weken met een bootje alleen de havens afvaren in Spanje. Een andere gaat 4 dagen naar Euro Disney en daarna 10 dagen all-in in Tunesië. Ook niet mijn manier van vakantie houden denk ik maar vraag toch hoe ze dat dan doen, hoe ze zich voorbereiden, of ze dat nog al gedaan hebben, etc. Gewoon, interesse tonen i.p.v. afkeuren.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
.
Alle reacties Link kopieren
florita schreef:
19-07-2019 09:42
Laat je niet kisten joh, jij (en ik :-) ) weet wel beter toch? Sommige mensen zijn nou eenmaal nogal normerend, vermoeiend vind ik dat. Lijkt me meer haar probleem dan het jouwe.
Ja, je hebt gelijk. Maar wordt er zo moe van.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
19-07-2019 09:25
Hier kampeert iedereen juist. Wij worden met de nek aangekeken omdat we geld over de balk smijten met huisje of chalet.
Maar net wie je spreekt dus.
Bij ons gaan de meeste mensen op verre vliegvakantie terwijl wij naar een huisje op een uur afstand van huis gaan, maar ik heb nog nooit een seconde het gevoel gehad met de nek te worden aangekeken. Eerlijk gezegd heb ik niet de indruk dat mensen zich in die mate bezighouden met elkaars manier van vakantie vieren.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
[quote=Anoniem262821034 post_id=30170971 time=1563522319 user_id=376070]
Alle reacties Link kopieren
Trek het je niet zo aan, de enige aan wie je “verantwoording”( of op een lijn zou moeten zitten) zou moeten afleggen zijn je man en je kinderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind kamperen wel leuk maar dan met mensen die dat ook leuk vinden en niet met klagers in de groep. Mensen met verstopping, en die het toilet vies vinden en dan niet meer kunnen.
Mensen met een sikkeneurig gezicht starend naar de biggeldruppels op de plastic ruiten.
Mensen die klagen over het vocht, of de hitte van de tentstokken. Onmin krijgen over het soort muziek.

Als je het ziet als een avontuur dan is het ook een avontuur. Als je het ziet als een afzien van luxe, dan is het afzien.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
podiki25 schreef:
19-07-2019 09:46
Ja, je hebt gelijk. Maar wordt er zo moe van.
Begrijpelijk hoor, dat gezeik altijd van mensen die niet weten waar ze het over hebben.
En ook al weten ze het wel; jullie vinden het leuk en dat is het enige wat telt.

Bij de volgende zeikerd gewoon op de man af vragen waarom hij/zij het nodig vindt jouw vakantie af te zeiken.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
19-07-2019 09:38
Zo'n schoonmoeder kon van mij de boom in.
Wat nou je moet dit wel en dat niet en als je niet doet wat ik wil moet je thuisblijven.

Ik zou vanaf nu op alles wat zij doet commentaar leveren.
Als je bij ze barbecued: zou je dat wel doen, die kipsate? *steekt verhaal af over salmonella en bio-industrie.
Als ze een nieuwe trui heeft gekocht, vertel je over sweatshops in Bangladesh.
Als ze op vliegvakantie gaat, shame je haar voor zoveel overbodige co2 uitstoot etc.
Ha ha ha, goed idee. Helaas ben ik een watje...
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
19-07-2019 09:38
Zo'n schoonmoeder kon van mij de boom in.
Wat nou je moet dit wel en dat niet en als je niet doet wat ik wil moet je thuisblijven.

Ik zou vanaf nu op alles wat zij doet commentaar leveren.
Als je bij ze barbecued: zou je dat wel doen, die kipsate? *steekt verhaal af over salmonella en bio-industrie.
Als ze een nieuwe trui heeft gekocht, vertel je over sweatshops in Bangladesh.
Als ze op vliegvakantie gaat, shame je haar voor zoveel overbodige co2 uitstoot etc.
Dan word je net zo'n zeurmens als je schoonmoeder. Daar zou ik dus geen zin in hebben.

'Ik hoor het al schoonma, u wilt liever niet met ons mee op vakantie. Nouja, tot over drie weken dan maar!'
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
podiki25 schreef:
19-07-2019 09:44
Tja, inderdaad ik moet me er minder van aantrekken. Maar is niet makkelijk, zeker niet met schoonmoeder, want gewoon de opmerking dat we een nieuwe tent gaan kopen lokt bij haar een een tirade uit van dat we ongehoord onverantwoordelijk zijn etc. Dat kamperen voor mensen zonder centen en van een bepaalde "klasse" is... etc. Echt nit normaal. Heb dan ook voor de lieve vrede gewoon gezegd dat wij dat wel leuk vinden, de kinderen ook en verder niet proberen op in te gaan maar dat is wel moeilijk als de persoon voor je net verder draaft. "Waarom blijf je niet gewoon thuis?", "Je zou beter je geld steken in een echte vakantie", "Voor de kinderen is dat toch gevaarlijk zo een tent, stel dat het stormt of regent". etc. etc. etc.
It builds character!
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
19-07-2019 09:35
Dat denk ik ook. Ik heb als kind veel gekampeerd en vond het geweldig. Nu heb ik toch liever een appartementje of hotel met een eigen badkamer en alles bij de hand. Ook op festivals heb ik het wel gehad met 3 dagen kamperen :mrgreen:
Festivalkamperen lijkt mij dan weer de hel;)
Ik zou me er vooral niks van aantrekken, iedereen zijn ding toch.
Overigens ben ik geen kampeerder en ken ik veel kampeerders en hoe regelmatig ik wel niet moet horen dat ik een verwend luxepaardje ben omdat ik liever naar een viersterrencomplex ga...
anoniem_299267 wijzigde dit bericht op 19-07-2019 10:14
3.09% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels ben ik gek op kamperen, maar dat heeft wel lang geduurd. 30 jaar geleden namelijk mijn eerste camping ervaring opgedaan en dat was er inderdaad 1 van douchemuntje op terwijl mijn haar in de cremespoeling zat, poging tot slapen op een luchtbed en 's ochtends de tent uit zweten, wachten bij de douche, wachten bij het toilet...

Toch later gaan kamperen en ik vind het heerlijk, ik zou niet anders willen. Prima toch? Als ik nog een ongevraagde tip mag geven zou ik zelf eerder voor een tweedehands vouwwagen gaan dan voor een nieuwe tent. Maar hoe dan ook, kamperen is superleuk!
Toch ga ik voorlopig niet meer met mijn kinderen in een tent slapen. Dreumes vond namelijk de camping overdag heel leuk, maar slapen in een tent vooral om te brullen. En dat heeft de hele camping geweten. Dat is wel een nadeel van een tent. Of van mijn kleine gremlins.
Alle reacties Link kopieren
Wat een zeikwijf die schoonmoeder.

Veel plezier op je camping in ieder geval 😊
Alle reacties Link kopieren
Wat iedereen hier al zegt: niks van aantrekken. Je schoonmoeder klinkt nogal hysterisch en smetvrezerig. Ik kampeer dan wel niet, maar ik zit hier in mijn tuin ook wel eens gewoon op de grond. Niks mis mee.

Overigens zie ik de voordelen van kamperen wel hoor: lekker in het groen, ontbijten in pyama, en daarna in je badpak zo het zwembad in. En inderdaad alles lekker op het gemakje.
Het weegt voor mij alleen niet op tegen de nadelen: slapen op een matje onder een tentdoek waar alle geluid ongedempt doorheen komt. En douchen in het toiletgebouw in natte douches, en daar ook nog voor in de rij moeten staan. En zelf voor je ontbijt moeten zorgen en dat ergens koel moeten houden. Ik zit liever in een hotel en slaap in een lekker bed, mét verzorgd ontbijt. Ook al moet ik me daarvoor dan aankleden en er voor een bepaalde tijd zijn dus niet te lang uitslapen.

Een vriendin van mij zegt overigens wel ‘jakkes, op hotel’. Die heeft voor haar werk veel in hotels gebivakkeerd en vindt dat dus geen vakantie. Zoveel mensen zoveel wensen. Zeg dat maar tegen je schoonmoeder.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet waarom je überhaupt je mening zo wil verdedigen. Zij denkt er anders over. Sommige andere mensen ook. Nou en? Waarom mag dat niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven