de (r)emigranten gaan verder

28-07-2011 12:46 1672 berichten
Alle reacties Link kopieren

Waar ter wereld je ook woont, hier kun je je verhalen over je leven in binnen- en buitenland kwijt.

EDIT (19 oktober 2012):

Abusu: Noorwegen Nederland

Ainne: Ierland

Beleza: Japan

Caramella: Duitsland

Chicha: Tenerife

Discovery: Nederland

Dutchie: USA

Fladder: Nederland

Guiri: Spanje

HKGirl: Hongkong

Keranet: België

Lapin: Zwitserland Duitsland

Lila72: Frankrijk

Liubi: Duitsland Saudi Arabië

Mapleleaf: Canada

Nanien: Italië

Noppies: Oostenrijk

Nymeria: Engeland

Olifantjeinhetbos: Canada

Pompedon: Oostenrijk

Raccoon: USA

Seymour: Canada Nederland

SFO: USA

Snjokorn: IJsland Nederland

Sombrerito: Bolivia

Yette: Nederland
Snjókorn falla, á allt og alla
Oh wat gezellig hier. Echt zoveel leuker dan fb. Zullen we gewoon hier blijven schrijven?
Nog nergens last van qua recessie..
Het schrijft hier veel overzichtelijker iig.. op FB Is het allemaal een beetje ingewikkeld en door elkaar.

Snjo, het is noppIes, niet noppes .

Bij mijn nieuwe nick wilde ik Nops of Nop, maar dat lukte niet en toen werd het Noppies..

Recessie merken we hier eigenlijk ook niet zoveel van. Mensen hebben blijkbaar nog steeds geld voor vakanties! Geloof niet dat de horeca hier echt te lijden heeft..
Sorry Noppies typfoutje. Heb het al verbeterd.
Moonglade

Waar zat jij ook al weer?? Ik kom volgend weekend weer terug naar NL.
Ik ga alleen maar `s-middags naar school om de kleine heks op te halen. Wegbrengen doet papa.

Ik blijf in de auto zitten, no way dat ik tussen de moeders ga staan.

Zullen we het lijn-topic dan ook maar weer uppen?
@Chicha, schoolpleinmoeders heb je dus ook in Spanje. Groot gelijk dat je er niet tussen gaat staan.
Ja maar jouw heks wil natuurlijk niet met jou gezien worden Chicha, daar is ze veels te oud en te cool voor!

Jongste moet keurig in de rij voor haar klas 's morgens en ik mag pas weg als de bel gaat en de juf ze naar binnen heeft gehaald (regel voor het eerste jaar), dus tja, beetje sociaal doen is dan wel zo vriendelijk.

Ik breng, man haalt, dus op zich valt het mee. En tot nu toe nog geen echte krengen van moeders tegengekomen (maar hou wel een beetje afstand, vandaar dat het koffieochtendje best een big deal was!).

Moonglade
quote:Recessie merken we hier eigenlijk ook niet zoveel van. Mensen hebben blijkbaar nog steeds geld voor vakanties! Geloof niet dat de horeca hier echt te lijden heeft..Nee in Griekenland merkten we ook niets, maar ja die toeristenbestemmingen draaien wel natuurlijk, het is meer het "gewone volk" die het moeilijk hebben, met steeds minder hulp van de overheid en constant stijgende prijzen. Diesel is nu meer dan ¤1,60 per liter, gas gaat ook weer 8% omhoog (vorig jaar al 22%! gestegen), dus dat hakt erin hoor.
God wat een geklaag, ik ga naar bed!!
Hier breng je je kind tot de klas. Vorig jaar zette ik ze wel eens af voor de school en zag ze dan naar binnen gaan (auto parkeren en met peuter door de regen te vermijden), maar dan moet je 's middags wel uitleg geven.

Jippie, net de jongste ingeschreven voor peuterschool. Kan ik weer een paar uur wat voor mezelf doen. Sporten doe ik om zes uur in de ochtendof als hij met me mee naar de sportschoolcreche gaat.

Hoe voelt dat nu je jongste ook naar school is, Red?
Pfff schoolpleinen ... over De Zoon werd ooit zoveel gekletst dat ik een vaste plek ver van ieder ander had gekozen. Tot ik bedacht dat ik beter binnen gehoorsafstand van de allerergsten kon gaan staan. Dat werkte! Sindsdien kies ik mijn vaste tegel zorgvuldig uit!
Bedankt dat je me in het lijstje opgenomen hebt snjokorn!

Schoolpleinmoeders heb ik weinig over bij te dragen - maar dat zal in Nederlands net zo erg zijn, of niet?
Ik vond het persoonlijk in NL wel meevallen. Canadesen willen -denk ik -altijd aardig gevonden worden en een discussie of zelfs een 'nee' wordt als erg gezien. Ik heb dat met Europeanen hier niet; kan het wel goed vinden met engelse, poolse en een hongaarse moeder. Gewoon respectvol met mekaar omgaan. Ik heb moeite met bepalen bij wie ik wel open kan zijn.
Ach ja die schoolpleinmoeders..zoon is voor het eerst vandaag naar zijn nieuwe school gegaan..veel bla bla types. Maar gelukkig zaten er ook wel een paar leuke moeder tussen. De eerste keer heb ik zoon afgehaald, de volgende keer doen ik het net zoals Chica..

Noppies: nu ben ik iedere keer aan het denken hoe je oude nickname nog maar weer was..

Snoj: nog een weekendje in het ijs, denk je dat je het veel gaat missen??

Seymour: jn bij jullie de scholen ook weer begonnen?

Leuk dat hier weer gescheven wordt..
hoi dank voor jullie welkom, mochten onze plannen doorgaan, dan zal ik hier zeker mee gaan schrijven. Moet even mijn best doen om een beeld van iedereen te krijgen, al verraden de nicks vaak wel veel. Wie schreef het ook al weer? niet chili, maar die andere oostkust van zuid amerika . Ik werk nu wel, parttime weliswaar, maar ben wel gelukkig met mijn werk. Dat zal daar dus anders zijn. Mijn man is enthousiast en het plan is dat we binnenkort samen gaan kijken of ik ook enthousiast zal zijn. Ik heb wel zin in een avontuur en een verandering, maar ik zie ook wel op tegen niet werken, eenzaamheid en het expat leven, waarmee ik bedoel man aan het werk, vrouwen in de liefdadigheid en aan het zwembad heel zwart wit. Maar ik heb wel een achtergrond waarmee ik eventueel, als ik de taal spreek, vrijwilligerswerk zou kunnen doen, dus hopelijk zou dat me gaan lukken. Dank voor jullie reacties tot zover!
Arrwen, als je emigreert ben je af en toe eenzaam. Dat is gewoon zo en dat moet je accepteren.

Maar je krijgt er ook zoveel voor in de plaats! Nieuwe contacten, nieuwe taal, cultuur... en je gaat samen met je gezin, dus zo heel eenzaam zul je niet zijn.

Je krijgt bezoek uit Nederland, jullie gaan minstens 1x per jaar terug voor familiebezoek...

Ahum, de ándere kust dus

De kleine heks haar nederlandse paspoort is gearriveerd en kan ik ophalen. Eigenlijk is het onzin om dat paspoort iedere keer weer te vernieuwen terwijl ze al een spaans paspoort en spaans ID heeft, maar ik doe het toch maar...

Stel dat ze die dubbele nationaliteiten ooit gaan afschaffen.
Hier eigenlijk geen schoolpleintaferelen. Afhalen mag tussen 11.30-12.30 uur en ik kom dus maar een klein deel van de moeders tegen. Op 1 vrijdag in de maand is er een ochtend met koffie en gebak, maar ik voel me daar nooit zo thuis.

Chicha, hoe kan jouw dochter dubbele nationaliteit hebben dan? Hier vertelden ze me dat NL dat niet toestaat en ik zou moeten kiezen. Als ik AT wil worden, moet ik mijn NL paspoort inleveren. Zelfde geldt voor mijn zoon. Nu zie ik voor mij de meerwaarde niet van die paspoortwissel, stel dat ik toch ooit terug wil naar NL.

Zoon moet dat later maar voor zichzelf beslissen, wat hij het liefste wil.

Ik zou het iig ook wel blijven vernieuwen, je weet nooit waar het handig of goed voor is.

Arrwen, spannende plannen. Je gaat met het gezin en ik denk dat het dan al een stuk makkelijker is om je plekje er te vinden. Andere moeders, vriendjes voor je kinderen, andere expats. Heimwee kun je van te voren moeilijk voorspellen, het kan je zomaar ineens overkomen.

Eenzaam voelen, alleen zijn, hoort er denk ik ook wel een beetje bij. Ik voel me nu niet meer helemaal NLse als ik in NL ben, maar ook niet echt AT als ik hier ben. De mensen uit het dorp noemen me inmiddels wel een-van-hen en daar ben ik ook wel heel trots op, maar ik ben en blijf boven alles NLse en dus een beetje anders. Soms voelt het dan een beetje 'zwevend', maar gelukkig heb ik veel leuke mensen om me heen!
Oh ja, Rua (haha, ik moet wennen aan je nieuwe naam!), werkloosheid valt hier nog wel mee en is ook niet erger geworden. Prijzen voor brandstof stijgen hier ook gigantisch en omdat (bijna) iedereen op olie stookt, gaan steeds meer mensen op zoek naar andere verwarmingsbronnen. Wrs ga ik over op gas, dat ligt hier sinds er een nieuw huis gebouwd is, om de hoek. Dat scheelt een hele hoop geld, olie is duur en wordt alleen maar duurder.

Het gewone volk merkt het daarom ook wel iets, zelfde loon, maar hogere kosten voor levensonderhoud.

En veel is natuurlijk ingericht op toerisme.. als dat wegvalt, krijgen veel meer mensen het moeilijker. Gelukkig zit daar nog weinig verschil in.
quote:fladder schreef op 04 september 2012 @ 20:24:

Zullen we gewoon hier blijven schrijven?

Jaaaaaaa!

Noppies, ik vind dit ook veel overzichtelijker. FB daar kon ik echt af en toe geen touw aan vast knopen. Alhoewel ik het nu wel wat beter in de smiezen krijg door die studiegroep op FB.

Gelukkig dat jij geen last hebt van de recessie, je hebt dus ook wel een goed seizoen gehad? Ik las dat veel mensen in plaats van verre reizen maken, nu binnen Europa blijven. En dan is Oostenrijk natuurlijk best een fijne bestemming, goed betaalbaar enzo.

Snjo ik heb een jaartje in België gezeten. Gaaf dat je weer terugkomt naar Nederland! (ik neem tenminste aan dat dat ook betekent dat je hier een baan gevonden hebt?)

Ik merk gelukkig niet echt wat van de recessie in NL. In mijn omgeving gelukkig geen mensen die erdoor getroffen zijn, terwijl ik toch o.a. familie in de bouw heb en die sector krijgt het op het moment zwaar te verduren.

Seymour fijn dat je nu weer wat meer tijd voor jezelf hebt! Oef, om zes uur 's ochtends sporten? Dat zie ik mezelf nog niet zo doen, ik sport liever 's avonds.

Staan in Canada de Nederlanders eigenlijk ook bekend om hun directheid/botheid?

Arrwen, spannende plannen, veel succes met de voorbereidingen!

Chicha ik ga ook op dat afvaltopic kijken, kan het wel weer gebruiken. Red, ben jij nog steeds zo slank?
Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal.
Noppies, het is pas als je 18 bent dat je moet kiezen, daarvoor mag een kind wel een dubbele nationaliteit hebben (althans, dat heeft de ambassade hier me verteld). De meisjes hebben gewoon een Iers paspoort, zij zouden zelfs drie nationaliteiten mogen hebben, maar het is allemaal EU, dus beetje onzin. En daarbij heb ik een bloedhekel aan de NLse ambassade, met al die trutten die hier werken, dus hoe minder ik daar heen hoef, hoe beter.

Wat grappig trouwens dat het bij jouw zoon nog steeds zo flexibel gaat qua ophaaltijden, ik dacht dat dat alleen aan het begin was. Hij is nu 7 toch?

Ja best een grote stap Arwen, maar als je voor 4 jaar gaat, dan lijkt het me inderdaad het leukst om volledig voor de integratie te gaan, ipv het cliche-expatleven. Gelukkig heb ik altijd gewoon kunnen werken (EU), dus ken het expatleventje zelf niet. Sinds een maand of 6 heb ik nu een NLse vriendin, da's wel leuk. Ze woont vlakbij mij, heeft ook 2 kinderen en is net een paar weken voor mij getrouwd, dus we hebben veel gemeen!

Maar behalve haar heb ik in de dertien jaar geen enkele NLse vrienden gehad. Gek eigenlijk, maar had er niet echt behoefte aan, heb Ambassadefeestjes altijd aan me voorbij laten gaan, om de reden die hierboven al staat!

Moonglade, valt wel mee hoor, zo dun ben ik niet, maar ben niet meer dik, en da's wel heel fijn!
Tja, ik weet het ook niet zo goed, wat slim of handig is qua nationaliteiten. Voor mezelf voelt het vreemd, om dan bijv geen NLse meer te zijn. Het is ook weer anders als je samen bent met iemand uit dat land zelf. Dan kan ik me nog wel voorstellen dat je op een dag verandert, maar dan nog.. Ik vind het idee wel fijn dat ik, wat er ook gebeurt, altijd weer terug kan naar NL. Nu is het allemaal EU en kan het met een AT paspoort ook wel, maar ik weet niet wat het is..

En jouw meisjes horen ook daar, hebben eigenlijk niet echt een binding met NL, behalve familie, maar hebben er nooit gewoond. Net als mijn zoon. Ik kan me voorstellen dat hij zich meer 'van hier' voelt dan ik ooit zal doen.

Hij zegt ook dat hij van hier is, als je hem vraagt. Hij is geen NLer.

Hij is 6 en doet nog een extra jaar kindergarten. Officieel moest hij nu ineens wel naar de volksschule, maar de kindergartendirectrice, de directrice van de volksschule en ik waren het er over eens dat hij beter nog dat extra jaar kindergarten kan doen. Nu al naar de volksschule zou het voor hem meteen zoveel moeilijker maken, hij kan beter nog een jaar 'spelen' en toewerken naar de volksschule (nu ging het ineens nogal plompverloren, kort voor de zomervakantie kregen we ineens een berichtje dat hij toch naar school zou moeten, tja.. daar was hij helemaal nog niet mee bezig!).

En wellus, je bent haske mager! Ik herkende je bijna niet meer!!
Nietus!

Oh 6 pas, dus maar een paar maanden ouder dan Oudste - hij lijkt zoveel groter (is ie ook natuurlijk). We hebben zijn skibroek ook nog steeds trouwens, gelukkig niet nodig gehad afgelopen winter. Ja hij is ook een vroege leerling natuurlijk, goed idee om hem nog een jaartje te laten spelen.

De meisjes zijn inderdaad echte Ierinnetjes, ze zien er niet eens NLs uit (ik ook niet natuurlijk). Ik blijf ook gewoon mijn NLse nationaliteit houden, niet nodig om dat te veranderen (al zou ik dat ws wel doen als het moest, als ik buiten de EU zou zitten of zo).

Oh ik moet de auto weer in, Oudste moet opgehaald worden. Vanmiddag gaan we lekker naar Blessington, mooi gebied met bergen en een mooi meer. Mijn moeders laatste dagje hier, dus nog even wat leuks doen en daar wat eten.

Byeee
Wij gaan legerhelicopters bekijken! Heb een scharrel opgedaan en een van zijn collega's heeft mij en wie-mee-wil uitgenodigd om te komen kijken! Zo leuk!

Veel plezier, Rua!
De heks heeft 2 nationaliteiten omdat ik NL ben en papa SP. Ze hoeft ook niet te kiezen op haar 18e.

Ik ben nog steeds NL, heb er nog nooit over nagedacht om SP te worden, het heeft totaal geen nut (behalve mogen stemmen).

Moonglade, jij wilde toch naar AUS? Wat studeer je nu dan?

Raccoon, is die hond er nog gekomen? Lijkt me wel lastig als je buitens huis werkt, moet hij dan in een hok?

Noppies, scharrel???? vertel..

Even mijn übergezonde groentenpruttel pureren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven